Kup bilet w aplikacji na telefon – nowe rozwiązania dla Pasażerów
Wprowadzamy kolejne udogodnienia i innowacje technologiczne dla pasażerów komunikacji miejskiej w Bydgoszczy.
Od 12 listopada bilet jednorazowy lub miesięczny można zakupić poprzez aplikację w telefonie.
Liczymy, że takie rozwiązanie zachęci kolejne osoby do korzystania z transportu publicznego.
Opłata za przejazd jeszcze nigdy nie była tak prosta.
Do tej pory chcąc zakupić bilet miesięczny, należało wyrobić Bydgoską Kartę Miejską (BKM) w siedzibie ZDMiKP lub „podpiąć" kartę płatniczą do systemu przez internet [piszemy o tym poniżej].
Teraz wszystko możemy wykonać w telefonie.
Co ważne aplikacja obsługuje nie tylko bilety okresowe ale też jednorazowe.
Dwie aplikacje – jedno rozwiązanie
Od 12 listopada bilet za przejazd (jednorazowy, miesięczny) można zakupić poprzez aplikację na telefon. Wystarczy pobrać ze sklepu (Google Play; App Store) jedną z dwóch bezpłatnych aplikacji:
Mint Mobile Bydgoszcz (operator Mennica Polska)
lub
zBiletem (operator Infospread Polska Sp. zo.o.)
Po bardzo szybkim i prostym założeniu konta, wystarczy uruchomić aplikację i kupić bilet, który od razu pojawia się aplikacji na telefonie.
W przypadku kontroli wystarczy pokazać kontrolerowi smartfon z opłaconym biletem.
Obie aplikacje są już do pobrania dla systemu Android i IOS.
Jak to działa ?
Aplikacja Mint Mobile Bydgoszcz (Mennica Polska)
Pasażer powinien pobrać ze sklepu Google Play lub App Store aplikację Mint Mobile Bydgoszcz i zarejestrować w prosty sposób nowe konto.
W przypadku tej aplikacji wprowadzona zostaje jednak innowacja w skali rynku.
Aplikacja Mint Mobile pozwala bowiem nie tylko zakupić bilet ale jest też portfelem kart. Oznacza to, że umożliwia zamienne posługiwanie się identyfikatorami biletów takimi jak karta BKM, elektroniczna legitymacja studencka czy karta płatnicza.
W tym celu użytkownik powinien wybrać z menu bocznego zakładkę „Moje identyfikatory", a następnie opcję „Dodaj identyfikator".
Co ważne bilet możemy kupić zarówno w aplikacji jak i w sklepie WWW a następnie okazywać go do kontroli bezpośrednio z aplikacji.
Szczegółowe informacje:
https://bydgoskakartamiejska.com.pl
Aplikacja zBiletem (operator Infospread Polska Sp. zo.o.)
• Wystarczy pobrać ją ze sklepu Google Play lub AppStore;
• Zalogować się do aplikacji swoim numerem telefonu i wybierać interesujące nas miasto;
• W Ustawieniach aplikacji można zapisać kartę płatniczą na później lub przy pierwszym zakupie biletu wybrać preferowaną metodę płatności;
Podczas kontroli, wystarczy pokazać kontrolerowi bilet na ekranie smartfonu.
W tym przypadku nie jest wymagane połączenie z internetem.
Bilety okresowe imienne można kupować bezpośrednio w sklepie internetowym zBiletem.pl
Szczegółowe informacje:
https://zbiletem.pl
To kolejna innowacja w bydgoskiej komunikacji
– Od września ubiegłego roku Bydgoszczanie – jako pierwsi w Polsce – mogą potwierdzać zbliżeniową kartą płatniczą uprawnienia do przejazdu autobusem lub tramwajem na podstawie biletu okresowego. Co więcej, nasi pasażerowie już ponad 10 lat temu, również jako pierwsi w kraju, mogli podróżować z biletem okresowym zakupionym online zapisanym w systemie centralnym, bez potrzeby kodowania go na karcie BKM – wyjaśnia Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – Tego typu rozwiązania wpisują się w ideę smart city, która w naszym przypadku materializuje się w postaci konkretnych wdrożeń służących mieszkańcom – dodaje.
