Nowa nawierzchnia na ważnych bydgoskich mostach
Jeszcze w tym roku planujemy odnowić nawierzchnię na moście „Solidarności" oraz moście św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku.
W Bydgoszczy znajduje się ponad 100 obiektów inżynierskich takich jak wiadukty, kładki czy mosty. Muszą one podlegać bieżącym remontom, przebudowom lub modernizacjom.
W tym roku mając jednak na uwadze dużo prac w przedmiotowym zakresie, ograniczyliśmy liczbę remontów cząstkowych nawierzchni na głównych ulicach miasta.
Skupiliśmy się przede wszystkim na ulicach osiedlowych, zlokalizowanych na obrzeżach miasta lub w miejscach, które nie generują większych utrudnień w ruchu.
Nowa naweirzchnia na dwóch obiektach - otwarcie ofert w przetargu
Realizacją prac remontowych na obu mostach zainteresowana jest firma Strabag.
Wyceniła ona na etapie przetargu wartość prac na kwotę prawie 400 tys. zł.
Zadeklarowała również udzielenie 5-letniej gwarancji.
Obecnie oceniana będzie oferta wykonawcy, który przystąpił do przetargu.
Po podpisaniu umowy, prace zajmą około 3 tygodni.
Prace będą wiązać się przede wszystkim z wymianą warstwy ścieralnej i odtworzeniem oznakowania poziomego.
Równocześnie uszczelniane będą styki pomiędzy nawierzchnią i krawężnikami oraz dylatacjami (szczeliny pozwalające na prawidłową pracę konstrukcji).
Prace związane z frezowaniem mają być prowadzone połówkowo. W trakcie robót pojawią się zweżenia i ogrnaiczenia prędkości.
Regularne prace utrzymaniowe pozwalają bezpiecznie użytkować ważne obiekty inżynierskie.
Zapewniają też bardziej komfortowy przejazd.
W poprzednich latach odnowione zostały nawierzchnie m.in. na południowych mostach „Solidarności" i moście Bernardyńskim.
Warto wiedzieć
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe.
Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Most św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku to natomiast konstrukcja zbudowana w 2002 roku. Była jednym z pierwszych elementów budowy węzła zachodniego.
Spina brzegi Kanału Bydgoskiego i pozwolił wyprowadzić ruch z ul. Grunwaldzkiej na nowe rondo gen, S. Maczka.
Wraz z mostem zbudowano również nowy wiadukt kolejowy nad ul. Grunwaldzką (północny).
Budowa sąsiedniego mostu od ronda S. Maczka w stronę Centrum jako ostatni etap budowy węzła zachodniego realizowano w latach 2014-15
Nowe chodniki i bezpieczne przejścia w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Przebudowujemy kolejne chodniki na bydgoskich osiedlach.
Nowe płytki układamy między innymi wzdłuż ul. Śniadeckich, Nowogrodzkiej i Kanałowej.
Na Czyżkówku przy ul. Filtrowej powstało też bezpieczne przejście z azylem dla pieszych.
Te zadania do realizacji wybrali Mieszkańcy w trakcie głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Na terenie Śródmieścia kontynuujemy rewitalizację ulic w oparciu o nowe standardy z wykorzystaniem płyt chodnikowych i kamiennych opasek.
Takie prace trwają na ul. Śniadeckich.
Odcinek po południowej stronie pomiędzy ulicami Gdańską i Pomorska do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie ubiegłorocznego głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Wcześniej wyremontowany został wraz z oświetleniem chodnik po północnej stronie.
Na nawierzchni zastosowano płyty układane w bydgoski wzór karo.
Przy budynkach i krawężniku ułożono opaski.
Oświetlenie ma formę opraw zawieszonych na pastorałach.
Prace pochłoną ponad 400 tysięcy złotych.
Do Starego Kanału Bydgoskiego dojdziemy też po nowych chodnikach po południowej stronie ul. Nowogrodzkiej oraz na końcowym odcinku ul. Kanałowej, biegnącym do bulwaru Sebastiana Malinowskiego.
Ze względu na zabytkowy charakter tego fragmentu Okola Płyty chodnikowe układane są w bydgoski wzór karo.
