Aktualności
Trwa przetarg na budowę nowego wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego
Trzy lata temu zakończyła się przebudowa jednego z wiaduktów w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Teraz przygotowujemy się do przebudowy północnej przeprawy.
W trakcie prowadzonych robót będziemy starali się minimalizować utrudnienia w ruchu.
Przebudowa południowego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego zakończyła się w maju 2017 roku. W jej ramach wymienione zostały filary, przęsła, wybudowany został prawoskręt w kierunku alei Jana Pawła II. Wykonany został też nowy chodnik z drogą rowerową, które zastąpiły prowizoryczną drogę wygrodzoną od jezdni betonowymi barierkami.
Po oddaniu nowej przeprawy, trwały dalsze prace przy dokumentacji dla drugiego z wiaduktów. Celem minimalizowania utrudnień na Górnym Tarasie, roboty miały być realizowane po zakończeniu prac na ul. Kujawskiej.
Obecnie trwa postępowanie przetargowe na remont północnej przeprawy.
Wykonawca będzie musiał przeprowadzić rozbiórkę obecnego obiektu i wybudować w tym miejscu nowy.
W ramach zadania powstaną też nowe chodniki, drogi rowerowe i oświetlenie uliczne.
W trakcie prowadzonych robót, ruch pojazdów zostanie przełożony na istniejący wiadukt południowy, co wiązać się będzie z tymczasowym przejazdem przez istniejące torowisko.
Ruch tramwajowy na tym odcinku będzie natomiast odbywał się bez zmian czyli na dotychczasowych zasadach.
Historia wiaduktów
Obiekt mostowy czteroprzęsłowy o szerokości ponad 12 m i łącznej długości 112 m. został wybudowany w roku 1978 a remont kapitalny został przeprowadzony 1992 roku. Pogarszający się jednak stan techniczny obiektu, wymuszał w kolejnych latach wprowadzenie ograniczeń w ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 t. oraz ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Pod koniec roku 2020 cały obiekt musiał zostać dodatkowo podparty od dołu metalowym rusztowaniem.
Dotychczasowy obiekt będzie rozebrany w 20 tygodni od daty podpisania umowy z Wykonawcą.
Nowy wiadukt ma powstać do połowy 2022 roku.
O trwającym postępowaniu przetargowym informować będziemy na bieżąco.
Droga S5 - obwodnica przejezdna. Tiry ominą miasto.
Od 31 grudnia przejezdna jest obwodnica Bydgoszczy budowana w ramach drogi ekspresowej S5. Inwestycja ruszyła w 2015 roku. Wcześniej trafiła na listą kluczowych projektów drogowych finansowanych z budżetu Państwa. Zabiegali o nią Prezydent Bydgoszczy, Radni i Mieszkańcy.
Wraz z otwarciem obwodnicy rozpocznie się wdrażanie zmian w układzie transportowym miasta.
Nowa cześć obwodnicy miasta od węzła Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie ma długość 13,5 km. Decydujący dla ruchu tranzytowego był jednak kilku kilometrowy odcinek pomiędzy węzełem Bydgoszcz Zachód (Pawłówek) a Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn). Pozwolił on bowiem połączyć ekspresową S5 na północy z istniejącym już odcinkiem obwodnicy miasta w kierunku Aleksandrowa (Bydgoszcz Północ), a na południu z budowanym odcinkiem Białe Błota – Szubin.
Nowa trasa składa się z dwóch jezdni o betonowej nawierzchni. W miejscowości Szczutki w obu kierunkach powstały Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP). Wszystkie drogi lokalne przebiegają bezkolizyjnie wiaduktami nad trasą ekspresową. Zbudowano również w miejscowości Osówiec górne przejście dla zwierząt.
Pomimo udostępninia nowe drogi do ruchu, na cały odcinku będa jeszcze kontynuowane roboty budowlane a kierowcy mogą spodziewać się zmian w organizacji ruchu.
Z myślą o jak najlepszym połączeniu miasta z obwodnicą rozbudowaliśmy ulicę Grunwaldzką oraz węzeł Zachodni.
W ten sposób centrum Bydgoszczy z węzłem Bydgoszcz Pawłówek jest skomunikowane arterią wyposażoną w dwa pasy w każdym kierunku. Dodatkowo od ul. Skośnej do Flisackiej powstał buspas, który pozwala lepiej skomunikować ta cześć miasta ze ścisłym centrum.
