Aktualności
Bezpieczna ul. Szubińska – kolejna inwestycja za nami
W poprawę bezpieczeństwa na ul. Szubińskiej zainwestowaliśmy w ostatnich latach kilkanaście milionów złotych. Obecnie kończymy doświetlanie przejść bez sygnalizacji. Wcześniej odnowiliśmy nawierzchnię , wprowadziliśmy ograniczenia tonażowe, wybudowaliśmy miejsce do ważenia tirów, drogę rowerową oraz zmodernizowaliśmy pętlę autobusową i część chodników.
W tym roku kontynuujemy instalację dodatkowego oświetlenia na przejściach dla pieszych. Wśród nich są między innymi dwa przejścia na ulicy Szubińskiej. Dodatkowe lampy stanęły już przy „zebrze” na wysokości Łabiszyńskiej. Wkrótce włączymy zestawy lamp przy przejściu na wysokości klubu „Logistyk”.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych latarni z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających. Zakończenie wszystkich prac i odbiory planowane są jeszcze przed świętami. Na to zadanie realizowane przy 23 przejściach wydamy łącznie blisko milion złotych. Nowe urządzenia będą objęte 5-letnią gwarancją.
W ciągu ostatnich lat z myślą o poprawie bezpieczeństwa na ul. Szubińskiej zrealizowaliśmy kilka innych zadań. Jednym z najważniejszych była budowa drogi rowerowej na odcinku od ul. Pięknej do granicy miasta. Budowa nowej infrastruktury dla rowerzystów poza jezdniami to jeden z najskuteczniejszych sposobów na ograniczenie liczby wypadków i kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu. Zmieniliśmy również organizację ruchu, która ograniczyła tranzyt pojazdów ciężarowych. By umożliwić skuteczne egzekwowanie ograniczeń zbudowaliśmy miejsce do kontroli pojazdów, w tym do ich ważenia. Z myślą o wygodzie pasażerów komunikacji publicznej kompleksowo zmodernizowaliśmy pętlę Błonie. Powstały wyższe perony, przejścia dla pieszych przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Budując system ITS na ul. Szubińskiej wymieniliśmy sygnalizacje i zsynchronizowaliśmy ich pracę.
Planujemy również modernizację odcinka ulicy pomiędzy Piękną i placem Poznańskim. Wstępne opracowanie powstanie w przyszłym roku - będzie ono częścią koncepcji związanej z wytyczeniem nowego torowiska łączącego rondo Kujawskie przez Szwederowo z rondem Grunwaldzkim.
Dodatkowe oświetlenie na osiedlu Łegnowo-Wieś
W najbliższych tygodniach ustawimy latarnie przy ul. Wypaleniska. To kolejna ulica w Łęgnowie Wsi, którą wyposażamy w oświetlenie.
Latarnie ustawimy w pierwszej kolejności na odcinku od ul. Toruńskiej do mostku. Z ulicy korzystają mieszkańcy oraz pracownicy oczyszczalni ścieków. Zależy nam na uruchomieniu latarni na początku nowego roku. Zadanie finansujemy w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Rezerwujemy na nie 40 tysięcy złotych. W ubiegłym roku głosowało na to przedsięwzięcie ponad 70 osób.
W przyszłym roku planujemy kontynuację budowy oświetlenia na tej ulicy w kierunku kolejnych zabudowań. Wcześniej na tym osiedlu latarnie ustawiliśmy między innymi na odcinkach ulic Otorowskiej i Toruńskiej.
Więcej informacji o oświetleniu innych ulic znajduje się TUTAJ.
Akcja Zima – prognozowane są pierwsze opady
Od najbliższego weekendu prognozowany jest spadek temperatury poniżej zera. Możliwe są również niewielkie opady. W czasie intensywnych opadów po bydgoskich ulicach może równocześnie kursować ponad 20 pługosolarek. W pierwszej kolejności zawsze kierujemy je na najważniejsze arterie i podjazdy. W razie niekorzystnych prognoz będziemy posypywać ulice przed opadami.
