Aktualności komunikacyjne
[FILM] Tramwajem na Kujawskiej – to już 3 lata
Dokładnie 6 grudnia 2020 roku pierwsze tramwaje zaczęły kursować ulicą Kujawską.
Nowe linie zapewniają mieszkańcom osiedli Wzgórze Wolności, Wyżyny, Kapuściska i Glinki szybszy dojazd do centrum.
Rozbudowa ul. Kujawskiej to największa inwestycja zrealizowana w ostatnich latach na terenie Bydgoszczy. Obecnie realizujemy kolejne ważne dla mieszkańców inwestycje tramwajowe.
W ramach rozbudowy ul. Kujawskiej powstały nowe ronda, torowiska, buspasy, drogi rowerowe i wygodne przystanki.
W ramach projektu zakupionych zostało kilkanaście nowoczesnych tramwajów.
Posadzonych zostało też 600 drzew i setki krzewów, które w pełni uzupełniły krajobraz inwestycji, zrealizowanej w ścisłym centrum Miasta.
Prowadzone w trakcie budowy badania archeologiczne, pozwoliły natomiast poznać ciekawą historię tej części miasta.
To dopiero początek
Dokładnie 3 lata po uruchomieniu torowiska na Kujawskiej, nowym mostem nad Brdą zaczną kursować tramwaje do Frodonu.
Jeszcze w grudniu firma Trakcja SA udostępni nie tylko docelowy ruch na nowej przeprawie ale też torowisko na ul. Perłowej. Inwestycja skróci czas przejazdu z Górnego Tarasu do i z Fordonu.
Rozbudowa Kujawskiej – ciąg dalszy
Obecnie powstaje dokumentacja dla budowy nowego 1,5 km odcinka torowiska w ciągu ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej.
Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulicy Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej.
Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowania ulicy Solskiego i Bielickiej.
W ramach tego zadania zaprojektowana ma zostać też przebudowa pętli tramwajowej w Myślęcinku przy ul. Rekreacyjnej.
Do całego przedsięwzięcia planujemy wprowadzić wiele innowacyjnych rozwiązań jak zielone wiaty przystankowe, elementy zmniejszające hałas i specjalne przejazdy rowerowe.
Prace projektowe zakończą się w 2024 roku.
Bydgoszcz stawia na tramwaje
W ciągu ostatniej dekady bydgoska sieć tramwajowa jest stale unowocześniana i rozbudowywana.
Udało się zwiększyć długość torowisk z 28 do 41 kilometrów. Powstały nowe połączenia z dworcem PKP, Fordonem oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Zakończyła się też budowa nowego mostu tramwajowego nad Brdą.
W ostatnich latach udało się również wymienić dużą część taboru tramwajowego.
Obecnie po Bydgoszczy kursuje 35 nowoczesnych składów.
W 2023 roku zakupiliśmy kolejnych 40 niskopodłogowych pojazdów. 10 z nich zostało już dostarczonych do zajezdni.
Pierwsze już kursują po mieście.
W 2025 roku wymienimy cały tabor tramwajowy na nowy.
Zmiany w komunikacji - grudzień 2023
Linia międzygminna nr 97
Od 1 grudnia na wniosek Gminy Dobrcz, zostanie wprowadzona korekta godziny odjazdu na linii międzygminnej nr 97
Linia nr 77
Od 01.12. (piątek) zmieni się odjazd linii nr 77 z pętli Niklowa. Korekta ta wpłynie również na rozkłady jazdy linii nr 61 i 71 z pętli Rekinowa.
PRACE WODOCIĄGOWE
05.12.2023 r. (wtorek) w związku z zakończeniem prac wodociągowych zostaną przywrócone do ruchu komunikacji miejskiej ulice: Gajowa, Aleje Ossolińskich (wschodnia nitka), Mazowiecka (na ulicy Mazowieckiej będzie obowiązywał ruch dwukierunkowy).
Od wtorku 5 grudnia miejskie wodociągi rozpoczynają kolejne prace, co wymusi zamknięcie ulic: Hetmańskiej (pomiędzy ulicami H. Sienkiewicza, J. Sowińskiego) oraz ul. Bałtyckiej (pomiędzy ulicami B. Głowackiego, M. Skłodowskiej – Curie).
Zakończenie jednych a rozpoczęcie kolejnych prac wodociągowych, wymusi zmiany w kursowaniu linii autobusowych:
• Trasy linii nr 52 Błonie – Dworzec Leśne, Błonie – Podkowa, linii nr 64 Barwna – Przemysłowa, linii nr 67 Skłodowskiej – Curie / Łęczycka - Rycerska powrócą na swoje standardowe trasy.
