Otwieramy dla pieszych kładkę Esperanto
Dobiegają końca prace na moście Esperanto przy Torbydzie.
W sobotę 21 stycznia kładka w ograniczonym zakresie zostanie udostępniona pieszym.
Na obiekcie będą prowadzone już tylko prace wykończeniowe, które zakończą się do końca miesiąca.
W związku z powyższymy od 1 lutego skrócony zostanie przebieg linii ZaT8. Autobusy nie będą już zatrzymywały się na przystanku przy hali sportowo-widowiskowej "Immobilie Łuczniczka"
Na kładce przeprowadziliśmy kapitalny remont.
Dokonana została korekta naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła w pełnym zakresie temperatur.
Przebudowany został cały drewniany pomost oraz wyremontowana została konstrukcja stalowa i podpory obiektu. Całość zabezpieczyliśmy powłoką antykorozyjną.
Schody oraz oświetlenie wymieniliśmy na nowe. Schody wyposażone zostaną jeszcze niebawem w prowadnice dla wózków i rowerów oraz wymalowane zostaną specjalną farbą dla osób słabowidzących.
Obecnie na obiekcie prowadzone są prace wykończeniowe.
Roboty realizuje firma Kormost. Wartość zadania to 1,2 mln złotych.
Historia kładki:
Obiekt trzyprzęsłowy o długości całkowitej 78 m. Przęsło nurtowe składa się z dwóch części podwieszonych pod dwa stalowe pylony za pomocą szesnastu want. Każda z części składa się z segmentów połączonych ze sobą przegubowo i ma możliwość regulacji rzędnej za pomocą specjalnych śrub zainstalowanych na wantach.
Ostatni kapitalny remont kładka przeszła w latach 1992-1993, kiedy to na podporach żelbetowych założono tzw. płaszcz ochronny, a konstrukcję stalową ponownie pokryto powłokami antykorozyjnymi.
Kładkę wybudowało Bydgoskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „Przemysłówka" (otwarcie: 22 lipca 1979 r.), a zaprojektował ją bydgoski inżynier, wieloletni pracownik Wyższej Szkoły Inżynierskiej (późniejszej Akademii Techniczno-Rolniczej i Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, dzisiejszej Politechniki Bydgoskiej), były dziekan Wydziału Budownictwa, dr inż. Tadeusz Kabat. W okresie jej powstania uchodziła za oryginalną i nowatorską. Jej opis pojawiał się w wielu branżowych czasopismach i opracowaniach.
Ciekawostką jest fakt, że do momentu oddania do użytku w 1970 r. Mostu Pomorskiego, w tym mniej więcej miejscu funkcjonowała przeprawa promowa.
Ulica Grudziądzka z eleganckim chodnikiem i oszczędnym oświetleniem
Kontynuujemy prace związane z kompleksowym remontem ulicy Grudziądzkiej.
Do wymiany krawężników i chodników dodaliśmy też wymianę oświetlenia i przebudowę pobliskich miejsc postojowych.
Ta ważna ulica, stanie się niewątpliwie wizytówką bydgoskiego śródmieścia.
Roboty budowlane w tym miejscu zakończą się wiosną.
Na ul. Grudziądzkiej prace prowadzimy od placu Poznańskiego do ul. Krótkiej.
W pierwszej kolejności wymieniliśmy krawężniki. Nawierzchnia na samej jezdni miała zostać ułożona wiosną.
W związku jednak z rozpoczętymi już pracami w obrębie ciągów pieszych i sprzyjającymi warunkami pogodowymi (łagodna zima), podjęliśmy decyzję o remoncie chodników na przedmiotowym odcinku i wymianie oświetlenia na energooszczędne.
Betonowe płyty chodnikowe układamy w karo z kamienną opaską. To standard wprowadzony wraz z utworzeniem parku kulturowego obejmującego Stare Miasto i cześć Śródmieścia.
Obecnie porządkujemy i remontujemy też miejsca postojowe znajdujące się w pasie drogowym oraz dojazdy do posesji
Dopiero po zakończeniu wszystkich robót, ułożona zostanie nowa nawierzchnia na jezdni.
Prace planujemy zakończyć wiosną bieżącego roku.
Obecnie na odcinku prowadzonych robót można spodziewać się zwężeń drogi i ograniczeń prędkości.
Koszt wszystkich zadań to prawie 1,5 mln zł.
Nasze obecne inwestycje przy ul. Grudziądzkiej są uzupełnieniem publicznych i prywatnych inwestycji w tej części miasta.
W 2021 roku oddano do użytku gmach nowej siedziby Instytutu Pamięci Narodowej. W ubiegłym roku natomiast zakończyła się budowa wielopoziomowego parkingu, który pozwolił uporządkować teren przy budynkach Urzędu Miasta. Przed wejściem do Urzędu Miasta zaaranżowano również deszczowy ogród. Po północnej stronie ul. Grudziądzkiej zrealizowano również inwestycje deweloperskie, które wypełniły luki w zwartej zabudowie.
Ważne zmiany w obrębie mostu Pomorskiego
W związku z zaplanowanymi pracami remontowymi na moście Pomorskim, wprowadzone zostały ograniczenia w ruchu pojazdów ciężarowych.
Zmiany w organizacji ruchu pozwolą nam bezpiecznie przeprowadzić prace naprawcze i zmniejszyć drgania w trakcie ich realizacji.
Zmiany:
- prędkości dla tramwajów na moście została zmniejszona do 10 km/h (na samym obiekcie)
- prędkość dla samochodów o masie całkowitej do 10 ton ograniczona do 30 km/h.
- pojazdy o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej) nie mogą wjechać na most i są kierowane na objazdy.
Rozstawiliśmy już w całym mieście tablice informujące o ograniczeniach tonażowych na moście Pomorskim.
W obrębie mostu zamontowaliśmy też wiszące ograniczniki wysokości.
Jeżeli kierowcy TIRów nie będą stosować się do ograniczeń i zmian w ruchu, będziemy zmuszeni skierować sprawę do odpowiednich służb, w celu ich egzekwowania (Policja, ITD)
Więcej o przyczynach wprowadzenia zmian, pisaliśmy TUTAJ
Podpisaliśmy umowę na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego na 2023 rok.
W tym sezonie podobnie jak w roku ubiegłym, będzie obowiązywał system pomostowy.
Oznacza to, że umowa będzie obowiązywała przez jeden rok a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
Nowy sezon rozpoczyna się już 1 marca.
W październiku 2022 roku zakończyła się umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA). Mimo trudnej sytuacji w tej branży, chcieliśmy aby rower miejski nadal funkcjonował w naszym mieście.
Właśnie podpisaliśmy umowę z firmą BikeU Sp. zo.o z Warszawy.
Kwota za wykonanie usługi to ponad 1 mln 240 tys zł.
Nowy sezon rozpocznie się 1 marca.
Wydłużyliśmy okres darmowego wypożyczenia z dotychczasowych 20 do 30 minut.
Dzięki temu rowerem miejskim będzie można za darmo pokonywać znacznie dłuższe dystanse.
W 2023 roku skorzystamy po raz ostatni z systemu pomostowego. Oznacza to, że umowa została podpisana na jeden sezon a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
Obecnie rowery BRA są składowane w naszych magazynach.
Przed nowym sezonem cały dotychczasowy sprzęt zostanie poddany przeglądom i niezbędnym naprawom.