Oczekiwane zmiany w komunikacji miejskiej
W marcu wprowadzimy pakiet oczekiwanych zmian w komunikacji miejskiej.
Wzmocnimy linię nr 10, tramwaje do Fordonu i na górny taras będą kursować w równych odstępach, na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd.
Zmiany wprowadzimy wraz zakończeniem prac na moście Pomorskim.
- Wsłuchujemy się w opinie Pasażerów – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Zdajemy sobie sprawę, że część tramwajów do Fordonu, mimo uruchomienia linii nr 11, jest jeszcze przepełniona. Dlatego od grudnia pracowaliśmy nad pakietem zmian m.in. w obsłudze relacji Centrum-Fordon i poprawie obsługi osiedla Leśnego.
Zależy nam, by wszystkie usprawnienia wprowadzić jednym rozkładem jazdy. Dlatego powiązaliśmy wszystkie zmiany z planowanym na marzec, zakończeniem naprawy nasypu przy moście Pomorskim.
Rozkłady do koordynacji. Tramwaj do Fordonu co około 5 minut
W ciągu ostatnich dwóch miesięcy dokonaliśmy dokładnej analizy czasów przejazdu i poziomu napełnień w tramwajach.
Na ich podstawie przygotowywane zostaną nowe rozkłady jazdy.
Wybrane zostały priorytetowe kierunki, gdzie tramwaje w godzinach szczytu, z założenia, będą kursować w równych odstępach:
• Rondo Jagiellonów – Jagiellońska - Fordon (co ok. 4-6 min. w szczycie)
• Fordon – Jagiellońska- Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
• Rondo Jagiellonów-Kujawska – Węzeł Szarych Szeregów (co ok. 6-8 min. w szczycie)
• Węzeł Szarych Szeregów- Kujawska - Rondo Jagiellonów (co ok. 5-8 min. w szczycie)
• Rondo Jagiellonów- Garbary (co ok. 4-7 min. w szczycie)
• Garbary-Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
Oznacza to, że w rozkładach jazdy na priorytetowych kierunkach znikną kilkunastominutowe przerwy pomiędzy odjazdami, nawet w godzinach szczytu (np. w drodze z Fordonu do ronda Jagiellonów nawet 11 minut). To był jeden z powodów przepełnień na wybranych kursach.
Po zmianach na tym priorytetowym kierunku, z którego korzysta najwięcej pasażerów (linie nr 3,5,10) tramwaje będą pojawiać się co około 5 minut.
Do koordynacji wybrane zostały kierunki, na których podróżuje najwięcej pasażerów.
Dlatego na górnym tarasie tramwaje w równych odstępach będą poruszać się od węzła Szarych Szeregów w stronę centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach.
Udało się jednak również na tych pętlach ograniczyć przerwy pomiędzy kursami tramwajów w kierunku ronda Jagiellonów.
Skoordynowane będą też m.in. odjazdy:
• linii nr 7 i 11 z Fordonu w kierunku węzła Szarych Szeregów oraz w przeciwnym kierunku (co 9-11 min w szczycie)
• linii nr 2 i 10 z Lasu Gdańskiego w kierunku ronda Jagiellonów (co 9-11 min w szczycie)
• linie nr 2 i 8 z Kapuściska w stronę Centrum (co 9-11 min w szczycie)
Obecnie trwa weryfikacja szczegółowych rozkładów jazdy.
Wzmocnienie linii tramwajowej nr 10
W dni powszednie wydłużone zostanie funkcjonowanie linii nr 10 łączącej Fordon z Lasem Gdańskim.
Tramwaje będą kursować także po godzinie 19. Odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2.
Znacznie poprawi to obsługę osiedla Leśnego.
O wprowadzenie tej zmiany apelowali m.in. pracownicy i pacjenci Wojskowego Szpitala Klinicznego oraz Rada Osiedla Leśne.
Priorytet na kolejnych skrzyżowaniach
Na kolejnych 8 skrzyżowaniach wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji nadając priorytet pojazdom komunikacji szynowej.
