Remont ul. Łęczyckiej - ruszają prace budowlane.
Na ul. Łęczyckiej pojawi się nowa nawierzchnia i chodniki.
Przebudowane zostaną też wjazdy na posesje.
Ruszają prace budowlane.
Od środy 15 maja cześć ulicy zostanie zamknięta.
Inaczej kursować będzie też kilka linii autobusowych.
Zadanie obejmuje remont ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Kamiennej do ulicy Curie-Skłodowskiej oraz od ulicy Curie-Skłodowskiej do ulicy Fordońskiej.
W ramach realizowanych robót wymienione zostaną krawężniki oraz przebudowany zostanie chodnik po stronie zachodniej - w stronę Kamiennej.
Wyremontowane zostaną wjazdy na posesję wzdłuż ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Bocznej do ulicy Curie-Skłodowskiej
W celu minimalizowania utrudnień, prace budowlane będą realizowane etapami.
Od 15 maja zamknięty zostanie odcinek ul. Łęczyckiej od ul. Fordońskiej do ronda przy ul. Skłodowskiej-Curie.
Zapewnione zostaną tylko dojazdy do sklepów i posesji.
Objazd dla samochodów zalecany jest ul. Fabryczną.
Autobusy linii nr 59, 64, 69, 89 i 33N w obu kierunkach kursować będą natomiast ul. Bałtycką.
Zawieszony zostanie też przystanek Most Kazimierza Wielkiego (szczegóły na grafice).
Prace budowlane na powyższym odcinku ul. Łęczyckiej potrwają do końca czerwca.
Po ich zakończeniu wykonawca rozpocznie roboty budowlane na odcinku od ronda na ul. Skłodowskiej-Curie do ul. Bocznej (II etap) a następnie do ul. Kamiennej (III etap).
Wykonawcą robót jest firma STRABAG Sp. z o.o.
Koszt zadania to ponad 7,5 mln zł.
Wszystkie prace zakończą się jesienią bieżącego roku.
Pragniemy zauważyć, że obecnie realizowane zadanie nie obejmuje przebudowy skrzyżowania na ul. Łęczyckiej z Skłodowskiej-Curie oraz chodnika po wschodniej stronie Łęczyckiej.
Docelowo bowiem planowana jest tam budowa ciągu pieszo-rowerowego, który połączy się z trasą rowerowa planowaną też w ciągu ul. Curie - Skłodowskiej.
Dla tego zadania trwają już prace projektowe.
Testuj z nami chińskiego elektryka
Od 11 do 20 maja Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny Yutong U12.
Testy będą przeprowadzane na liniach autobusowych 54, 57, 59, 60, 77 i 80.
To kolejny sprawdzian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do wspólnej przejażdżki.
Testowany elektryk to model Yutong U12.
Autobus chińskiego producenta, ma 12 metrów długości. Na pokładzie posiada 34 miejsca siedzące i może zabrać 90 pasażerów.
Na jednym ładowaniu autobus osiąga nawet 400 kilometrów, a jego stylistyka została doceniona nagrodą Busworld Design Award podczas Busworld Europe w Brukseli.
Zeroemisyjny autobus Yutong U12 wyróżnia się nawet 400-kilometrowym zasięgiem na jednym ładowaniu, osiąganym dzięki bezkobaltowym bateriom oraz rekuperatorowi energii – umożliwiającemu odzyskiwanie jej podczas hamowania.
O komfort i wygodę pasażerów dbają m.in. automatyczna klimatyzacja, elektryczne ogrzewanie oraz siedzenia wyposażone w ładowarki USB.
Konstrukcja autobusu jest niskopodłogowa, odpowiadając na potrzeby osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Autobus jest przyjazny także dla kierowcy, zapewniając mu panoramiczny kokpit, zestaw kamer z 360-stopniowym widokiem oraz pełną kontrolę kluczowych parametrów.
Autobus elektryczny będzie kursował od 11 do 20 maja na liniach autobusowych 54, 57, 59, 60, 77 i 80.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.
Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, dlatego przejazd autobusem trzeba opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
W autobusie zamontowane są kasowniki starego typu.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich i wielu przydatnych informacji wewnątrz.
