Rewitalizacja Placu Kościeleckich - kolejny etap prac
W poniedziałek (17 lipca) zacznie się przebudowa północnej części placu.
Ten etap robót wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu oraz zmianami w funkcjonowaniu komunikacji publicznej.
Wykonawca zrealizował już szereg prac rozbiórkowych oraz zabezpieczających stare drzewa. Rozpoczął też wykonywanie nowych alejek.
Teraz rozpocznie przebudowę północnej części placu (od strony kościoła).
Częścią robót jest między innymi rozbudowa systemu kanalizacji deszczowej i budowa podziemnych zbiorników na deszczówkę.
Rozwiąże to problem zalewania ulic a zgromadzona woda będzie wykorzystywana do podlewania okolicznej zieleni w czasie braku opadów.
W związku z nowym etapem prac konieczne jest zamknięcie północnej jezdni placu (przy kościele).
Wyjazd ze Starego Miasta odbywać będzie się południową jezdnią (przy gmachu UKW), na której wprowadzony zostanie ruch dwukierunkowy.
Na czas prac przeniesione zostaną też przystanki autobusowe.
W celu minimalizowania utrudnień, przywracamy ruch na ul. Pod Blankami w kierunku ul. Jana Kazimierza (wielopoziomowy parking).
Zmiany ułatwią osobom mieszkającym i pracującym w centrum, wyjazd na Wały Jagiellońskie oraz ograniczą ruch na ul. Bernardyńskiej.
Upłynnimy tym samym ruch od strony Rybiego Rynku i ul. Magdzińskiego.
Najważniejsze zmiany
• Autobusy linii 51 i 58 będą miały przystanek początkowy na Wałach Jagiellońskich
• Autobusy linii nr 61 i 99 przystanki początkowo-końcowe będą miały zlokalizowane na rondzie Jagiellonów
• Przystanek rondo Jagiellonów dla linii nr 52,59,60 i 64 (w kierunku Błonia) zostanie przeniesiony przed rondo na ul. 3 Maja.
• Tymczasowo jako węzeł przesiadkowy dla linii nocnych wykorzystywane będzie rondo Jagiellonów.
Plac Kościeleckich – brama do Salonu Bydgoszczy
W ramach rewitalizacji placu zaplanowano wiele innych prac.
Murki oporowe, które podniosły poziom placu zostaną obniżone, a spady obsadzone roślinami. Nawierzchnie alejek wyłożone będą materiałem mineralnym, dobrze przepuszczającym wodę. Na skwerze zaprojektowano ławki i przestrzenie integracyjne. Nasadzenia roślin również podkreślą osiowy układ placu. Uzupełniony zostanie istniejący charakterystyczny szpaler kasztanowców. Plac zyska nowe, stylowe oświetlenie.
Ostatnim etapem rewitalizacji placu będzie przebudowa jezdni i chodników. Plac nadal pełni funkcję ważnego węzła komunikacyjnego. Stąd na jezdniach ułożona zostanie nowa nawierzchnia asfaltowa. Stanowiska postojowe zostaną zabrukowane kamienną kostką. Odcinki przyległych jezdni (Przy Zamczysku oraz połączenie z ul. Długą), z których nie korzystają autobusy otrzymają nawierzchnię z bruku. Chodniki będą przebudowane zgodnie z historycznym wzorem.
Bezpieczna ulica łączy Piaski i Smukałę
Zakończyliśmy gruntowną przebudowę ul. Smukalskiej.
Ważnym elementem inwestycji, była budowa nowej 3-kilometrowej drogi rowerowej łączącej osiedla Piaski ze Smukałą.
Zakończona inwestycja zdecydowanie poprawiła też bezpieczeństwo i wygodę pieszych oraz pasażerów komunikacji miejskiej.
Przebudowa ulicy Smukalskiej objęła 3-kilometrowy odcinek od ul. Błądzimskiej na Piaskach aż do ul. Rajskiej w Smukałę. W ramach inwestycji powstała nowa jezdnia, chodniki, zmodernizowana została też pętla autobusowa oraz oświetlenie.
Cała trasa jest przystosowana do ruchu autobusowego.
Powstały zatoki autobusowe, perony, na których ustawiono wiaty oraz ławki.
Obecnie wykonawca prowadzi prace porządkowe.
Rowerowa droga
Na całym odcinku ul. Smukalska zyskała nową drogę rowerową biegnącą przez malowniczą część Bydgoszczy położona na lewym brzegu Brdy, graniczącą z lasem.
Tę część inwestycji zrealizowaliśmy z unijnym wsparciem.
