Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...W najbliższą niedzielę (8 grudnia) zachęcamy do skorzystania z przejazdów "mikołajkowym" autobusem obsługiwanym przez zabytkowy tabor. Odrestaurowany Jelcz wykona kursy na liniach nr 52, 60, 69. Przypominamy, że tego dnia na górnym tarasie jeździć będą też specjalne linie tramwajowe.

Czytaj więcej...

Przypominamy, że dziś (3 grudnia ) rozpoczął się kolejny etap prac przy budowie nowego ronda na połączeniu ulic Broniewskiego, Stawowej i Władysława IV. Wykonywana będzie wschodnia część nowego skrzyżowania z ruchem okrężnym. Na Błoniu skorygowany został tymczasowo przebieg linii autobusowej nr 57.

Prace przy budowie ronda wykonawca rozpoczął z końcem października. Teraz w kolejnym ich etapie konieczne jest zamknięcie  ul. Stawowej od strony wschodniej (dojazd od strony cmentarza).

Czytaj więcej...

W związku z tym linia nr 57 kierowana będzie od ronda u zbiegu Stawowej i 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich do pętli Błonie objazdem. Autobusy pojadą ulicami 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich i Szubińską. Wyłączone z obsługi będą przystanki Stawowa –Władysława IV i Schulza-Stawowa. Na trasie objazdowej dla kierunku Dworzec Główny wytyczone zostaną przystanki:

  • Szubińska / Żwirki i Wigury
  • Stawowa / 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich (tymczasowy)

Dla kierunku Błonie funkcjonować będą natomiast przystanki:

  • Szubińska / Gnieźnieńska
  • Szubińska / Żwirki i Wigury.

Kierowcy mogą ominąć plac budowy korzystając także z innych ulic równoległych do Stawowej.

Czytaj więcej...

W ramach realizowanej inwestycji zbudujemy wyspę centralną i przebudujemy 4 wloty ulic. Jezdnie zostaną przed rondem rozdzielone niewielkimi azylami, które umożliwią pieszym przejście na drugą stronę ulicy w dwóch etapach. Dodatkowo odpowiedni profil wlotów wymusi ostrożniejszą jazdę. Przebudowane zostaną też chodniki przylegające do nowych jezdni. Zaplanowaliśmy też nowe  nasadzenia. Wokół wyspy centralnej i na łukach wydzielimy dodatkowe, zabrukowane powierzchnie, które ułatwią manewry szczególnie większym pojazdom, m.in. autobusom.

Zakończenie podstawowych prac przy sprzyjającej pogodzie planowane jest jeszcze w tym roku.

Czytaj więcej...

Tramwaje na górny taras wracają 12 grudnia. Wcześniej z okazji „Mikołajek” zapraszamy wspólnie z generalnym wykonawcą do skorzystania ze specjalnych linii, które uruchomimy już w najbliższą  niedzielę (8 grudnia). To doskonała okazja, by zapoznać się ze wszystkimi zmianami jakie zaszły w tej części miasta.

Powrót regularnych linii uzgodniliśmy z przewoźnikami na 12 grudnia. Tymczasem już w piątek (29 listopada) odebraliśmy pozwolenie na użytkowanie. Skorzystamy z niego już w najbliższą niedzielę (8 grudnia). Tradycyjne przejazdy mikołajkowe zorganizujemy po nowych torowiskach na górnym tarasie.

Czytaj więcej...

- Za nami rozbudowa największego bydgoskiego węzła tramwajowego – mówi dyrektor ZDMiKP, Jacek Witkowski. – Wspólnie z wykonawcą udało się nam zrealizować cały zakres prac. Oddajemy nowoczesną infrastrukturę, która zachęca i ułatwia podróże komunikacją publiczną. Powstały drogi rowerowe i nowe chodniki.  Dziękuję mieszkańcom za cierpliwość podczas realizacji tej inwestycji. Liczę, że po zakończeniu rozbudowy ul. Kujawskiej jeszcze więcej bydgoszczan wybierze komunikację publiczną lub rower do podróżowania po mieście. 

Sprostali wyzwaniu

Generalnym Wykonawcą była firma ZUE.S.A Kraków. Inwestycja była dla niej dużym wyzwaniem ze względu na rosnące koszty pracy i materiałów budowlanych. Dodatkowo wszystkie roboty toczyły się przy dużych natężeniach ruchu oraz wymagały dodatkowej koordynacji z przebudowa sieci ciepłowniczej. Prace zajęły 16 miesięcy.

 

Czytaj więcej...

Niskopodogowiec z zabytkową „eNką”

Mikołajkowe linie specjalne będą wozić pasażerów bezpłatnie na dwóch trasach:

  • K – Wyżyny- Kapuściska- Wyżyny
  • G – Wyżyny – Glinki – Wyżyny

Na linii „K” kursować będzie zabytkowa „eNka”. Odjazdy z pętli na Wyżynach zaplanowane zostały o godzinach: 10:25, 11:05, 11:25, 11:45, 12:05, 12:25, 12:45, 13:25, 13:45, 14:05.

