Aktualności

Czytaj więcej...Trwają prace przy budowie nowych mostów nad Brdą i przebudowie przyległych skrzyżowań.
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa obiekty mostowe. Konstrukcja dla tramwajów znajdzie się pomiędzy jezdniami.
Most tramwajowy o długości 255 metrów, będzie nieco dłuższy niż przeprawa samochodów (253 metry).
Obiekt będzie miał charakter konstrukcji zespolonej stalowo-żelbetowej liczącej 5 przęseł. 

Czytaj więcej...Most drogowy i równoległy tramwajowy będą opierać się na 6 podporach (po trzy z każdej stronie rzeki).
Każda podpora pośrednia mostu drogowego będzie składać się z trzech słupów, natomiast każda podpora pośrednia mostu tramwajowego będzie składać się z dwóch słupów.
Obecnie wykonywane są podpory pośrednie (zbrojenie i betonowanie).


Czytaj więcej...Wcześniej wykonawca zrealizowała większość prac przy przyczółkach nowych mostów po obu stronach rzeki.

Na ul. Fordońskiej i Perłowej kontynuowane są roboty ziemne, sieciowe, związane z infrastrukturą podziemną (wodociągową, energetyczną, kanalizacją deszczową i sanitarną,) siecią trakcyjną i roboty torowe.


Czytaj więcej...Postępują prace przy budowie torowiska na ul. Perłowej. Zakończono roboty rozbiórkowe.
Zniknęło dotychczasowe torowisko i słupy trakcyjne. Od strony górnego tarasu rozpoczęło się korytowanie, czyli tworzenie wykopu, w którym wykonana zostanie podbudowa pod nowe torowisko. Na teren budowy zwożone są materiały przeznaczone do wbudowania.

By zapewnić sprawną komunikację z zajezdnią tramwajową w pierwszej kolejności konieczne jest oddanie do użytku torowiska na moście i ul. Fordońskiej. To umożliwi następnie przebudowę węzła tramwajowego przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej i Perłowej.

Czytaj więcej...Budowa nowych mostów, które usprawnią ruch między Kapuściskami i Bartodziejami to obecnie największa miejska inwestycja. Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych. Inwestycja została uruchomiana po zakończeniu kilku innych dużych zadań: zakończonej rozbudowie ulicy Kujawskiej oraz budowie systemu buspasów.

Te zadania również zostały sfinansowane z wykorzystaniem środków unijnych. Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.

Czytaj więcej...Obecnie remontowany jest ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Fordońskiej, od wiaduktów warszawskich do ul. Inflanckiej. Ogłosiliśmy też przetarg na zaprojektowanie pozostałych odcinków tej trasy, który poprowadzi aż w rejon mostu fordońskiego a także wzdłuż ul. Kasztelańskiej. Trwają też Intensywnie przygotowania do budowy Wielkiej Pętli Fordonu. To tylko część inwestycji rowerowych zaplanowanych w tej części miasta.

Łącznie w Bydgoszczy mamy już prawie 120 kilometrów rowerowych dróg. Obecnie wiele nowych zadań realizowanych i planowanych jest na terenie Fordonu.

Czytaj więcej...ul. Andersa
Powstanie nowa ścieżka łącząca osiedle Tatrzańskie z osiedlem Szybowników wzdłuż ul. Gen. W. Andersa. Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski. Nowa droga dla rowerzystów powstanie po północnej stronie ulicy Andersa na odcinku pomiędzy ulicami Kasztelańską i S. Dubois. Będzie miała długość blisko 600 m.

Koncepcja zakłada wykonanie ciągu o szerokości 3 metrów z betonu asfaltowego. Zaprojektowano również ciąg pieszy prowadzący do centrum handlowego oraz wymianę nawierzchnia z kostki na ciągu pieszym przy skrzyżowaniu z ul. Kasztelańską na nawierzchnię bitumiczną. Obecnie trwa procedura związana z wyborem wykonawcy prac projektowych i budowlanych (w formule „zaprojektuj i zbuduj").

ul. Andersa - kontynuacja
W tym roku planujemy jeszcze połączyć przy tej ulicy odcinki istniejącej infrastruktury pomiędzy ulicami GOPR a Palińskiego (odcinek o długości ok. 200 metrów).

Społecznicy natomiast ponownie zamierzają zgłosić do realizacji w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego odcinek ul. Andersa w kierunku ul. Akademickiej. W poprzedniej edycji zabrakło zaledwie 3 głosów do jego realizacji.

