Rewitalizacja Starego Fordonu. Efektowne testy fontanny
W czwartek wieczorem (28 kwietnia) odbyły się testy nowowybudowanej fontanny na Rynku w Starym Fordonie.
Za sprawą systemu nowoczesnych dysz, oświetlenia i muzyki będzie to już niebawem wyjątkowa atrakcja dla mieszkańców i turystów.
Obecnie realizowane są dalsze prace przy rewitalizacji tej części miasta.
Jednym z ważniejszych elementów przebudowy Rynku w Starym Fordonie jest fontanna.
To budowla o średnicy około 22,5m i funkcjonalnościach niespotykanych do tej pory w kraju.
Zaprojektowano ją w tak zwanym układzie mieszanym pomiędzy typem mokry chodnik (płaską) i burtową.
Efekty wodne są tworzone przez 37 dysz dających możliwości tworzenia obrazów wodnych rozłożonych zarówno poziomie jak i w pionie.Dodatkowo wyposażeniem są 74 dysze mgławiące.
Położenie fontanny w niewielkim zagłębieniu pozwala też tworzyć lustro wody.
Tryskające strumienie wody są skoordynowane z efektami kolorystycznymi i muzyką.
Urządzenia sterujące zostały umieszczone w specjalnie do tego celu stworzonej maszynowni pod płytą placu.
Nietypowa forma umożliwi przy wyłączonych dyszach korzystanie z całej powierzchni placu. Doskonale sprawdzi się to w czasie uroczystości oraz imprez. W sezonie wiosenno-letnim fontanna będzie przypominać płytkie oczko wodne. Przy muzyce odbywać się będą również multimedialne pokazy.
Na Rynku trwają jeszcze prace związane z zielenią i montażem ławek.
Sadzone są byliny i krzewy.
Montowane jest nowe oświetlenie.
Prace kosztują 7 mln zł. Zakończą się pod koniec maja bieżącego roku
.
Trwają przygotowania do uruchomienia systemu Park & Ride w Bydgoszczy
Większość prac przy budowie parkingów dobiegło końca. Wykonawca rozpoczął montaż elementów niezbędnych do ich prawidłowego funkcjonowania. Pojawiły się szlabany, kamery i biletomaty.
Trwają też prace nad uruchomieniem nowoczesnego, wielomodułowego systemu informatycznego do zarządzania, konfigurowania i obsługi sieci Park & Ride w całym mieście.
Budowa systemu P+R to jeden z największych projektów, które mają ograniczyć ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy i wzmocnić transport publiczny.
Użytkowników obowiązywać będą też atrkacyjne taryfy za przejazd.
Cały system tworzyć będzie (w I etapie) 5 dużych obiektów położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych.
Uruchomienie wszystkich parkingów zakończy się jeszcze w tym roku.
Zostaną one wyposażone w całą niezbędną infrastrukturę (szlabany, biletomaty, kamery), a następnie włączone do nowoczesnego systemu informatycznego sterującego całą siecią Park & Ride.
BUDOWA PARKINGÓW - POSTĘP PRAC
Las Gdański
Budowa parkingu u zbiegu ulicy Gdańskiej i Rekreacyjnej została zakończona. Zamontowane zostały kamery, szlabany i biletomaty.
Do montażu pozostały juź tylko słupki okalające cały teren.
W tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 125 pojazdów.
Rondo Kujawskie
Zamontowane zostały szlabany, biletomaty oraz kamery.
W miejscu wyburzonych kamienic powstało ponad 140 miejsc parkingowych wraz z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami.
Wielopoziomowy parking na Grudziądzkiej
Nowy 6-kondygnacyjny obiekt pomieści 570 samochodów. Powstaną także 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych.
Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści i rowerzyści.
Prace budowlane zostaną zakończone do końca kwietnia.
Po pozytywnym odbiorze robót, rozpocznie się montaż niezbędnych elementów infrastruktury (kamery, szlabany, biletomaty).
Część parkingu będzie funkcjonować na zasadach ogólnych Strefy Płatnego Parkowania.
Parking na Węźle Zachodnim
Budowa obiektu przy Węźle Zachodnim zakończyła się na początku bieżącego roku. Parking pomieści 75 pojazdów. Powstaje on pomiędzy ulicami Nad Torem, Grunwaldzką i stacją benzynową. Zamontowane zostały już szlabany i biletomaty.
Przylesie
Docelowo w Fordonie ma funkcjonować kilka parkingów tego typu. W pierwszej kolejności powstanie parking w sąsiedztwie pętli Przylesie. Zostanie on zbudowany w północno-zachodniej części skrzyżowania ulic Akademickiej i Korfantego. Po zakończeniu inwestycji w tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 160 pojazdów. Wszystkie prace podziemne zostały już wykonane. Wykonawca będzie musiał jeszcze przeprowadzić prace brukarskie i montaż infrastruktury towarzyszącej.
Po zamontowaniu na parkingach kamer i szlabanów będą one musiały być podłączone do systemu informatycznego.
