Aktualności
Chodnik wzdłuż ul. Powstańców Warszawy gotowy
Zakończyły się prace związane z budową chodnika na osiedlu Leśnym. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Inwestycja ułatwiła dojście do nowych bloków oraz sklepów. Wzdłuż ulicy Powstańców Warszawy (po stronie północnej) na odcinku od ulicy Zaświat do ulicy Skromnej powstał chodnik z nawierzchni bitumicznej o długości ok. 210 metrów. Przebudowaliśmy również zjazdy i zdemontowaliśmy barierki przy krawędzi jezdni. Zadbaliśmy także o zieleń. W trosce o rosnące przy chodniku drzewo, sześciometrowy odcinek został wykonany nawierzchnią mineralną.
Wykonawcą było Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Usługowe AFFABRE. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Odcinkowe remonty chodników zlecone zostały w wielu innych miejscach. Wśród nich znajdują się m.in. ulice: Kasprzaka, Koronowska, Kossaka, Królowej Jadwigi, Rysia, Szarych Szeregów, Świętej Trójcy, Zasobna, Pestalozziego, Jackowskiego i Gdyńska. Nowe chodniki powstają również przy okazji dużych inwestycji drogowych, takich jak modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej.
Warto wiedzieć
Bydgoski Budżet Obywatelski to szczególna forma konsultacji społecznych. Mieszkańcy w głosowaniu bezpośrednio wybierają zadania, które trafią do realizacji w kolejnym roku. Na ten cel miasto zabezpiecza w 2025 roku 16 mln zł. 30 czerwca zakończył się nabór pomysłów na kolejną edycję programu. Trwa weryfikacja zgłoszonych projektów. Więcej informacji znajduje się na stronie www.bdgbo.pl.
Ażury i ekokostka na kolejnych ulicach
Zlecamy budowę kolejnych osiedlowych ulic. Na Glinkach ażurową nawierzchnię ułożymy na ul. Gniewkowskiej. Podobne prace realizowane będą na ulicach Amurowej i Oceanicznej na Osowej Górze oraz na ul. Białobłockiej na Miedzyniu-Prądach i ul. Agrestowej w Smukale. Zadania są częścią naszego programu utwardzania ulic gruntowych. Tylko w tym roku zabezpieczyliśmy na ten cel ponad 32 mln zł.
W ramach realizowanych robót zostanie przebudowana ulica Gniewkowska o łącznej długości 572 m. Prace nie zmienią istniejącego przebiegu drogi i nie będą kolidowały z istniejącą infrastrukturą podziemną. Na solidnej podbudowie ułożone zostaną płyty ażurowe. Skrajne części jezdni będą wyłożone kostką betonową, by ułatwić poruszanie się pieszym. W ramach zadania miejsca parkingowe prostopadłe oraz równoległe wyłożone zostaną nawierzchnią z geokraty. Na wniosek mieszkańców trzy miejsca prostopadłe będą miały długość sześciu metrów tak, by umożliwić parkowanie dłuższych pojazdów.
Na Osowej Górze wykonana zostanie przebudowa ulicy Amurowej o łącznej długości 122 m i ul. Oceanicznej o długości około 90 m. To sięgacze obsługujące przede wszystkim zabudowę szeregową. Na osiedlu Miedzyń-Prądy zaplanowaliśmy natomiast prace ul. Białobłockiej o łącznej długości 100 m wraz z przebudową skrzyżowania z ulicą Krzywą. Utwardzona zostanie także mierząca 540 m ul. Agrestowa w Smukale.
Obecnie trwa przetarg, który wyłoni wykonawców robót na 4 ulicach. Po podpisaniu umowy zajmą one około trzech miesięcy.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. Prace budowlane zaplanowano m.in. na ulicach Gradowej W. Bortnowskiego, Maciejowickiej, Krzywej, Kotwicowej i Podleśnej. Część zadań jest już po odbiorach. Wytypowany został też pakiet ulic do utwardzenia z wykorzystaniem płyt ażurowych lub ekokostki. Kontynuujemy też program inicjatyw lokalnych, w którym inwestycje zlecają stowarzyszenia mieszkańców korzystające przede wszystkim ze środków udostępnionych przez Miasto (75-85% wartości inwestycji). Część zadań pomaga realizować Bydgoski Budżet Obywatelski. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Budowa rowerowych dróg na osiedlu Leśnym – raport z prac
Trwają prace wzdłuż ulicy Sułkowskiego. Na odcinku od ronda Żołnierzy-Górników do ul. Dwernickiego powstają chodniki i rowerowe drogi. W nowej lokalizacji zamontowana została również stacja BRA. Niebawem rozpocznie się drugi etap tej inwestycji.