Czytaj więcej...ul. Fordońska
Obecnie trwa przebudowa istniejących ciągów od wiaduktów warszawskich do ul. Inflanckiej. Zostały one już poszerzane do 3 metrów, by bezpiecznie mogli korzystać nie tylko piesi ale i rowerzyści. Wykonawca rozpoczął prace przy robotach nawierzchniowych.

Na nawierzchni zastosowany zostanie asfaltobeton. Tym samym powstanie ciąg pieszo-rowerowy o łącznej długości ponad 1300 metrów.
Na powyższym odcinku do przebudowy pozostaną jeszcze między innymi: skrzyżowanie Fordońskiej z Sochaczewską, przebudowa infrastruktury w pobliżu węzła Fordońska – Rejewskiego - Skandynawska oraz budowa kładki pieszo-rowerowej nad torami kolejowymi. Są one ujęte w II etapie prac, który właśnie się rozpoczyna.

Czytaj więcej...ul. Fordońska – II etap
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na prace koncepcyjne dla brakujących odcinków dróg rowerowych od Kaplicznej do Wiślanej (wraz z kładką pieszo-rowerową i obejściem przystanku przy ul. Wiślanej) oraz budową dalszego odcinka w kierunku Parku Milenijnego (przy moście Fordońskim).

W ramach zadania powstanie też infrastruktura rowerowa wzdłuż ul. Kasztelańskiej.

Czytaj więcej...ul. Promenada
Obecnie w trakcie budowy znajduje się między innymi ścieżka pieszo-rowerowa od wału wiślanego do ul. Frycza - Modrzewskiego. Będzie ona posiadała wydzieloną część dla pieszych oraz rowerzystów. Na samej jezdni ulicy Promenada zaplanowano wspólny ruch samochodowo-rowerowy.
Cały ciąg będzie miał długość około 500 metrów. 


Czytaj więcej...Wielka pętla Fordonu
To duży projekt, który zakłada powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W czasie ostatniej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego największą liczbę głosów zdobył IV odcinek trasy od Doliny Śmierci w kierunku osiedla Eskulapa.

Wielka Pętla Fordonu zakłada docelowo budowę atrakcyjnej trasy rekreacyjnej otaczającej Fordon.
Ma posiadać wydzieloną część dla rowerzystów oraz drugą dla pieszych, biegaczy, spacerowiczów.

Czytaj więcej...Długość całego ringu to 21 kilometrów.
Jej północna część ma przebiegać u podnóża fordońskiego zbocza tak zwanych górek od osiedla Eskulapa do Tatrzańskiego.
Poprzez ulice Sudecką i Wyzwolenia łączyć ma się z wałem przeciwpowodziowym otaczającym od wschodu Fordon.

Budowana obecnie w ramach Rewitalizacji Starego Fordonu ulica Promenada wraz z jej przedłużeniem połączy się z wałem wiślanym i stanie się fragmentem Wielkiej Pętli Fordonu.

Dalej trasa pobiegnie w kierunku Brdyujścia, przekroczy ulicę Fordońską w okolicach ul. Kaliskiego i przez planowany park akademicki na zapleczu kampusu UTP dotrze do skrzyżowania ulic Akademickiej i Rejewskiego. Tam połączy się z istniejącą już drogą rowerową wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty prowadzącą na osiedle Eskulapa.

Szerokość trasy na nowych odcinkach to 4,20 metra.
Asfaltowa nawierzchnia ma zapewniać wysoki komfort poruszania się pieszym i rowerzystom. Wysoki poziom bezpieczeństwa zapewniać mają monitoring oraz oświetlenie.
Na trasie rekreacyjnej znajdą się m.in. zadaszone stacje przystankowe wyposażone w ławki, oraz inne elementy małej architektury m.in. stojaki na rowery, tablice informacyjne, śmietniki.

W czasie poprzednich edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego mieszkańcy wybrali do realizacji trzy etapy Wielkiej Pętli Fordonu.
• I -od Doliny Śmierci do ul. Jarużyńskiej
• II - od ul. Jarużyńskiej do ul. Tatrzańskiej
• III - od ul. Tatrzańskiej do ul. Brzegowej i wału wiślanego

Wszystkie zadania są na różnym etapie zawansowania.
Na ich realizację Miasto zabezpieczyło 4 mln zł.

Warto wspomnieć, że w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego wygrał projekt związany z odcinkiem Wielkiej Pętli od Doliny Śmierci w kierunku osiedla Eskulapa. 
Zadanie to rozpocznie przygotowania do IV już etapu inwestycji.

