Aktualności
Rozbudowa ul. Kujawskiej. Prace w toku
Postępują prace przy rozbudowie ulicy Kujawskiej. Układane są kolejne warstwy nawierzchni na ostatnich odcinkach jezdni. Betonowane będzie torowisko na ul. Solskiego oraz zmieniona zostanie organizacja ruchu na Zbożowym Rynku.
Na budowie wykonanych zostało już 75% wszystkich prac.
W poniedziałek (21 grudnia) zmieni się organizacja ruchu na Zbożowym Rynku. Planowane jest przełożenie ruchu na wewnętrzny pas nowej jezdni w kierunku ronda Bernardyńskiego. Umożliwi to rozbiórkę ostatnich elementów starej jezdni i chodników przylegających do zabudowań.
Pozwoli to dokończyć prace przy jezdni oraz wybudować nowe chodniki wraz ze ścieżką rowerową.
Ciąg dla rowerzystów połączy między innymi nowe trasy zbudowane wokół ronda Bernardyńskiego wraz z wyznaczonym wcześniej kontrapasem na ul. Wiatrakowej. Ostatni etap prac wiąże się też z przebudową przejścia dla pieszych przy przychodni (Wały Jagiellońskie 12). Znikną tam między innymi tymczasowe stopnie w pasie zieleni pomiędzy jezdniami.
W trakcie planowanych prac na Zbożowym Rynku, archeolodzy spodziewają się kolejnych odkryć związanych z historią naszego miasta. W dotychczasowym pasie zieleni pomiędzy jezdniami, znaleziono już cmentarz i ozdoby z czasów pierwszych Piastów. Odkryto również staropolski trakt, który wwiódł w kierunku Bramy Kujawskiej (dzisiejsza ul. Długa). Wcześniej natrafiono też na szereg innych budowli i ciekawych artefaktów. Pisaliśmy o tym TUTAJ
Zaawansowanie robót na Kujawskiej wynosi już 75%
W obrębie realizowanej inwestycji nadal prowadzone są liczne prace ziemne, kanalizacyjne i brukarskie.
Obecnie najwięcej prac mamy prowadzonych przy układaniu nawierzchni na ulicach Solskiego oraz ul. Kujawskiej (przy wykopie oraz ul. Konopnickiej).
Przy sprzyjających warunkach pogodowych wykonawca planuje układać w tych miejscach kolejne warstwy nawierzchni, aby kierowcy jak najszybciej mogli korzystać z nowych jezdni.
Wykonanie przedmiotowych robót, zdecydowanie usprawni się ruch w obrębie realizowanej inwestycji.
18 grudnia na ul. Solskiego zabetonowana zostanie płyta toriowska w kierunku Szwederowa. Przypominamy, że fragment torowiska w tym miejscu ma pełnić funkcję torów odstawczych, a w przyszłości planowane jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo w kierunku ronda Grunwaldzkiego.
W tygodniu uporządkowane został teren na Placu Kościeleckich, będący centralnym węzłem przesiadkowym dla wielu linii autobusowych. Przypominamy, że od 6 grudnia Bydgoszczanie mogą korzystać z nowych linii tramwajowych nr 2, 9 i 11, kursujących torowiskiem na ul. Kujawskiej.
Zakończenie całej inwestycji planowane jest wiosną przyszłego roku.
GłosujeMY !
W dniach 1-30 grudnia odbywa się głosowanie w tegorocznej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Mieszkańcy wybiorą projekty za kwotę 16 mln zł, które zrealizujemy w przyszłym roku.
Karta do głosowania znajduje się na stronie: www.bydgoszcz.pl/bbo.
Co roku realizujemy wiele inwestycji drogowych w ramach Bydgoskiego Budżetu Obwatelskiego. Dzięki Waszym głosom powstają nowe poarkingi, choniki, drogi rowerowe, utwardzane są ulice osiedlowe.