Oznacza to, że tramwaje szybciej przejadą w następujących miejscach:
• Fordońska / Bałtycka – prace programowe zakończone, trwają testy,
• Fordońska / Fabryczna – prace programowe zakończone, trwają testy,
• Królowej Jadwigi / Dworcowa – prace programowe zakończone, trwają testy,
• Gdańska / Mickiewicza – prace programowe zakończone,
• Dworcowa / Sobieskiego – trwają prace programowe,
• Sułkowskiego / Chodkiewicza – trwają prace programowe,
• Wojska Polskiego / Ujejskiego – trwają prace programowe,
• Toruńska / Spokojna – trwają prace programowe.
W przypadku części skrzyżowań analizowane są jeszcze skutki wprowadzenia zmiana dla pozostałych uczestników ruchu (samochodów, rowerzystów i pieszych), które zadecydują o możliwości włączeniu wysokiego priorytetu dla tramwajów.
Tramwaje wrócą na most Pomorski
W marcu tramwaje wrócą też na most Pomorski.
Będzie to możliwe po zakończeniu trwającej naprawy nasypu prowadzącego na most od strony ronda Fordońskiego. To oznacza skrócenie czasu przejazdu linii nr 4, 6 i 8. Rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego.
Zakończenie prac wodociągowych na ulicach miasta, umożliwi natomiast przywrócenie standardowych tras dla linii autobusowych:
• nr 61 (przez ul. Ugory-I. Skorupki)
• nr 52, 59, 60, 64 (przez Staszica-3 Maja)
• nr 71 i 77 (przez al. Mickiewicza)
• nr 55 (przez ul. I. Skorupki)
• nr 57 (przez ul. Stawową)
Otwarcie powyższych ulic pozwoli też ograniczyć część opóźnień odnotowywanych w godzinach szczytu. Po zakończeniu tych prac weryfikowane będą czasy przejazdu i napełnienia autobusów.
Na ul. I. Skorupki dobudowane zostały też nowe perony przystankowe na wysokości ul. Jordanowskiej.
Linia międzygminna 40 do Ostromecko
Z początkiem marca zacznie funkcjonować w formule całorocznej linia podmiejska nr 40 łącząca pętlę Przylesie między innymi z Ostromeckiem.
Funkcjonowanie linii w obszarze podmiejskim finansować będzie gmina Dąbrowa Chełmińska.
Gmina bierze pod uwagę możliwość rozszerzenia komunikacji podmiejskiej na swoim terenie po dodatkowych analizach i konsultacjach z mieszkańcami.
Zabytki zniknęły z linii MZK
Spółka MZK powierzyła na ponad 2 miesiące obsługę 3 kursów Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy, które wykorzystywało tabor zabytkowy.
Zabytki już niknęły z bydgoskich ulic a Miejskie Zakłady Komunikacyjne realizują wszystkie kursy autobusowe własnym taborem niskopodłogowym.
Wcześniej - od 1 stycznia 2024 roku 3 kursy przekazane zostały do spółki Mobilis.
Wprowadzone zmiany pozwalają obecnie realizować wszystkie zaplanowane kursy wynikające z rozkładów.
MZK dysponują też niezbędną rezerwą pojazdów i kierowców na wypadek zdarzeń losowych.
Mimo dostaw nowego taboru tramwajowego, nie będą jeszcze likwidowane starsze składy ("Konstale").
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne w 2023 roku sfinansowały szkolenia 45 kandydatów na kierowców, z czego 25 osób jest jeszcze w trakcie szkolenia.
Pozwoli to płynnie zastępować kierowców przechodzących na emeryturę lub zmieniających pracę.
Spółka rozpoczęła też wprowadzanie zmian, które umożliwią otwarcie na nowe formy zatrudnienia (B2B i umowy cywilno- prawne) oraz w przyszłości zatrudnianie obcokrajowców.
Obecnie spółka MZK zatrudnia 380 kierowców i 178 motorniczych.
Zmiany dobrze przygotowane
Zmiany są możliwe dzięki zabezpieczeniu przez Miasto dodatkowych środków.
W budżecie na 2024 roku wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł).
Zaplanowaliśmy też zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm).
By jak najlepiej wykorzystać te pieniądze rozmawiamy z przewoźnikami i przedstawicielami Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego.