Cała ulica Grunwaldzka została wyposażona w drogi rowerowe. Wybudowano ekrany akustyczne, zatoki autobusowe oraz miejsce do kontroli i ważenia pojazdów ciężarowych. Inwestycja kosztowała około 118 mln i została sfinansowana w oparciu o środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020.
Co zmieni obwodnica?
Otwarcie obwodnicy oznacza zmiany w układzie dróg przebiegających przez miasto. Status drogi krajowej stracą między innymi ulice Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Armii Krajowej, Kujawska, , Wały Jagiellońskie, Poznańska, Grudziądzka, Kruszwicka, Grunwaldzka do węzła zachodniego oraz ul. Nad Torem wraz z ul. Koronowską do granicy miasta.
Zakładamy, że ruch tranzytowy na tych ulicach może się zmniejszyć, co ograniczy hałas, zwiększą przepustowość ważnych skrzyżowań w mieście (np. rondo Toruńskie,Fordońskie, Kujawskie) oraz poprawi punktualność komunikacji miejskiej. Wyprowadzenie ruchu ciężkiego poza miasto, poprawi też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Czas na wdrożenie planu
Otwarcie obwodnicy pozwoli teraz na wdrożenie w życie zapisów planu transportowego uchwalonego w 2013 roku. Ulicami prowadzącymi do centrum nie będą mogły poruszać się ciężarówki jadące tranzytem. Najważniejsze tereny przemysłowe będą komunikowane od strony obwodnicy (Czersko-Polskie, BPPT, Osowa Góra).
Z myślą o tych zmianach już w poprzednich latach bydgoskie ulice zostały wyposażone w system preselekcji wagowej. Infrastruktura umożliwiające rejestrację pojazdów, wstępne sprawdzenie ciężaru oraz zatoki dla inspektorów transportu drogowego zbudowaliśmy na: Grunwaldzkiej, Jana Pawła II, Armii Krajowej, Szubińskiej i Nowotoruńskiej.
Po uregulowaniu statusu dróg, które tracą status krajowych dostosowane zostanie oznakowanie pionowe.
Będziemy też na bieżąco analizował natężenia ruchu i na ich podstawie możliwe będą zmiany np. w ustawieniu sygnalizacji lub planowanie dalszych działań inwestycyjnych na terenie miasta. Weryfikowane będą też czasy przejazdu autobusów i tramwajów.
Po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S5, przy ulicach wjazdowych, staną też znaki informujące o zakazach wjazdu dla pojazdów ciężarowych (oprócz docelowych).
Działo się ! Drogowe podsumowanie 2020 roku
W tym roku udało się zrealizować wiele inwestycji drogowych, mających na celu nie tylko poprawę stanu nawierzchni ale i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.
Zakończyły się roboty na ul. Grunwaldzkiej i przy budowie buspasów na ul. Gdańskiej. Do ruchu oddany został nowy wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej a po nowym torowisku na ul. Kujawskiej przejechały pierwsze tramwaje. Realizowane były też liczne remonty chodników, ścieżek rowerowych oraz wielu bydgoskich ulic osiedlowych.
Zakończyły się prace na ul. Grunwaldzkiej.
W ramach zadania powstały bezpieczne skrzyżowania, sygnalizacje świetlne, buspas, chodniki i drogi rowerowe. Ruch po ul. Grunwaldzkiej odbywa się po 2 jezdniach. W ramach zadania powstały też drogi do obsługi ruchu lokalnego i nowe zjazdy do posesji. W obrębie całej trasy nasadzone zostały też liczne drzewa i krzewy.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej – w toku
To obok ul. Grunwaldzkiej największa inwestycja realizowana na terenie miasta. Pod koniec maja przełożony został ruch na nowe jezdnie ul. Solskiego, Kujawskiej i Bernardyńskiej. 6 grudnia ul. Kujawską pojechały pierwsze tramwaje. Nadal kontynuowane są roboty ziemne, kanalizacyjne, energetyczne oraz prace przy układaniu nawierzchni. Zakończenie robót planowane jest w połowie przyszłego roku.
Warto przypomnieć, że w trakcie prowadzonych robót drogowych na ul. Kujawskiej, realizowane były na szeroką skalę badania archeologiczne. Odnalezionych zostały wiele pamiątek z historii naszego miasta (pisaliśmy o tym TUTAJ ).
