Aktualności
Nowe jezdnie i chodniki na ul. Toruńskiej
Pogoda pozwala na kontynuowanie wielu prac drogowych przy rozbudowie ul. Kujawskiej. Inwestycja została uzupełniona o remont odcinka ul. Toruńskiej na wysokości kinoteatru Adria. Tam prace zostały już zakończone.
Jezdnia na odcinku prawie 300 metrów została już odnowiona. Jej poszerzenie pozwoliło wytyczyć pas do lewoskrętu na teren nowego osiedla. Przebudowaliśmy również chodniki i uporządkowaliśmy parkowanie przed budynkiem kinoteatru. Wzdłuż remontowanego odcinka ustawione zostały też nowe słupy oświetleniowe. Wkrótce zamontowane zostaną energooszczędne oprawy, co pozwoli zdemontować stare latarnie.
Inwestycja kosztowała ponad 400 tysięcy złotych.
W ubiegłym roku na ul. Toruńskiej wyremontowany został również odcinek jezdni od ul. Spokojnej do ronda Toruńskiego.Obecnie trwa natomiast przetarg, w którym wyłoniony zostanie wykonawca odpowiedzialny za modernizacje torowiska na odcinku od Spokojnej do Stomilu.
Więcej informacji poniżej:
http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/5877-torunska-zmienia-sie-w-plac-budowy
Wiadukt z łukiem od stycznia przejezdny
W czwartek (2 stycznia) udostępnimy dla ruchu samochodowego zbudowany od podstaw nowy wiadukt na ul. Armii Krajowej na jezdni w kierunku Gdańska. W pierwszych tygodniach nowego roku toczyć będą się prace wykończeniowe oraz przy zagospodarowaniu przyległego terenu.
Podstawowe prace udało się zrealizować w ciągu zaledwie 7 miesięcy. Największym wyzwaniem była realizacja zadania praktycznie bez wstrzymywania ruchu kolejowego. Otwarcie wiaduktu dla ruchu poprawi płynność ruchu na ulicach dojazdowych. Zakładamy też, że pozytywnie wpłynie na przejezdność skrzyżowania ulic Wyszyńskiego i Kamiennej. W pierwszych tygodniach nowego roku ruch będzie odbywał się jednym pasem ruchu. Przy sprzyjającej pogodzie kontynuowane będą prace wykończeniowe, przy zagospodarowaniu przyległego terenu oraz na łącznicy wjazdowej w ulicę Modrzewiową. Wykonawca dokończy m.in budowę chodników i ścieżek rowerowych. Wszystkie prace zakończą się wczesną wiosną.
Rozbiórka starego wiaduktu i budowa nowego obiektu kosztuje ponad 20 mln zł. Stalowe elementy będą objęte długą, 15-letnią gwarancją na korozję. Warstwa ścieralna nawierzchni układana była rozściełaczem o szerokości dostosowanej do szerokości jezdni na obiekcie. To najlepszy sposób na to by jezdnie przez długi okres znajdowały się w bardzo dobrym stanie.
Wiadukt dla wszystkich
Nowy obiekt nie tylko pozwoli na bezpieczny przejazd samochodom. Zarezerwowaliśmy na nim również miejsce na ciąg pieszo-rowerowy. Pozwoli to pieszym i rowerzystom bezpiecznie dotrzeć do Lasu Gdańskiego. Częścią inwestycji jest kompleksowa przebudowa przejść dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na wysokości ul. Czerkaskiej. Korygujemy też wlot w ulicę Modrzewiową.
Błonie z nowym rondem i bezpiecznymi przejściami
Zakończyliśmy budowę ronda na zbiegu ulic Wł. Broniewskiego oraz Stawowej. Równocześnie na Błoniu poprawialiśmy bezpieczeństwo w kilku innych punktach. W tym roku modernizowaliśmy oświetlenie, chodniki i przejścia dla pieszych.
W ramach inwestycji u zbiegu ulic Stawowej i Broniewskiego zbudowaliśmy wyspę centralną i przebudowaliśmy 4 wloty ulic. Jezdnie przed rondem rozdzieliśmy niewielkimi azylami, które umożliwiają pieszym przejście na drugą stronę ulicy w dwóch etapach. Dodatkowo odpowiedni profil wlotów wymusi ostrożniejszą jazdę. Przebudowaliśmy też chodniki przylegające do nowych jezdni. Wokół wyspy centralnej i na łukach wydzieliliśmy dodatkowe, zabrukowane powierzchnie, które ułatwią manewry szczególnie większym pojazdom, m.in. autobusom. Wykonawca sprawnie zrealizował zadanie w ciągu zaledwie 2 miesięcy. Z początkiem stycznia, po uzyskaniu odpowiednich parametrów zapraw betonowych całe nowe skrzyżowanie z ruchem okrężnym udostępnimy dla ruchu. Na stałą trasę wrócą autobusy linii nr 57.
W poprzednich latach rondo powstało również na połączeniu ul. Stawowej i 16 Pułku Ułanów Wlkp. Na tej drugiej ulicy w ostatnich tygodniach na wysokości ul. Waryńskiego zainstalowaliśmy również dodatkowy azyl dla pieszych. Wyremontowaliśmy też chodniki m.in. na ul. Waryńskiego.
