Nowe sygnalizacje poprawią bezpieczeństwo.
Rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Koronowskiej i Opławiec. Nowa sygnalizacja niebawem pojawi się też na ul. Fordońskiej oraz ul. Toruńskiej w Łęgnowie Wsi.
Światła pozwolą na bezpieczne przekraczanie jezdni, w najbardziej niebezpiecznych miejscach.
Autobusy wyjadą na Koronowską bez problemu
Na skrzyżowaniu ulic Koronowskiej i Opławiec dochodziło często do kolizji i wypadków. Nietypowa geometria jezdni oraz przekraczanie dopuszczalnej prędkości znacznie utrudniały bezpieczny wyjazd mieszkańcom osiedli Opławiec-Smukała-Janowo. Zmieni się to wraz z budową sygnalizacji świetlnej.
W związku z zakończeniem etapu projektowego, wykonawca przystąpił do pierwszych prac budowlanych. Wykonana została kanalizacja kablowa a w ciągu tygodnia rozpoczną się prace drogowe. Większość robót będzie realizowana poza istniejącymi jezdniami i nie powinna generować większych utrudnień w ruchu.
Wartość robót to ponad 290 tys. zł.
Zakres zadania obejmuje: dostosowaniu promieni skrętu, przesunięciu przystanku autobusowego na wlocie ul. Opławiec przed przejście, przebudowę chodników i peronu autobusowego, a także przesunięcie przejścia i przejazdu rowerowego bliżej krawędzi drogi głównej.
Zakończenie robót planowane jest w grudniu bieżącego roku
Konieczność budowy sygnalizacji w tym miejscu zgłaszali wielokrotnie mieszkańcy osiedla Opławiec-Smukała-Janowo oraz kierowcy autobusów miejskich.
Wraz z otwarciem obwodnicy Bydgoszczy i węzła Bydgoszcz Opławiec ciąg ul. Koronowska-Nad Torem stał się również jedną z ważniejszych arterii dojazdowych do trasy ekspresowej S5.
Zielone dla jadących przepisowo
Jeszcze w październiku uruchomiana zostanie również nowa sygnalizacja na ul. Toruńskiej na wysokości posesji 328. Ma zapewnić bezpieczne przekraczanie jezdni w centrum osiedla, gdzie ulokowane są: plac zabaw, przystanki autobusowe oraz zwarta zabudowa.
Wnioskowali o to mieszkańcy oraz przedstawiciele Rady Osiedla.
Sygnalizacja wzbudzana będzie przyciskami pieszych z zachowaniem priorytetu zielonego światła dla kierujących w obu kierunkach ruchu.
Równocześnie sygnalizacja będzie zintegrowana z urządzeniami radarowymi, które mierzą prędkość nadjeżdżającego pojazdu.
W przypadku pojazdów znacznie przekraczających dopuszczalną prędkość (obowiązuje w tym miejscu 40km/h) zmieni ona sygnał na czerwony, nawet jeśli z przejścia nie będą korzystać piesi. Przejście będzie też dodatkowo monitorowane.
Koszt zadania to ponad 227 tys. zł.
Bez strachu przez Fordońską
W październiku powstanie też sygnalizacja świetlna na ul. Fordońskiej na wysokości zakładów zbożowych. Umożliwią one bezpieczne przekraczanie dwóch ruchliwych jezdni. Sygnalizacja świetlna będzie uruchamiana przez pieszych za pomocą odpowiednich detektorów.
W pierwszym etapie przejścia zostały nieznacznie przesunięte i dobudowano do nich nowe chodniki.
W ciągu tygodnia instalowane będą maszty i sygnalizatory.
Koszt inwestycji to 130 tysięcy złotych.
Wcześniej przejścia w tym rejonie zostały doświetlone i wyposażone w kocie oczka.
Ze względu jednak na znaczne przekraczanie dozwolonej prędkości przez kierowców, często dochodziło do groźnych zdarzeń z udziałem pieszych.
Inwestujemy w bezpieczeństwo
W tym roku realizowanych jest też wiele innych zadań poprawiających bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach.
Najważniejsze z nich to budowa ronda przy ul. Inowrocławskiej na Szwederowie, przebudowa ulicy Kolbego, doświetlenie kilkunastu przejść dla pieszych czy budowa nowych dróg rowerowych.Bezpieczeństwo wszystkich użytkowników poprawiamy też w ramach dużych inwestycji drogowych.
W poprzednich latach szereg ulic zostało też wyposażonych w dodatkowe elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych (m.in. azyle, sygnalizacje, wyniesione przejścia i skrzyżowania, progi wyspowe, aktywne znaki, znaki na podkładzie fluoroscencyjnym, separatory ruchu). W trakcie modernizacji ulic poprawa bezpieczeństwa jest również traktowana priorytetowo.
