Bezpieczne „zebry” przy bydgoskich szkołach
Wkrótce rozpoczniemy przebudowę 11 przejść dla pieszych. Poprawimy bezpieczeństwo na ulicach w pobliżu bydgoskich szkół.
Przejścia otrzymają wyniesioną formę lub doposażymy je w wysepki umożliwiające przekraczanie ruchliwych jezdni w etapach.
To już kolejny pakiet zadań realizowanych z myślą o podniesieniu bezpieczeństwa pieszych.
Złożyliśmy wniosek o dodatkowe środki z funduszy unijnych w konkursie „Bezpieczny Pieszy".
Bydgoski wniosek zajął pierwsze miejsce i otrzymał maksymalny – 85-procentowy pułap europejskiego dofinansowania, czyli ponad 320 tysięcy złotych.
Te pieniądze wraz z wkładem własnym miasta pozwolą przebudować kolejnych 11 przejść dla pieszych przy bydgoskich szkołach.
Większość z nich zostanie przebudowana i otrzyma formę wyniesioną.
Wymuszają one wolniejszą i ostrożniejszą jazdę.
Dwa przejścia na ulicy Glinki zostaną natomiast wyposażone w tak zwane azyle, czyli wysepki umożliwiające pieszym przekraczanie ruchliwej jezdni w etapach.
Lista zadań do realizacji:
• ul. Sielska – na wysokości ul. Szybowcowej oraz Przy Tartaku – wyniesienie 2 przejść
• ul. Wielorybia – na wysokości budynków 37-39 – wyznaczenie wraz z wyniesieniem przejścia
• ul. Graniczna - przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 3 - wyniesienie przejścia
• ul. gen. A. E. Fieldorfa „Nila" - przy Szkole Podstawowej nr 17 - wyniesienie przejścia
• ul. gen. A. E. Fieldorfa „Nila" - przy Zespole Szkół nr 5 - wyniesienie przejścia
• ul. gen. A. E. Fieldorfa „Nila" - przy Szkole Podstawowej im. Misji Pokojowych ONZ z oddziałami sportowymi - wyniesienie przejścia
• ul. Goszczyńskiego – przy Szkole Podstawowej nr 63 - wyniesienie przejścia
• ul. Sandomierska – przy bloku nr 29 - wyniesienie przejścia
• ul. Glinki – przy skrzyżowaniu z bp M. Kozala - doposażenie w azyl
• ul. Glinki – na wysokości drukarni Abedik - doposażenie w azyl
Zadanie w liczbach:
• Wartość projektu – 377 tys. zł
• Unijne dofinansowanie – 320 tys. zł
• Liczba przejść dla pieszych do przebudowy – 11 szt.
W tym roku w Bydgoszczy zrealizowaliśmy też kilka innych dużych projektów związanych z bezpieczeństwem pieszych.
To między innymi:
• Doświetlenie 30 przejść
• Budowa chodników
• Budowa 2 kolejnych przystanków wiedeńskich
• Dostosowywanie istniejących przejść do aktualnych standardów i wymogów
• Montaż 3 nowych sygnalizacji
Remont mostu Pomorskiego
W Bydgoszczy mamy ponad 100 obiektów inżynierskich. Nieodzownym elementem są ich okresowe remonty i naprawy. Na bieżąco prowadzimy prace utrzymaniowe oraz inwestujemy w budowę kolejnych, zupełnie nowych przepraw mostowych. Nasze działania mają na celu zachowanie ciągłości ruchu, a przede wszystkich bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Dzięki systematycznym przeglądom jesteśmy na bieżąco z planem napraw kolejnych obiektów.
Jeszcze w grudniu br. planujemy wprowadzić pierwsze zmiany w organizacji ruchu na moście Pomorskim.
W kolejnym etapie prowadzone będą dalsze analizy i prace naprawcze pomiędzy rondem Fordońskim i Toruńskim.
Aby bezpiecznie przeprowadzić prace i zmniejszyć drgania, zaplanowaliśmy wprowadzenie drobnych ograniczeń w ruchu na samym moście Pomorskim.
Będą one polegały na ograniczeniu prędkości dla tramwajów do 10 km/h (na samym obiekcie) oraz zmniejszeniu prędkości dla samochodów o masie całkowitej do 10 ton do 20 km/h.
Pojazdy o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej) nie będą mogły wjechać na most i będą kierowane na sąsiednie przeprawy mostowe.