Elektryk jest pomalowany na żółto i czerwono, więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
Yutong, choć wydaje się firmą nieznaną na polskim rynku, to posiada już 15% światowego rynku autobusów nisko- i zeroemisyjnych. W Europie ma zakontraktowanych 12 tys. sztuk takich pojazdów, a na świecie jeździ lub jeździć będzie 170 tys. autobusów tego producenta.
Kilkanaście takich pojazdów zostało ostatnio zakupionych w Warszawie.
Zachęcamy do przejazdu
Godziny odjazdów autobusu elektrycznego:
11.05.2024 r.
Dworzec Główny: 8:51 (57), 10:56 (80), 12:25 (80), 13:56 (80), 15:19 (80), 16:51 (57),
Błonie: 9:45 (57),
Port Lotniczy: 11:43 (80), 13:02 (80), 14:43 (80), 16:02 (80).
12.05.2024 r.
Niklowa: 6:38, 8:08, 10:08, 12:08, 14:08, 16:08, 18:08;
Morska: 7:25, 9:21, 11:18, 13:18, 15:18, 17:21
14.05.2024 r.
Błonie: 6:29, 7:59, 9:34, 10:54, 12:14, 13:45, 15:14,
Piaski: 7:15, 8:45, 10:45, 11:35, 14:30,
Smukała: 12:55, 15:55
15.05.2024 r.
Dworzec Główny: 5:13 (57), 6:52 (80), 9:04 (80), 10:53 (57), 12:34 (57), 14:12 (57), 16:01 (80), 17:42(57)
Błonie: 5:55 (57), 11:44 (57), 13:24 (57), 15:07 (57).
Port Lotniczy: 8:03 (80), 10:03 (80), 17:03 (80)
17.05.2024 r.
Błonie: 5:30 (60), 6:45 (59), 8:30 (60), 10:15 (59), 11:45 (59), 13:15 (60), 14:27 (60), 15:52 (60), 17:27 (60), 19:00 (60)
Kapuściska: 11:02 (59), 12:32 (59)
Łęgnowo: 7:37 (59)
Morska: 5:07 (60), 6:11 (60), 9:16 (60), 13:48 (60), 15:13 (60), 16:44 (60), 18:31 (60)
18.05.2024 r.
Dworzec Główny: 8:51 (57), 10:56 (80), 12:25 (80), 13:56 (80), 15:19 (80), 16:51 (57),
Błonie: 9:45 (57),
Port Lotniczy: 11:43 (80), 13:02 (80), 14:43 (80), 16:02 (80).
20.05.2024 r.
Błonie: 6:29, 7:59, 9:34, 10:54, 12:14, 13:45, 15:14,
Piaski: 7:15, 8:45, 10:45, 11:35, 14:30,
Smukała: 12:55, 15:55
Przebudowa ulic w Salonie Bydgoszczy – pierwsze prace przy Rybim Rynku
Rozpoczęły się pierwsze prace przy Rybim Rynku. Plac stanie się miejscem do spotkań i spacerów. Zasadzimy nowe drzewa, ustawimy ławki i stylowe lampy.
To kolejny etap rewitalizacji Salonu Bydgoszczy.
W jej ramach też kilka uliczek w centrum, zyskuje stylowe nawierzchnie i nowe oświetlenie.
Większość tych robót właśnie dobiega końca.
W pierwszej kolejności wykonywane były prace na uliczkach śródmieścia.
Nawierzchnie zostały już wymienione na ulicach: Przyrzecze (od ul. Farnej do ul. Ku Młynom), Grodzkiej (od ul. Przy Zamczysku w kierunku ul. Bernardyńskiej) oraz ul. Malczewskiego.
Większość robót została też zrealizowana na ul. Zaułek, ul. Pod Blankami (od ul. Długiej do Jana Kazimierza) a także na Przyrzeczu (od ul. Długiej do Ku Młynom).
Obecnie prowadzone są roboty na skrzyżowaniu ul. Pod Blankami przy ul. Trybunalskiej. Po ich zakończeniu wykonawca przeniesie się na odcinek od ul. Jana Kazimierza do ul. Długiej.