• Linia nr 55 w obydwu kierunkach powróci do obsługi ulicy B. Głowackiego.
• Linia nr 60 zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną od pętli Morska do przystanku Skłodowskiej – Curie / Jurasza i odwrotnie ulicami: B. Głowackiego, Powstańców Wielkopolskich, St. Wyszyńskiego, M. Skłodowskiej -Curie.
Z obsługi pasażerskiej tej linii zostaną czasowo wyłączone przystanki:
Bałtycka / Głowackiego,
Bałtycka / Skłodowskiej – Curie,
Skłodowskiej – Curie / Bałtycka,
Skłodowskiej – Curie / Gajowa.
Do obsługi pasażerskiej tej linii zostaną czasowo włączone następujące przystanki:
Głowackiego / Bałtycka,
Głowackiego / Gajowa,
Powstańców Wielkopolskich / Wyszyńskiego (kierunek Morska),
Wyszyńskiego / Powstańców Wielkopolskich (kierunek Błonie),
rondo Skrzetuskie (kierunek Morska).
• Linie nr 71, 77 w obydwu kierunkach powrócą do obsługi ulicy B. Głowackiego, w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego części ulicy Hetmańskiej będą w obydwu kierunkach czasowo kierowane na trasę czasowo zmienioną ulicą Mazowiecką.
Przystanek Hetmańska / Kaszubska (kierunek Rekinowa, Niklowa) zostanie zachowany.
Do obsługi tych linii powrócą przystanki Fredry / Warszawska i Mazowiecka / Pomorska (kierunek Morska).
W związku z przywróceniem do ruchu kołowego Alei Ossolińskich (wschodnia nitka) linie nr 71 i 77 powrócą do obsługi przystanku plac Weyssenhoffa; nie będą obsługiwały przystanków rondo Ossolińskich i Ogińskiego / Moniuszki (kierunek Morska).
• Linia nr 31N w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego części ulicy Hetmańskiej będzie w obydwu kierunkach czasowo kierowana na trasę czasowo zmienioną ulicą Mazowiecką. Przystanek Hetmańska / Kaszubska (kierunek Łoskoń) zostanie zachowany do obsługi tej linii powrócą przystanki Fredry / Warszawska i Mazowiecka / Pomorska (kierunek Dworzec Leśne, Podkowa).
BUDOWA NOWYCH MOSTÓW NAD BRDĄ
09.12.2023 r. (sobota) w związku z planowanym uruchomieniem kursów tramwajowych nowym mostem nad Brdą, zmienią się relacje na wybranych liniach:
• Linia nr 1 Las Gdański – Wilczak,
• Linia nr 2 Las Gdański – Kapuściska,
• Linia nr 3 Wilczak – Łoskoń,
• Linia nr 4 Glinki – Bielawy (powrót na Perłową),
• Linia nr 5 Rycerska – Łoskoń,
• Linia nr 6 Bielawy – Łęgnowo (przejazd Jagiellońską),
• Linia nr 7 Kapuściska – Łoskoń (przejazd mostem Kazimierza Wielkiego),
• Linia nr 8 Kapuściska – Rycerska (powrót na Perłową),
• Linia nr 9 Glinki – Rycerska,
• Linia nr 10 Las Gdański – Niepodległości,
• Linia nr 11 Bielawy – Niepodległości (przejazd ulicą Kujawską i mostem Kazimierza Wielkiego).
Wdrożenie powyższego układu tramwajowego skutkować będzie zawieszeniem funkcjonowania linii zaT.
Linia nr 59 kursować będzie przez most Pomorski w związku z zawieszeniem na tej trasie połączeń tramwajowych.
0d 9 grudnia (sobota) zostaną wprowadzone również zmiany w rozkładzie jazdy linii nr 76, której wybrane kursy zostaną wydłużone do ronda Jagiellonów.
NIEDZIELE HANDLOWE
W związku z decyzją Sejmu w zakresie zmiany kalendarza handlowego - w dniu 10 i 17 grudnia obowiązywać będą rozkłady niedzieli handlowej natomiast w dniu 24.12.2023 r. obowiązywać będą rozkłady standardowej niedzieli.
[FILM] Mniej utrudnień - tramwaje wracają na ul. Perłową / auta na ul. Fordońską
Z początkiem grudnia firma Trakcja SA odpowiedzialna za budowę mostów nad Brdą, udostępni do ruchu przebudowane jezdnie ulic Toruńskiej i Fordońskiej.
Nowym torowiskiem na Perłowej pojadą też tramwaje.
To znacznie ułatwi poruszanie się po mieście.
Zakończenie budowy coraz bliżej.
