Nowe autobusy wyjadą na bydgoskie ulice.
Kończymy certyfikację taboru zakupionego przez firmę Mobilis. Firma od 1 stycznia będzie obsługiwać 11 linii autobusowych w Bydgoszczy.
W ramach umowy zakupionych zostało blisko 50 nowych pojazdów.
Firma będzie świadczyć usługi przewozowe do 2031 roku.
Od 1 stycznia nowy Przewoźnik zastąpi na trasach firmę IREX - TRANS.
Będzie obsługiwał linie nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85.
Do obsługi tych tras nowy Wykonawca musi łącznie dysponować 45 pojazdami (plus pojazdami rezerwowymi).
Tabor liniowy będzie składał się z 19 przegubowców i 26 wozów krótkich.
Przegubowce mają zabrać na pokład minimum 135 pasażerów, a wozy krótkie co najmniej 90 pasażerów.
Obecnie trwa sprawdzanie zakupionych pojazdów, których wyposażenie musi być zgodne z zapisami zawartej umowy.
Niskopodłogowe autobusy muszą być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, system ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic i porty usb do ładowania urządzeń mobilnych.
Tabor ma być też w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (brak stopni we wszystkich drzwiach i brak stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu).
Autobusy muszą być fabrycznie nowe co oznacza, że norma spalania nie może być niższa niż Euro 6.
Przypominamy, że w Bydgoszcz 25 procent autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (wygrana firmy Mobilis), a 75 procent jest obsługiwane przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy (MZK).
Firma Mobilis wyceniła realizację zadania (w samym tylko roku 2023) na prawie 27 mln zł.
W kolejnych latach stawki jednostkowe będą waloryzowane o wskaźnik inflacji oraz paliwowy.
Komunikacja autobusowa w liczbach:
W Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 operatorów:
• MZK Bydgoszcz – 30 linii dziennych; 6 linii nocnych oraz 13 międzygminnych
• obecnie Irex-Trans - 11 linii (od 2023 roku firma Mobilis)
Liczba linii
- 41 dziennych
- 6 nocnych
Rynek w Fordonie z nominacją do prestiżowej nagrody. Wśród rywali warszawskie Łazienki
Przebudowa fordońskiego rynku kandyduje do zwycięstwa w konkursie Property Design Awards. To prestiżowa nagroda dla miejskich projektów i inwestycji. Aby zwyciężyła – trzeba zagłosować w internecie.
Rynek w Fordonie, z którego dumni są jego mieszkańcy od lata tego roku, kiedy przebudowa została ukończona, kandyduje w kategorii: Przestrzeń Publiczna.
To jedna z kilku krajowych inwestycji, na którą odbywa się internetowe głosowanie na stronie propertynews.pl.
Konkurs Property Design Awards 2023 pokazuje najciekawsze inwestycje pojawiające się w miejskich przestrzeniach w Polsce, obiekty o wyjątkowej architekturze, pełne inspirującego designu.
Oceniane są inwestycje w dwóch grupach: bryła i design. W pierwszej wybieramy w kategoriach: hotel, biurowiec, obiekty publiczne, przestrzeń publiczna. Natomiast w drugiej: hotel, biuro, przestrzeń handlowo-usługowa, obiekty publiczne.
Bydgoska inwestycja rywalizuje z nowym placem w Łazienkach Królewskich, placem Pięciu Rogów w Warszawie, Teatrem Letnim im. Heleny Majdaniec w Szczecinie oraz z zagospodarowaniem terenu zabytkowej kopalni Ignacy w Rybniku.
Rewitalizacja Rynku w Starym Fordonie, kosztowała ponad 7 mln złotych. Główną atrakcją przebudowanego rynku stała się multimedialna fontanna.
Powstały też nowe chodniki, ławki i oświetlenie. Posadziliśmy też drzewa i krzewy a pomnnik przesunęliśmy bliżej kościoła.
Aby zagłosować w konkursie, należy na stronie propertynews.pl znaleźć odpowiedną kategorię, zaznaczyć fordoński rynek, potem podajemy e-mail, na który otrzymamy link do zatwierdzenia głosu.
Głosuj w BBO na inwestycje drogowe
Rozpoczyna się głosowanie na Bydgoski Budżet Obywatelski. Mieszkańcy decydują, które z projektów trafią do realizacji. Na zadania przeznaczonych zostało 16 mln zł.
Co roku w ramach BBO realizujemy wiele zadań drogowych.
Powstają nowe parkingi, utwardzamy ażurami ulice osiedlowe, powstają drogi rowerowe, doświetlamy przejścia dla pieszych i remontujem chodniki.
Głosowanie elektroniczne na stronie www.bydgoszcz.pl/BBO zajmuje tylko kilka minut i potrwa do 15 grudnia.
Głosując wybieramy, aż 4 pomysły w różnych kategoriach: projekty osiedlowe, ponadosiedlowe, mikroprojekty osiedlowe i projekty społeczne.
Główna kategoria projektów to pomysły osiedlowe.
W Bydgoszczy znajdują się większe i mniejsze osiedla. Kwoty zostały rozdzielone proporcjonalnie biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców.
Wśród najpopularniejszych propozycji są: projekty „zielone" i ekologiczne, rewitalizacja skwerów, alejek i parków, unowocześnianie i budowa nowych placów zabaw oraz innych form rekreacji np. street workout.
Drugą kategorią są zadania ponadosiedlowe.