W grudniu na Szubińskiej uruchomiliśmy też dodatkowe oświetlenie przejść dla pieszych na wysokości ul. Łabiszyńskiej i klubu „Lotnik”. Więcej informacji o inwestycjach o innych zrealizowanych inwestycjach na Szubińskiej znajduje się TUTAJ.
Rok dużych inwestycji z rekordowym dofinansowaniem
W mijającym roku zrealizowaliśmy kluczowe etapy największych bydgoskich inwestycji. Dzięki nim poruszanie się po mieście w kolejnych latach będzie znacznie łatwiejsze. Nowe jezdnie, drogi rowerowe, buspasy i wiadukty poprawią płynność ruchu i czynią nasze miasto bezpieczniejszym. Odbudowujemy znaczenie transportu publicznego.
- To był trudny, ale bardzo dobry czas dla Bydgoszczy – mówi dyrektor ZDMiKP, Jacek Witkowski. – Udało się nam oddać do użytku inwestycje, które są niezbędne do sprawnego poruszania się po mieście. Latem uruchomiliśmy II etap Trasy Uniwersyteckiej oraz buspas na Wałach Jagiellońskich. Jesienią wróciły tramwaje na górny taras. Wiosną sfinalizowaliśmy dostawę 15 nowoczesnych tramwajów z Pesy. W mijającym roku wykonawcy zrealizowali też najbardziej skomplikowane etapy prac na Grunwaldzkiej i Kujawskiej, gdzie również powstają wydzielone pasy dla autobusów. Dziękuję mieszkańcom za wyrozumiałość podczas tych robót. Wszystkie największe zadania są powiązane odbudową znaczenia transportu publicznego. Nowa infrastruktura zawsze uwzględnia potrzeby pieszych i rowerzystów.
Nigdy wcześniej jednocześnie nie prowadziliśmy tak dużej liczby zadań o wartości ponad pół miliarda złotych. Nie byłoby to możliwe bez sprawnego pozyskania środków zewnętrznych. Realizowane tegoroczne inwestycje i zakupy były dofinansowane rekordową kwotą blisko 300 mln zł:
- Rozbudowa ul. Kujawskiej wraz z zakupem taboru - 15 swingów – 365 mln zł (168,3 mln )
- Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej – 90 mln zł (dofinansowanie UE 65 mln)
- Budowa II etapu Trasy Uniwersyteckiej 36,04 mln zł (dofinansowanie UE 30 mln)
- Budowa buspasów – 25,4 mln zł (16,8 mln dofinansowanie )
- Budowa nowego wiaduktu na AK – 20 mln zł (dofinansowanie z Budżetu Państwa -7,5 mln)
- Rewitalizacja Starego-Rynku – 15,6 mln zł (dofinansowanie UE 13 mln zł)
Z początkiem nowego roku oddane do użytku zostanie nowe rondo na połączeniu Stawowej i Broniewskiego. Przejezdny będzie też wiadukt na Armii Krajowej. W połowie roku końcowy odbiór przeprowadzimy na Grunwaldzkiej. Wykonawca prac na ul. Kujawskiej mimo dodatkowych prac, badań archeologicznych dynamicznie zarządza placem budowy i nadal zamierza zakończyć główne prace w przyszłym roku. To kluczowa inwestycja, która poprawi przejazd przez centrum. Liczymy, że w 2020 roku kompletna będzie też obwodnica Bydgoszczy, która odciąży m.in ulice Wyszyńskiego i Jana Pawła II. Po oddaniu turbinowego ronda na przedłużeniu ul. Szubińskiej uda się odciążyć ulice Nakielską.
W mijającym roku udało się oddać do użytku również ponad 6 kilometrów nowych dróg rowerowych. Kolejne 6 kilometrów jest w budowie. W przyszłym roku wystartują m.in. prace przy ścieżkach wzdłuż ul. Focha i Kruszwickiej.
Konsekwentnie inwestowaliśmy w bezpieczeństwo: przebudowaliśmy rekordową liczbę chodników, doświetliliśmy kolejne 23 przejścia dla pieszych, zbudowaliśmy pierwszy przystanek wiedeński, w trakcie remontów ulic powstawały wyniesione skrzyżowania, bezpieczne przejścia dla pieszych, progi zwalniające i azyle.
W przyszłym roku uruchomimy kolejne zadania wzmacniające transport publiczny. To przede wszystkim budowa nowego połączenia tramwajowego Fordońskiej i Toruńskiej i budowa buspasa na ul. Kolbego.
Największym wyzwaniem, ze względu na niekorzystne zmiany w finansowaniu samorządów, będzie utrzymanie przy stale rosnących kosztach dotychczasowej oferty transportu publicznego.
Warto wiedzieć:
Bydgoszcz w obecnej dekadzie dzięki odpowiedzialnemu zarządzaniu i sprawnemu pozyskiwaniu środków zewnętrznych nadrabia wieloletnie zaniedbania. W latach 1990-2009 Miasto mogło sobie pozwolić wyłącznie na zakup 2 nowoczesnych tramwajów. W tym okresie powstała wyłącznie tramwajowa pętla w Lesie Gdańskim. W obecną dekadę miasto wchodziło z dwoma buspasami, wytyczonymi na istniejących jezdniach. Tymczasem tylko w ostatnich latach kupiliśmy 33 niskopodłogowe tramwaje, wybudowaliśmy 12 kilometrów nowych torowisk, a wzdłuż 5 ulic wybudowane zostały od podstaw nowe buspasy.