Nowe rozkłady jazdy będą jeszcze dodatkowo weryfikowane przez jego członków.
W najbliższych latach stawiamy na dalszy rozwój komunikacji publicznej:
• Budowę linii tramwajowej na Szwederowo
• Rozbudowę pętli Las Gdański
• Przebudowę węzła rondo Jagiellonów i budowę przystanków wiedeńskich
• Modernizację zajezdni MZK
• Jesteśmy w trakcie wymiany całej floty tramwajowej na nowoczesne "niskopodłogowce".
Do 2025 roku odbierzemy wszystkie z 40 zamówionych składów. 10 sztuk już kursuje. W tym roku wyjedzie na trasy kolejnych ponad 20 składów. Łącznie Bydgoszcz będzie dysponować 75 składami.
Przypomianmy, że nadal można składać propozycje dla patronów nowych bydgoskich tramwajów.
Wiecęj na ten temat piszemy TUTAJ
Równanie ulic gruntowych – zmieniamy strategię
Przez ostatnie osiem lat przebudowaliśmy i utwardziliśmy ponad 50 kilometrów dróg gruntowych w Bydgoszczy.
W tym roku kolejnych 30 ulic zyska twardą nawierzchnię.
Nie zapominamy jednak też o istniejących gruntówkach.
Teraz będziemy je już nie tylko wyrównywać, ale też dodatkowo naprawiać.
Ruszyły pierwsze prace w terenie.
W ubiegłym roku wprowadziliśmy schemat działań, oparty na tzw. profilowaniu interwencyjnym w oparciu o własne przeglądy ulic oraz zgłoszenia mieszkańców.
Niestety równanie ulic gruntowych zawsze uzależnione jest od pogody
W trakcie przymrozków nie ma możliwości wyrównania takich ulic, a po opadach deszczu równiarki zostawiają po sobie błoto, które jest nie do przebycia dla aut czy pieszych.
Obecnie pomimo wiosennej aury, nadal jesteśmy w okresie zimowym a pogoda nie sprzyja.
Dlatego właśnie zmieniamy i rozszerzamy zakres dotychczasowych działań.
Oprócz równania ulic gruntowych za pomocą równiarek (przy dobrej pogodzie), zaczynamy dodatkowo ubytki w drogach gruntowych uzupełniać kruszywem lub materiałem z recyklingu (prace będa prowadzone bez względu na pogodę).
Zaczynamy od głównych ulic zbiorczych i dojazdowych na wszystkich bydgoskich osiedlach.
Już prowadzimy pierwsze prace na najbardziej uszkodzonych odcinkach ulic: Żytniej, Jułgi i Pod Borem.
W tym tygodniu pojawimy się też na ulicach Burzowej i Agrestowej,
Realizowane będą również ulice: Opławiec, Łucka, Szczytowa, Bieszczadzka, Błądzimska, Notecka i Trawnik.
Warto pamiętać.
Konieczność wykonywania napraw dróg gruntowych, można zgłaszać poprzez aplikację Dbamy o Bydgoszcz lub bezpośrednio w Wydziale Utrzymania ZDMiKP pod nr tel. 52 582 27 14 lub 15.
Wiosną ruszą duże przebudowy
Co roku przebudowujemy kilkadziesiąt ulic gruntowych w mieście. Zadania realizujemy w ramach Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych pomagają nam też inne rozwiązania m.in. inicjatywy lokalne, program BBO czy przebudowy ulic w ramach dużych zadań inwestycyjnych.
W tym roku całkowicie przebudujemy kolejnych 30 ulic gruntowych - więcej na ten temat TUTAJ
Trwają też prace przy "asfalcie".
Przy sprzyjającej pogodzie kontynuujemy też remonty cząstkowe asfaltowych ulic osiedlowych.
3 brygady prowadzą naprawy nawierzchni - masą "na zimno" i "na gorąco".
Zakres tych prac znacznie zostanie zwiększony w marcu, gdy ponowne zostanie uruchomiona produkcja na wytwórniach mas bitumicznych a pogoda znacznie się poprawi (mniej opadów, wyższa temperatura)
Ryby, ptaki i owoce - czyli nietypowe nazwy bydgoskich ulic.