Te działania w parze z przepisami pozwoliły ograniczyć liczbę wypadków na bydgoskich przejściach dla pieszych.
Więcej informacji na ten temat TUTAJ
Ulica Fordońska zyska rowerowe drogi
W listopadzie rozpocznie się pierwszy etap rozbudowy ulicy Fordońskiej o drogi rowerowe. W pierwszej kolejności chcemy przebudować i wyremontować istniejące odcinki chodników, w sposób umożliwiający bezpieczną i wygodną jazdę rowerem.
W kolejnych latach realizowane będą inwestycje związane z budową nowej infrastruktury wzdłuż jednej z najważniejszych ulic w mieście.
Wszystkie inwestycje związane z infrastrukturą rowerową są opiniowane przez środowiska rowerzystów.
Bierzemy również pod uwagę kolejność zadań wskazywaną przez Zespół ds. Polityki Rowerowej.
Jako jeden z priorytetów wskazał on budowę infrastruktury wzdłuż ulicy Fordońskiej.
I etap prac
Jeszcze w listopadzie przebudowane zostaną odcinki istniejących ciągów. Zostaną one poszerzone do 3 metrów, by bezpiecznie mogli korzystać z nich piesi i rowerzyści.
Na nawierzchni zastosowany zostanie asfaltobeton.
Tym samym nową nawierzchnię zyska ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Fordońskiej od ul. Kaplicznej do ul. Sochaczewskiej oraz dalej kolejne odcinki od torów kolejowych do ul. Wiślanej o łącznej długości ponad 1300 metrów. Wyremontowana zostanie też zatoka autobusowa przy ul. Kaplicznej.
Zadanie realizować będzie firma Strabag, która wyceniła wartość prac na ponad 780 tysięcy złotych.
Na powyższym odcinku do przebudowy pozostaną jeszcze: skrzyżowanie Fordońskiej z Sochaczewską, przebudowa infrastruktury w pobliżu węzła Fordońska – Rejewskiego - Skandynawska oraz budowa kładki rowerowej nad torami kolejowymi. Będą one ujęte już w II etapie prac.
Dalsze prace jeszcze w tym roku
Trwają przygotowania do II etapu prac czyli ogłoszenia przetargu na koncepcję dla brakujących odcinków dróg rowerowych od Kaplicznej do Wiślanej (wraz z kładką pieszo-rowerową i obejściem przystanku przy ul. Wiślanej) oraz budową dalszego odcinka w kierunku Parku Milenijnego (przy moście Fordońskim).
Przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
Docelowo zadanie planowane jest do realizacji w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Warto pamiętać, że nowe odcinki dróg rowerowych powstają obecnie w Starym Fordonie a przygotowując się do budowy nowych wiaduktów warszawskich, także uwzględnimy infrastrukturę rowerową.
Ulica Śniadeckich w eleganckim stylu
18 października rozpoczynamy przebudowę chodnika po południowej stronie ul. Śniadeckich. To już kolejne prace w tej części miasta, gdzie odtwarzane są historyczne wzory płyt chodnikowych oraz kamienne elementy do ich wykończenia.
Remonty ciągów pieszych, montaż nowego oświetlenia oraz remont pobliskich kamienic, wpływają na estetykę w ścisłym centrum Bydgoszczy.
Podczas tegorocznych wakacji wykonaliśmy już nowy chodnik, po północnej stronie ul. Śniadeckich od ul. Pomorskiej do Gdańskiej.
Na nawierzchni zastosowaliśmy płyty betonowe układane w karo z kamiennymi opaskami.
Przy ulicy wymienione zostało też oświetlenie.
Na tym obszarze nową nawierzchnię zyskały też chodniki przy ul. Warmińskiego i Pomorskiej.
Prace uzupełniały działania zainicjowane przez właścicieli kamienic oraz wspólnoty mieszkaniowe, które odnowiły elewacje wielu swoich kamienic.
Kolejne prace na ul. Śniadeckich
18 października rozpoczynają się prace przy chodniku po stronie południowej.
Tam również wymienimy nawierzchnię chodnika, która zostanie odtworzona w historycznym wzorach.
W trakcie prowadzonych robót, nie będzie możliwości parkowania po obu stronach jezdni od ul. Pomorskiej do Gdańskiej.
Warto dodać, że prace remontowe będą musiały zostać jeszcze wykonane przy chodniku u zbiegu ul. Śniadeckich i ul. Gdańskiej (przy ADM).
