Rozbudowa ul. Smukalskiej.
Kontynuujemy prace przy rozbudowie ul. Smukalskiej.
Na odcinku przebiegającym przez Piaski realizowany jest już szereg prac wykończeniowych.
Zaawansowane roboty prowadzone są natomiast w Smukale m.in. przy modernizowanej pętli autobusowej.
Wkrótce zniknie ruch wahadłowy.
Przebudowa ulicy Smukalskiej obejmuje 3-kilometrowy odcinek od ul. Błądzimskiej na Piaskach aż do ul. Rajskiej w Smukałę. W ramach inwestycji modernizowane są też pętle autobusowe oraz oświetlenie. Cała trasa będzie dostosowana do ruchu autobusowego. Na całym odcinku ul. Smukalska zyska nową drogę rowerową biegnącą przez malowniczą część Bydgoszczy położona na lewym brzegu Brdy, graniczącą z lasem. Tę część inwestycji realizujemy z unijnym wsparciem.
Kierowcy mogą już poruszać się bez większych utrudnień odcinkiem Smukalskiej pomiędzy ulicami Bładzimska i Agrestową. Trwają tam jeszcze m.in. prace brukarskie, przygotowania do ułożenia nawierzchni na odcinkach drogi rowerowej, montażu opraw oświetleniowych na nowych lampach oraz roboty wykończeniowe przy zjazdach i chodnikach.
Obecnie największy zakres prac realizowany jest w Smukale. Na odcinku od ul. Agrestowej do pętli autobusowej na wysokości ul. Rajskiej obowiązuje ruch wahadłowy. Wykonawca przygotowuje się do dokończenia prac przy podbudowie i ułożeniu pierwszych warstw nawierzchni.
Przy sprzyjającej pogodzie te prace zostaną zrealizowane jeszcze w tym miesiącu co pozwoli na zlikwidowanie ruchu sterowanego sygnalizacją świetlną.
Wykonawca zamierza jeszcze w tym roku układać również ostatnią ścieralną warstwę nawierzchni.
Wówczas mogą pojawić się zwężenia, ale ruchem kierować będą już sygnaliści.
Równocześnie szereg prac realizowany jest przy pętli w Smukale. Kontynuowane są prace związane z przebudową kanalizacji deszczowej i wodociągowej. Zrealizowano znaczną część prac ziemnych. Ustawiane są również pierwsze krawężniki. Zakończenie wszystkich prac planowane jest wiosną przyszłego roku.
Odpowiada za nie firma Strabag.
Inwestycja w liczbach:
Koszt prac budowlanych na ul. Smukalskiej - 25,5 mln zł.
Długość nowej drogi rowerowej – 2,8 km
Wartość inwestycji przy rowerowej infrastrukturze - 5,1 mln zł
Unijne dofinansowanie na drogę rowerową - 1,7 mln zł
Montaż Jarmarku Świątecznego i pierwsze zmiany w ruchu
Na czas trwania Bydgoskiego Jarmarku Świątecznego wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu w obrębie ul. Grodzkiej, ul. Mostowej, Placu Teatralnego, Rybiego Rynku, ul. Jana Kazimierza, ul. Batorego, ul. Jezuickiej, ul. Długiej, ul. Farnej.
Pierwsze zmiany w ruchu będą wprowadzane już od 7 listopada.
W okresie poprzedzającym rozpoczęcie Jarmarku (tj. od poniedziałku 07.11.2022 roku) zostanie wprowadzony obustronny zakaz zatrzymywania się na ul. Placu Teatralnym oraz nastąpi jego zamknięcie wraz z ul. Mostową i ul. Grodzką (od ul. Podwale do ul. Mostowej).
Wjazd na zamknięte ulice będzie możliwy tylko dla pojazdów służb miejskich i zaopatrujących Jarmark.
Natomiast pojazdy obsługujące placówki handlowe i usługowe przy ul. Jatki, budowę przy ul. Grodzkiej, banki oraz mieszkańców przy Placu Teatralnym tylko w godz. 8.00-12.00 i 20.00-22.00.