Czytaj więcej...Dobiega końca budowa parkingu przy schronisku dla zwierząt wraz z przebudową pobliskich ulic dojazdowych. Będą one wygodnym łącznikiem pomiędzy górnym i dolnym tarasem tego osiedla.
Koszt inwestycji to 3,8 mln zł.

Schronisko odwiedza wielu mieszkańców i wolontariuszy, którzy starają się pomóc w opiece nad zwierzętami. Bydgoszczanie wyprowadzają psy czekające na swój nowy dom oraz regularnie przywożą dary, które ułatwiają funkcjonowanie placówki.
Dlatego właśnie opracowana została koncepcja obsługi komunikacyjnej schroniska, ułatwiającej dojazd do obiektu i uwzględniająca zakończoną rozbudowę ul. Grunwaldzkiej.

Czytaj więcej...Prace na ul. Zalew dobiegają końca.
W ramach zadania powstał parkingu przy ul. Zalew z kilkunastoma miejscami parkingowymi, w tym również dla osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo wybudowane zostały ulice dojazdowe do parkingu, od strony skrzyżowania z sygnalizacją świetlną przy Grunwaldzkiej, jak i od strony ulicy Rekinowej.
Ułatwi to zdecydowanie dojazd do wielu posesji zlokalizowanych na górnym tarasie Osowej Góry. 

Czytaj więcej...Wzdłuż ul. Zalew powstał również ciąg rowerowy. Utwardzone zostały też dojazdy do posesji.
Oprócz ul. Zalew twardą nawierzchnię już niebawem zyska też fragment ulic Łowiskowej i Jeziornej. Wykonane zostały tam już krawężniki i podbudowa.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych ułożona zostanie nawierzchnia.
Na całym realizowanym odcinku wymalowane zostanie jeszcze oznakowanie poziome oraz nasadzona będzie zieleń.
Prace budowlane zakończą się w ciągu miesiąca.

Czytaj więcej...
Rozbudowa tego docinka to już kolejna inwestycja realizowana na Osowej Górze.
Twardą nawierzchnię dzięki miejskim programom zyskało już kilkanaście ulic osiedlowych. Rozbudowana została ulica Grunwaldzka oraz ul. Kolbego.

Czytaj więcej...Rada Miasta Bydgoszczy nadała wiaduktom w ciągu ulicy Armii Krajowej imię Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Jeden z obiektów został już zmodernizowany, w tym roku zlecimy przebudowę konstrukcji z jezdnią w kierunku centrum.
Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu.


Wiadukty wraz z dwujezdniową ulicą Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską.Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych (Bydgoszcz – Kutno oraz biegnącej równolegle na tym odcinku magistrali węglowej).

W 2019 roku zmodernizowaliśmy obiekt po stronie wschodniej (w stronę Osielska). Inwestycja kosztowała 20 mln zł, powstała nowa konstrukcja w formie łukowej. W tym roku rozpoczniemy  modernizację obiektu na jezdni w stronę centrum. Obecnie przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu.

Legendarny kurier Patronem
Obu wiaduktom decyzją Rady Miasta patronować będzie legendarny Kuriera z Warszawy. W ten sposób uświetnimy też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.

Jan Nowak-Jeziorański urodził się 2 października 1914 roku w Berlinie, zmarł 20 stycznia 2005 roku w Warszawie. Najważniejszą rolę odegrał jako Jan Nowak –kurier Armii Krajowej, który przedostał się z okupowanej Polski do rządu Rzeczypospolitej Polskiej w Londynie. W końcu lipca 1944 roku dotarł do Warszawy z misją przedstawienia władzom Polskiego Państwa Podziemnego stanowiska przywódców emigracyjnych w kwestii podjęcia walki w stolicy. Wziął udział w powstaniu warszawskim. W 1951 roku został dyrektorem Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. 3 maja 1952 roku na falach radiowych popłynęły słowa: „mówi Radio Wolna Europa –głos Wolnej Polski". Rozgłośnia prowadzona przez Jeziorańskiego nie ograniczała się do przekazywania niezakłamanych propagandą wiadomości, lecz stanowiła prawdziwe okno, przez które dostarczano Polakom kultury i rozrywki. W książce Kurier z Warszawy, wydanej w po raz pierwszy w 1978 roku, Jan Nowak -Jeziorański opisał swoje przeżycia wojenne . Do Polski powrócił na ostatnie trzy lata życia w 2002 roku.

Strona 96 z 427