Rowerowa droga wzdłuż ul. Andersa w budowie
Ulica gen. W. Andersa łącząca kilka fordońskich osiedli, zyska wkrótce kolejny odcinek ścieżki pieszo-rowerowej.
Przekazaliśmy już wykonawcy plac budowy znajdujący się pomiędzy ulicami Kasztelańską i S. Dubois.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Podpisaliśmy umowę z firmą BPRD, która jest odpowiedzialna za budowę prawie 600-metrowej trasy z nawierzchnią z betonu asfaltowego.
W ostatnich dniach wykonawca przejął plac budowy i rozpoczął m.in. prace geodezyjne.
Prace przy jezdniach ograniczą się do wymiany krawężników wysokich na obniżone, w związku z lokalizacją przejść dla pieszych wraz z przejazdami rowerowymi.
Do oświetlenia projektowanej infrastruktury pieszo – rowerowej posłuży oświetlenie zamontowane w ramach budowy trasy tramwajowej do Fordonu.
Inwestycja kosztuje pół miliona złotych.
Zadanie zostało wybrane do realizacji przez mieszkańców w czasie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Zakończenie prac planowane jest za pół roku.
Przypominamy, że w ubiegłym roku zakończyliśmy budowę ścieżki pieszo-rowerowej pomiędzy ulicą Palińskiego i rondem przy połączeniu ul. Andersa z z ul. GOPR-u.
Przed rokiem szeroki chodnik dobudowaliśmy natomiast na odcinku od ul. N. Gieryna w kierunku ul. Geodetów.
Prace na Smukalskiej dobiegają końca
Wiosną zakończą się pracy przy rozbudowie 3-kilometrowego odcinka ulicy Smukalskiej łączącego osiedla Piaski i Smukałę.
Od podstaw powstała solidna konstrukcja drogi, ścieżka rowerowa, chodniki i zamontowane zostało energooszczędne oświetlenie.
Trwają jeszcze zaawansowane prace przy przebudowie pętli autobusowej.
Na prawie całym realizowanym odcinku wykonane została jezdnia, chodniki i drogi rowerowe. Do ułożenia pozostała już tylko ostatnia warstwa nawierzchni tzw. ścieralna.
Ostatnio uruchomione zostało energooszczędne oświetlenie.
W połowie odcinka powstał też rowerowy parking.
Wykonawca zamówił stoliki i ławki, które niebawem zostaną ustawione w tym specjalnym miejscu.
Późną jesienią nasadzone zostały pierwsze drzewa i krzewy.
Wiosną planowane są dalsze nasadzenia.
Wzmacniane i obsiewane trawą, będą jeszcze skarpy na całym realizowanym odcinku.
Nadal trwają jeszcze intensywne prace na ok. 300 metrowym odcinku, na wysokości pętli autobusowej przy ul. Rajskiej.
Trwa tam układanie warstw podbudowy przyszłej jezdni, prace brukarskie przy zatokach autobusowych.
Wytyczane są chodniki i ścieżki rowerowe.
Znaczna cześć słupów oświetleniowych została już ustawiona.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest wiosną biezacego rok.
Wykonawcą robót jest firma Strabag
Prace budowlane zajmą 2 lata.
Koszt inwestycji to prawie 25,5 mln zł.
Inwestycja realizowana przez ZDMiKP w porozumieniu z miejskimi wodociągami. Na budowę drogi rowerowej Miasto pozyskało fundusze unijne.
[FILM] Pierwszy tramwaj na ul. Perłowej
25 stycznia przeprowadziliśmy pierwsze testy sieci trakcyjnej i torowiska na ul. Perłowej.
Przypominamy, że dopiero po wykonaniu rozjazdów na ul. Toruńskiej, możliwy będzie powrót tramwajów na tą trasę.
Szczegóły dotyczące inwestycji znajdziecie Państwo zawsze na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych: Facebook, Instagram oraz Twitter.
Nowe zakupy komunikacyjne
W połowie ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na zakup i dostawę do naszego miasta 10 nowych tramwajów. Produkuje je bydgoska firma PESA.
Teraz rozszerzamy zamówienie o kolejnych 11 nowoczesnych pojazdów szynowych.
Stare wozy zastąpimy nowymi „niskopodłogowcami".
Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 200 mln zł.
Zgodnie z zawartą już umową, PESA wyprodukuje (do grudnia 2023 roku) dla Bydgoszczy 10 sztuk fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych: w tym 6 szt. długich i 4 szt. krótkich. Pierwszy pojazd ma dotrzeć do zajezdni już po wakacjach.
Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Wartość tego kontraktu to 102 mln zł.
Co jednak ważne, poza podstawowym zakresem zamówienia, w przetargu przewidzieliśmy też możliwość skorzystania "z prawa opcji", w zakresie dostawy kolejnych tramwajów.
Zatwierdzenie zmian w budżecie miasta, pozwoli nam uruchomić "prawo opcji" w umowie i zamówić kolejnych 11 nowoczesnych tramwajów (10 długich i 1 krótki).
Tym samym na bydgoskie ulice w najbliższych latach wyjedzie w sumie 21 nowoczesnych pojazdów szynowych.
Przedsięwzięcie będzie współfinansowane ze środków unijnych, z wkładem własnym Miasta w wysokości ok. 20%.
Dalsze plany
Obecnie pracujemy jeszcze nad tym, by rozszerzyć to zamówienie w prawie opcji o następne 19 „niskopodłogowców".
Te wszystkie zakupy są możliwe dzięki pozyskaniu środków unijnych na kolejne lata.
Zrealizowanie tych zamówień będzie oznaczać, że cała flota tramwajowa liczyć będzie aż 75 nowoczesnych pojazdów.
To więcej niż obecnie porusza się po bydgoskich torowiskach
Kolejne projekty tramwajowe
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła już 33 nowe tramwaje. Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Teraz dzięki unijnemu wsparciu, zakupione zostaną kolejne „niskopodłogowce".
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu.
Zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy centralnych na rozpoczęcie modernizacji zajezdni tramwajowej.
Unijne środki zamierzamy wykorzystać na budowę nowej linii m.in. na Szwederowo.
Ogłosiliśmy przetarg na dokumentację projektową dla tego zadania.