W niedalekiej przyszłości kolejne aplikacje (firmy) będą udostępniały taką formę zakupu biletów okresowych i jednorazowych w naszym mieście.
Przypominamy, że w Bydgoszczy funkcjonuje już kilka systemów usprawniających opłatę za przejazd:
Open Payment System (OPS)
Płacenie bezpośrednio w pojeździe za przejazd (od 2018 roku). Wystarczy przyłożyć kartę płatniczą (lub smartfon) do urządzenia zainstalowanego w pojeździe.
Od początku bieżącego roku wykonano już ponad 2,5 mln takich płatności za bilet .
Urządzenia są dostępne we wszystkich bydgoskich autobusach i tramwajach
Zakup biletu miesięcznego przez internet
Po dokonaniu przelewu w sklepie internetowym (bydgoskakartamiejska.com.pl) bilet zostaje w prosty sposób zakupiony a dowodem na to jest karta płatnicza. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce i jedno z nielicznych na świecie.
Liczba zakupiony biletów miesięcznych przypisanych do karty płatniczej w 2021 roku – ponad 4700 transakcji
Ilość wydanych Bydgoskich Kart Miejskich w bieżącym roku – ponad 12 400 szt.
Nowa nawierzchnia na ważnych bydgoskich mostach
Jeszcze w tym roku planujemy odnowić nawierzchnię na moście „Solidarności" oraz moście św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku.
W Bydgoszczy znajduje się ponad 100 obiektów inżynierskich takich jak wiadukty, kładki czy mosty. Muszą one podlegać bieżącym remontom, przebudowom lub modernizacjom.
W tym roku mając jednak na uwadze dużo prac w przedmiotowym zakresie, ograniczyliśmy liczbę remontów cząstkowych nawierzchni na głównych ulicach miasta.
Skupiliśmy się przede wszystkim na ulicach osiedlowych, zlokalizowanych na obrzeżach miasta lub w miejscach, które nie generują większych utrudnień w ruchu.
Nowa naweirzchnia na dwóch obiektach - otwarcie ofert w przetargu
Realizacją prac remontowych na obu mostach zainteresowana jest firma Strabag.
Wyceniła ona na etapie przetargu wartość prac na kwotę prawie 400 tys. zł.
Zadeklarowała również udzielenie 5-letniej gwarancji.
Obecnie oceniana będzie oferta wykonawcy, który przystąpił do przetargu.
Po podpisaniu umowy, prace zajmą około 3 tygodni.
Prace będą wiązać się przede wszystkim z wymianą warstwy ścieralnej i odtworzeniem oznakowania poziomego.
Równocześnie uszczelniane będą styki pomiędzy nawierzchnią i krawężnikami oraz dylatacjami (szczeliny pozwalające na prawidłową pracę konstrukcji).
Prace związane z frezowaniem mają być prowadzone połówkowo. W trakcie robót pojawią się zweżenia i ogrnaiczenia prędkości.
Regularne prace utrzymaniowe pozwalają bezpiecznie użytkować ważne obiekty inżynierskie.
Zapewniają też bardziej komfortowy przejazd.
W poprzednich latach odnowione zostały nawierzchnie m.in. na południowych mostach „Solidarności" i moście Bernardyńskim.
Warto wiedzieć
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe.
Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Most św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku to natomiast konstrukcja zbudowana w 2002 roku. Była jednym z pierwszych elementów budowy węzła zachodniego.
Spina brzegi Kanału Bydgoskiego i pozwolił wyprowadzić ruch z ul. Grunwaldzkiej na nowe rondo gen, S. Maczka.
Wraz z mostem zbudowano również nowy wiadukt kolejowy nad ul. Grunwaldzką (północny).
Budowa sąsiedniego mostu od ronda S. Maczka w stronę Centrum jako ostatni etap budowy węzła zachodniego realizowano w latach 2014-15
Nowe chodniki i bezpieczne przejścia w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Przebudowujemy kolejne chodniki na bydgoskich osiedlach.
