Wspólna inwestycja miasta i gminy
W porozumienie z gminą Osielsko zrealizowaliśmy kolejną drogową inwestycją. Ulica Bielska została utwardzono ekokostką. Stabilizuje ona nawierzchnię i ułatwia odprowadzenie wody.
Wcześniej w tej części miasta razem ze stowarzyszeniem mieszkańców zbudowana została część ulicy Wieluńskiej.
Ulica Bielska w Myślęcinku łączy ważne skrzyżowanie Armii Krajowej z ulicą Izerską. Dodatkowo stanowi również granicę pomiędzy Bydgoszczą i gminą Osielsko.
Dzięki zawartemu w ubiegłym roku porozumieniu z sąsiednią gminą ulica zostanie utwardzona co poprawi obsługę sąsiadujących z nią terenów.
Na nawierzchni zastosowaliśmy ekokstkę. Ten rodzaj nawierzchni pozwala na tworzenie powierzchni biologicznie czynnych, co poprawia odwodnienie. Kostka wyposażona jest w specjalne odstępniki, a powstałe przy układaniu wolne przestrzenie zasypywane są drobnym kruszywem. Część dedykowaną pieszym wyłożono standardową kostką.
Ulica zostanie utwardzona docelowo na odcinku 450 metrów. Większość prac została już wykonana. Pozostaną jeszcze regulacje studni i porządkowanie poboczy. Nawierzchnia ułożona zostanie jeszcze na kilkudziesięciu metrach.
Prace zakończą się w marcu.
Wszystkie prace kosztować będą ponad 520 tysięcy złotych.
Gmina dołożyła do realizacji tego zadania 150 tys. zł.
Miasto Bydgoszcz oraz Gmina Osielsko razem działają w Stowarzyszeniu Metropolia Bydgoszcz realizując wiele wspólnych zadań.
Przed dwoma laty w tej części Myślęcinka utwardzona została również północna część ul. Wieluńskiej.
Zadanie zrealizowana w oparciu o program inicjatyw lokalnych 25/75.
Łęgnowo lepiej skomunikowane
Trwają prace związane z przygotowaniem budowy nowych dróg dojazdowych do Łęgnowa i terenów inwestycyjnych w tej części Bydgoszczy. Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny zamierza jeszcze w tym roku zlecić budowę nowej ulicy łączącej Nowotoruńską z sektorem „C". Jedna z tamtejszych firm przygotowuje się natomiast do przebudowy układu drogowego w rejonie ul. Hutniczej i Chemicznej. Wraz z jezdniami powstaną też chodniki i drogi rowerowe.
Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny zamierza zlecić jeszcze w tym roku wybudowanie drogi, która poprawi dostępność terenów inwestycyjnych od strony ul. Nowotoruńskiej.
Na zlecenie BPPT opracowano projekt nowej drogi łączącej ulice Hutniczą (na wysokości firmy Corimp) z Nowotoruńska (na wysokości firmy Supravis).
Przetnie ona tereny sektora „C", na którym znajduje się działki inwestycyjne.
Część drogi pokrywa się z obecnym przebiegiem wewnętrznej ulicy Grzybowej.
BPPT pozyskało na to zadanie zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Zadnie zostało skoordynowane z planowaną przebudową skrzyżowania z ulicą Nowotoruńskiej. Dla tego zadania zakończyły się prace nad projektem, trwa uzyskiwanie pozwolenia na budowę.
Zmiany układu drogowego w rejonie ulic Hutniczej, Chemicznej i Nowotoruńskiej przygotowywane są również w porozumieniu z firmą wznoszącą nowe centrum logistyczne.
W oparciu o podpisaną umowę inwestor przygotowuje kompleksową dokumentację projektową poprawiającą dojazd do tej części miasta. Zewnętrzny partner poniesie też większość kosztów związanych z budową dróg, ścieżek rowerowych i chodników.
Dokumentacja zakłada między innymi
• budowę nowej drogi dojazdowej (ul. „Nowołęgnowskiej") do centrum logistycznego (będzie ona docelowo prowadziła również do ul. Chemicznej – osobny projekt przygotowuje kolejny inwestor, który również nabył działkę w tej części miasta)
• przebudowę odcinka ulicy Hutniczej (od ul. Łęgnowskiej do pętli tramwajowej wraz ze skrzyżowaniami)
• Przebudowę pętli autobusowej Łęgnowo
• Budowę nowego łącznika w kierunku ul. Nowotoruńskiej wraz ze skrzyżowaniem skanalizowanym z dodatkowymi pasami do skrętu
• Odcięcie południowego odcinka ul. Hutniczej od Nowotoruńskiej celem poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu przy szkole.
Ważną częścią zadania jest również budowa nowych dróg rowerowych, chodników i przejść dla pieszych co poprawi bezpieczeństwo.
Zakończenie I etapu tej inwestycji planowane jest w przyszłym roku.
