Ulica Smukalska na półmetku.
Przy sprzyjających warunkach jeszcze w tym roku przebudowana ulica Smukalska będzie przejezdna. Większość jezdni posiada już nową podbudowę i pierwsze warstwy nawierzchni. Powstają kolejne odcinki rowerowych dróg i chodników.
Na odcinku od Błądzimskiej do pętli autobusowej Piaski ruch odbywa się wahadłowo. W pierwszej kolejności prace prowadzone przy infrastrukturze podziemnej oraz wschodniej części jezdni (od strony lasu). Wkrótce zostanie ona udostępniona do ruchu i rozpoczną się prace nad budową części jezdni w kierunku południowym.
Wykonawca przygotowuje się również do ułożenia pierwszych warstw nawierzchni po stronie lasu pomiędzy pętlą autobusową i ul. Gościeradzką. Gotowa jest już podbudowa z kruszywa. Ustawiono dużą część krawężników.
Największy zakres prac zrealizowany został pomiędzy ul. Gościeradzką i Agrestową. Ułożona został tam już pierwsza warstwa nawierzchni na całej szerokości jezdni. To odcinek, który w kilku miejscach zyskał nowy przebieg. Zakręty w wąwozie zostały wyprostowane. Ulica w wielu miejscach została też poszerzona, co pozwoliło zbudować azyle dla pieszych w obrębie projektowanych przejść.
Na tym odcinku wykonawca przygotował też konstrukcję drogi rowerowej. Na nawierzchni zastosowany zostanie asfalt. Prowadzone są kolejne prace brukarskie przy peronach przystankowych. Kontynuowane są prace przy umacnianiu skarp. Ustawione zostały też słupy nowych latarni. Wykonawca przygotowuje się również do osadzania kratek i włazów do studni kanalizacyjnych.
Duży zakres prac związany z budową kanalizacji realizowany jest jeszcze na odcinku pomiędzy ul. Agrestową oraz pętlą w Smukale. Dopiero po ich zakończeniu na tym odcinku ruszą prace typowo drogowe. Obejmą one między innymi przebudowę autobusowej pętli.
Przebudowa ulicy Smukalskiej obejmuje 3-kilometrowy odcinek od ul. Błądzimskiej na Piaskach aż do ul. Rajskiej w Smukałę. W ramach inwestycji modernizowane są też pętle autobusowe oraz oświetlenie. Cała trasa będzie zdecydowanie lepiej przystosowana do ruchu autobusowego. Na całym odcinku ul. Smukalska zyska nową drogę rowerową biegnącą przez malowniczą część Bydgoszczy położona na lewym brzegu Brdy, graniczącą z lasem. Tę część inwestycji realizujemy z unijnym wsparciem. Zakończenie wszystkich prac planowane jest wiosną przyszłego roku. Odpowiada za nie firma Strabag.
W poprzednich latach na casłym 7-kilometrowym ciągu łączącym Jachcice, Piaski i Smukałe zrealizowaliśmy kilka innych inwestycji:
• Zmodernizowaliśmy ulicę Saperów
• Przebudowaliśmy odcinek ul. Smukalskiej w wąwozie na Piaskach
• Odnowiliśmy nawierzchnię ul. Smukalskiej pomiędzy ul. Szamarzewskiego i wąwozem
• Doświetliliśmy część przejść dla pieszych na ul. Saperów
Inwestycja w liczbach:
• Koszt prac budowlanych na ul. Smukalskiej - 25,5 mln zł.
• Długość nowej drogi rowerowej – 2,8 km
Nowe mosty. Sunie konstrukcja na przęsła.
Rozpoczęło się nasuwanie konstrukcji tramwajowego mostu na pośrednie filary.
Równocześnie trwają prace nad budową nowego torowiska wzdłuż ul. Perłowej.
Na Fordońskiej ustawione zostały nowe słupy trakcyjne i trwają prace drogowe i ziemne.
Prezentujemy raport z budowy mostów nad Brdą.
Wykonawca zmontował już pierwszą część płyty pomostu. Teraz za pomocą specjalnych siłowników rozpoczął jej nasuwanie od strony ul. Toruńskiej na wybudowane przy rzece filary.
