Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...Od 11 do 20 maja Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny Yutong U12.
Testy będą przeprowadzane na liniach autobusowych 54, 57, 59, 60, 77 i 80.

To kolejny sprawdzian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do wspólnej przejażdżki.

Czytaj więcej...Testowany elektryk to model Yutong U12. 
Autobus chińskiego producenta, ma 12 metrów długości. Na pokładzie posiada 34 miejsca siedzące i może zabrać 90 pasażerów.
Na jednym ładowaniu autobus osiąga nawet 400 kilometrów, a jego stylistyka została doceniona nagrodą Busworld Design Award podczas Busworld Europe w Brukseli.

Zeroemisyjny autobus Yutong U12 wyróżnia się nawet 400-kilometrowym zasięgiem na jednym ładowaniu, osiąganym dzięki bezkobaltowym bateriom oraz rekuperatorowi energii – umożliwiającemu odzyskiwanie jej podczas hamowania.

Czytaj więcej...O komfort i wygodę pasażerów dbają m.in. automatyczna klimatyzacja, elektryczne ogrzewanie oraz siedzenia wyposażone w ładowarki USB.
Konstrukcja autobusu jest niskopodłogowa, odpowiadając na potrzeby osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Autobus jest przyjazny także dla kierowcy, zapewniając mu panoramiczny kokpit, zestaw kamer z 360-stopniowym widokiem oraz pełną kontrolę kluczowych parametrów.

Autobus elektryczny będzie kursował od 11 do 20 maja na liniach autobusowych 54, 57, 59, 60, 77 i 80.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.

Czytaj więcej...Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, dlatego przejazd autobusem trzeba opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
W autobusie zamontowane są kasowniki starego typu.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich i wielu przydatnych informacji wewnątrz.
Elektryk jest pomalowany na żółto i czerwono, więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.

Czytaj więcej...Yutong, choć wydaje się firmą nieznaną na polskim rynku, to posiada już 15% światowego rynku autobusów nisko- i zeroemisyjnych. W Europie ma zakontraktowanych 12 tys. sztuk takich pojazdów, a na świecie jeździ lub jeździć będzie 170 tys. autobusów tego producenta.
Kilkanaście takich pojazdów zostało ostatnio zakupionych w Warszawie.

Zachęcamy do przejazdu

Godziny odjazdów autobusu elektrycznego:
11.05.2024 r.
Dworzec Główny: 8:51 (57), 10:56 (80), 12:25 (80), 13:56 (80), 15:19 (80), 16:51 (57),
Błonie: 9:45 (57),
Port Lotniczy: 11:43 (80), 13:02 (80), 14:43 (80), 16:02 (80).

12.05.2024 r.
Niklowa: 6:38, 8:08, 10:08, 12:08, 14:08, 16:08, 18:08;
Morska: 7:25, 9:21, 11:18, 13:18, 15:18, 17:21

14.05.2024 r.
Błonie: 6:29, 7:59, 9:34, 10:54, 12:14, 13:45, 15:14,
Piaski: 7:15, 8:45, 10:45, 11:35, 14:30,
Smukała: 12:55, 15:55

15.05.2024 r.
Dworzec Główny: 5:13 (57), 6:52 (80), 9:04 (80), 10:53 (57), 12:34 (57), 14:12 (57), 16:01 (80), 17:42(57)
Błonie: 5:55 (57), 11:44 (57), 13:24 (57), 15:07 (57).
Port Lotniczy: 8:03 (80), 10:03 (80), 17:03 (80)

17.05.2024 r.
Błonie: 5:30 (60), 6:45 (59), 8:30 (60), 10:15 (59), 11:45 (59), 13:15 (60), 14:27 (60), 15:52 (60), 17:27 (60), 19:00 (60)
Kapuściska: 11:02 (59), 12:32 (59)
Łęgnowo: 7:37 (59)
Morska: 5:07 (60), 6:11 (60), 9:16 (60), 13:48 (60), 15:13 (60), 16:44 (60), 18:31 (60)

18.05.2024 r.
Dworzec Główny: 8:51 (57), 10:56 (80), 12:25 (80), 13:56 (80), 15:19 (80), 16:51 (57),
Błonie: 9:45 (57),
Port Lotniczy: 11:43 (80), 13:02 (80), 14:43 (80), 16:02 (80).