Całość systemu będzie monitorowana na bieżąco w Centrum Nadzoru, który został już przygotowywany przy ul. Grudziądzkiej.
Dodatkowo na wlotach do miasta i w obrębie parkingów, zamontowane zostaną specjalne tablice naprowadzające na parkingi oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach do zaparkowania pojazdu.
Dostępna będzie także specjalna aplikacja dla kierowców, w której moduł naprowadzania na poszczególne parkingi będzie zmienny i zależny od zajętości miejsc na poszczególnych parkingach.
Zamawiamy niskopodłogowe tramwaje – otwarcie ofert
Trwa procedura przetargowa na zakup kolejnych tramwajów w Bydgoszczy.
Zależy nam na zastąpieniu wszystkich starych wozów nowymi „niskopodłogowcami".
Na obecnym etapie chcemy zamówić 10 tramwajów.
26 kwietnia otworzyliśmy oferty w przetargu.
Zakończenie prac nad szczegółową dokumentacją techniczną, realizowaną wspólnie z MZK w Bydgoszczy, pozwoliło ogłosić przetarg na dostawę 10 szt. fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych w tym 6 szt. długich i 4 szt. krótkich.
Wraz z tramwajami chcemy zamówić specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Poza podstawowym zakresem zamówienia, w przetargu przewidzieliśmy też możliwość skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy kolejnych 36 tramwajów (29 szt. długich i 7 szt. krótkich)
26 kwietnia otworzyliśmy oferty w przetargu.
Zgłosiła się 1 firma – PESA S.A. – która za wykonanie zamówienia podstawowego zaproponowała kwotę ponad 102 mln zł.
Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację tego zadania podstawowego prawie 90 mln zł.
Zgodnie z przetargiem dostawa 10 tramwajów miałaby zostać zrealizowana do końca listopada 2023 roku.
Natomiast pozostałe zamówienie planujemy sukcesywnie realizować, w kolejnych 6 latach.
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na. Najstarsze pojazdy mają 41 lat.
To od czasów „eNek" najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105Na).
Zarówno w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej, pojawiły się we wszystkich miastach Polski. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom.
Pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów.
Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje.
Rusza TRAMWAJ WODNY
W piątek (29 kwietnia) na Brdę wracają regularne rejsy turystyczne statkami Słonecznik i Słonecznik II. Do dyspozycji pasażerów będą dwie trasy: Staromiejska i Słoneczna. Rejsy rozpoczynają się przy Rybim Rynku i trwają około 60-70 minut. Bilety dostępne są już w sprzedaży online.
Bydgoski Tramwaj Wodny to jedna z ulubionych i najpopularniejszych wakacyjnych atrakcji turystycznych Bydgoszczy.
Możliwość podziwiania miasta z zupełnie innej perspektywy – od strony rzeki – przyciąga z roku na rok coraz więcej turystów i bydgoszczan.
Linie tramwaju wodnego, Słoneczna i Staromiejska, obsługiwane są statkami o napędzie elektrycznym Słonecznik I i Słonecznik II.
Każdy z nich zabiera na pokład do 28 pasażerów.
Wejście na pokład dla obu tras odbywa się przy Rybim Rynku.
Bilety można zakupić on-line (https://visitbydgoszcz.pl/pl/rejsy) oraz stacjonarnie w Bydgoskim Centrum Informacji przy ul. Batorego 2. Jest również możliwość zakupu biletu u załogi statku, ale tylko bezpośrednio przed wybranym rejsem, jeśli będą wolne miejsca.
Słoneczniki kursują na dwóch malowniczych liniach:
• Linia Staromiejska
Rejs rozpoczyna się i kończy na Rybim Rynku i trwa około 60-70 minut (w zależności od pracy śluzy). Tramwaj wodny mija Bydgoską Katedrę, Operę Nova i Wyspę Młyńską a następnie przepływa obok zabytkowej śluzy trapezowej, aby przebyć śluzowanie przez odnowioną śluzę miejską. Podczas dalszej części rejsu tramwaj minie majestatyczny Budynek byłej Dyrekcji Kolei w Bydgoszczy.
• Linia Słoneczna
Rejs rozpoczyna się i kończy na Rybim Rynku i trwa około 60 minut. Trasa początkowo wiedzie w dół rzeki mijając Trasę Uniwersytecką oraz szereg obiektów sportowych. Przy hotelu Słoneczny Młyn statek zawraca i płynie w okolice Wyspy Młyńskiej. Początek i koniec rejsu w obu przypadkach jest przy Rybim Rynku.
UWAGA: Istnieje możliwość wejścia na pokład przy hotelu Słoneczny Młyn na podstawie zakupionego biletu. W przypadku wolnych miejsc na statku, na przystanku Hotel Słoneczny Młyn można również kupić bilet u załogi. Statek dopływa do hotelu po około 20-25 minutach od wypłynięcia z Rybiego Rynku.
Aktualną dostępność biletów na wybrane rejsy można sprawdzić na stronie https://visitbydgoszcz.pl/pl/rejsy