W ten sposób konstrukcja mostu zostanie przesunięta o blisko 40 metrów i zawiśnie nad rzeką od strony Kapuścisk.
Za kilka dni przywieziona zostanie też dalsza część konstrukcji, która zostanie zamontowana za tą już istniejącą.
Po wykonaniu tych prac, rozpocznie się ustawianie konstrukcji tramwajowej i nasuwanie jej od strony Bartodziejów.
Cały most tramwajowy o długości 255 metrów, będzie nieco dłuższy niż przeprawa samochodów po stronie wschodniej (253 metry).
Przy torowisku pomiędzy węzłem Szarych Szeregów i Toruńską wykonawca ułożył już od strony Kapuścisk część torów.
Kończy również prace nad kanalizacją deszczową na wysokości bloków przy ul. Spokojnej.
Prace przy przebudowie podziemnych sieci prowadzone są natomiast przy ul. Toruńskiej.
Na ul. Fordońskiej na odcinku od ul. K. Szajnochy do Łęczyckiej kontynuowane są m.in. prace przy betonowaniu koryta pod nową jezdnię i torowisko. Od Łęczyckiej w kierunku ul. Kijowskiej ostatnie wykonawca pracuje jeszcze nad kanalizacją deszczową. Wzdłuż ul. Fordońskiej ustawione zostały już słupy trakcyjne nowego torowiska oraz wykonywana jest stabilizacja podłoża pod konstrukcję jezdni oraz torowiska. Przełożona została też większość sieci technicznych po stronie północnej ul. Fordońskiej.
Budowa nowych mostów, które usprawnią ruch między Kapuściskami i Bartodziejami to obecnie największa miejska inwestycja. Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych. Inwestycja została uruchomiana po zakończeniu kilku innych dużych zadań: zakończonej rozbudowie ulicy Kujawskiej oraz budowie systemu buspasów. Te zadania również zostały sfinansowane z wykorzystaniem środków unijnych. Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.
Nowy wiadukt na Armii Krajowej – otwarcie ofert
Poznaliśmy firmy zainteresowane przebudową zachodniego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go również do potrzeb pieszych i rowerzystów. To już kolejne prace budowlane w tym miejscu. Ponad rok temu przebudowaliśmy obiekt znajdujący się po stronie wschodniej tej ważnej drogi wylotowej z miasta.
W marcu ogłosiliśmy przetarg na prace projektowe i budowlane. W zakres zadania wchodzić ma optymalizacja dokumentacji, rozbiórka obiektu i budowa nowego oraz doprojektowanie dodatkowych elementów, takich jak drogi rowerowe.
Do przetargu zgłosiło się 5 firm
Potencjalni wyknaqwcy zaproponowali kwoty od prawie 29 mln zł do blisko 39 mln zł.
Zamierzaliśmy przeznaczyć na to zadanie 25 mln zł.
Teraz wszystkie oferty zostaną dokładnie sprawdzone.
O wyborze najkorzystniejszej zdecydują między innymi cena, termin wytworzenia konstrukcji oraz długość gwarancji.
ZESTAWIENIE OFERT [pdf]
Bliźniacze wiadukty
Nowy obiekt będzie wyglądał identycznie jak sąsiedni wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe.
Pożądana długość gwarancji to 15 lat. Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót prace budowlane potrwają około roku.
Zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów, natomiast zlikwidowany zostanie nieużywany pas awaryjny, a odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczone zostanie na drogę rowerową. Funkcjonalnie należy się spodziewać „lustrzanego" układu w porównaniu do tego, który wybudowano razem z wiaduktem wschodnim.
Będą więc schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego.
Historia obiektów
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych.
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni, został przebudowany więc w latach 2019-2020. Teraz przyszła pora na wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.
Znakomity patron
Decyzją radnych wiaduktom od tego roku patronuje Jan Nowak-Jeziorański, legendarny Kurier z Warszawy.
W ten symboliczny sposób Rada Miasta upamiętniła też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.
