ROWER BRA – podsumowanie sezonu i najbliższe plany
Z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego skorzystano w tym sezonie ponad 32 tysiące razy.
W systemie zapisanych jest obecnie blisko 4000 rowerzystów.
Ta forma komunikacji nadal cieszy się sporym zainteresowaniem bydgoszczan.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na realizację tego zadania w 2024 roku.
31 października kończy się sezon Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.
W tym sezonie funkcjonowało 56 stacji wypożyczenia rowerów. Do dyspozycji użytkownicy mieli 415 jednośladów. W tym roku usługa była oparta wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach w tzw. systemie pomostowym.
Z uwagi na mniejsze wykorzystanie rowerów w obecnych sezonie w odniesieniu do lat poprzednich, sprzęt nie jest mocno wyeksploatowany. Umożliwia to jego wykorzystanie w przyszłym roku. Nie chcemy też utylizować jednośladów i stacji dokujących, które nadal mogą być wykorzystywane po drobnych naprawach czy pracach konserwacyjnych.
Widzimy też po zestawieniach, że dla wielu osób bezpłatne przejazdy rowerem (do 30 min), są bardzo dobrą alternatywą dojazdu do pracy czy domu.
Sezon BRA w 2023:
- prawie 3 900 klientów zarejestrowanych w systemie BRA z czego 85% użytkowników, aktywnie korzystała z rowerów.
- dokonano ponad 32 tysiące wypożyczeń.
- najwięcej wypożyczeń odnotowaliśmy w maju, na poziomie prawie 7 300 wynajmów.
- najpopularniejszym dniem tygodnia była niedziela między godziną 14.00 a 15.00 a następnie poniedziałki w godzinach 16.00 -17.00 Trzecie miejsce na podium zamyka środa w godzinach 15.00 - 16.00.
- Rekordzista tego sezonu jeździł na rowerach aż 550 razy. Pozostała dwójka z czołówki tabeli, wynajęła rower ze stacji ponad 300 razy.
- Średnia długość wypożyczenia to 28 minut i 18 sekund (80% wypożyczeń). Mieściło się to oczywiście w darmowym przedziale czasu, który w tym roku wydłużyliśmy do 30 minut. Kolejne 10% to wypożyczenia za 1 zł tj. do 60 minut.
- Wiele osób skorzystało też z nowych taryf turystycznych: ponad 1100 wypożyczeń dokonanych zostało w 12 godzinnej taryfie turystycznej, a 52 wynajmy odbyły się w 24 godzinnej taryfie.
System BRA w tym roku obsługiwała firma BikeU Sp z o.o. z Warszawy, która realizowała usługę za kwotę ponad 1,2 mln zł.
Po zakończeniu sezonu rowery BRA będą składowane w magazynach ZDMiKP.
Przed nowym sezonem cały dotychczasowy sprzęt zostanie poddany przeglądom i niezbędnym naprawom.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na obsługę rowerów BRA w 2024 roku.
[FILM] Prace wykończeniowe przy nabrzeżu - odbiory czas zacząć
Pumptruck, skatepark, ścianka wspinaczkowa, place zabaw już zamontowane nad brzegiem Wisły w Starym Fordonie.
Powstały ścieżki dydaktyczne, zasiano łąki kwietne i zagospodarowano cały okoliczny teren.
Nad brzegiem Wisły powstało też boisko do siatkówki plażowej.
Pumptrack znajduje się w pobliżu nabrzeża po wschodniej stronie ul. Frycza-Modrzewskiego.
W okolicach placu dla rowerzystów (bliżej Wisły), powstało też boisko do siatkówki plażowej i ścieżka dydaktyczna. Po drugiej stronie ul. Frycza Modrzewskiego mamy plac zabaw, skatepark i strefę fitness. Zamontowaliśmy też kilka ścianek wspinaczkowych dla dzieci.
Na całym terenie mamy też ławki, stojaki rowerowe i stylowe kosze na śmieci.
Zamontowaliśmy też monitoring z bardziej funkcjonalnymi kamerami obrotowymi.
Ustawiliśmy też słupy oświetleniowe wyposażono w nowoczesne oświetlenie LED sterowane z wykorzystaniem zdalnego systemu zarządzania
Do wszystkich atrakcji sportowych budowanych nad brzegiem rzeki, dojazd zapewni nowa ścieżka rowerowa, która powstała wzdłuż ul. Promenada.
Przebudowaliśmy tez ul. Nad Wisłą.
Zabezpieczenie przed wysokim stanem rzeki
W ramach zadania wykonaliśmy też pierwszą w Bydgoszczy mobilną zaporę przeciwpowodziową przy ul. Frycza-Modrzewskiego.
Podobnie jest w miejscach, w których piesi będą schodzić w kierunku Wisły. Miejsca te będą przygotowane na wypadek nadejścia wysokiej wody tak, aby szybko mogły zostać zabezpieczone.
Na co dzień elementy te nie będę widoczne.
Obecnie Wykonawca prowadzi ostatnie prace wykończeniowe.
Dodatkowe atrakcje
Aby inwestycja była jak najbardziej dostosowana do oczekiwań mieszkańców, rozszerzyliśmy podstawowy zakres robót o dodatkowe elementy, która jeszcze bardziej uatrakcyjnią cały teren nabrzeża.
W ramach prac dodatkowych powstają m.in. schody od strony ul. Rybaki, które umożliwią dojście do nabrzeża mieszkańcom okolicznych bloków, estetyczne palisady przy zejściach na promenadę, na tarasach widokowych będą montowane dodatkowo lunety do obserwowania rzeki i podziwiania okolicznej przyrody.