Przyczyną zmian jest konieczność dokładnego zdiagnozowania zarysowania jednej z 5 belek nośnych tego mostu, która może świadczyć o wyeksploatowaniu danego elementu obiektu mostowego.
Aby zdiagnozować przyczyny tego zarysowania i dokładnie sprawdzić elementy wysłużonego obiektu, poprosiliśmy w tej sprawie o konsultację merytoryczną prof. Arkadiusza Madaja z Politechniki Poznańskiej.
Nasza współpraca z tak wybitnymi naukowcami, zawsze gwarantuje odpowiedni poziom prac utrzymaniowych na obiektach mostowych.
Zgodnie z wstępna oceną Profesora należy zaprojektować i wykonać doraźną naprawę umożliwiającą dalszą eksploatację tego już blisko 60-letniego obiektu.
W międzyczasie opracujemy plan dalszego postępowania, w tym monitorowania i analizę możliwości jak najszybszego przywrócenia mostu do pełnej sprawności.
Przedmiotowe prace będą prawdopodobnie prowadzone tylko pod obiektem i nie będę dodatkowo utrudniać ruchu pojazdów, pieszych i rowerzystów na samym moście.
Most Pomorski pod dużym obiciążeniem
Obiekt, który stanął w ciągu ul. Szerokiej (dzisiaj Al. Kardynała Wyszyńskiego) został zaprojektowany blisko 60 lat temu, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi normami i prognozami ruchu.
Przez większość swojego istnienia prowadziła tędy główna trasa tranzytowa przez Bydgoszcz (droga krajowa nr 5). Od jego wybudowania niesamowicie wzrosło natężenie ruchu pojazdów oraz obciążenia samego obiektu. Pojawiły się nowe i dużo cięższe samochody ciężarowe oraz nowoczesne ale cięższe tramwaje.
W latach 2004-2005, wraz z całym układem komunikacyjnym, most został zmodernizowany – torowisko tramwajowe znalazło się na środku, pomiędzy jezdniami. Został również wzmocniony doraźnie taśmami z włókien węglowych.
W 2010 roku na moście zainstalowakiśmy punkty obserwacji geodezyjnej i objęliśmy go dodatkową kontrolą okresową.
Historia mostu Pomorskiego
Most Pomorski został zaprojektowany przez wybitnego polskiego projektanta Maksymiliana Wolffa (Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku), a wybudowany w latach 1967-1970 przez Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. To trzyprzęsłowa konstrukcja o długości niespełna 80 m w formie dwóch wsporników połączonych nad rzeką wspólnym przegubem, podobnie jak w Moście Bernardyńskim.
Budowa tego obiektu to była pierwszą w Polsce realizacją metodą montażu nawisowego, czyli montażu przęsła z gotowych prefabrykatów dostawianych wspornikowo do już wcześniej zmontowanych, a tym samym trwale zapisała się w historii budowy polskich mostów, co do dzisiaj jest często przypominane przez autorytety z tej dziedziny.
Rządowa ustawa – wymusza oszczędność prądu
Zgodnie z rządową ustawą Miasto Bydgoszcz zmuszone jest wprowadzić oszczędności w zużyciu energii elektrycznej.
Działania w tym zakresie częściowo też rekompensują zwiększenie kosztów utrzymania Miasta w zakresie związanym z wysokimi cenami energii.
Pomimo podjęcia tak radykalnych działań w przyszłym roku Miasto i tak zapłaci za energię elektryczną ponad dwa razy więcej niż w 2022.
Rozpoczęliśmy już pierwsze działania zmierzające do ograniczenia zużycia energii przy oświetleniu bydgoskich ulic, placów i budynków.
Bydgoszcz, zgodnie z ustawą przyjętą przez Polski Rząd, musi podjąć działania związane ze zmniejszeniem całkowitego zużycia energii elektrycznej o 10 procent.
W Bydgoszczy w związku z realizacją Ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku, zdecydowano się na działania związane przede wszystkim z:
- ograniczeniem oświetlenia ulic (bez ograniczeń w rejonie skrzyżowań i przejść dla pieszych)
- wyłączeniem iluminacji obiektów architektonicznych, budynków posiadających iluminacje, pomników, drzew
- zmniejszeniem iluminacji świątecznej
- ograniczeniem ogrzewania w tramwajach
- ograniczeniem oświetlenia obiektów sportowych (boiska, orliki, place zabaw)
- obniżeniem temperatury wewnątrz oraz ciepłej wody użytkowej w miejskich obiektach użyteczności publicznej, budynkach Urzędu Miasta Bydgoszczy oraz innych jednostek podległych.