Od początku listopada funkcjonuje już most drogowy i tramwajowy. Dotychczasowa przeprawa została zamknięta, dzięki czemu można wykonywać drogi dojazdowe do obiektu.
W minionym tygodniu od strony ul. Fordońskiej (przy uczelni) układana była nowa nawierzchnia oraz kontynuowane były roboty kanalizacyjne od strony ul. Toruńskiej.
W obrębie skrzyżowań montowana była sygnalizacja świetlna. Trwają też prace przy chodnikach.
Wykonanie powyższych prac pozwoli w piątek 8 grudnia udostępnić do ruchu południową jezdnię ul. Fordońskiej oraz sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.
Zlikwidowane zostaną też tymczasowe ronda przy ul. Bałtyckiej i ul. Fabrycznej a na skrzyżowaniach włączone zostanie ponownie sygnalizacja.
W minionym tygodniu przy moście prowadzone były prace na ciągach pieszych i rowerowych.
Ułożona została też nawierzchnia asfaltowa na drogach rowerowych w obrębie nowego mostu.
Tramwaje wrócą na Perłową
W ubiegłym tygodniu wykonawca ułożył ostatnią warstwę nawierzchni na północnej jezdni ul. Toruńskiej (od strony ogródków działkowych) oraz trasach rowerowych.
We wtorek (28.11) prowadzone były próbne przejazdy tramwajów po nowym torowisku ul. Perłowej.
W sobotę 2 grudnia jezdnia północna ul. Toruńskiej (od strony ogródków działkowych) zostanie udostępniona do ruchu wraz z sygnalizacją świetlną przy ul. Perłowej oraz ul. Spokojnej.
Zlikwidowane zostanie też tymczasowe rondo przy miejskich wodociągach.
9 grudnia wykonawca planuje udostępnić do ruchu linie tramwajowe z wykorzystaniem mostu nad Brdą i torowiska wzdłuż ul. Perłowej.
Wprowadzone zostaną też zmiany w siatce połączeń autobusowych i tramwajowych w obrębie realizowanej inwestycji.
Kontynuowane będą jeszcze prace przy układaniu nawierzchni przy „starym moście", roboty przy chodnikach i drogach rowerowych.
Prosimy pamiętać, że wprowadzanie powyższych zmian w ruchu w obrębie realizowanej inwestycji, uzależnione będzie od warunków pogodowych.
Warto wiedzieć
Inwestycja o wartości prawie 170 mln finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych. W jej ramach powstały między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz modernizowane są torowiska w rejonie ulic. Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Pakiet nasadzeń obejmuje łącznie ponad 360 drzew i 1130 krzewów.
Zakończenie wszystkich prac firma Trakcja SA planuje na początku przyszłego roku.
Trwa głosowanie na zadania z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Mieszkańcy cały czas decydują, które z projektów trafią do realizacji. Na zadania przeznaczonych zostało blisko 16 mln zł.
Co roku w ramach BBO realizowanych jest wiele zadań drogowych. Powstają nowe drogi rowerowe, chodniki, nasadzenia zieleni, utwardzamy ażurami ulice osiedlowe i doświetlamy przejścia dla pieszych. Są też tak nietypowe propozycje, jak remont 50-letniego tramwaju.
Głosowanie elektroniczne na stronie www.bydgoszcz.pl/BBO zajmuje tylko kilka minut i potrwa do południa 30 listopada.
Głosując wybieramy, aż 4 pomysły w różnych kategoriach: projekty osiedlowe, ponadosiedlowe, mikroprojekty osiedlowe i projekty społeczne.
Do końca listopada wybieramy więc spośród 473 propozycji zgłoszonych przez mieszkańców.
Wiele projektów dotyczy zadań drogowych jak budowa dróg rowerowych, nasadzenia zieleni czy przebudowa ulic gruntowych.
Są też propozycje tak nietypowe jak remont tramwaju przegubowego 803N z 1974 roku.
Bydgoski tramwaj to jeden z dwóch tego typu, które zachowały się jeszcze w Polsce.
Tramwaj jest z 1974 roku i jeździły do 1992 roku.
W latach 2000-02 kursował jeszcze jako atrakcja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Zły stan techniczny nie pozwolił na jego dalsze użytkowanie.
Koszt remontu zabytkowego pojazdu szynowego oszacowano na około 1,5 mln zł.
W ostatniej dekadzie miasto odrestaurowało kilka innych wagonów tramwajowych: czerwoną enkę (5N) z doczepą (5ND) oraz Herbranda (VNB-125).
Do 30 listopada masz jeszcze czas aby oddać głos na swoje inwestycje z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego
Zapraszamy na stronę: TUTAJ