Buspas w Myślęcinku
W tym roku zakończyła się budowa buspasa w ciągu ul. Gdańskiej. Na całej długości realizowanego zadania ułożona została nowa nawierzchnia, powstało rondo przy ul. Rekreacyjnej oraz rozbudowana została pętla w Myślęcinku. Uruchomione zostały nowe przystanki autobusowe.
Wzdłuż trasy nasadzona zostały liczne drzewa i krzewy.
Prace na wiadukcie – zakończone.
W pierwszej połowie bieżącego roku zostały zakończone prace przy budowie nowego, wschodniego wiaduktu przy ul. Armii Krajowej. Nowoczesny, z charakterystycznymi łukami wiadukt, umożliwia bezpieczne korzystanie z niego również pieszym i rowerzystom. W ramach zadania powstała nowa sygnalizacja świetlna i przebudowane zostały pobliskie przejścia dla pieszych.
To nie koniec prac na obiektach mostowych.
W grudniu poznaliśmy oferty firm zainteresowanych budową nowych mostów nad Brdą pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. Inwestycja pochłonie ponad 150 mln zł. Dzięki nowej przeprawie jeszcze lepiej skomunikujemy Fordon i Bartodzieje z Kapuściskami i terenami inwestycyjnymi.
Fordon wypięknieje
Podpisaliśmy umowę na rewitalizację najważniejszego placu w Starym Fordonie. Inwestycja pochłonie ponad 7 mln zł. Dużo zieleni, nawierzchnie z kamiennej kostki, eleganckie oświetlenie, to najważniejsze założenia opracowanej wcześniej koncepcji. Wykonawca prowadzi obecnie prace projektowe. Rynek po rewitalizacji stanie się niewątpliwie wizytówką Starego Fordonu.
Stawiamy na bezpieczeństwo
W miejscach, gdzie kierowcy nie przestrzegają ograniczeń prędkości, w tym roku montowaliśmy wyniesione skrzyżowania, progi zwalniające, znaki na fluorescencyjnym podkładzie oraz wyniesione skrzyżowania. W tym roku doświetliliśmy też kolejnych 15 przejść dla pieszych. Obecnie w cały mieście takich doświetlonych punktów mamy już ponad 50.
Remonty i przebudowy bydgoskich ulic
W ramach programu utwardzaniu ulic gruntowych płytami ażurowymi poprawiliśmy nawierzchnię na 15 bydgoskich ulicach.
Dodatkowo przebudowane zostały też kolejne ulice osiedlowe np. Siedlecka, Kapliczna. Wykonana została nowa nawierzchnia, chodniki, uliczne oświetlenie i zatoki parkingowe. Zastosowaliśmy też elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Inicjatywy społeczne:
W ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego (BBO). Mieszkańcy wskazali najważniejsze inwestycje drogowe, które realizowaliśmy w 2020 roku.
Wybudowana została między innymi sygnalizacji świetlnej na ulic Kruszyńskiej (Osowa Góra), nowa nawierzchnia pojawiła się na Homarowej (Osowa Góra), przebudowany został odcinek ulicy Topolowej a na Szarych Szeregów pojawiły się nowe miejsca parkingowe.
Chodniki ważna sprawa
Od początku roku wyremontowaliśmy kilkanaście chodników w mieście. Nowa nawierzchnia pojawiła się między innymi na: na Kossaka, Smoleńskiej, 11 listopada, Śląskiej, Koronowskiej, Powstańców Wielkopolskich. Nowy chodnik powstał natomiast na ul. Andersa w Fordonie. Wprowadzaliśmy też zmiany w parkowaniu na bydgoskich ulicach tak aby samochody nie tarasowały chodników. Prace były realizowane wszędzie tam, gdzie to tylko możliwe.
Ścieżki rowerowe
W tym roku wykonany został ciąg pieszo-rowerowych przy ul. Kruszwickiej oraz ul. Focha. Powstała też droga rowerowa Nad Kanałem, przy ul. Grunwaldzkiej i Armii Krajowej. Trwają dalsze prace przy budowie tras rowerowych na ulicach Kujawskiej, Kolbego i Jeździeckiej. Dodatkowo na wielu ulicach jednokierunkowych, wyznaczyliśmy kontraruch rowerowy.
Nowe wiaty przystankowe:
Przystanki autobusowe między innymi na ulicy Bronikowskiego, Królowej Jadwigi , Wojska Polskiego, Focha zyskały nowe perony.
