Aktualności komunikacyjne
Wiosenne sprzątanie przystanków. Dostawimy też nowe wiaty
W tym roku wiosenna aura pozwala znacznie wcześniej rozpocząć akcję kompleksowego mycia i sprzątania przystanków autobusowych i tramwajowych w Bydgoszczy.
Akcja pozimowego mycia obejmie w sumie 590 wiat przystankowych i blisko 750 przystanków.
W kwietniu planujemy też montaż kolejnych wiat przystankowych w mieście.
Zaplanowane prace polegać będą na dokładnym wyczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń wiat.
Myciu podlegać będą również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat.
Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane będą także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmują nie tylko same wiaty przystankowe ale także obszar peronu przystankowego.
Z zewnątrz wyczyszczone zostaną również tablice informacji pasażerskiej.
Prace rozpoczną się 8 kwietnia i potrwają około tygodnia.
W tym roku każda wiata będzie kompleksowo wyczyszczona przynajmniej 3 razy.
Nowe wiaty przystankowe
Zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem, co roku dostawiamy na bydgoskich przystankach.
Kolejne pojawiają się już niebawem.
Jeszcze w kwietniu planujemy zamontować wiaty na przystanku Fordońska/Łowicka (kierunek Fordon) oraz Bora Komorowskiego/Kiedrowskiego (kierunek Mariampol)
Dodatkowo prowadzimy postępowanie przetargowe w zakresie dostawy i montażu kolejnych wiat przystankowych.
W ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego nowe zadaszenia miałyby stanąć w Łęgnowie - na przystankach: Toruńska/Wypaleniska (w obu kierunkach), Toruńska/Przyłubska (w obu kierunkach) Dworzec Łęgnowo (kierunek Stomil), Toruńska – Wieża Ciśnień (w obu kierunkach) i Plątnowska – Otorowska w stronę Łęgnowa.
W Bydgoszczy mamy 590 wiat przystankowych.
Ustawiane są zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już blisko 94 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Budowa mostów nad Brdą - zmiany w organizacji ruchu na ul. Toruńskiej i Perłowej
Informujemy, że od 01 kwietnia wprowadzone zostaną zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu przy moście Kazimierza Wielkiego i na ul. Toruńskiej.
Wyłączona z ruchu zostanie jezdnia drogi południowo-wschodniej ul. Kazimierza Wielkiego.
Przeplotka ruchu zostanie przesunięta bliżej skrzyżowania z Toruńską.
Pojawią się dodatkowe zwężenia a ruch pojazdów przy wjeździe na most zostanie przełożony na drugą jezdnię.
Dodatkowo od 01 kwietnia rozpoczną się przygotowania do wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na jezdni południowej ul. Toruńskiej przy Perłowej.
W związku z powyższym wystąpią miejscowe utrudnienia i przewężenia na odcinku ul. Toruńskiej od MWIK do ul. Nowotoruńskiej.
Ruch tramwajowy będzie odbywał się na tym odcinku bez zmian.
Tydzień później zostanie wprowadzona już docelowa zmiana w organizacji ruchu na powyższym odcinku (od skrzyżowania Toruńska/Nowotoruńska do miejskich wodociągów).
Szczegóły podamy w późniejszym terminie.
Koniec obostrzeń w pojazdach komunikacji miejskiej
Od 4 kwietnia we wszystkich pojazdach bydgoskiej komunikacji miejskiej, zlikwidowane zostaną na przodzie pojazdu tzw. strefy bezpieczeństwa dla kierowców i motorniczych.
Prowadzący pojazd ponownie będą zobligowani do sprzedaży biletów jednorazowych, zgodnie z wczesniej obowiązującymi zasadami:
- w dni robocze sprzedaż biletów do godz. 19.00 prowadzona będzie tylko na przystankach początkowych oraz innych odpowiednio oznakowanych,
- sprzedaż biletów po godz. 19.00 będzie realizowana na wszystkich przystankach,
- w soboty, niedziele i święta sprzedaż biletów u kierowców całodobowo na wszystkich przystankach,
- na wszystkich liniach międzygminnych – całodobowo na wszystkich przystankach,
Przypominamy, że:
• bilet można nabyć tylko za odliczoną gotówkę,
• przy zakupie biletu w pojeździe nie pobiera się dopłat,
• zamiar zakupu biletu należy zgłosić prowadzącemu pojazd przed ruszeniem pojazdu z przystanku,
• zakupiony bilet u prowadzącego pojazd uprawnia do podróżowania tylko po jego niezwłocznym skasowaniu w urządzeniu kasującym.
Wspólnie z gminami wzmacniamy podmiejską komunikację
Przypominamy, że od 1 kwietnia w porozumieniu z gminami Osielsko i Dobrcz wzmocnione zostaną linie autobusowe 93, 94, 95.
Gmina Osielsko przygotowuje się natomiast do budowy nowoczesnego punktu przesiadkowego dla podmiejskich autobusów.
Od kwietnia zwiększona zostanie liczba kursów w dni powszednie na linii nr 93, 94, 95.
Dodatkowo dla linii nr 98 zwiększona zostanie liczba kursów do Bożenkowa.
Uruchomiony zostanie też dodatkowy przystanek pn. Żołędowo/Klonowa.
Wszystkie autobusy linii nr 94 będą kursować przez Maksymilianowo.
W związku z tymi zmianami, dotacja gminy Osielsko w roku 2022 na pokrycie kosztów komunikacji międzygminnej wzrośnie o ok. 450 tys zł, a gminy Dobrcz o ok. 15 tys zł.
Wygodne przesiadki na autobus
Gmina Osielsko przygotowuje się również do budowy punktu przesiadkowego przy skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i Jeziorańskiej. Ma on integrować komunikację podmiejską z transportem indywidualnym. Planowane są między innymi nowe przystanki autobusowe, parkingi dla rowerów i samochodów. Gmina uwzględni na etapie projektowania możliwość jego zintegrowania z system P+R, który powstaje w Bydgoszczy. Do 6 kwietnia trwają konsultacje społeczne. Więcej szczegółów znajduje się na stronie Urzędu Gminy.
W Bydgoszczy budowa parkingów P+R zakończy się natomiast latem.
Obiekty zlokalizowane w Myślęcinku, Nowym Fordonie oraz przy węźle zachodnim i rondzie Kujawskim mają zachęcać m.in. mieszkańców gmin Metropolii Bydgoszcz do podróżowania do centrum miasta z wykorzystaniem komunikacji publicznej.
Więcej informacji o nowych rozwiązaniach i taryfach znajduje się TUTAJ.
Duże zainteresowanie podmiejskimi liniami
Przypominamy, że już sześć gmin ościennych (obok Białych Błot, Osielska, Dobrcza, Nowej Wsi Wielkiej, Dąbrowa Chełmińska), zawarło z Miastem Bydgoszcz porozumienie o wspólnej organizacji transportu publicznego. Siatka podmiejskich połączeń, z roku na rok się rozwija i cieszy coraz większym zainteresowaniem mieszkańców regionu.
Pierwsza linia podmiejska formalnie została uruchomiona w 2006 roku i obsługiwała Lipniki oraz Białe Błota. Dziennie korzystało z niej ponad 2300 pasażerów.
Dziś każdego dnia z linii podmiejskich korzysta już prawie 8000 osób.
Podmiejskie linie kursujące do gminy Osielsko korzystają od 2 lat z buspasów na ul. Gdańskiej.