Postępują prace przy budowie mostów nad Brdą. Raport z budowy
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa obiekty mostowe.
Konstrukcja dla tramwajów znajdzie się pomiędzy jezdniami.
Na teren budowy w tym tygodniu przywiezione zostaną już pierwsze elementy gotowej konstrukcji mostowej.
Obecnie kontynuowane są prace przy podporach pośrednich (zbrojenie i betonowanie) oraz roboty na przyczółkach nowych mostów po obu stronach rzeki.
W tym tygodniu wykonawca rozpocznie zwozić na teren budowy, gotowe elementy płyty pomostu.
Zostały one wykonane w halach produkcyjnych a już niebawem będą montowane na gotowych podporach.
Na północnej jezdni ul. Fordońskiej zakończone zostały już prace związane z infrastrukturą podziemną, co pozwoliło rozpocząć roboty ziemne i roboty związane z konstrukcją pod jezdnie oraz przyszłe torowisko.
W ramach budowy mostów powstaje też nowe torowisko na ul. Perłowej.
Dokonano już rozbiórki torowiska i słupów trakcyjnych. Zakończono roboty związane z infrastruktura podziemną sanitarną.
Na tym odcinku kontynuowane są roboty teletechniczne, elektroenergetyczne, sieci trakcyjne i roboty torowe.
Kontynuowane są prace przy dolnych warstwach podbudowy przyszłego torowiska.
Na teren budowy zwożone są materiały przeznaczone do wbudowania. Zamontowane zostały fundamenty słupów trakcyjnych.
Wykonawca rozpoczął też prace na południowej jezdni ul. Toruńskiej. Zerwana została dotychczasowa nawierzchnia i rozpoczynają się prace podziemne.
Docelowo w tym miejscu powstaną chodniki, droga rowerowa a istniejące przystanki tramwajowe będą zlokalizowane w nowym miejscu.
W ubiegłym tygodniu wykonawca rozpoczął też prace na ul. Łuczniczki przyległej do ul. Perłowej.
Budowa nowych mostów nad Brdą to obecnie największa miejska inwestycja.
Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych.
Most tramwajowy o długości 255 metrów, będzie nieco dłuższy niż przeprawa samochodów (253 metry).
Most drogowy i równoległy tramwajowy będą opierać się na 6 podporach (po trzy z każdej stronie rzeki).
Każda podpora pośrednia mostu drogowego będzie składać się z trzech słupów, natomiast każda podpora pośrednia mostu tramwajowego będzie składać się z dwóch słupów.
By zapewnić sprawną komunikację z zajezdnią tramwajową w pierwszej kolejności konieczne jest oddanie do użytku torowiska na moście i ul. Fordońskiej.
To umożliwi następnie przebudowę węzła tramwajowego przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej i Perłowej.
Te zadania zostało sfinansowane z wykorzystaniem środków unijnych.
Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.
Rowery elektryczne wjechały do Bydgoszczy. Pamiętaj o ich prawidłowym parkowaniu.
Jedna z firm zajmujących się wypożyczaniem hulajnóg w naszym mieście, rozszerza swoją usługę o rowery elektryczne. Od dziś pierwsze jednoślady pojawią się na ulicach miasta. Start usługi zaplanowano w sobotę 23 kwietnia.
Początkowo na bydgoskich ulicach rozstawianych ma zostać 100 rowerów, a liczba ta może zostać zwiększona nawet do 300.
Strefy rozstawienia rowerów oraz cała mapa operacyjna ma się pokrywać z mapą hulajnóg, które już od dawna można wypożyczyć w naszym mieście.
W związku z uruchomieniem usługi wynajmu rowerów elektrycznych szczególną uwagę kierujemy w kwestiach porządkowych, estetycznych, jak i zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Użytkownikom hulajnóg oraz nowej usługi przypominamy o pozostawianiu wypożyczonych pojazdów w bezpiecznym miejscu i zgodny z obowiązującymi przepisami.
Dopuszcza się postój roweru, hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego na chodniku w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, przy zachowaniu przejścia pieszym (nie powinna być mniejsza niż 1,5 m).
Przypominamy, że służby mundurowe będą mogły podejmować interwencje w odniesieniu do nieprawidłowo zaparkowanych rowerów oraz będzie możliwość ich usuwania.
Stawka za usunięcie hulajnogi/roweru została ustalona w wysokości 128 zł, a za przechowywanie roweru na parkingu strzeżonym, za każdą dobę - 24 zł.