Nowe płytki układamy między innymi wzdłuż ul. Śniadeckich, Nowogrodzkiej i Kanałowej.
Na Czyżkówku przy ul. Filtrowej powstało też bezpieczne przejście z azylem dla pieszych.
Te zadania do realizacji wybrali Mieszkańcy w trakcie głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Na terenie Śródmieścia kontynuujemy rewitalizację ulic w oparciu o nowe standardy z wykorzystaniem płyt chodnikowych i kamiennych opasek.
Takie prace trwają na ul. Śniadeckich.
Odcinek po południowej stronie pomiędzy ulicami Gdańską i Pomorska do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie ubiegłorocznego głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Wcześniej wyremontowany został wraz z oświetleniem chodnik po północnej stronie.
Na nawierzchni zastosowano płyty układane w bydgoski wzór karo.
Przy budynkach i krawężniku ułożono opaski.
Oświetlenie ma formę opraw zawieszonych na pastorałach.
Prace pochłoną ponad 400 tysięcy złotych.
Do Starego Kanału Bydgoskiego dojdziemy też po nowych chodnikach po południowej stronie ul. Nowogrodzkiej oraz na końcowym odcinku ul. Kanałowej, biegnącym do bulwaru Sebastiana Malinowskiego.
Ze względu na zabytkowy charakter tego fragmentu Okola Płyty chodnikowe układane są w bydgoski wzór karo.
To rozwiązanie wypracowane m.in. z Radą ds. Estetyki Miasta.
Przed wejściem do kościoła św. Wojciecha dołożona zostanie jeszcze kamienna opaska.
Na realizację prac zabezpieczyliśmy ponad 180 tysięcy złotych.
W trakcie odbioru są prace na Czyżkówku.
W ramach zadania wybranego przez mieszkańców wzdłuż ul. Filtrowej powstał chodnik oraz bezpieczne przejście z azylem ułatwiającym etapowe przekraczanie szerokiej jezdni.
Inwestycja kosztowała 160 tysięcy złotych.
Dzięki wyborowi mieszkańców w BBO powstaną jeszcze ciągi dla pieszych m.in. wzdłuż ul. Andersa, na terenach nad Kanałem Bydgoskim i w Jarze Czynu Społecznego na Wyżynach.
Szereg innych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo pieszych już zrealizowaliśmy, m.in. doświetlenie przejść na Górzyskowie przy ul. Żwirki i Wigury.
W dniach od 1 grudnia do 30 grudnia br., wszyscy Bydgoszczanie zdecydują, które projekty z BBO będą realizowane w przyszłym roku.
Do wyboru będą projekty osiedlowe, ponadosiedlowe i małe projekty społeczne.
Rewitalizacja Placu Kościeleckich. Uzyskano pozwolenie na budowę.
Zakończyły się prace nad projektem budowlanym dla rewitalizacji placu Kościeleckich.
Zachowane zostaną istniejące kasztanowce. Wprowadzone zostaną nowe nasadzenia.
Piesi zyskają estetyczne alejki i chodniki wraz z oświetleniem parkowym.
Rozwiązany zostanie też problem zalewania jezdni po intensywnych opadach deszczu.
Miasto uzyskało prawomocne pozwolenie na budowę.
W ciągu najbliższych miesięcy zlecone mają zostać prace budowlane.
Ich koszt szacowany jest na prawie 5 mln zł.
Estetyka tego miejsa ma być dostosowana do nowych lub zrewitalizowanych obiektów otaczających skwer.
W ostatniej dekadzie na działce przekazanej przez miasto powstała nowa część Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury, a zabytkowy gmach odrestaurowano.
W miejscu dawnego placu manewrowego powstał nowoczesny biurowiec.
Obecnie w oparciu m.in. o środki z Bydgoskiego Programu Ochrony Zabytków trwają prace konserwatorskie przy elewacji gmachu UKW. Rusza też kolejny etap prac przy remoncie i adaptacji hali targowej położonej w bliskim sąsiedztwie placu.