Dziś prawie połowa lamp oświetlenia ulicznego w Bydgoszczy należy do Spółki Enea Oświetlenie. Pozostałą część, czyli majątek Miasta, obsługuje ZDMiKP.
Z roku na rok rozwijamy własne energooszczędne instalacje oświetlenia ulic.
Nowoczesne energooszczędne lampy miejskie powstają między innymi przy nowych inwestycjach drogowych.
W oświetleniu stanowiącym własność Miasta, rozpoczęliśmy wdrażanie ograniczenia zużycia energii na kilku tysięcach lamp zlokalizowanych przy bydgoskich ulicach:
- lampy LED będą świecić z 50% mniejsza mocą w godzinach nocnych (od 22.00 - 5.00 rano), ograniczyliśmy również ich moc w godzinach popołudniowych
- w trakcie przygotowania jest wyłączenie podświetlenie obiektów sakralnych, budynków użyteczności publicznej, pomników i fontann.
- w zakresie starego oświetlenia ulicznego (bez źródła typu LED) planujemy wyłączenie co 3 lampy oświetlającej bydgoskie ulice i chodniki, a w lapach posiadających kilka opraw na jednym słupie wyłączenie 50% z nich . Nie będziemy wyłączać lamp w bezpośredniej bliskości przejść dla pieszych oraz skrzyżowań.
Aby mieszkańcy wiedzieli które lampy są wyłączone celowo, zostaną one specjalnie oznakowane.
Tym samym unikniemy też nieuzasadnionych zgłoszeń ze strony mieszkańców o ewentualnych awariach oświetlenia.
Lampy z metalowymi słupami będą posiadały specjalną naklejkę z napisem „oprawa wyłączona", a słupy betonowe będą oznakowane żółtym pasem wymalowanym farbą.
Działania oszczędnościowe będziemy prowadzić w grudniu oraz na początku 2023 roku.
Od stycznia przyszłego roku chcielibyśmy natomiast aby program oszczędnościowy został też wdrożony na lampach należących do zewnętrznego operatora - Spółki Enea Operator, z którym obecnie w tej sprawie prowadzimy rozmowy.
Miasto w ubiegłym roku za energię zapłaciło 33,4 mln zł. W przyszłym roku, tj. już po wprowadzeniu oszczędności Bydgoszcz wyda na ten cel aż dwa razy więcej (ponad 70 mln zł).
Nowa linia międzygminna nr 41
Od poniedziałku 5 grudnia uruchomiona zostanie nowa linia międzygminna nr 41 w relacji Dworzec Leśne - Wudzyn przez Osielsko, Żołędowo, Wilcze, Borówno, Kusowo, Dobrcz, Sienno, Kotomierz, Karolewo.
To już 13 linia międzygminna kursująca z Bydgoszczy do pobliskich gmin. Każdego dnia korzysta z nich prawie 9 tysięcy pasażerów.
Linie międzygminne funkcjonują od 1 kwietnia 1999 roku i jest współfinansowana przez gminy.
Obecnie mamy już 13 linii podmiejskich z numerami od 90 do 99 i od 40 do 42.
W związku z tym, że zakres 90-99 wyczerpał się, kolejne linie międzygminne mają już numerowanie od nr 40 do 49. Dzięki temu uniknęliśmy zamieszania ze zmianą numeracji linii już funkcjonujących.
Linie międzygminne kursują do pięciu ościennych gmin: Białe Błota (42, 90, 91, 92, 96), Osielsko (41, 93, 94, 95, 98), Dobrcz (41, 93, 94, 95, 97), Nowej Wsi Wielkiej (99) i Dąbrowa Chełmińska (40 - linia sezonowa do Ostromecka), co przekłada się na obsługę ponad 40 podbydgoskich sołectw.
Trasy i rozkłady realizowane są i ustalane w porozumieniu z daną gminą.
Siatka podmiejskich połączeń, z roku na rok się rozwija i cieszy coraz większym zainteresowaniem mieszkańców regionu.
Pierwsza linia podmiejska została uruchomiona w 1999 roku i obsługiwała Murowaniec oraz Białe Błota. Dziennie korzystało z niej ponad 2300 pasażerów. Dziś każdego dnia z 13 linii podmiejskich korzysta już prawie 9000 osób.