20.05.2024 r.
Błonie: 6:29, 7:59, 9:34, 10:54, 12:14, 13:45, 15:14,
Piaski: 7:15, 8:45, 10:45, 11:35, 14:30,
Smukała: 12:55, 15:55

Czytaj więcej...Rozszerzymy zamówienie na modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej.
Rada Miasta zdecydowała o niezbędnych zmianach w budżecie oraz wieloletniej prognozie finansowej.

Prace budowlane realizowane będą w przyszłym roku i dzięki nim także Łęgnowo będzie obsługiwane nowoczesnymi niskopodłogowymi tramwajami.

Z początkiem roku podpisana została umowa o wartości 60 mln zł na modernizację ul. Toruńskiej od nowych mostów do zajezdni.
Zakres inwestycji obejmuje m.in. wymianę torowiska wraz z podbudową, słupów podtrzymujących sieć, oświetlenia. Modernizowane będą wszystkie przejazdy.

Czytaj więcej...Dzięki tej inwestycji tramwaje szybciej i bezpieczniej przejadą przez kluczowy odcinek łączący bydgoską sieć z zajezdnią. W zakres inwestycji wejdzie też część drogowa zakładająca przede wszystkim wybudowanie po południowej stronie ulicy infrastruktury dla rowerzystów (z nawierzchniami bitumicznymi) oraz pieszych (z chodnikami z płyt betonowych). Na nowo budowane będą perony, które będą wyższe i ułatwią wygodniejsze wsiadanie do tramwajów.

W przetargu uwzględniona została możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne odcinki ul. Toruńskiej:
• od ul. Perłowej do ronda Toruńskiego (dodatkowy łączny koszt 7 mln zł)
• od zajezdni do pętli „Stomil". (dodatkowy łączny koszt 53 mln zł)

Czytaj więcej...Rada Miasta na nadzwyczajnej sesji zaakceptowała zmiany w budżecie i Wieloletniej Prognozie Finansowej. Pozwolą one na uruchomienie środków na rozszerzenie zadania o wyżej wymienione odcinki. Przy okazji inwestycji tramwajowej powstaną również inne elementy drogowej infrastruktury, w tym ścieżki rowerowe i oświetlone przejścia.

Dzięki tej inwestycji, po zakończeniu prac, w roku 2026, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy.
Obecnie realizujemy całkowitą wymianą starszych pojazdów na nowoczesne tramwaje.

 

Czytaj więcej...Z początkiem maja wprowadzonych zostanie kilka zmian w funkcjonowaniu komunikacji publicznej, które ułatwią między innymi dojazd do popularnych miejsc rekreacji.
Startuje też sezon tramwajów wodnych. Wykonawca prac na Wyżynach rozpoczyna natomiast budowę przejścia na poziomie jezdni. W dniach 3-5 maja zamkniętę zostanie torowisko na Wojska Polskiego i uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza.


Czytaj więcej...Autobusem do parku lub na działkę
Od 1 maja
na okres letni wprowadzone zostaną też zmiany na kilku liniach autobusowych.
Na linii nr 73 zostaną wprowadzone tzw. letnie rozkłady jazdy, w których uwzględniona jest obsługa Dworca Bielawy we wszystkie dni tygodnia. Ułatwi to do końca września dojazd do ogrodów działkowych wzdłuż ul. Inwalidów.
Linia międzygminna nr 40 jeżdżąca do Ostromecka będzie kursowała również w soboty, niedziele i święta. Letni rozkład obowiązywać będzie do końca września.
W weekendy wzmocniona zostanie też obsługa Myślęcinka linią nr 52. Do końca września wszystkie kursy w dni wolne realizowane będą do pętli w Myślęcinku lub do Podkowy.
Z początkiem maja wprowadzone zostaną też drobne korekty pojedynczych kursów na liniach tramwajowych nr 4, 7 i 9.