W Bydgoszczy znajduje się ponad 1550 ulic.
Najwięcej z nich zawdzięcza swoją nazwę wybitnym i zasłużonym postaciom historycznym.
Na wielu bydgoskich osiedlach mamy jednak też spora nietypowych nazw ulic, związanych z owocami, ptakami czy rybami.
Większość ulic, zwłaszcza w centrum, posiada w swojej nazwie odniesienie do historii miasta, wydarzeń, znanych postaci lub osób zasłużonych dla Bydgoszczy.
Nazwa może też wskazywać kierunek lub miejscowość, gdzie prowadziła wcześniej dana droga.
Podróżując więc w okolicach Śródmieścia można spacerować ulicami: Jezuicką, Pod Blankami, Marszałka Focha, Mennica, Mickiewicza, Chodkiewicza, Mikołaja Reja czy Ignacego Paderewskiego.
Wraz z rozwojem miasta i powstawaniem kolejnych osiedli, nadawane były coraz bardziej wymyślne nazwy ulic.
Zdarza się więc, że wiele odcinków dróg na osiedlach, nawiązuje do nazw ptaków, ryb lub górskich szczytów. Nazwy nadawane są przez Radę Miasta.
Preznetujemy listę najbardziej popularnych i nietypowych nazw ulic na bydgoskich osiedlach.
Ryby i ptaki na Osowej
Na osiedlu Osowa Góra znajduje się ponad 30 ulic związanych z rybami w nazwie.
Mamy więc między innymi: Łososiową, Karpią, Rekinową, Sardynkową, Okoniową, Płociową, Morszczukową, Trociową, Szczupakową, Dorszową czy Sandaczową.
W tych okolicach występuje też wiele ulic związanych z wodą: ul. Głębinowa, ul. Kotwicowa, ul. Sztormowa, ul. Spławikowa, ul. Lagunowa, ul. Trzcinowa, ul. Łowiskowa oraz ul. Masztowa.
Jak się okazuje, ryby i woda na Osowej Górze to nie wszystko.
Duża liczba ulic w tym rejonie posiada w swojej nazwie również odniesienia do ptactwa.
Podróżując tym osiedlem, można natknąć się na ulice takie jak: Kukułcza, Szpakowa, Kogucia, Kolibrowa, Gawronia, Dzięciołowa. Kanarkowa, Indycza, Strusia czy Gęsia.
Sporo „ptasich" ulic mamy też na bydgoskim Górzyskowie. Napotkamy tu ulice: Orlą, Gołębią, Pawią, Jaskółczą oraz Kruczą.
Góry królują na Tatrzańskim
Miłośnicy polskich gór powinni zamieszkać na Osiedlu Tatrzańskim w Fordonie.
Nie tylko nazwa dzielnicy nawiązuje tam do górskich szczytów. Podczas spaceru można natknąć się na takie ulice jak: Karkonoska, Tatrzańska, Sudecka, Wierchowa, Bieszczadzka, Świętokrzyska, Janosika, Zbójnicka, Lawinowa, Taterników czy Juhasów.
Pogoda w nazwie
Ulice związane z pogodą napotkamy na Czyżkówku.
Znajdują się tam ulice Deszczowa, Gradowa, Burzowa, Śniegowa, Chmurna, Polarna, Podniebna
Na Jarach mamy natomiast ulice Ciepłą, Mroźną, Chłodną, Słoneczną i Mglistą.
Na Jachcicach napotkamy ulice: Komandosów, Gwardzistów, Spadochroniarzy, Kanonierów, Grenadierów, Saperów, Partyzantów czy Czołgistów.
Miedzyń pełen owoców i drzew
Na tym bydgoskim osiedlu królują ulice: Morelowa, Porzeczkowa, Jeżynowa, Truskawkowa, Wiśniowa, Borówkowa, a także Sosnowa, Jałowcowa czy Wierzbowa.
Na osiedlu Leśnym nie mogło zabraknąć oczywiście ulic: Dębowej, Bukowej, Świerkowej, Jodłowej i Modrzewiowej.