Projektowana rewitalizacja Placu Kościeleckich przewiduje stworzenie nowej dostępnej zielonej przestrzeni na Starym Mieście.
Rewaloryzacja zieleni jest niezbędna ze względu na pogarszający się stan rosnących tam drzew.
Wspólna przestrzeń
Plac Kościeleckich po rewitalizacji zyska charakter wspólnej przestrzeni zielonej w centralnej części Miasta dla potrzeb wypoczynku i spotkań jako zewnętrzny kampus pobliskiej uczelni wyższej, centrum biznesowego, ośrodka kultury czy miejsca kultu religijnego. Jako ważny węzeł komunikacyjny oraz teren rekreacji miejskiej pozwoli na lepszą dostępność bez barier architektonicznych.
Deszczówka nawodni zieleń
W pierwszej kolejności powstanie podziemny zbiornik retencyjny.
To ważny element rozbudowy systemu bydgoskiej kanalizacji deszczowej. Rozwiąże on problem zalewanych ulic podczas intensywnych opadów. Zgromadzona woda będzie wykorzystywana do podlewania okolicznej zieleni w czasie suszy.
Ta część inwestycji realizowana będzie przez Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy.
Więcej drzew, roślin i miejsc do odpoczynku
Kolejnym etapem będzie rewitalizacja terenów zielonych w centralnej części placu.
W projekcie ujęto wiele rozwiązań postulowanych przez mieszkańców oraz ekspertów.
Wszystkie prace prowadzone będą z myślą o zachowaniu rosnących kasztanowców. Zniszczone murki oporowe, które podniosły poziom placu oraz utrudniały przemieszczanie się pieszym zostaną zlikwidowane, a projektowane obrzeża chodnikowe zostaną obniżone.
Nawierzchnie alejek wyłożone zostaną materiałem mineralnym, dobrze przepuszczającym wodę. Przez środek parku wytyczona zostanie nowa centralna aleja podkreślająca osiową kompozycję placu zgodną z historycznym wyglądem.
Na skwerze zaprojektowano ławki parkowe oraz przestrzeń integracyjną formie małego placu utwardzonego.
Nasadzenia nowych roślin również podkreślą osiowy układ placu Plac Kościeleckich otrzyma poza tym nowe stylowe oświetlenie w formie lamp parkowych.
Chodniki w śródmiejskim stylu
Ostatnim etapem rewitalizacji placu będzie przebudowa jezdni i chodników.
Plac nadal pełni funkcję ważnego węzła komunikacyjnego.
Stąd na jezdniach ułożona zostanie nowa nawierzchnia asfaltowa. Stanowiska postojowe zostaną zabrukowane kamienną kostką. Odcinki przyległych jezdni (Przy Zamczysku oraz połączenie z ul. Długą), z których nie korzystają autobusy otrzymają nawierzchnięz bruku.
Chodniki będą przebudowane zgodnie z historycznym wzorem. Zastosowane zostaną płyty kamienne oraz kamienne opaski.
Cześć chodników od strony ul. Bernardyńskiej otrzymała już nową nawierzchnię wraz z rozbudową ul. Kujawskiej.
Trochę historii
Obecną formę plac Kościeleckich zyskał na przełomie XIX i XX wieku.
Wówczas zniwelowano dawne zamkowe wzgórze i część miejskiej fosy, a następnie wytyczono prostokątny plac z dwiema jezdniami.
W pierwszych latach XX wieku wybudowana charakterystyczne obiekty: neogotycką farę ewangelicką (obecny kościół pw. św. Andrzeja Boboli), charakterystyczną halę targową oraz modernistyczny przytułek dla niemowląt, tzw. Augusta-Victoria-Heim (obecna siedziba Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury).
Od 1935 do połowy lat 70. na placu funkcjonował dworzec autobusowy, który przeniesiono następnie na ul. Jagiellońską. Plac Kościeleckich stał się wówczas ważnym węzłem dla miejskich linii autobusowych. Obecnie stanowi też centralny węzeł przesiadkowy dla wszystkich linii nocnych.