To rozwiązanie wypracowane m.in. z Radą ds. Estetyki Miasta.
Przed wejściem do kościoła św. Wojciecha dołożona zostanie jeszcze kamienna opaska.
Na realizację prac zabezpieczyliśmy ponad 180 tysięcy złotych.
W trakcie odbioru są prace na Czyżkówku.
W ramach zadania wybranego przez mieszkańców wzdłuż ul. Filtrowej powstał chodnik oraz bezpieczne przejście z azylem ułatwiającym etapowe przekraczanie szerokiej jezdni.
Inwestycja kosztowała 160 tysięcy złotych.
Dzięki wyborowi mieszkańców w BBO powstaną jeszcze ciągi dla pieszych m.in. wzdłuż ul. Andersa, na terenach nad Kanałem Bydgoskim i w Jarze Czynu Społecznego na Wyżynach.
Szereg innych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo pieszych już zrealizowaliśmy, m.in. doświetlenie przejść na Górzyskowie przy ul. Żwirki i Wigury.
W dniach od 1 grudnia do 30 grudnia br., wszyscy Bydgoszczanie zdecydują, które projekty z BBO będą realizowane w przyszłym roku.
Do wyboru będą projekty osiedlowe, ponadosiedlowe i małe projekty społeczne.
Rewitalizacja Placu Kościeleckich. Uzyskano pozwolenie na budowę.
Zakończyły się prace nad projektem budowlanym dla rewitalizacji placu Kościeleckich.
Zachowane zostaną istniejące kasztanowce. Wprowadzone zostaną nowe nasadzenia.
Piesi zyskają estetyczne alejki i chodniki wraz z oświetleniem parkowym.
Rozwiązany zostanie też problem zalewania jezdni po intensywnych opadach deszczu.
Miasto uzyskało prawomocne pozwolenie na budowę.
W ciągu najbliższych miesięcy zlecone mają zostać prace budowlane.
Ich koszt szacowany jest na prawie 5 mln zł.
Estetyka tego miejsa ma być dostosowana do nowych lub zrewitalizowanych obiektów otaczających skwer.
W ostatniej dekadzie na działce przekazanej przez miasto powstała nowa część Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury, a zabytkowy gmach odrestaurowano.
W miejscu dawnego placu manewrowego powstał nowoczesny biurowiec.
Obecnie w oparciu m.in. o środki z Bydgoskiego Programu Ochrony Zabytków trwają prace konserwatorskie przy elewacji gmachu UKW. Rusza też kolejny etap prac przy remoncie i adaptacji hali targowej położonej w bliskim sąsiedztwie placu.
Projektowana rewitalizacja Placu Kościeleckich przewiduje stworzenie nowej dostępnej zielonej przestrzeni na Starym Mieście.
Rewaloryzacja zieleni jest niezbędna ze względu na pogarszający się stan rosnących tam drzew.
Wspólna przestrzeń
Plac Kościeleckich po rewitalizacji zyska charakter wspólnej przestrzeni zielonej w centralnej części Miasta dla potrzeb wypoczynku i spotkań jako zewnętrzny kampus pobliskiej uczelni wyższej, centrum biznesowego, ośrodka kultury czy miejsca kultu religijnego. Jako ważny węzeł komunikacyjny oraz teren rekreacji miejskiej pozwoli na lepszą dostępność bez barier architektonicznych.
Deszczówka nawodni zieleń
W pierwszej kolejności powstanie podziemny zbiornik retencyjny.
To ważny element rozbudowy systemu bydgoskiej kanalizacji deszczowej. Rozwiąże on problem zalewanych ulic podczas intensywnych opadów. Zgromadzona woda będzie wykorzystywana do podlewania okolicznej zieleni w czasie suszy.
Ta część inwestycji realizowana będzie przez Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy.
Więcej drzew, roślin i miejsc do odpoczynku
Kolejnym etapem będzie rewitalizacja terenów zielonych w centralnej części placu.
W projekcie ujęto wiele rozwiązań postulowanych przez mieszkańców oraz ekspertów.