Zielń, zieleń, zieleń ...
W ramach realizowanej inwestycji zasadzonych zostało prawie 200 drzew.
Wśród nich między innymi charakterystyczne dla terenów zalewowych wierzby, a także częściej sadzone w mieście klony, lipy i dęby.
Na skarpach zasadzonych zostało też kilka tysięcy kolorowych krzewów oraz innych roślin.
Powstaną skupiska tawuł, irgi, róż okrywowych, bzów, jałowców płożących czy ozdobnych porzeczek.
Wzdłuż płotu na promenadzie zasadzono kilkaset krzewów bluszczu, który docelowo obrośnie ogrodzenie tworząc za kilka lat „zieloną ścianę".
... i jeszcze więcej zieleni
Na finiszu prac przy zieleni, zdecydowaliśmy się jednak rozszerzyć pakiet nasadzeń o dodatkowe skupiska krzewów szczególnie w obrębie pieszo-rowerowej ścieżki na ul. Promenada. Pojawi się przy niej ponad 2600 egzemplarzy róż okrywowych, kosodrzewin i płożących jałowców.
Obecnie prowadzimy odrębne postępowanie na realizację tego zadania uzupełniającego.
Przypominamy, że w związku z ostatnimi pracami, teren będzie jeszcze częściowo niedostępny dla mieszkańców.
Stary Fordon coraz piękniejszy.
Przebudowa ul. Promenada i całego nabrzeża Wisły to jeden z wielu elementów rewitalizacji Starego Fordonu. W ostatnim czasie przebudowany został rynek, uliczki nad brzegiem rzeki i powstało nabrzeże, które umożliwia korzystanie z transportu wodnego.
W ostatnich latach na rewitalizację tej części miasta, wydanych zostało już ponad 60 mln zł.
Po koniec września rewitalizacja Rynku w Starym Fordonie została wyróżniona główną nagrodą w 27. edycja konkursu "Modernizacja Roku/Budowa XXI wieku".
Mamy nadzieję, że obecna inwestycja dotycząca Promenady i terenów rekreacyjnych nad brzegiem rzeki Wisły, również spotka się z uznaniem mieszkańców Bydgoszczy.
3 kolory na osiedlu Leśnym
Projekt został wykonany. Teraz rozpoczynamy budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic J. Sułkowskiego i Czerkaskiej.
Światła na osiedlu Leśnym pozwolą przede wszystkim kierowcom płynniej włączyć się do ruchu.
Prace rozpoczynają się w tym tygodniu i potrwają około trzech tygodni.
Nowa sygnalizacja ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo pieszych i ułatwić kierowcom wyjazd w ulicę Sułkowskiego od strony ul. Czerkaskiej.
W godzinach szczytu skręt w lewo, potrafi być bardzo czasochłonnym i niebezpiecznym manewrem, ze względu na duże natężenia ruchu pojazdów i pieszych.
O rozwiązanie tego problemu apelowali wcześniej mieszkańcy osiedla.
Koszt zadania to ponad 840 tys. zł.
Wykonawca: konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Instalacyjne oraz PISJ Sp. z.o.o
Warto podkreślić, że nowa sygnalizacja będzie już uwzględniać rozbudowę ulicy Sułkowskiego o drogę rowerową.
Ustawienie masztów i lokalizacja przejść dla pieszych zostały tak dobrane aby bez zmian uzupełnić infrastrukturę o drogę rowerową.
Obecnie dla tego zadania powstaje koncepcja programowo-przestrzenna.
W poprzednich latach zrealizowaliśmy wiele innych zadań związanych z poprawą bezpieczeństwa na osiedlu Leśnym.
Powstały nowe ronda na skrzyżowaniach ulic Sułkowskiego i Modrzewiowej, Gdańskiej i Rekreacyjnej.
Wyremontowane zostały fragmenty chodników i jezdni na ulicach Czerkaskiej i Powstania Listopadowego.
Część skrzyżowań zyskało formę wyniesioną.
Dobudowaliśmy również progi zwalniające w rejonie szkół i dodatkowe parkingi między blokami.
Wiedeńskie klimaty na ul. Gdańskiej
Zakończyliśmy budowę dwóch wiedeńskich przystanków tramwajowych na ul. Gdańskiej na wysokości ul. Chodkiewicza.
Poprawiły one nie tylko bezpieczeństwo ale ułatwiły też podróże osobom z niepełnosprawnościami.
Od poniedziałku (16.10) Pasażerowie mogą korzystać już z wyniesionych peronów.
W planach mamy budowę takich przystanków tramwajowych na całej ul. Gdańskiej.
Nowe przystanki w obu kierunkach powstały na ul. Gdańskiej przy ul. Chodkiewicza.
Zostały one nieznacznie przesunięte bliżej ul. Zamoyskiego.
W ramach zadania przebudowane zostały pasy ruchu na jezdni po obu stronach torowiska oraz chodniki na wysokości zaprojektowanych przystanków.
Nowe perony przystankowe mają długość około 30 metrów.
Wartość wykonanych prac projektowo-budowlanych wyniosła 1,4 mln zł. Roboty objęte są 5-letnią gwarancją.
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju jest taki sam jak wyniesionej jezdni.
Takie rozwiązanie zdecydowanie ułatwia wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej.
Poprawia też bezpieczeństwo gdyż wymusza zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku.
Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie na odcinku od pl. Teatralnego do ul. Kamiennej.
Gotowa koncepcja, która była także przedmiotem konsultacji społecznych, zakłada budowę aż 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej.
Projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary).
Pierwszy przystanek wiedeński w Bydgoszczy został oddany kilka lat temu na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów.