Aktualności
Kładka na Wojska Polskiego - ruszają konsultacje społeczne
Projektanci opracowali dwa warianty rozwiązań poprawiające dostępność przystanków przy kładce na Wyżynach dla osób starszych, z niepełnosprawnościami, a także ułatwiające przejazd rowerzystom.
W czwartek (7 kwietnia) rozpoczynają się konsultacje społeczne.
Kładka na Wyżynach została zaprojektowana w 1981 roku.
Konstrukcja umożliwia pieszym dojście do przystanków tramwajowych oraz przekraczanie ruchliwych jezdni. Podobnie jak wiele innych konstrukcji budowanych kilkadziesiąt lat temu nie uwzględnia potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych przystanki na Wyżynach stały się popularnym miejscem przesiadek.
Mieszkańcy często wskazywali też na ograniczenia związane z korzystaniem z tego miejsca. Dlatego w ubiegłym roku zleciliśmy przygotowanie dokumentacji, która wskaże w jaki sposób najlepiej poprawić dostępność kładki do potrzeby wszystkich użytkowników ruchu.
Projektanci przygotowali wstępną kocepcję opartą na dwóch wariantach.
WARIANT I - Bezpieczne przejścia i przejazdy z sygnalizacją
Pierwszy wariant zakłada rozbiórkę istniejącej kładki i wprowadzenie w jej miejscu przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Przy tym rozwiązaniu ustawiona zostałaby również sygnalizacja świetlna. Konieczne byłoby wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych. Zaletami tego wariantu są między innymi zdecydowanie niższe koszty i możliwość szybszej realizacji.
Pozwala na połączenie dróg rowerowych i nie wymaga dużej zajętości terenu (nie będą likwidowane miejsca parkingowe). Zaspokojone byłyby potrzeby osób z niepełnosprawnościami. To rozwiązanie jednopoziomowe, typowe dla ulicy Wojska Polskiego.
Jego zastosowanie oznaczałoby natomiast nieznaczne straty czasu przede wszystkim dla kierowców poruszających się tzw. „zieloną falą" ul. Wojska Polskiego.
WARIANT II - Kładka z pochylniami i windami
Drugi wariant zakłada rozbiórkę starej konstrukcji kładki i postawienie nowej dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
To rozwiązanie generujące wyższy koszt, ale nie pogarsza przepustowości ulicy Wojska Polskiego. Ze względu na konieczność budowy pochylni konieczna byłaby jednak likwidacja miejsc parkingowych w obrębie wejścia od strony południowej. Piesi mieliby też dłuższą drogę dojścia na przystanki. Kładka nawet z pochylniami i windami utrudniałaby przejazd rowerzystom.
Zapraszamy do konsultacji
Konsultacje odbędą się od 7 do 28 kwietnia br.
Mają zasięg ogólnomiejski, są skierowane do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Opinie będzie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wyzyny.
W ramach konsultacji odbędzie się również spacer badawczy z udziałem projektanta i pracowników miasta. Będzie to okazja do uzyskania dodatkowych informacji. Już teraz zapraszamy do wysyłania pytań na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Planowane jest również spotkanie konsultacyjno-informacyjne w trybie on-line.
O opinie poprosimy poza tym Radę Osiedla Wyżyny oraz stowarzyszenia pieszych, rowerzystów i transportowe.
Narzędzia konsultacyjne:
• karta konsultacyjna www.bydgoszcz.pl/wyzyny
• spotkanie z mieszkańcami online 12.04.2022 r. o godz. 16.30 – pytania przesyłamy na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
• spacer badawczy - 20.04.2022 r. o godz. 17.00 - zgłoszenia przesyłamy na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Już niebawem próbne uruchomienie fontanny w Starym Fordonie.
Fontanna zlokalizowana w centralnej części Rynku, ma formę 5-centymetrowej niecki w kształcie koła o średnicy ok. 22 metrów. Taka forma umożliwi przy wyłączonych dyszach korzystanie z całej powierzchni placu. Doskonale sprawdzi się to w czasie uroczystości oraz imprez.
W sezonie wiosenno-letnim fontanna będzie przypominać płytkie oczko wodne.
Docelowo przy muzyce odbywać się będą tu również multimedialne pokazy, przy których woda będzie poruszała się w rytm muzyki.
Do tego rodzaju atrakcji wymagana jest jednak specjalistyczna aparatura, która została już zamontowana 3 metry pod ziemią, w specjalnie do tego celu przygotowanym betonowym pomieszczeniu.
Wokół fontanny zarezerwowaliśmy już miejsca na donice z zielenią, ławki, podest i stoliki.
Od południa otaczać będzie ją szpaler zachowanych drzew, pomiędzy którymi również zaprojektowaliśmy murki z siedziskami.
Wszystko to stworzy na Rynku korzystny mikroklimat oraz ciekawą i kameralną atmosferę.
"
Rusza kolejny etap prac przy budowie torowiska. Zmiany w ruchu na ul. Toruńskiej.
Trwają prace przy budowie nowych mostów nad Brdą i przebudowie przyległych skrzyżowań.
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa obiekty mostowe nad Brdą. W ramach tego zadania prowadzona jest też przebudowa torowiska na ul. Perłowej.
Wykonawca w tym miejscu rozpoczyna kolejny etap robót. Będą zmiany w organizacji ruchu.
Na ul. Perłowej trwają prace podziemne i energetyczne. W tym tygodniu wykonywana była już dolna warstwa konstrukcji (stabilizacja). Wykonane są też wszystkie fundamenty pod słupy trakcyjne, Na teren budowy zwożone są tez elementy przyszłego torowiska: podkłady i szyny.
Wykonawca rozpoczyna teraz kolejny etap robót, zmierzający do włączenia przyszłego torowiska na ul. Perłowej do ul. Toruńskiej.
Zadanie związane będzie z przebudową skrzyżowania Perłowa/Toruńska.
Od poniedziałku 11 kwietnia planowane jest wprowadzenie zmian w dotychczasowej organizacji ruchu na ul. Toruńskiej.
Powstanie tymczasowe rondo na wysokości miejskich wodociągów oraz tymczasowy przejazd przez torowisko na wysokości skrzyżowania Toruńska – Nowotoruńska.
Ruch pojazdów w obu kierunkach zostanie poprowadzony jezdnią północną.
Jezdnia południowa na tym odcinku będzie służyła TYLKO do obsługi ruchu lokalnego oraz dojazdu do prywatnych posesji, bloków i szkoły.
- dojazd do osiedla 6 planet, ZSZPO, sklepu i bloku przy Spokojna 9/1 i ZDMiKP przez rondo tymczasowe jezdnią południową (droga bez przejazdu – odcinek ten będzie dwukierunkowy)
- dojazd do ulicy Łuczniczka, Zacisze w tym do szkoły SZP nr 26 przez rondo tymczasowe po jezdni północnej do zawrotki na wysokości skrzyżowania ulic Toruńska-Nowotoruńska (droga bez przejazdu – odcinek ten będzie dwukierunkowy)
Dodatkowo na wysokości ul. Spokojnej nie będzie przejazdu przez torowisko.
Ruch od strony ul. Spokojnej będzie poprowadzony również południową jezdnią do ronda (ruchu dwukierunkowy).
Nie będzie możliwości skrętu w lewo z ul. Toruńskiej w dalszą jej cześć (wysokość ul. Filmowej)
Ruch tramwajowy na tym odcinku będzie odbywał się bez zmian.
Apelujemy do kierowców o zachowanie ostrożności, szczególnie w momencie przejazdu przez czynne torowisko ul. Toruńskiej.
Utrudnienia w ruchu związane z przebudową torowiska i jezdni w obszarze ul. Perłowej, potrwają do jesieni bieżącego roku.
Dzięki przebudowie wokół skrzyżowania Toruńska-Perłowa powstaną między innymi nowe drogi rowerowe.
Odnowione zostaną nawierzchnie chodników.
Ważnym elementem zmian będzie modernizacja peronów przystankowych.
Przystanki w ciągu ul. Toruńskiej zostaną przesunięte za rozjazdy tramwajowe, co ułatwi przesiadki.
Nową konstrukcję jezdni i nawierzchnię otrzyma odcinek ulicy Toruńskiej od skrzyżowania z ulicą Spokojna do skrzyżowania z Perłową. Wyposażony zostanie on w energooszczędne oświetlenie. Ruchem tak jak obecnie kierować będzie sygnalizacja świetlna.
Poza tym przebudowane zostaną odcinki osiedlowych ulic przyległych do węzła.
Ruszają prace projektowe dla mostów na ul. Focha.
Przygotowujemy się do przyszłej przebudowy północnych mostów "Solidarności".
Zamawiamy koncepcję, która pomoże znaleźć najlepsze rozwiązanie uwzględniające również oczekiwania pieszych i rowerzystów.
Właśnie podpisaliśmy umowę z Wykonawcą.
Północna przeprawy stanowiące część mostów Solidarności została wybudowane 40 lat temu. Obiekt na bieżąco był monitorowany. Ostatnie prace interwencyjne przy nawierzchni były prowadzone pod koniec ubiegłego roku.
Niestety stalowo-żelbetowa konstrukcja nie spełnia już współczesnych norm i wymagać będzie w perspektywie najbliższych lat kompleksowej przebudowy. Dlatego zamawiamy koncepcję przebudowy tej trasy.
Projektanci będą musieli opracować i zaproponować 3 warianty przyszłej trasy.
Różnić mają się liczbą pasów ruchu, lokalizacją przystanków, chodników i tras rowerowych.
Wszystkie warianty będą uwzględniały dowiązanie do istniejącej infrastruktury rowerowej oraz planowaną przebudowę ul. Focha związaną z budową Nowego Portu.
Częścią tej deweloperskiej inwestycji jest budowa nowej ulicy łączącej ulicę Obrońców Bydgoszczy z ul. F. Focha wraz z przebudową skrzyżowań.
Projektanci zaplanują poza tym schody i pomosty serwisowe w niezbędnym zakresie, a także powiążą chodniki i ścieżki rowerowe z bulwarami nad Brdą od strony śluzy.
Funkcjonować ma też bezpieczny prawoskręt w ul. Grottgera.
Dodatkowo przy skrzyżowaniach wprowadzone mają zostać podpórki rowerowe lub barierki postojowe z podstopnicami dla rowerzystów. To kolejne rozwiązanie uzgodnione z przedstawicielami środowisk rowerowych.
W pierwszej kolejności wykonane zostaną prace projektowe.
Wykonawcą zostało konsorcjum firm: BAK Sp. z o.o. (lider) oraz Axial Sp zo.o.
Wartość tego zadania to prawie 240 tysięcy złotych.
Prace nad koncepcją zajmą około roku.
Warto wiedzie
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką.Pierwsza drogowa przeprawa w tym miejscu funkcjonowała prawdopodobnie od 1840 roku. W latach 1885-1890 mosty wzniesiono na nowo w linii prostej. Pierwszy od strony wschodniej był most Wilhelmsbrücke (po 1920 r. zwany Jagiellońskim), a za nim Hafenbrücke (Portowy) spinający brzegi Młynówki.
Zostały one zniszczone w czasie II wojny światowej. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe. Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Dzisiaj mało kto pamięta, ze w tym miejscu rozważano przebudowę południowych mostów na konstrukcję podwieszoną z pylonem, pod który wykonano już część fundamentów. Pomysł jednak upadł głównie z przyczyn technicznych.