Na linii „G” kursować będzie natomiast nowoczesny tramwaj 122N. Odjazdy z pętli na Wyżynach zaplanowano o godzinach: 10:15, 10:35, 11:15, 11:35, 11:55, 12:15, 12:35, 12:55, 13:15, 13:35, 13:55, 14:15.

Na pętli przy ul. Magnuszewskiej na podróżnych od godziny 10 do 14 czekać będą gorące napoje oraz posiłki.  Wraz z darmowymi przejazdami to prezent sfinansowany przez wykonawcę.

Czytaj więcej...

Tymczasowy układ linii

Tramwaje 12 grudnia wrócą na regularne trasy.

  • Na Kapuściska pojadą linie nr 7 i 8,
  • Na Glinki linia nr 4.
  • Na ulicy Wojska Polskiego tramwaje będą kończyły trasę tymczasowo na zmodernizowanej pętli przy Magnuszewskiej (linie nr 2 i 9).

Z myślą o zapewnieniu dogodnego dojazdu do zabudowań zlokalizowanych wokół Babiej Wsi oraz obiektów sportowych linia nr 2 będzie wykonywała w obu kierunkach tak zwane przejazdy kieszeniowe przez pętlę na Babiej Wsi. To tymczasowe rozwiązanie do czasu zakończenia rozbudowy ronda Bernardyńskiego. Pozostałe linie (nr 4,7,8) pojadą bezpośrednio na swoje pętle. Docelowy układ nowych linii będzie wprowadzony po oddaniu do użytku torowiska na Kujawskiej. Poprzedzą go konsultacje społeczne.

Czytaj więcej...

Odnowiliśmy tabor

Rozbudowane i wyremontowane torowiska na górnym tarasie będą obsługiwane między innymi zakupionymi do tego celu tramwajami Swing. W pakiecie obejmującym rozbudowę pętli Kapuściska oraz ul. Kujawskiej zakupiliśmy 21 nowoczesnych składów. Tramwaje typu Swing zapewniają komfortowe podróżowanie również pasażerom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Zarówno w przestrzeni pasażerskiej, jak i w kabinie motorniczego są klimatyzowane. Charakteryzują się też wysoką odpornością zderzeniową. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie krótkiego odcinka trasy bez zasilania z sieci trakcyjnej.

Czytaj więcej...

Nie tylko nowy węzeł

Tramwaje na górnym tarasie dzięki naszym inwestycjom będą poruszały się wyłącznie po nowych torowiskach. W poprzedniej dekadzie zmodernizowaliśmy całe torowisko wzdłuż ulicy Szpitalnej. W ostatnich latach wyremontowaliśmy też tory pomiędzy ulicami Kombatantów i Baczyńskiego oraz w rejonie ul. Ujejskiego i kładki na ul. Wojska Polskiego. Z końcem ubiegłego roku zakończyliśmy natomiast kompleksową przebudowę pętli Kapuściska.

Ważne liczby:

  • Koszt rozbudowy węzła Szarych Szeregów – 64,5 mln zł
  • Zakup 21 Swingów – 161 mln zł
  • Liczba rozjazdów i krzyżownic na węźle - 24 szt.
  • Gwarancja - 8 lat

Czytaj więcej...

Czytaj więcej...

W trakcie remontu pętli przy Babiej Wsi wymieniamy słupy podtrzymujące trakcję oraz część oświetlenia. Część z nich to elementy niezrealizowanego w czasie wojny projektu zakładającego uruchomienie w Bydgoszczy sieci trolejbusowej. Pozostaną one w dotychczasowej lokalizacji. 

 

Trolejbusy w okresie wojny cieszyły się rosnącą popularnością ze względu na brak paliw. W Bydgoszczy inwestycję rozpoczęto w 1943 roku. Pierwsza linia miała połączyć  Lotnisko (obecne osiedle Błonie) z osiedlem Leśnym (ulicę Gdańską). W roku 1944 sprowadzono z Mannheim 4 trolejbusy, a otwarcie linii zaplanowano na 27 stycznia 1945.

 Czytaj więcej...Wkroczenie do Bydgoszczy Armii Czerwonej przekreśliło te plany. Większość sieci została wówczas uszkodzona, a pojazdy jeszcze przed wkroczeniem wojsk wywieziono do Gdańska. Sieć i słupy wykorzystano natomiast do obudowy trakcji tramwajowej. Tak trafiły one m.in. na Babią Wieś. Oprócz słupów pozostałością po niezrealizowanym projekcie są również haki mocujące sieć trakcyjną m.in. na ul. 3 Maja.

70—letnie słupy w rejonie remontowanej pętli Babia Wieś pozostaną w dotychczasowych lokalizacjach – takie rozwiązanie rekomendował  konserwator zabytków. Nie natrafiliśmy do tej pory na żadne zdjęcia trolejbusów, które miały jeździć po Bydgoszczy. Prawdopodobnie były to pojazdy podobne do kursujących w okresie wojennym w innych miastach np. w Insterburgu (obecnie Czerniachowsk).

Czytaj więcej...