Podczas I etapu prac wzdłuż ulicy Sułkowskiego została wykonana część ścieżek rowerowych oraz chodników po stronie wschodniej od ronda do ulicy Czerkaskiej i po stronie zachodniej od ronda do ulicy Jaworowej oraz od ulicy Czerkaskiej do ulicy Dwernickiego. Zamontowana została także stacja BRA, która teraz znajduje się na wysokości ul. Sułkowskiego 52.
Aktualnie trwają prace związane z budową dróg rowerowych i chodników po stronie wschodniej ulicy Sułkowskiego 44-50 oraz po stronie zachodniej wzdłuż Sułkowskiego 13. Jeszcze w tym tygodniu wykonawcy zostanie przekazy teren budowy II etapu inwestycji na ul. Sułkowskiego, czyli od ul. Dwernickiego do ul. Chodkiewicza.
Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dzięki niej powstanie brakujące połączenie pomiędzy ulicami Ogińskiego, Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Bydgoszcz Leśna, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.
Cały projekt zakłada powstanie ścieżek rowerowych po obu stronach ulicy Sułkowskiego od dróg dla jednośladów w rejonie Chodkiewicza do ronda Żołnierzy-Górników. Natomiast od ul. Chodkiewicza w stronę Cichej zaprojektowano jednokierunkowy pas rowerowy. Wykonawcą jest firma Betpol, a wartość zadania to 13,4 mln zł.
Powstają kolejne kilometry rowerowych dróg
Na terenie Bydgoszczy mamy już ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W ostatnich latach powstały trasy m.in. wzdłuż ulic Magnuszewskiej, Powstańców Wielkopolskich, Smukalskiej na odcinku od ul. Błądzimskiej do Rajskiej, Jeździeckiej od ulicy Podkowa do Hipicznej oraz od ulicy J. Słowackiego w Osielsku do Gdańskiej, Promenada oraz bulwarów Brdy na odcinku od mostu Bernardyńskiego do ul. Uroczej. Również w centrum miasta wprowadzono szereg rozwiązań dedykowanych rowerzystom, jak wydzielenie pasów rowerowych na ul. Powstańców Wielkopolskich i pl. Weyssenhoffa oraz kontrapasów na ulicach Świętojańskiej, Hetmańskiej, J. Sobieskiego i Mazowieckiej. Więcej o rowerowych inwestycjach można przeczytać TUTAJ.
Wiadukt na Błoniu naprawiony i wzmocniony
Zakończyła się modernizacja wiaduktu drogowego nad torami PKP w ciągu ul. Szubińskiej w Bydgoszczy. Na finiszu są też prace przy naprawie ścieżki pieszo-rowerowej prowadzącej na obiekt od strony Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2.
Po wcześniejszym wzmocnieniu belek nośnych oraz zabezpieczeniu betonowych i stalowych elementów, w maju i czerwcu zrealizowano zaplanowane prace nad linią kolejową. Całość robót przebiegła zgodnie z harmonogramem i przy ścisłej współpracy z PKP. W ramach prac wykonano:
- kompleksową naprawę elementów konstrukcyjnych przęseł nad torami,
- reprofilację powierzchni betonowych z użyciem specjalistycznych zapraw i zabezpieczeń antykorozyjnych,
- uzupełnienia systemów odwadniających,
- odtworzenie powłok ochronnych z odpornością na karbonatyzację i warunki atmosferyczne.
Całość robót została przeprowadzona z zachowaniem ciągłości ruchu kolejowego i bez konieczności jego wstrzymywania. Wszystkie roboty wykonano zgodnie z harmonogramem. Prace prowadzono głównie nocą i w strefach technicznych, dzięki czemu nie było potrzeby całkowitego wyłączania ruchu kołowego ani kolejowego. Zakończony etap prac nad torami PKP wieńczy kompleksową modernizację wiaduktu w ciągu ul. Szubińskiej. Nowe zabezpieczenia konstrukcji, naprawione chodniki oraz odświeżone poręcze znacząco podnoszą standard techniczny, bezpieczeństwo oraz estetykę całego obiektu. Za prace odpowiadała firma Kormost S.A. Wzmocnienia i naprawa obiektu pochłonęła 1,85 mln zł.
Obecnie kończą się też roboty związane z naprawą ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy wiaduktem i Wojskowymi Zakładami Lotniczymi. Wiadukt w ciągu ul. Szubińskiej jest częścią wojewódzkiej drogi nr 223, która łączy Bydgoszcz z węzłem Bydgoszcz Błonie w ciągu dróg ekspresowych S5 i S10. To jedno z newralgicznych połączeń Metropolii Bydgoszcz. Drogą porusza się około 24 tysięce pojazdów na dobę.