W Bydgoszcz są też tak nietypowe nazwy ulic jak: Kubusia Puchatka, Jednostronna, Niecała, Kapryśna, Racjonalizatorów czy Piwna.
Warto wiedzieć:
W Bydgoszczy mamy ponad 1550 dróg publicznych
Najdłuższe ulice to:
Toruńska – ponad 11 km
Fordońska – prawie 10 km
Nowotoruńska – ponad 8 km
Najkrótsze ulice to:
Rybi Rynek 37m
Kapryśna 39m
Sasankowa 41m
Przesmyk 42m
Nowoczesna pętla wśród drzew
Oprócz zielonego torowiska na ul. Solskiego zleciliśmy również zaprojektowanie przebudowy pętli tramwajowej „Las Gdański" w Myślęcinku.
Powstaną kolejne odcinki zielonych torowisk, przystanki porośnięte roślinami, przebudowana zostanie też część ul. Rekreacyjnej.
Projektanci opierają swoje prace na wielu pomiarach i wizjach lokalnych w terenie.
Prace projektowe dla pętli Las Gdański realizuje od kilku miesięcy firma CONE AMG Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę i wykazała się bogatym doświadczeniem przy tego typu przedsięwzięciach.
Wartość zadania to ponad 485 tys. zł.
Zieleń nie tylko na torowisku
– Ważną częścią przebudowy pętli tramwajowej w Myślęcinku, będzie budowa dodatkowych torów odstawczych, dzięki którym zwiększymy możliwości akumulacji tramwajów na pętli, a zamiast funkcjonującego obecnie ślepego toru wprowadzone zostanie rozwiązanie pozwalające na wymijanie się tramwajów bez konieczności ich wycofywania. Zaprojektowana bezpodsypkowa konstrukcja torowiska czyli taka, w której rolę podkładów i tłucznia odgrywa betonowa płyta torowa, zapewni większą trwałość nawierzchni oraz umożliwi wykonanie roślinnej zabudowy torowiska - mówi projektant Piotr Majnert – Dodatkowo planujemy ustawić specjalne wiaty, które będą obsadzone roślinami na dachu oraz otoczone specjalnymi stelażami, które oplecie bluszcz lub inne pnącza – dodaje projektant.
Łącznie w obrębie pętli funkcjonować mają trzy perony początkowe oraz dwa perony końcowe.
Nowa dyżurka dla motorniczych i bezpieczny układ komunikacyjny
- Ulica Rekreacyjna na wysokości pętli tramwajowej zostanie przebudowana, w wyniku czego pasy ruchu zostaną zawężone i powstaną wyniesione przejścia dla pieszych.
Nadrzędne w dokumentacji jest uwzględnienie przede wszystkim komfortu i bezpieczeństwa najbardziej narażonych uczestników ruchu drogowego – pieszych. Z myślą o nich udało się przygotować łatwo dostępne perony tramwajowe oraz wyniesione przejścia dla pieszych - mówi główny projektant Marcin Zarzycki - Zaprojektowaliśmy również nowy budynek socjalny na pętli. To miejsce, w którym motorniczowie będą mogli odpocząć czy zjeść posiłek w trakcie zaplanowanej przerwy - dodaje Zarzycki
Wykonawca uzyskał już decyzję środowiskową dla tej inwestycji.
Zakończenie wszystkich prac nad dokumentacją wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) planowane jest jesienią bieżącego roku.
Warto pamiętać, że obecnie trwają też prace projektowe dla budowy nowego torowiska na Szwederowo.
Więcej na tent temat pisaliśmy TUTAJ
Warto wiedzieć
Obecnie do pętli Las Gdański docierają trzy linie tramwajowe (nr 1, 2 i 10).
Dwa perony dla osób wsiadających utrudniają koordynację odjazdów poszczególnych linii. Dlatego przygotowujemy się do jej przebudowy.
Z myślą o wzmocnieniu atrakcyjności komunikacji publicznej w tej części miasta, w ostatnich latach ulica Gdańska została rozbudowana o nowe rondo przy ul. Rekreacyjnej. Dodatkowo przebudowana została ul. Gdańska i powstał buspas.
Zmodernizowaliśmy także pętlę autobusową Myślęcinek i wybudowaliśmy parking P+R.