W ciągu roku też na kilkunastu przystankach montowaliśmy nowe wiaty przystankowe. W Bydgoszczy mamy ich już 570 a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta.
Kolejna linia podmiejska
W kwietniu zawarte zostało porozumienie z gminą Dąbrowa Chełmińska, które umożliwiła dalsze funkcjonowanie sezonowej, międzygminnej linii autobusowej do Ostromecka. To piąta gmina ościenna, która zawarła z Miastem Bydgoszcz porozumienie o wspólnej organizacji transportu publicznego. Obecnie w naszym mieście kursuje już 11 linii podmiejskich a korzysta z nich 7 tysięcy pasażerów.
Bilet miesięczny na kartę.
Od tego roku w Bydgoszczy kupujemy bilet miesięczny w jeszcze prostszy i szybszy sposób. Wszystkie czynności można wykonać teraz bez wychodzenia z domu i tylko za pomocą karty płatniczej. Bydgoska Karta Miejska nie jest uż niezbędna.
To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.
Akcja Edukacja
W maju przeprowadziliśmy wspólną akcję edukacyjną z Komendą Miejską Policji w Bydgoszczy. Jej głównym celem było promowanie bezpiecznych zachować na drodze i zwrócenie uwagi kierowców, na niechronionych użytkowników ruchu.
W ciągu roku przyłączyliśmy się też do międzynarodowego projektu BeePathNet oraz licznych akcji charytatywnych.
Działo się znacznie więcej ...
W ciągu minionym roku na bydgoskich ulicach prowadziliśmy też liczne remonty i przebudowy ulic, torowisk i dróg rowerowych. Budowaliśmy nowe miejsca parkingowe i chodniki. Kontynuowaliśmy też prace projektowe dla kolejnych zamierzeń inwestycyjnych. Montowaliśmy też nowe sygnalizacje świetlne oraz energooszczędne oświetlenie. Zadania realizowaliśmy w kilkudziesięciu miejscach Bydgoszczy.
O kolejnych inwestycjach drogowych planowanych w 2021 roku, informować będziemy na bieżąco.
Przypominamy, że postęp robót drogowych można śledzić nie tylko na naszej stronie internetowej ale również na kontach społecznościowych: Facebook oraz Instagram ZDMiKP.
Prace remontowe w obrębie obiektów mostowych
Zakończyliśmy prace modernizacyjne przy Trasie Uniwersyteckiej. W tym miejscu wzmocniliśmy skarpy i ulepszyliśmy system odwodnienia. Natomiast przy moście Pomorskim łączącym rondo Fordońskie i Toruńskie wyremontowaliśmy chodnik przy pobliskich schodach.
W obrębie drogi rowerowej pod Trasą Uniwersytecką wzmocniliśmy skarpy i ulepszyliśmy system odwodnienia. Dzięki czemu naturalne podmycia tego terenu powinny zostać zahamowane lub bardziej wydłużone w czasie.
Tak strome naturalne skarpy dolin rzecznych ulegają stałym powolnym przemianom, związanym z wypłukiwaniem gruntu przez deszcz.
Takie powierzchnie z reguły wzmacnia się roślinnością, a w szczególnych przypadkach buduje konstrukcje oporowe. Nie chcąc psuć krajobrazu betonowymi ścianami, skarpę przy ścieżce rowerowej wzmocniliśmy faszyną szpilkowaną oraz odpowiednio dobranymi krzewami.
Faszyna, czyli wałki wiązane z gałęzi, będzie pełnić swoją funkcję do czasu pełnego wrośnięcia krzewów w skarpę, po czym ulegnie naturalnej degradacji. Przy estakadzie zastosowaliśmy wzmocnienie z kostki kamiennej.
Przy okazji naprawiliśmy też w tym miejscu fragmenty uszkodzonej drogi rowerowej.
Wyremontowaliśmy też chodnik łączący południowo-zachodnie schody prowadzące z Mostu Pomorskiego na tereny Parku Centralnego.
Znowu można suchą noga przejść z jednej strony mostu na drugą. Przy okazji, na życzenie mieszkańców, zainstalowaliśmy barierki przy tacach odwodnieniowych mostu. Otrzymaliśmy sygnały, że próg tacy stanowi przeszkodę dla niektórych przechodniów, dlatego zabezpieczyliśmy to miejsce barierkami.