W czasie montowania na ul. Mostowej i Placu Teatralnym infrastruktury Jarmarku, będą możliwe czasowe wstrzymywania ruchu uprzywilejowanych pojazdów oraz ruchu pieszych na ul. Mostowej i Focha.
W terminie od 17.11.2022 roku do 24.12.2022 roku zostaną również zmienione godziny dojazdu i zasady korzystania z kopert dla dostaw wyznaczonych przy ul. Jana Kazimierza, ul. Batorego i ul. Jezuickiej. Korzystanie z tych stanowisk będzie możliwe w godz. od 06.00 do 11.30 i od 21.00 do 22.00 we wszystkie dni tygodnia.
Natomiast przy ul. Krętej korzystanie ze stanowisk dla dostaw będzie możliwe w godz. od 06.00 do 22.00 we wszystkie dni tygodnia.
W terminie od 19.11.2022 roku do 22.12.2022 roku umożliwione zostanie realizowane dostaw do punktów handlowych Jarmarku urządzonych wzdłuż ul. Mostowej i Placu Teatralnego w godz. od 10.00-12.00 i 20.00-22.00.
Demontaż infrastruktury Jarmarku rozpocznie się po zakończeniu imprezy tj. po 22.12.2022 roku.
Przywrócone zostaną również zasady dotyczące zaopatrujących Jarmark z okresu od 07 do 19.11.2022 roku.
Stała organizacja ruchu zostanie przywrócona do 30.12.2022 roku.
Ruszyły prace przy doświetleniu kolejnych przejść dla pieszych
Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo już w ponad 70 punktach Bydgoszczy.
Teraz po przygotowaniu dokumentacji, rozpoczęły się prace przy doświetleniu kolejnych kilkudziesięciu przejść.
Dotychczasowe działania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg.
Dodatkowe oświetlenie na przejściach pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować szczególnie jesienią i zimą
W tym roku doświetlimy 27 przejść.
Zadanie jest realizowane w systemie zaprojektuj i wybuduj.
Wykonawcą odpowiedzialnym za realizację inwestycji (firma Elperia) przygotował dokumentację. Teraz ruszyły prace budowlane.
Koszt zadania to 1,8 mln.
Prace zakończą się jeszcze w tym roku.
Przejścia do doświetlenia (już rozpoczete):
ul. Nakielska – Chłodna
ul. Skłodowskiej-Curie – Sportowa – dwa przejścia
ul. Magnuszewska (przy ul. Bohaterów Kragujewca) – dwa przejścia
ul. Bronikowskiego / Kanał Bydgoski
ul. Twardzickiego - ul. Witosa
ul. Kujawska przy ul. M. Konopnickiej – dwa przejścia
ul. Łęczycka - ul. Boczna
ul. Skłodowskiej-Curie /ul. Kijowska
ul. Twardzickiego / Kleina / Albrychta – dwa przejścia
ul. Twardzickiego / Bołtucia (część zachodnia) / Fiedlera
ul. Twardzickiego / Bołtucia (część wschodnia)
ul. Powstańców Warszawy / Szpital Wojskowy (wjazd wschodni)
ul. Pelplińska – Derdowskiego
ul. Twardzickiego / na wysokości posesji Twardzickiego 16
ul. Twardzickiego / na wysokości posesji Twardzickiego 29, po zachodniej stronie przystanku autobusowego Twardzickiego / Przybory
ul. Pelplińska - pętla Tatrzańskie
ul. Wyzwolenia na wysokości posesji 116 (przy ul. Tuchołkowej)
ul. Nowotoruńska / ul. Objazdowa
ul. Wyzwolenia/ul. Derdowskiego
ul. Wyzwolenia/ul. Podgórze
W ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego w kolejnym etapie planowane jest doświetlenie kolejnych przejść:
ul. Mińska – Flisacka (dwa przejścia)
ul. Witebska – Odrzańska
Jak to działa?
