Aktualności komunikacyjne
Od 6 GRUDNIA - nowa sieć połączeń , nowe rozkłady jazdy
W niedzielę 06.12.2020r. uruchomione zostanie nowe torowisko tramwajowe wzdłuż ul. Kujawskiej a podróże po mieście staną się zdecydowanie wygodniejsze.
W związku z uruchomieniem nowej sieci połączeń, wprowadzone zostaną też zmiany w fukcjonowaniu komunikacji miejskiej oraz dotychczasowych rozkładach jazdy:
Tramwaje:
Linia nr 2 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Las Gdański-Kapuściska (przez r. Kujawskie);
Linia nr 9 (zmiana przebiegu):kursować będzie na trasie Glinki-Rycerska (przez r. Kujawskie);
Linia nr 11 (nowa linia) kursować będzie na trasie Bielawy-Wyżyny (przez r. Kujawskie).
Linia nr 6 w dalszym ciągu kursować będzie przez Dworzec Autobusowy (z pominięciem Babiej Wsi).
Obszar pomiędzy r. Toruńskim i Babią Wsią obsługiwać będzie autobusowa linia zastępcza „za T6".
Przebiegi pozostałych linii tramwajowych pozostaną bez zmian.
Zmienią się natomiast rozkłady wszystkich linii tramwajowych.
Są one dostępne TUTAJ
Powyższy Schemat tramwajowy obowiązujący od niedzieli 01.06.2020r.
Autobusy:
Linia nr 56 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Glinki BFM-Belma (bez obsługi terenu BPP-T);
Linia nr 61 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Rekinowa-r. Kujawskie-r. Jagiellonów- pl. Kościeleckich (bez obsługi ul. Wojska Polskiego i ul. Mokrej);
Linia nr 66 zostanie zlikwidowana;
Linia nr 68: (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Dworzec Leśne-pętla Glinki (z obsługą w wybranych kursach BPP-T, bez wjazdu na pętlę Glinki BFM);
Linia nr 73 (zmiana przebiegu): linia kursować będzie na trasie Kapuściska-Łęgnowo-os. Eskulapa (bez wjazdu w ul. Mokrą);
Linia nr 79 (zmiana przebiegu): linia kursować będzie na trasie pętla Glinki-Trasa Uniwersytecka (z obsługą w wybranych kursach ul. Cmentarnej)-r. Kujawskie-Rycerska;
Linia 84 (nowa linia): kursować będzie na trasie pętla Glinki-Glinki -Paciorkiewicza-Raczkowskiego-Dziatkiewicza-Bydgoskich Przemysłowców-Petersona-Wojska Polskiego-petla Kapuściska;
Linia nr 85 (nowa linia): kursować będzie na trasie pętla Kapuściska-Chemiczna (z obsługą ul. Mokrej w wybranych kursach)-Szczerby-Nowotoruńska-Hutnicza-pęlta Łęgnowo;
Linia 86 zostanie zlikwidowana.
Przebiegi pozostałych linii autobusowych pozostaną bez zmian.
Na liniach autobusowych nr 53, 56, 57, 61, 62, 64, 65, 68, 69, 73, 79, 80 i 89 nastąpią zmiany rozkładów jazdy.
Są one dostępne TUTAJ
Schemat obsługi Górnego Tarasu
Schemat obsługi BPP-T
Uruchomione zostaną nowe przystanki:
Tramwajowe:
- w obrębie ronda Kujawskiego;
- w obrębie Zbożowego Rynku (przy ul. Bernardyńskiej).
Autobusowe:
- w obrębie Zbożowego Rynku (przy ul. Bernardyńskiej);
- na trasie dojazdowej i w obrębie BPP-T (Glinki/Polon, Park Przemysłowy/Biurowiec, Park Przemysłowy/Frankego, Park Przemysłowy/Falkowskiego, Park Przemysłowy/Michałowskiego, Park Przemysłowy/Trzecia)
- w obrębie skrzyżowania Chemiczna/Szczerby.
Nazwę zmienią następujące przystanki:
- autobusowe o dotychczasowej nazwie „Glinki/Dąbrowa" na „Stadion BKS Chemik";
- autobusowe o dotychczasowej nazwie Glinki/Szpitalna" na „Glinki".
Od niedzieli 06.12.2020r. otwarty dla ruchu komunikacji publicznej zostanie pl. Kościeleckich.
W związku z tym linie autobusowe nr: 51, 58, 99, 31N, 32N, 33N, 34N, 35N, 36N powrócą do obsługi pl. Kościeleckich.
Przesiadki pomiędzy liniami nocnymi, zamiast na r. Jagiellonów, realizowane będą w obrębie pl. Kościeleckich.
UWAGA:
Od 30 listopada rozpoczęliśmy sukcesywną wymianę rozkładów jazdy na przystankach. Prosimy Pasażerów o zwrócenie uwagi na datę obowiązywania wywieszonych rozkładów (nowych i dotychczasowych) oraz ewentualne weryfikowanie ich aktualności na stronie interntowej
Schemat linii komunikacyjnych:
Rok Marca’81 - na Bydgoskiej Karcie Miejskiej
Rok 2021 będzie w Bydgoszczy obchodzony pod znakiem 40. rocznicy wydarzeń Bydgoskiego Marca 1981 roku. Tak zadecydowali radni na listopadowej sesji Rady Miasta. W ten sposób przez cały przyszły rok inicjatywy społeczne, kulturalne, naukowe i edukacyjne będą miały jeden historyczny charakter. Wyemitowana zostanie też okazjonalna Bydgoska Karta Miejska.
