Rządowa ustawa – wymusza oszczędność prądu
Zgodnie z rządową ustawą Miasto Bydgoszcz zmuszone jest wprowadzić oszczędności w zużyciu energii elektrycznej.
Działania w tym zakresie częściowo też rekompensują zwiększenie kosztów utrzymania Miasta w zakresie związanym z wysokimi cenami energii.
Pomimo podjęcia tak radykalnych działań w przyszłym roku Miasto i tak zapłaci za energię elektryczną ponad dwa razy więcej niż w 2022.
Rozpoczęliśmy już pierwsze działania zmierzające do ograniczenia zużycia energii przy oświetleniu bydgoskich ulic, placów i budynków.
Bydgoszcz, zgodnie z ustawą przyjętą przez Polski Rząd, musi podjąć działania związane ze zmniejszeniem całkowitego zużycia energii elektrycznej o 10 procent.
W Bydgoszczy w związku z realizacją Ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku, zdecydowano się na działania związane przede wszystkim z:
- ograniczeniem oświetlenia ulic (bez ograniczeń w rejonie skrzyżowań i przejść dla pieszych)
- wyłączeniem iluminacji obiektów architektonicznych, budynków posiadających iluminacje, pomników, drzew
- zmniejszeniem iluminacji świątecznej
- ograniczeniem ogrzewania w tramwajach
- ograniczeniem oświetlenia obiektów sportowych (boiska, orliki, place zabaw)
- obniżeniem temperatury wewnątrz oraz ciepłej wody użytkowej w miejskich obiektach użyteczności publicznej, budynkach Urzędu Miasta Bydgoszczy oraz innych jednostek podległych.
Dziś prawie połowa lamp oświetlenia ulicznego w Bydgoszczy należy do Spółki Enea Oświetlenie. Pozostałą część, czyli majątek Miasta, obsługuje ZDMiKP.
Z roku na rok rozwijamy własne energooszczędne instalacje oświetlenia ulic.
Nowoczesne energooszczędne lampy miejskie powstają między innymi przy nowych inwestycjach drogowych.
W oświetleniu stanowiącym własność Miasta, rozpoczęliśmy wdrażanie ograniczenia zużycia energii na kilku tysięcach lamp zlokalizowanych przy bydgoskich ulicach:
- lampy LED będą świecić z 50% mniejsza mocą w godzinach nocnych (od 22.00 - 5.00 rano), ograniczyliśmy również ich moc w godzinach popołudniowych
- w trakcie przygotowania jest wyłączenie podświetlenie obiektów sakralnych, budynków użyteczności publicznej, pomników i fontann.
- w zakresie starego oświetlenia ulicznego (bez źródła typu LED) planujemy wyłączenie co 3 lampy oświetlającej bydgoskie ulice i chodniki, a w lapach posiadających kilka opraw na jednym słupie wyłączenie 50% z nich . Nie będziemy wyłączać lamp w bezpośredniej bliskości przejść dla pieszych oraz skrzyżowań.
Aby mieszkańcy wiedzieli które lampy są wyłączone celowo, zostaną one specjalnie oznakowane.
Tym samym unikniemy też nieuzasadnionych zgłoszeń ze strony mieszkańców o ewentualnych awariach oświetlenia.
Lampy z metalowymi słupami będą posiadały specjalną naklejkę z napisem „oprawa wyłączona", a słupy betonowe będą oznakowane żółtym pasem wymalowanym farbą.
Działania oszczędnościowe będziemy prowadzić w grudniu oraz na początku 2023 roku.
Od stycznia przyszłego roku chcielibyśmy natomiast aby program oszczędnościowy został też wdrożony na lampach należących do zewnętrznego operatora - Spółki Enea Operator, z którym obecnie w tej sprawie prowadzimy rozmowy.
Miasto w ubiegłym roku za energię zapłaciło 33,4 mln zł. W przyszłym roku, tj. już po wprowadzeniu oszczędności Bydgoszcz wyda na ten cel aż dwa razy więcej (ponad 70 mln zł).
Nowa linia międzygminna nr 41
Od poniedziałku 5 grudnia uruchomiona zostanie nowa linia międzygminna nr 41 w relacji Dworzec Leśne - Wudzyn przez Osielsko, Żołędowo, Wilcze, Borówno, Kusowo, Dobrcz, Sienno, Kotomierz, Karolewo.
To już 13 linia międzygminna kursująca z Bydgoszczy do pobliskich gmin. Każdego dnia korzysta z nich prawie 9 tysięcy pasażerów.
Linie międzygminne funkcjonują od 1 kwietnia 1999 roku i jest współfinansowana przez gminy.
Obecnie mamy już 13 linii podmiejskich z numerami od 90 do 99 i od 40 do 42.
W związku z tym, że zakres 90-99 wyczerpał się, kolejne linie międzygminne mają już numerowanie od nr 40 do 49. Dzięki temu uniknęliśmy zamieszania ze zmianą numeracji linii już funkcjonujących.
Linie międzygminne kursują do pięciu ościennych gmin: Białe Błota (42, 90, 91, 92, 96), Osielsko (41, 93, 94, 95, 98), Dobrcz (41, 93, 94, 95, 97), Nowej Wsi Wielkiej (99) i Dąbrowa Chełmińska (40 - linia sezonowa do Ostromecka), co przekłada się na obsługę ponad 40 podbydgoskich sołectw.