Termin realizacji tego zadania będzie jednak uzależniony od prac wodociągowych planowanych w tym miejscu przez MWiK.
To nie jedyne miejsce, gdzie prowadzone są remonty chodników.
Obecnie prace realizujemy też na ulicach: Fordońskiej, Al. Ossolińskich, Czerkaskiej, Okrzei, Leszczyńskiego, Solskiego, Powstańców Wielkopolskich, Koszalińskiej i ul. Andersa.
W tym roku przebudowane zostaną chodniki aż w kilkunastu miejscach Bydgoszczy.
Wiele ciągów pieszych powstaje też w ramach dużych inwestycji drogowych (np. rozbudowa ul. Kujawskiej, przebudowa ul. Kolbego) oraz Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Historyczne ulice Śródmieścia
Ulica Śniadeckich ma długość około 850 metrów. Wytyczono ja w połowie XIX wieku. Stała się główna osią powstającej wówczas nowej dzielnicy ulokowanej pomiędzy ul. Gdańską i dworcem kolejowym.
Do ulicy przylega wytyczony wówczas pl. Piastowski, pełniący do dziś targową funkcję.
W połowie XIX wieku wytyczono też ulicę dr. E. Warmińskiego łącząca m.in. Focha z Dworcową .
W 1896 uruchomiano przy niej pierwszą elektrownię. Węgiel dowoziły wówczas do niej towarowe wagony tramwajowe (od strony Focha).
Znacznie starszy rodowód sięgający prawdopodobnie lokacji miasta ma ulica Pomorska. Jeszcze na początku XIX wieku stanowiła główny trakt wiodący w kierunku Gdańską. Następnie tę funkcję przejęła wytyczona ulica Gdańska.
Ulica Pomorska została zabudowana kamienicami, z których większość wzniesiono w latach 1865-1910.
Rusza budowa ronda na Szwederowie
Korkujące się skrzyżowanie ulic Inowrocławskiej i Bielickiej na Szwederowie, gdzie dochodziło do kolizji przebudujemy na rondo.
W tym miejscu doświetlimy również nowe przejścia dla pieszych.
Prace rozpoczną się 18 października i potrwają około 2 miesięcy. Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Duże natężenia ruchu samochodów i autobusów oraz spory ruch pieszy na ul. Inowrocławskiej przy ul. Bielickiej, powoduje wiele niebezpiecznych sytuacji na drodze.
W ostatnich latach w tym miejscu powstała wyspa rozdzielająca, dodatkowe oznakowanie poziome, znaki aktywne oraz znaki na dużych odblaskowych tablicach.
Wielu kierowców nadal miało jednak problem z włączenie się do ruchu od strony ul. Bielickiej.
Na połączeniu ulic Inowrocławskiej i Bielickiej wybudujemy więc niewielkie rondo.
Przebudowane zostaną też pobliskie chodniki.
W bardziej widoczne miejsca przesunięte zostaną dotychczasowe przejścia dla pieszych.
Od strony ulicy Inowrocławskiej dobudowane zostanie też dodatkowe przejście, które skróci pieszym dojście do pobliskich sklepów.
Po zakończeniu prac drogowych, wszystkie przejścia przy rondzie zostaną doświetlone.
Uwaga będą zmiany w organizacji ruchu.
Chcąc zachować płynność ruchu pojazdów na tym odcinku, prace będą prowadzone w 4 następujących po sobie etapach.
Każdy z nich będzie związany ze zmianą dotychczasowej organizacji ruchu.
ETAP 1
15 października w godzinach wieczornych zamknięty zostanie północny odcinek ulicy Bielickiej od ul. Czackiego do ul. Inowrocławskiej.
Na południowym odcinku ul. Bielickie (od strony ogródków działkowych) wprowadzone zostanie natomiast zwężenie jezdni.
Za kilka dni powstanie tam przejazd tymczasowy, który poprzez obecny parking, umożliwi dojazd od ul. Inowrocławskiej.
Przystanki autobusowe przy ul. Inowrocławskiej zostaną przesunięte o kilkanaście metrów.
Przy ul. Bielickiej natomiast zlikwidowane zostanie przejście dla pieszych, które zostanie teraz umiejscowione przy ul. Inowrocławskiej.
Na terenie budowy zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz zakaz wyprzedzania.
Prace w terenie rozpoczną się w poniedziałek 18 października (etap 1) i będą realizowane przez około 3 tygodnie.
Po ich zakończeniu, Wykonawca przystąpi do kolejnego etapu, ale tym razem już na ul. Inowrocławskiej.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych, wszystkie prace budowlane zajmą około 2 miesięcy.
O postępach robót będziemy informować na bieżąco.