Biegi w Parku Przemysłowym
W dniu 05 maja w związku z organizowanym biegiem pn. „Wiosenny Festiwal Biegowy" w godzinach 08:00–16:00 wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu linii nr 84.
Autobusy będą kierowane na trasę czasowo zmienioną:
Kierunek Kapuściska – przebieg zmieniony ulicami Glinki, Bydgoskich Przemysłowców - od przystanku Park Przemysłowy / Petresona powrót na stałą trasę
Kierunek Glinki – przebieg zmieniony ulicą Bydgoskich Przemysłowców od Park Przemysłowy / Pacierkowicza powrót na stałą trasę

Czytaj więcej...Ruszają wodne tramwaje
Tegoroczny sezon rozpocznie się już 26 kwietnia i potrwa do 6 października.
Trasy rejsów, Słoneczna i Staromiejska, obsługiwane są statkami o napędzie elektrycznym Słonecznik I i Słonecznik II. Każdy z nich zabiera na pokład do 28 pasażerów. Wejście na pokład dla obu tras przy Rybim Rynku. Przypominamy, że bilety najlepiej zamówić przez Internet na stronie https://visitbydgoszcz.pl/pl/rejsy.
Dostępny jest tam również rozkład jazdy oraz inne praktyczne informacje.

Ważne inwestycje, niezbędne objazdy
Po długim majowym weekendzie prace rozpoczną się także na ulicach: Pod Skarpą, Łęczyckiej a także roboty wodociągowe na Górzyskowie.
Szczegóły zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji publicznej, podamy w odrębnych komunikatach na naszej stronie internetowej i kontach społecznościowych ZDMiKP. Obecnie wykonawcy pracują jeszcze nad czasową organizację ruchu, która ma zapewnić możliwie płynny ruch na odcinkach prowadzonych robót.



Czytaj więcej...Dobiega końca akcja kompleksowego mycia i sprzątania przystanków autobusowych i tramwajowych w Bydgoszczy.
Akcja pozimowego mycia objęła ponad 600 wiat przystankowych.

W kwietniu i maju planujemy montaż kolejnych wiat na terenie miasta.


Czytaj więcej...Prace czyszczenia wiat polegają na dokładnym wyczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń wiat. Myte są również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat.

Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane są także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmują nie tylko same wiaty przystankowe ale także obszar peronu przystankowego. Z zewnątrz wyczyszczone zostaną również tablice informacji pasażerskiej.
Obecne prace dobiegają końca.
W sumie w tym roku każda wiata będzie kompleksowo wyczyszczona aż 3 razy.

Czytaj więcej...Nowe wiaty przystankowe
Zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem, co roku dostawiamy na bydgoskich przystankach.
W ostatnim czasie wiaty pojawiły się przy ul. Perłowej, mostach Kazimierza Wielkiego oraz pl. Kościeleckich.
19 kwietnia dostawiliśmy natomiast nowe zadaszenie na przystanku Nakielska/Wrzesińska. 

Jeszcze w kwietniu nowe wiaty pojawią się na przystanku Kamienna/Gajowa oraz 7 nowych wiat powstanie w ciągu ul. Inwalidów (zadanie z BBO)
W maju 8 zadaszeń dla Pasażerów dostawimy na terenie osiedla Łęgnowo Wieś (zadanie BBO).
Wymienimy też wiatę na pętli Przemysłowa.

Czytaj więcej...W Bydgoszczy mamy w sumie 632 wiaty przystankowe.
Ustawiane są zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.

Obecnie na terenie miasta już blisko 95 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.

Strona 13 z 254