Kontynuowane są też prace przy układaniu nawierzchni na odcinku ul. Grodzkiej między Mostową a ul. Malczewskiego oraz przy Rybim Rynku.
Wykonawca przygotowuje się już do przeniesienia zaplecza budowy z Rybiego Rynku, aby móc przystąpić do robót budowlanych w centralnej części placu.
Latem Wykonawca rozpocznie też przebudowę ul. Jana Kazimierza i ul. Przy Zamczysku.
Te prace będą realizowane na końcu, aby zminimalizować utrudnienia w obrębie Placu Kościeleckich, gdzie obecnie trwa jeszcze rewitalizacja.
Będzie pięknie
Przebudowa Rybiego Rynku, zupełnie zmieni jego oblicze. Z placu zniknie parking. Będzie pełnił funkcje placu przeznaczonego wyłącznie dla ruchu pieszego. W rogach placu od strony spichrzy, dosadzimy drzewa, które zostaną dodatkowo podświetlone.
Przy przystanku tramwaju wodnego powstanie podświetlana róża wiatrów.
Montowane będą też stylowe ławki i oświetlenie.
Po zakończeniu drogowej części inwestycji na Rybim Rynku, chcielibyśmy docelowo wprowadzić też dodatkowe elementy, które mają nawiązywać m.in. do historii tego zakątka Bydgoszczy oraz eksponować jego walory.
Planowane jest między innymi umieszczenie przy nabrzeżu żurawia przypominającego o dawnym porcie. Nad tym projektem pracują już studenci Politechniki Bydgoskiej.
Nad rzeką docelowo stanie też rzeźby kobiety sprzedającej śledzie a budynek spichrzy zyska dodatkową Iluminację.
Wykonawcą przebudowy uliczek i Rybiego Rynku jest firma Betpol z Bydgoszczy.
Koszt tej ważnej dla miasta inwestycji wynosi ponad 24 mln.
Wszystkie prace zakończą się pod koniec bieżącego roku.
Bezpieczeństwo - przede wszystkim
Maj to czas Pierwszej Komunii Świętej. Wiele dzieci w tym czasie dostanie w prezencie rower lub hulajnogę elektryczną.
Na trasach pojawi się więc wielu nowych użytkowników, którzy niestety nie znają jeszcze dobrze przepisów o ruchu drogowym.
Przypominamy więc podstawowe zasady bezpieczeństwa dla pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg.
Powinniśmy o nich pamiętać - Wszyscy.
Hulanogi elektryczne w przepisach
- dzieci do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
- zakazane jest przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
- hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
- hulajnogą elektryczną ani rowerem nie można przejeżdżać przez przejście dla pieszych (z wyjątkiem przejazdów rowerowych zaznaczonych na czerwono).
- kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
- w przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wówczas może jechać z prędkością do 20 km/h.
- hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Rowerem po mieście
- dziecko do 10 lat poruszające się na rowerze jest uznawane jako pieszy. Może więc poruszać się po chodniku ale nie może poruszać się po jezdni ani po ścieżce rowerowej !
- dzieci poniżej 10 roku życia mogą jeździć rowerem tylko pod opieką dorosłych.
- dziecko powyżej 10 lat (do 18 lat) musi posiadać do okazania Kartę rowerową.
Od października ubiegłego roku nie tylko Policja ale też Straż Miejska może karać mandatami rowerzystów i osoby korzystające z elektrycznych hulajnóg. Funkcjonariusze Straży Miejskiej mogą nakładać mandaty od 50 do 500 zł między innymi za: nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu; wyprzedzanie pojazdów na i przed przejściem a także za naruszenie zakazu jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych.
Wszyscy jesteśmy Pieszymi
- pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.
- w trakcie przekraczania jezdni nie wolno korzystać z telefonu komórkowego czy innych urządzeń elektronicznych.
- na przejścia sugerowanych (na których nie ma wymalowanych pasów) pieszy nie ma pierwszeństwa przed nadjeżdżającymi pojazdem !
- pieszy wchodząc na przejście dla pieszych nie ma pierwszeństwa przed tramwajem !
Chociaż nie jest to zapisane w przepisach, to jadąc rowerem czy hulajnogą elektryczną, warto używać kasku.