W tym roku zadań o charakterze ogólnomiejskim jest 20. Wśród propozycji znajdziemy m.in. te o charakterze rekreacyjnym, sportowym, a także rewitalizacje terenów zielonych i propozycje ekologicznych rozwiązań w mieście.
Im większa kwota na zadanie, tym efekt jest bardziej spektakularny.
Jednak Bydgoski Budżet Obywatelski jest także po to, żeby integrować bydgoszczan. Taką rolę spełniają inwestycje z najmłodszej kategorii, która jest w Programie od zeszłego roku – Małe projekty społeczne. Wartość zadania to kilkadziesiąt tysięcy złotych, dzięki którym możemy zorganizować projekty dedykowane m.in. dzieciom, młodzieży i seniorom. Tematyka i forma są dowolne. Mogą to być warsztaty, festyn, koncert, spotkanie. W tym roku wybieramy spośród 83 propozycji.
Prace nad BBO trwają cały rok.
Najpierw mieszkańcy zgłaszali swoje pomysły Po intensywnych pracach przygotowawczych, w które włączyły się również rady osiedla oraz członkowie Rady ds. Partycypacji Społecznej przychodzi czas na głosowanie.
Głosowanie odbywa się do 15 grudnia do północy, za pośrednictwem strony: www.bydgoszcz.pl/bbo. Głosowanie zajmuje kilka minut.
Głosować może każdy mieszkaniec Bydgoszczy.
Wyniki poznamy do 10 stycznia 2022 roku.
[FILM] Zielone torowisko na Szwederowie – ruszamy z projektem
Szwederowo z centrum połączy zielone torowisko.
Ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej (z wyprowadzeniem torowiska w kierunku ul. Pięknej). Docelowo planowane jest wydłużenie torowiska aż do ronda Grunwaldzkiego.
W ramach tego zadania planujemy też przebudowę pętli tramwajowej Las Gdański, przy której powstaną m.in. dodatkowe perony i ekologiczne wiaty z roślinami na dachach. Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami.
Ulice Solskiego, Piękna, Szubińska i Kruszwicka to jeden z korytarzy transportowych od wielu lat rezerwowany pod nową linię tramwajową.
Po analizie wielokryterialnej, której towarzyszyły konsultacje społeczne zadanie polegające na budowie torowiska w tej części miasta uznane zostało za jeden z priorytetów.
Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km pozwoli na lepsze skomunikowanie licznie zamieszkałych osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz części Błonia z centralną częścią miasta. Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem, a Śródmieściem.
Ze względu na potężną skalę przedsięwzięcia realizować będziemy je etapami.
W pierwszej kolejności przygotujemy dokumentację dla budowy odcinka o długości 1,5 km torowiska od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej. Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastruktura dla komunikacji publicznej, zgodnego z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie dokumentacji dla tego zadania.
Przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) zajmie wykonawcy około dwudziestu miesięcy.
W ramach zadania chcemy też zaprojektować przebudowę pętli tramwajowej w Myślęcinku przy ul. Rekreacyjnej.
Tramwajową inwestycję wstępnie planujemy zrealizować po uzyskaniu funduszy europejskich na perspektywę 2021-27.
Przebudowa ul. Solskiego na Szwederowie
Ulica Solskiego w stanie istniejącym jest na części odcinka ulicą dwujezdniową, dwupasową, na części jednojezdniową. Tramwaje pojadą w pasie rozdzielającym jezdnie obsługujące przeciwne kierunki ruchu. Zależy nam, by było to pierwsze zielone torowisko w Bydgoszczy, na którym będzie mógł rosnąć trawnik lub rozchodniki.
W ramach inwestycji powstaną ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych oraz nowe przystanki autobusowe i tramwajowe dostosowane do osób z niepełnosprawnościami.
Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura oraz fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy.
Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowanie ulicy Solskiego i Bielickiej.
Część terenu zajmują obecnie blaszane garaże.
„Las Gdański" z zielonymi wiatami
Rozbudowa sieci tramwajowej w Bydgoszczy wymaga też zmian na pętli w Lesie Gdańskim.
Realizacja inwestycji usprawni ruch tramwajów poprzez wyposażenie pętli w dodatkowy tor peronowy dla osób wysiadających oraz dodatkowy tor peronowy dla wsiadających do pojazdów komunikacji zbiorowej.
Zaprojektowane zostaną wiaty przystankowe zgodne ze standardami stosowanymi w Bydgoszczy.
Projektanci, będą musieli uwzględnić w swoich opracowaniach zastosowanie zielonych wiat z wkomponowaną roślinnością.
Planowane są też nowe ławki i ogrodzenia.
Oba zadania mają uwzględniać liczne nasadzenia drzew i krzewów.
Postawiliśmy na tramwaje
W ciągu ostatniej dekady bydgoska sieć tramwajowa jest stale unowocześniana i rozbudowywana.
Udało się zwiększyć długość torowisk z 28 do 41 kilometrów.
Powstały nowe połączenia na dworzec, do Fordonu oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
W budowie jest nowy most tramwajowy spinający ulice Toruńską z Fordońską.
W przyszłości planowane jest też połączenie Bielaw z rondem Fordońskim oraz pętli przy ul. Rycerskiej z ulicą Gdańską.
W ostatnich latach udało się również wymienić dużą część taboru. Obecnie po Bydgoszczy kursuje 35 nowoczesnych składów z Pesy. Zamówiliśmy kolejne 10 sztuk.