Warto pamiętać, że mieszkańcy nadal mogą korzystać z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA)
Pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne.
O sposobach jego wypożyczenia więcej piszemy TUTAJ
Ażury na Jachcicach i w Łęgnowie
Zlecamy pakiet kolejnych zadań związanych z utwardzeniem osiedlowych ulic na Jachcicach i w Łęgnowie.
Zadania do realizacji wybrali bydgoszczanie w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Właśnie poznaliśmy firmy zainteresowane realizacją zaplanowanych zadań.
Na Jachcicach twardą, równą nawierzchnię zyska ulica Kosmonautów oraz sięgacz ulicy Księcia Witolda w kierunku posesji 52-60. Będzie to kontynuacja drogowych zadań na tym osiedlu, które zostały zrealizowane w poprzednich latach. Wówczas to ażurowymi płytami zostały utwardzone między innymi ul. Partyzantów oraz pierwszy sięgacz przy ul. Księcia Witolda. Wkrótce zlecone zostaną też prace przy ul. Batalionów Chłopskich.
W Łęgnowie planowane jest natomiast utwardzenie ul. Okólnej od ul. Pionierów w kierunku ul. Spółdzielczej. Stanowi ona dojazd do kilku bloków. Wcześniej powstał chodnik Bydgoski Budżet Obywatelski pomógł wcześniej przebudować fragment tej prowadzący w kierunku ul. Żółwińskiej.
W trwającym postępowaniu przetargowym, otwarte zostały oferty.
Po ich dokładnym sprawdzeniu, podpisana zostanie umowa z Wykonawcami, którzy będą mogli realizować inwestycje.
Prace zajmą około miesiąca.
Równocześnie kończą się prace nad listą kolejnych zadań związanych z utwardzaniem ulic płytami ażurowymi. W tym roku poza BBO miasta zabezpieczyło na ten cel blisko 4 mln zł.
Lista zadań konsultowana jest z radami osiedli. Priorytetem jest zachowanie ciągłości z ulicami, które mają już twardą nawierzchnię.
W ostatnich latach na terenie miasta powstało ponad 35 kilometrów utwardzonych ulic.
Na ten cel miasto wydało 100 mln zł.
Zadania, realizowane są w oparciu o kilka miejskich programów.
Przebudowa ul. Smukalskiej - zmiany w organizacji ruchu
Postępuje prace na ul. Smukalskiej. W ramach zadania powstaje nowa jezdnia, chodnik i droga rowerowa. Ten prawie 3-kilometrowy odcinek łączący osiedle Piaski i Smukałę zostanie docelowo dostosowany do przejazdu autobusów.
Do tej pory na odcinkach o łącznej długości około 1,7km wykonana została jezdnia na całej szerokości ulicy Smukalskiej – na tych odcinkach do wykonania pozostało ułożenie warstwy ścieralnej
W ramach prowadzonych robót wykona została też kanalizacja deszczowa oraz liczne prace ziemne.
Obecnie trwa też budowa ciągu pieszo-rowerowego oraz ustawiane są słupy oświetleniowe.
20 kwietnia Wykonawca przystępuje do prac na kolejnym odcinku trasy.
Wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu w obrębie skrzyżowania ul. Smukalskiej z ulicą Drzycimską.
W obrębie skrzyżowania zamknięta zostanie północna jezdnia ulicy Smukalskiej.
Ruch pojazdów skierowany zostanie na jezdnię południową.
Dodatkowo wykonane zostanie tymczasowe utwardzone pobocze południowej jezdni ulicy Smukalskiej, gdzie odbywać się będzie ruch dwukierunkowy. Ruch pieszy zostanie wygrodzony od strefy robót drogowych.
Smukalska – dla autobusów i rowerzystów
Przypominamy, że w ramach inwestycji ulica Smukalska ma zostać przebudowana na 3 km odcinku od ul. Błądzimskiej na Piaskach do ul. Rajskiej w Smukale. W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie też pętla autobusowa przy ul. Rajskiej. Pojawi się nowa nawierzchnia, chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie a cała trasa będzie dostosowana do ruchu autobusowego.
Wykonawcą robót jest firma Strabag
Termin realizacji: I połowa 2023 r.
Koszt inwestycji to prawie 25,5 mln zł.
Inwestycja realizowana przez ZDMiKP w porozumieniu z miejskimi wodociągami.