Trasy i rozkłady realizowane są i ustalane w porozumieniu z daną gminą.
Siatka podmiejskich połączeń, z roku na rok się rozwija i cieszy coraz większym zainteresowaniem mieszkańców regionu.
Pierwsza linia podmiejska została uruchomiona w 1999 roku i obsługiwała Murowaniec oraz Białe Błota. Dziennie korzystało z niej ponad 2300 pasażerów. Dziś każdego dnia z 13 linii podmiejskich korzysta już prawie 9000 osób.
Wygodne parkowanie w centrum miasta
Coraz więcej kierowców korzysta z parkingu wielopoziomowego przy ulicy Grudziądzkiej.
W ostatni weekend, kiedy parkowanie jest bezpłatne, zajętych było prawie 70 procent miejsc.
Obiekt pozwolił uporządkować ważną część Śródmieścia i ograniczyć parkowanie na ulicach Starego Miasta.
Wybierając się na Jarmark czy świateczne zakupy, warto skorzystać z nowych parkingów.
Parking przy ul. Grudziądzkiej jest podzielony na dwie strefy. W części SPP (Strefa Płatnego Parkowania) parkowanie po godz. 17.00 i w weekendy jest darmowe. W czasie ostatniego weekendu w godzinach popołudniowych zajętych było około 170 z 240 dostępnych miejsc.
W tygodniu pierwsza godzina parkowania (8.00 – 17.00) kosztuje 3,80zł. W obiekcie na Grudziądzkiej można też zostawić samochód na 30 minut bez żadnych opłat.
Wybierając się na świąteczne zakupy możesz też zostawić samochód na parkingu przy rondzie Kujawski, a pobrany bilet wykorzystać jako bilet komunikacji miejskiej. Koszt tego typu parkowania w P&R wynosi 3,80 zł za pierwszą godzinę. Parkując w tym miejscu można wybrać dalszy sposób podróży – pieszo lub tramwajem/autobusem. Opłaty ponosi się przy wyjeździe z parkingu.
W przypadku parkingu na rondzie Kujawskim przejazd tramwajem do ronda Jagiellonów zajmuje zaledwie 4 minuty.
Sygnalizacje pomogą pieszym przekraczać ruchliwe jezdnie
Kończy się montaż sygnalizacji świetlnej przy przejściu dla pieszych na al. Powstańców Wielkopolskich przy ogrodzie botanicznym.
W tej części miasta w tym roku zrealizowano wiele innych zadań poprawiających bezpieczeństwo pieszych.
Z początkiem grudnia zacznie też działać sygnalizacja na Czyżkówku na ulicy Nad Torem na wysokości szkoły podstawowej.
Wkrótce prace rozpoczną się również na ul. Toruńskiej w Łęgnowie Wsi.
Na al. Powstańców Wielkopolskich sygnalizację świetlną wzbudzaną przyciskami zainstalowaliśmy na istniejącym przejściu dla pieszych pomiędzy ogrodem botanicznym i budynkami UKW.
Ustawienie sygnalizatorów pozwoliło też przenieść istniejące lampy doświetlenia wertykalnego.
Zostały one zainstalowane po północnej stronie skrzyżowania Pelplińska / Witkiewicza / Taterników.
Nowa sygnalizacja świetlna działa obecnie w systemie pulsacyjnym.
Wkrótce zostanie włączany pełny program.
Ostatnio w tej części miasta zrealizowaliśmy szereg innych zadań poprawiających bezpieczeństwo i wygodę pieszych:
- przebudowaliśmy skrzyżowanie Powstańców Wielkopolskich z ul. Niemcewicza – ograniczyliśmy jezdnie przeznaczając więcej miejsca na zaaranżowanie estetycznego placu dla pieszych z ławkami i zielenią.
- zrewitalizowaliśmy al. Ossolińskich na całej długości – przebudowana została m.in. ciąg dla pieszych pomiędzy jezdniami oraz wytyczyliśmy pasy ruchu dla rowerów.
- doświetliliśmy przejścia dla pieszych na al. Powstańców Wielkopolskich przy budynku policji oraz na wysokości bloku nr 42
- przebudowaliśmy chodniki na al. Powstańców Wielkopolskich przy skrzyżowaniu z ul. Lelewela. Wkrótce zakończą się prace przy budowie drogi rowerowej przy stadionie Polonii.
- skorygowaliśmy liczbę pasów ruchu na ul. M. Ogińskiego przy skrzyżowaniu z ul. Berwińskiego zgodnie z wytycznymi i ekspertów od bezpieczeństwa ruchu i rekomendacjami Ministerstwa Infrastruktury.
Konsekwentnie poprawiamy bezpieczeństwo pieszych również w wielu punktach miasta.
W przyszłym tygodniu włączona zostanie sygnalizacja przy ul. Nad Torem na wysokości szkoły podstawowej.
Istniejące lampy doświetlenia przejść dla pieszych z tego miejsca przenieśliśmy na ul. Wiśniową przy Nakielskiej.
Zleciliśmy także budowę sygnalizacji świetlnej w Łęgnowie Wsi przy skrzyżowaniu z ul. Plątnowską.
Razem dla bezpieczeństwa
Wszystkie tego typu zadania są analizowane są przez zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu. W jego skład wchodzą przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji, Straży Miejskiej, Centrum Zarządzania Kryzysowego, Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej oraz przedstawiciele środowiska pieszych, transportu publicznego i rowerzystów.