Rynek w Starym Fordonie – ruszają odbiory
Zakończyliśmy rewitalizację najważniejszego placu w Starym Fordonie. Inwestycja pochłonęła ponad 7 mln zł.
Pojawiło się dużo zieleni, nawierzchnie z kamiennej kostki, eleganckie oświetlenie i piękna fontanna.
Koncepcja przebudowy tego miejsca została wybrana w drodze konkursu i konsultowana z mieszkańcami.
Prace budowalne trwały niespełna rok.
Wykonawca prowadzi już prace porządkowe i ruszają prace odbiorowe.
Rynek po rewitalizacji stał się wizytówką Starego Fordonu.
Ważnym elementem było ograniczenie ruchu kołowego oraz wprowadzenie rozwiązań sprzyjających ruchowi pieszemu, w tym poprawę dostępności dla osób z ograniczeniami ruchowymi. Strefa rynku stała się bezpieczną przestrzenią pieszą, deptakiem z warunkowym i uspokojonym dostępem dla ruchu kołowego. Ul. Wyzwolenia z uwagi na potrzeby komunikacyjne, zachowała jednak swój dotychczasowy charakter – z ruchem samochodowym.
Naturalne materiały
Dominującym materiałem płyty Rynku jest szara kostka granitowa. Do rewitalizacji wykorzystaliśmy między innymi część kostki z ul. Bydgoskiej oraz Starego Rynku. Różne sposoby jej układania oraz odcienie wyznaczają teraz poszczególne strefy Rynku. Dodatkowo z kostki ułożony został wzór nawiązujący do herbu Fordonu o kształcie białej róży na ciemnym tle.
Pomnik Ku czci poległych i pomordowanych mieszkańców Fordonu w latach 1939-1945 męczeństwa został przesunięty bliżej kościoła, oczyszczony i podświetlony.
W centralnej części placu natomiast, usytuowaliśmy fontannę.
Ma ona formę płytkiej, 5-centymetrowej niecki.
Poziom płyty rynku i niecki są ze sobą połączone.
Rozwiązanie to umożliwia korzystanie z powierzchni rynku przy upuszczeniu wody lub wypełnienie całej niecki wodą.
W niecce znajduje się dysz tryskające i mgławiące.
Dzięki temu w każdy wakacyjny weekend organizowane będą widowiska świetlno-muzyczne.
Część placu zdobią drzewa i krzewy zasadzone w dużych donicach.
Ławki i siedziska wykonane zostały natomiast z drewna.
To nawiązanie do faktu, że aż do XIX wieku fordońska synagoga była drewniana.
Ważne szczegóły i detale
W posadzce przy ścianie kościoła wmontowane zostaną tablice żeliwne z jego historią. W posadzce rynku umieszczone zostały punkty świetlne, rysujące kształt placu po zmroku. Dodatkowo w posadzkę wbudowany został również fundament pod choinkę.
Samo oświetlenie placu nawiązuje do dawnych latarni, których wizerunek znaleźć można na dawnych fotografiach Fordonu.
Na słupach umieszczone zostały uchwytu do montażu flag.
Pojawiły się też punkty podświetlające korony drzew, elewację kościoła oraz inne „oczka" wkomponowane w nawierzchnię.
Brukowane uliczki i tereny rekreacyjne niedaleko Rynku
Nad Wisłą kontynuowane są roboty przy nabrzeżu. Ma ono pełnić kilka funkcji. Będzie to miejsce wypoczynku i rekreacji z ławkami oraz siedziskami. Stworzy również możliwość wodowania i cumowania jednostek pływających czy korzystania z transportu wodnego. Do nabrzeża prowadzi już rozbudowana ul. A. Frycza-Modrzewskiego. Wykonana została też większość prac przy przebudowie ulic Zakładowej, Filomatów, Kapeluszników i Rybaki. Kontynuowane są jeszcze prace na ul. Promenada.
Dodatkowo przy nabrzeżu wiślanym zaplanowana została budowa: boiska, toru do jazdy wyczynowej rowerem, miejsc wypoczynku, placu zabaw i ścianek do wspinaczki.
Te prace zakończą się w przyszłym roku.