W tym roku czeka kolejnych kadziesiąt nowych projektów o charakterze rekreacyjnym i wypoczynkowym, kolejne pół setki dla aktywnych. Ciekawe propozycje dla seniorów i projekty związane z ekologią. A to nie wszystko. W sumie do wyboru mamy 352 różnorodne projekty. Każdy bydgoszczanin, który ukończył 16 lat może wytypować coś dla siebie. I to nie jeden pomysł, a trzy! W ramach tegorocznej edycji BBO wybieramy projekty w 3 kategoriach: 1 projekt osiedlowy, 1 projekt ponadosiedlowy i 1 mały projekt społeczny. Każdy głos jest niezależny od siebie.
Głosowanie jest wyjątkowo proste, wejdź na www.bydgoszcz.pl/bbo podaj swoje dane i wybieraj najciekawsze propozycje.
Harmonogram:
- głosowanie mieszkańców: 1 - 30 grudnia 2020 r.
- ogłoszenie listy projektów do realizacji: do 20 stycznia 2021 r.
Wybrane zadania ujęte zostaną w budżecie Miasta Bydgoszczy na 2021 rok.
W tej edycji BBO na realizację zwycięskich zadań zabezpieczonych została 16 mln zł.
Kilkanaście ulic osiedlowych z twardą nawierzchnią
Zakończyliśmy III edycję utwardzania ulic gruntowych płytami ażurowymi.
Na podstawie własnych doświadczeń, opinii użytkowników oraz spotkań z przedstawicielami Rad Osiedli, również w tym roku płytami ażurowymi utwardziliśmy kolejne bydgoskie ulice gruntowe.
W tym roku wydaliśmy na ten cel prawie 3 mln zł.
Tego typu zadania realizujemy głównie na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nie narażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych.
Zależy nam też na utrzymaniu ciągłości utwardzanych ulic z innymi istniejącymi drogami twardymi oraz poprawie tą technologią dojazdu do osiedlowych obiektów użyteczności publicznej.
Lista ulic:
• ul. Turystyczna dł. 98 m od ul. Opławiec do ul. Letniskowej
• ul. Letniskowa dł. 80 m od ul. Turystycznej do wjazdu Zespołu Szkół nr 22
• ul. Partyzantów dł. 550 m (cała), Jachcice
• ul. Rozłogi dł. 360 m (cały odcinek gruntowy od ul. Cmentarnej do ul. Emilianowskiej ), Glinki
• ul. Siemaszkowej dł. 324 m (cała - od ul. Altanowej do ul. Cechowej), Stary Fordon
• ul. Jordanowska dł. 170 m (cała), Szwederowo
• ul. Agatowa dł. 180 m (od ul. Nakielskiej do ul. Malachitowej), Prądy
• ul. Biedronkowa od ul. Kormoranów do ul. Dzięciołowej (Osowa Góra)
• ul. Lubuska (Myślęcinek) odcinek od nr 16 do ul. Bielskiej
• ul. Dorodna (Stary Fordon) od ul. Swobodnej do ul. Generała Bortnowskiego
• ul. Głuszcowa od ul. Grunwaldzkiej do ul. Kolibrowej (Osowa Góra)
• ul. Jarząbkowa od Grunwaldzkiej do Kolibrowej (Osowa Góra)
• ul. Pod Reglami – dobudowany został parking dla samochodów osobowych (Tatrzańskie)
• skrzyżowanie ulic Szczytowej i Paprociej (Miedzyń) zostało utwardzone kostką betonową
Utwardzanie ulic gruntowych, z uwagi na pozytywny odbiór społeczny, realizowane jest również w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego oraz Wieloletniego Programu Utwardzenia Ulic Gruntowych czy Programu Inicjatyw Lokalnych 25/75.
W tym roku prace prowadzone były między innymi na osiedlu Łęgnowo i obejmowały stabilizację pytami ażurowymi odcinka łączącego ul. Okólną z ulicą Żółwińską. Utwardzony został także sięgacz ul. Księcia Witolda
W ciągu ostatnich pięciu lat w ramach kilku realizowanych w Bydgoszczy programów, powstało w sumie 35 kilometrów ulic osiedlowych z twardą nawierzchnią.
Wydaliśmy na ten cel ponad 94 mln. zł.