Na grafice umieścimy fotografię Lecha Wałęsy przemawiającego do Bydgoszczan zebranych przy ul. Mostowej. Liczymy, że dla wielu bydgoszczan to historyczne zdjęcie będzie to oryginalną pamiątką, przypominająca o tym ważnych dla miasta wydarzeniach 1981 roku.
Przypominamy, że w 2021 roku przypada czterdziesta rocznica wydarzeń Bydgoskiego Marca '81 – siłowego usunięcia oraz pobicia działaczy związkowych podczas sesji Wojewódzkiej Rady Narodowej w dniu 19 marca 1981 roku w Bydgoszczy. Wydarzenie to, wraz z wcześniejszym kryzysem związanym z odmową zarejestrowania rolniczej „Solidarności", sprowokowało masowe protesty. Brutalna akcja odbiła się echem w całej Polsce.
Ustanawiając Rok Bydgoskiego Marca '81 Rada Miasta Bydgoszczy pragnie w szczególny sposób upamiętnić tamte chwile oraz uczestników Marca, którzy w niełatwych czasach zdecydowali się podjąć walkę o wolność, samorządność, niezależność i demokrację. Wydarzenia stały się częścią drogi do wolności i są symbolem walki o wolną Polskę.
Ustanowienie Roku Bydgoskiego Marca '81 nada wielu inicjatywom społecznym, kulturalnym, naukowym i edukacyjnym spójny charakter. Pozwoli także na zachowanie pamięci o przełomowych wydarzeniach sprzed czterdziestu lat i ich bohaterach.
Okolicznościowa Bydgoska Karta Miejska, będzie dostępna dla Pasażerów już w przyszłym roku.
Warto dodać, że przed rokiem wyemitowaliśmy Bydgoskie Karty Miejskie z motywem wkroczenia polskich wojsk do Bydgoszczy. To nawiązanie do mijającego roku Wolności i setnej rocznicy powrotu miasta do Macierzy.
Przypominamy, że w Bydgoszczy kupimy bilet miesięczny w jeszcze prostszy i szybszy sposób.
Wszystkie czynności można wykonać już bez wychodzenia z domu i tylko za pomocą karty płatniczej.
Bydgoska Karta Miejska nie jest już niezbędna. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce o czym pisaliśmy TUTAJ
Zmiany na linii 61 od 25.11.2020r.
Informujemy, że od dnia 25.11.2020 r. linia numer 61 powróci na swoją stndardową trasę tj. z obsługą ulic Skorupki i Ugory. Rozkład jazdy dostępny jest tutaj.
Tramwaj do dworca ma już 8 lat
Dokładnie 8 lat temu ( 22 listopad 2012 roku) oddano do użytku nową linię tramwajową do dworca PKP. Skróciła ona czas dojazdu do północnej części Śródmieścia, poprawiła bezpieczeństwo kierowców i pieszych oraz podniosła estetykę tej części Bydgoszczy.Trzy lata później powstał też nowy dworzec kolejowy.
Obszar dworca PKP obsługują obecnie dwie linie tramwajowe nr 5 i 8 a docelowo (od 6 grudnia) kursować będzie też dodatkowo linia tramwajowa nr 9. Więcej o nowej siatkce połączeń pisaliśmy TUTAJ
Każdego dnia komunikacja tramwajowa i autobusowa, obsługuje w tej części miasta kilka tysięcy pasażerów.
Budowa nowej linii o długości 1,7 kilometrów trwała dwa lata. Już na etapie prac projektowych zdecydowano się na wiele nowoczesnych rozwiązań. Na odcinku od węzła Garbary do Dworcowej powstało nowe wydzielone torowisko. Most im. Wł. Jagiełły zarezerwowano wyłącznie dla tramwajów, pojazdów uprzywilejowanych, rowerzystów i pieszych.
Zupełnie zmienił się wygląd placu przed dworcem. Ograniczony został na nim ruch, zlokalizowano jedynie przystanki przelotowe, zapewniono też bezpieczne dojścia w ich kierunku. Pętlę zlokalizowano natomiast przy ul. Rycerskiej, do której dobudowano wydzielona jezdnię dla autobusów i tramwajów (tzw. tram-bus pas). Wraz z tą inwestycją zaczęto wdrażać system ITS, który funkcjonuje do dziś.
Po oddaniu trasy do użytku zrealizowano wiele kolejnych inwestycji, które zdecydowanie poprawiły estetykę tej części miasta: nowy dworzec kolejowy, remonty przyległych ulic i chodników, kamienic, modernizacja przejść podziemnych.
Historia w pigułce:
• Pierwsza linia tramwajowa do dworca uruchomiona została w 1888 roku
• Obsługiwały ją początkowo tramwaje konne
• Trasa prowadziła od ul. Gdańskiej ulicą Dworcową
• Ruch zawieszono w 1990 roku ze względu na zły stan torowiska
• Tramwaje wróciły po 22 latach przerwy