Wszystkie prace prowadzone będą z myślą o zachowaniu rosnących kasztanowców. Zniszczone murki oporowe, które podniosły poziom placu oraz utrudniały przemieszczanie się pieszym zostaną zlikwidowane, a projektowane obrzeża chodnikowe zostaną obniżone.
Nawierzchnie alejek wyłożone zostaną materiałem mineralnym, dobrze przepuszczającym wodę. Przez środek parku wytyczona zostanie nowa centralna aleja podkreślająca osiową kompozycję placu zgodną z historycznym wyglądem.
Na skwerze zaprojektowano ławki parkowe oraz przestrzeń integracyjną formie małego placu utwardzonego.
Nasadzenia nowych roślin również podkreślą osiowy układ placu Plac Kościeleckich otrzyma poza tym nowe stylowe oświetlenie w formie lamp parkowych.
Chodniki w śródmiejskim stylu
Ostatnim etapem rewitalizacji placu będzie przebudowa jezdni i chodników.
Plac nadal pełni funkcję ważnego węzła komunikacyjnego.
Stąd na jezdniach ułożona zostanie nowa nawierzchnia asfaltowa. Stanowiska postojowe zostaną zabrukowane kamienną kostką. Odcinki przyległych jezdni (Przy Zamczysku oraz połączenie z ul. Długą), z których nie korzystają autobusy otrzymają nawierzchnięz bruku.
Chodniki będą przebudowane zgodnie z historycznym wzorem. Zastosowane zostaną płyty kamienne oraz kamienne opaski.
Cześć chodników od strony ul. Bernardyńskiej otrzymała już nową nawierzchnię wraz z rozbudową ul. Kujawskiej.
Trochę historii
Obecną formę plac Kościeleckich zyskał na przełomie XIX i XX wieku.
Wówczas zniwelowano dawne zamkowe wzgórze i część miejskiej fosy, a następnie wytyczono prostokątny plac z dwiema jezdniami.
W pierwszych latach XX wieku wybudowana charakterystyczne obiekty: neogotycką farę ewangelicką (obecny kościół pw. św. Andrzeja Boboli), charakterystyczną halę targową oraz modernistyczny przytułek dla niemowląt, tzw. Augusta-Victoria-Heim (obecna siedziba Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury).
Od 1935 do połowy lat 70. na placu funkcjonował dworzec autobusowy, który przeniesiono następnie na ul. Jagiellońską. Plac Kościeleckich stał się wówczas ważnym węzłem dla miejskich linii autobusowych. Obecnie stanowi też centralny węzeł przesiadkowy dla wszystkich linii nocnych.
Trwają zaawansowane prace naprawcze na Moście Uniwersyteckim.
Cztery węzły obiektu, zostały już naprawione.
Obecnie trwa luzowanie want i realizowane są działania naprawcze na pozostałych 12 węzłach.
Wszystkie prace realizowane są zgodnie z harmonogramem.
Do zakończenia naprawy pozostało już tylko 90 dni.
Sama naprawa, w szczególności operacje na węzłach mocujących wanty, są bardzo skomplikowane i muszą być prowadzone przy częściowo odprężonych linach.
Spawanie, które jest konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach mocujących, powoduje dodatkowe oddziaływanie na istniejące elementy stalowe, dlatego Wykonawca realizuje prace w specjalnym reżimie technologicznym.
Zakończone zostały już prace nad wzmocnieniem 4 węzłów, przy których nie było konieczności odprężania lin.
Natomiast na pozostałych 12 węzłach trwa luzowanie want (lin), co pozwoli przystąpić do dalszych działań naprawczych.
Po zakończeniu naprawy, wanty zostaną ponownie napięte do wymaganych parametrów.
Po wykonaniu obciążeń próbnych i uzyskaniu wymaganej nośności przeprawy, obiekt zostanie oddany do użytku.
Z pełną powagą podchodzimy do pozytywnej realizacji tego zadania, dążąc do profesjonalnego i zarazem jak najszybszego wzmocnienia Mostu Uniwersyteckiego.
Nad całością zadania czuwa grono wybitnych Naukowców z czołowych polskich uczelni technicznych.
Podejmuje wszelkie możliwe kroki w celu profesjonalnego i jak najszybszego przywrócenia mostu do użytkowania.