Więcej pisaliśmy na ten temat TUTAJ
Poprawiamy bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach
Na bydgoskich ulicach stosujemy coraz więcej elementów poprawiających bezpieczeństwo, przede wszystkim z myślą o pieszych. W miejscach, gdzie nie ma możliwości budowy chodników lub kierowcy nie przestrzegają ograniczeń prędkości, sięgamy po rozwiązania sprawdzone w wielu innych krajach. Jeszcze do końca roku poprawimy bezpieczeństwo na kolejnych bydgoskich ulicach.
Od kilku lat wprowadzamy coraz więcej elementów mających na celu poprawę bezpieczeństwa szczególnie pieszych i rowerzystów, Podstawą jest separacja tego rodzaju ruchu, a więc budowa wydzielonych chodników i dróg rowerowych.
W centrum naszej uwagi znajdują się szczególnie miejsca, gdzie spotykają się piesi, rowerzyści i kierowcy – między innymi przejścia dla pieszych, przejazdy dla rowerzystów czy odcinkach dróg, gdzie nie ma możliwości dobudowania chodników.
Wiele rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo stosujemy przy okazji dużych inwestycji drogowych np. rozbudowa ul. Grunwaldzkiej, Kujawskiej, Wojska Polskiego. Realizujemy też budowę licznych dróg rowerowych i chodników ( ul.Kruszwicka, ul. Focha). Wiele działań poprawiających bezpieczeństwo realizujemy też w konkretnych punktach miasta.
Bezpieczniej dla pieszych
Od wielu lat stosujemy progi zwalniające i wyniesione skrzyżowania. Coraz częściej korzystamy jednak z tak zwanych progów wyspowych. Umożliwiają one swobodny przejazd autobusom natomiast kierowcy samochodów osobowych chcąc bezpiecznie go przejechać powinni znacznie zwolnić. W tym roku progi wyspowe zainstalowaliśmy m.in. na ulicy Jesionowej (Szwederowo); Dworcowej, Ujejskiego, Gdańskiej przy Chodkiewicza, ul. Zimorodkowej (Osowa Góra) ul. Trybowskiego, ul. Siedleckiej (Czyżkówko) oraz przy szkole podstawowej na ul. Żeglarskiej.
W tym roku planujemy jeszcze lokalizacje progów wyspowych na ul. Toruńskiej na wysokości posesji nr 199 i 259
Na znacznie większą skalę przy budowie dróg nie posiadających statusu głównych, stosujemy skrzyżowania wyniesione lub progi zwalniające na całej szerokości jezdni. W ten sposób uspokoiliśmy już ruch na kilku ulicach m.in. skrzyżowanie ul. Lawinowej i Zbójnickiej (os. Tatrzańskie), ul. Lelewela, Grabowej (os. Leśne); Stawowej oraz na drogach serwisowych przy ul. Grunwaldzkiej.
Doświetlone zebry
W tym roku kontynuujemy też program doświetlania przejść dla pieszych. Dodatkowe systemy lamp i opraw pozwalają kierowcom znacznie szybciej dostrzec pieszych, którzy znajdują się w strefie przejścia. Takie oświetlenie pojawiło się w 15 lokalizacjach. Tym samym w Bydgoszczy mamy doświetlonych już ponad 50 przejść. Pisaliśmy o tym TUTAJ
Znaki jeszcze bardziej widoczne
Wdrażamy także znaki na fluoroscencyjnym podkładzie, które są jeszcze lepiej widoczne po zmroku. W ten sposób oznakujemy między innymi przejścia na ul. Chrobrego oraz na skrzyżowaniu ul. Gajowej z ul. Głowackiego.
Jeszcze do końca roku planujemy montaż znaków z podkładem fluorescencyjnym oraz tzw. kocich oczek na przejściach dla pieszych przy ulicy Sielskiej oraz ul. Powstańców Wielkopolskich na wysokości Komendy Wojewódzkiej Policji.
To dodatkowa informacja dla kierowców o zbliżaniu się do miejsc, gdzie należy zachować jeszcze większą ostrożność.