Nowe mosty. Filary w budowie
Trwają prace przy budowie nowych mostów nad Brdą i przebudowie przyległych skrzyżowań.
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa obiekty mostowe. Konstrukcja dla tramwajów znajdzie się pomiędzy jezdniami.
Most tramwajowy o długości 255 metrów, będzie nieco dłuższy niż przeprawa samochodów (253 metry).
Obiekt będzie miał charakter konstrukcji zespolonej stalowo-żelbetowej liczącej 5 przęseł.
Most drogowy i równoległy tramwajowy będą opierać się na 6 podporach (po trzy z każdej stronie rzeki).
Każda podpora pośrednia mostu drogowego będzie składać się z trzech słupów, natomiast każda podpora pośrednia mostu tramwajowego będzie składać się z dwóch słupów.
Obecnie wykonywane są podpory pośrednie (zbrojenie i betonowanie).
Wcześniej wykonawca zrealizowała większość prac przy przyczółkach nowych mostów po obu stronach rzeki.
Na ul. Fordońskiej i Perłowej kontynuowane są roboty ziemne, sieciowe, związane z infrastrukturą podziemną (wodociągową, energetyczną, kanalizacją deszczową i sanitarną,) siecią trakcyjną i roboty torowe.
Postępują prace przy budowie torowiska na ul. Perłowej. Zakończono roboty rozbiórkowe.
Zniknęło dotychczasowe torowisko i słupy trakcyjne. Od strony górnego tarasu rozpoczęło się korytowanie, czyli tworzenie wykopu, w którym wykonana zostanie podbudowa pod nowe torowisko. Na teren budowy zwożone są materiały przeznaczone do wbudowania.
By zapewnić sprawną komunikację z zajezdnią tramwajową w pierwszej kolejności konieczne jest oddanie do użytku torowiska na moście i ul. Fordońskiej. To umożliwi następnie przebudowę węzła tramwajowego przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej i Perłowej.
Budowa nowych mostów, które usprawnią ruch między Kapuściskami i Bartodziejami to obecnie największa miejska inwestycja. Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych. Inwestycja została uruchomiana po zakończeniu kilku innych dużych zadań: zakończonej rozbudowie ulicy Kujawskiej oraz budowie systemu buspasów.
Te zadania również zostały sfinansowane z wykorzystaniem środków unijnych. Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.
Trwają przygotowania do modernizacji tramwajowej zajezdni
Wraz z wymianą tramwajowego taboru niezbędna będzie również rozbudowa zajezdni. Obiekt wybudowany w latach 1956-59 nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów. Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach. Zlecenie prac jest uzależnione od uzyskania zewnętrznego dofinansowania.
Inwestycja składa się z kilku części. Obejmuje m.in. rozbudowę i przebudowę:
• układu torowego i sieci zasilającej trakcję
• dostosowanie obiektów infrastruktury technicznej i obsługowej zajezdni do zapewnienia wymaganych warunków obsługiwania technicznego oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych.
W zakres zadania wchodzi również modernizacja infrastruktury towarzyszącej (sieć elektryczna, oświetlenie terenu, instalacja wod.-kan., c.o. i sieć trakcyjna) oraz przebudowa układu drogowego zajezdni. Modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.
Wniosek o dofinansowanie złożony
Bydgoszcz zabiega o maksymalne dofinansowanie (65 mln zł) ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Zadanie zostanie uruchomione po uzyskaniu dofinansowania. Wcześniej inwestycja, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK), została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę.
W kolejnym etapie modernizacji zajezdni realizowane będą przedsięwzięcia mające na celu redukcję negatywnego oddziaływania obiektu zajezdni na środowisko poprzez dostosowanie istniejących obiektów infrastruktury do współczesnych warunków technicznych, w tym spełnienie wymagań z zakresu izolacyjności cieplnej przegród budowlanych i sieci ciepłowniczych, zastosowania energooszczędnych źródeł światła, a także do redukcji emisji zanieczyszczeń powietrza.
Działa już ponad 60 lat
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".
Na terenie zajezdni znajduje się w sumie ponad 7,3 km torów z siecią trakcyjną. Obecnie tory odstawcze mogą pomieścić około 85 jednostek typu Konstal. Jednak liczba torów umożliwiająca przejazd i postój tramwajów niskopodłogowych, które wymagają innych parametrów geometrycznych torowisk niż tramwaje typu 805Na, jest zdecydowanie niewystarczająca.
Wymieniamy tabor
Bydgoszcz w ostatniej dekadzie dzięki zrównoważonemu budżetowi zakupiła 33 nowoczesne tramwaje. Zbudowane zostały nowe torowiska: do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż ul. Kujawskiej. Trwa budowa torowego połączenia ulic Fordońskiej z Toruńską. Przygotowujemy się do dalszej wymiany taboru.