W połowie nowej ulicy powstało również miejsce do odpoczynku dla rowerzystów ze stolikami i ławkami
Cała trasa stała się kolejnym bezpiecznym szlakiem rowerowym dla osób podróżujących w kierunku terenów rekreacyjnych w Smukale, Janowie oraz nad Zalewem Koronowskim.
Nowa ścieżka rowerowa na Piaskach połączyła się m.in. z duktem leśnym biegnącym do Myślecinka oraz ze ścieżką rowerową wybudowaną w wąwozie ul. Smukalskiej.
Dużo zieleni, tysiące krzewów
Dzięki rozbudowie infrastruktury wody deszczowe nie trafiają już z ulicy bezpośrednio do Brdy tylko są oczyszczane. W pierwszej kolejności spływają do separatorów, a następnie do jednego z 4 zbiorników retencyjno- rozsączających.
W nowym pasie drogowym nasadziliśmy 130 drzew i ponad 10 tysięcy krzewów.
Ulicę zdobią przede wszystkim dorodne egzemplarze brzóz i dębów szypułkowych. Drzewa pojawiły się między innymi w okolicy parkingu przy ul. Błądzimskiej, pętli na Piaskach, skrzyżowania z ulicą Agrestową. Krzewy pomogły zazielenić skarpy przyległe do nowej jezdni oraz pętlę w Smukale.
Inwestycja kosztowała 25,5 mln zł i była zrealizowana z unijnym wsparciem.
W poprzednich latach na całym 7-kilometrowym ciągu łączącym Jachcice, Piaski i Smukałę zrealizowaliśmy kilka innych inwestycji:
• Zmodernizowaliśmy ulicę Saperów
• Przebudowaliśmy odcinek ul. Smukalskiej w wąwozie na Piaskach
• Odnowiliśmy nawierzchnię ul. Smukalskiej pomiędzy ul. Szamarzewskiego i wąwozem
• Doświetliliśmy część przejść dla pieszych na ul. Saperów
[FILM] Raport z budowy mostów nad Brdą - lipiec 2023
Od 10 lipca - zmiany na ul. Fordońskiej i ul. Bronikowskiego
Od 10 lipca rusza też kolejny etap prac na ulicy Fordońskiej od ul. Bałtyckiej do ul. Fabrycznej.
Wykonawca (Trakcja S.A.) zakończył układanie nawierzchni, dzięki czemu cały ruch pojazdów może zostać przeniesiony na jezdnię północną ul. Fordońskiej.
Ruch będzie odbywał się na tym odcinku dwukierunkowo.
Otwarta dla ruchu zostanie też ul. Łęczycka.
Na skrzyżowaniu z ul. Łęczycką powstanie tymczasowe rondo z możliwością przejazdu w kierunku mostu Kazimierza Wielkiego.
Prosimy jednak uważać na kursujące na tym odcinku tramwaje.
Przełożenie ruchu pozwoli wykonawcy rozpoczać roboty na jezdni południowej (od strony rzeki)
W związku z powyższymi pracami, nastąpią zmiany w fukncjonowaniu komunikacji miejskiej:
• do obsługi pasażerskiej zostaną włączone przystanki autobusowe: most Kazimierza Wielkiego (zlokalizowany na ulicy Łęczyckiej), Fordońska / Szajnochy oraz utworzone zostaną przystanki tymczasowe pn. Fordońska /Bałtycka (kier. Fordon przed ul. Bałtycką na wysokości stacji paliw), most Kazimierza Wielkiego (kier. Fordon za ul. Łęczycką). Przystanek Fordońska /Bałtycka powróci na swoją pierwotną lokalizację.
• z obsługi pasażerskiej zostaną wyłączone przystanki autobusowe pn. Fordońska /Bałtycka, most Kazimierza Wielkiego (kier. Fordon na jezdni południowej
ul. Fordońskiej) oraz tymczasowe przystanki na ulicy Bałtyckiej (Bałtycka/Fordońska i Bałtycka Skłodowskiej-Curie) i Fordońskiej (Fordońska / Bałtycka i most Kazimierza Wielkiego),
• trasy przebiegu linii nr 65 i 32N nie ulegną zmianie,
• linie nr 64, 69, 89 i 33N zostaną poprowadzone w obu kierunkach ulicą Fordońską, Łęczycką i Skłodowskiej-Curie.
Od 10.07.2023 r. (poniedziałek) zamknięta dla ruchu kołowego zostanie ulica Bronikowskiego.
W związku z powyższym wariant linii nr 77 skierowany zostanie na ulicę Flisacką w obu kierunkach.
Wyłączone z obsługi pasażerskiej zostaną przystanki pn. Bronikowskiego/ Śluzowa.
Na zmienionej trasie obowiązywać będą przystanki pn. Flisacka/ Grunwaldzka i Grunwaldzka/ Flisacka.