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Po zrealizowaniu tegorocznego pakietu zadań w Bydgoszczy będzie już funkcjonować 100 doświetlonych przejść dla pieszych.
Analizowane będzie przygotowanie jeszcze kolejnych zadań tego typu. Dodatkowe doświetlenie przejść zostało zainicjowane w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
Raport z budowy mostów. Kolejny raz ponaglamy Trakcję S.A.
Zamontowane i nasunięte nad rzekę zostały wszystkie elementy stalowe mostu tramwajowego nad Brdą, który właśnie jest betonowany.
Ułożona została nawierzchnia i torowisko po północnej stronie ul. Fordońskiej.
Tempo prowadzonych robót nadal jest niezadawalające i może mieć wpływ na termin końcowy realizacji zadania.
Firma Trakcja S.A. prowadzi betonowanie mostu tramwajowego. Wykonano podpory mostu drogowego.
Wykonawca ułożył nawierzchnię i torowisko na północnej stronie ul. Fordońskiej. Prowadzone są roboty przy układaniu torowiska po stronie południowej.
Nadal jednak nie wykonano chodnika na tym odcinku, a brak możliwości przejścia pieszych, nie pozwala na oddanie do ruchu północnej jezdni ul. Fordońskiej i ul. Łęczyckiej.
Wstrzymuje to poza tym rozpoczęcie robót na jezdni południowej ul. Fordońskiej.
W ramach budowy mostów powstaje też nowe torowisko na ul. Perłowej.
Dokonano już montażu torowiska na prawie całej długości przebudowywanego odcinka i słupów trakcyjnych.
Nadal jednak kontynuowane są roboty związane z infrastruktura podziemną i sanitarną na ul. Toruńskiej przy ul. Perłowej.
Niewystarczający postęp robót
Zmiany w harmonogramie robót i ograniczone postępy robót drogowych na ul. Fordońskiej oraz torowych na ul. Perłowej zmusiło nas już w listopadzie 2021 roku do wystosowania do firmy Trakcja S.A. pierwszych pism ponaglających. Od tego czasu wysłaliśmy już kilkanaście dokumentów w tej sprawie, a na cotygodniowych radach budowy przedkładamy wykonawcy nasze kolejne uwagi dotyczące konkretnych prac.
Wymusiliśmy na wykonawcy zmianę kierownika prac na budowie, nie wyraziliśmy też zgody na zmianę jakichkolwiek terminów realizacji robót oraz wynagrodzenia, które naszym zdaniem są bezzasadne ze strony Wykonawcy.
Dodatkowo, zbyt małe zaangażowanie na budowie ludzi i sprzętu oraz brak koordynacji robót budowlanych, spowalnia dalsze prace i przedłuża utrudnienia w ruchu drogowym na tym odcinku oraz grozi niedotrzymaniem terminu końcowego.
Niepokoją nas sygnały o problemach z podwykonawcą realizującym konstrukcję stalową dla obiektu drogowego. Obiekt już powinien być montowany na podporach równolegle do mostu tramwajowego, który obecnie jest betonowany.
Wykonawca został wybrany w drodze otwartego, transparentnego przetargu, w którym zobowiązał się, pomimo przewidywanych trudności na budowie, do zachowania terminów końcowych. Wystartowało w nim 13 podmiotów, a do najkorzystniejszej oferty przedłożonej przez firmę Trakcja (obecny Wykonawca) miasto zdecydowało się dołożyć blisko 20 mln zł. Obecny koszt inwestycji to 153 mln zł. Zawarta umowa, w przypadku opóźnień z winy wykonawcy, przewiduje konsekwencje finansowe.
Na bieżąco monitorujemy sytuację na budowie i postęp prac.
Jesteśmy też w stałym kontakcie z Zarządem firmy Trakcja S.A., któremu przekazujemy uwagi do stanu zaawansowaniem prac.
Budowa nowych mostów nad Brdą to obecnie największa miejska inwestycja. Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych.
Przy jego realizacji wykorzystujemy środki unijne. Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.