- Nasze działania ograniczają skutki niekorzystnych warunków pogodowych – podkreśla dyrektor ZDMiKP. – Jacek Witkowski. – W trakcie intensywnych opadów, nawet jeśli na ulicach pracują wszystkie zakontraktowane pługosolarki nie uzyskamy takich parametrów nawierzchni jak latem. Warto o tym pamiętać. W pierwszej kolejności zawsze skupiamy się na utrzymaniu przejezdności najważniejszych ulic, którymi poruszają się autobusy oraz podjazdów. Wzorem ubiegłych lat w przypadku niekorzystnych prognoz drogi będą posypywane mieszankami z solą jeszcze przed opadami. Będziemy też odśnieżać część dróg rowerowych, z których korzysta coraz więcej bydgoszczan w okresie zimowym.
Sprzęt w gotowości
Do podjęcia akcji zimowej na drogach zakontraktowaliśmy 14 pługosolarek. W przypadku bardzo ciężkich warunków gotowe do wyjazdu są 23 pługosolarki. Do odśnieżania dróg w okresie zimowym wykorzystujemy poza tym dwie równiarki. Wcześniej zamówiliśmy również niezbędne materiały. W poprzednim sezonie zużyliśmy prawie 3700 ton soli oraz blisko 600 ton piasku. Chociaż nie występowały liczne opady akcja zima kosztowała prawie 6 mln złotych. Za taką kwotę moglibyśmy wyremontować dwa razy więcej chodników lub wybudować ponad 10 przystanków wiedeńskich.
Odśnieżamy nie tylko jezdnie i chodniki
W pierwszym standardzie utrzymania znajduje się blisko 350 kilometrów dróg. Zakładamy, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać wszystkie odcinki w ciągu 4 godzin.
Akcja zima jest realizowana w oparciu o wieloletnie umowy z wykonawcami. Pozwala to firmom wyspecjalizowanym w zimowym utrzymaniu dróg na inwestycje w specjalistyczny sprzęt.
W planie zimowego utrzymania ujęte są:
- jezdnie,
- place publiczne,
- ciągi piesze i rowerowe,
- schody,
- przystanki tramwajowe, autobusowe,
- strefy płatnego parkowania „A” i „B”.
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne utrzymują torowiska, zwrotnice oraz pętle tramwajowe.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników Zarządu. Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną akcją Zima można zgłaszać:
- Telefonicznie:
- tel. 52 582 27 14 lub 15,
- kom. 783 931 717
- Mailowo:
- Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Pomagają nowoczesne rozwiązania
Za odśnieżanie jezdni odpowiedzialne będą dwie firmy : Remondis (Rejon północny, wschodni i zachodni) oraz Corimp południowa część miasta). Kontrolę jakości prac ułatwiają nam nowoczesne urządzenia m.in. czujniki pracy pługa, czujniki posypu, i systemy GPS montowane w pojazdach. W akcji "Zima" dużym wsparciem jest również system ITS zapewniający podgląd najważniejszych skrzyżowań oraz informujący o czasach przejazdu. Wykorzystujemy też system wczesnego ostrzegania o gołoledzi.
Utrzymanie chodników i miejsc w strefach płatnego parkowania podzielone jest na kilka zadań, które powierzyliśmy 6 mniejszym firmom. To łącznie prawie pół miliona metrów kwadratowych, które wymagają przede wszystkim ręcznego utrzymania.
Zadbaj o swój samochód i bezpieczeństwo
Prosimy również kierowców o przygotowanie samochodów do zimy. Wymiana opon na zimowe ułatwi poruszanie się po jezdniach w trakcie opadów i skróci drogę hamowania. Warto również sprawdzić poziom wszystkich płynów oraz stan akumulatora. Dostosujmy również prędkość do szybko zmieniających się warunków na drodze. Warto również śledzić komunikaty o warunkach pogodowych.
Celujemy w unijne fundusze na nowe torowiska
We wtorek (26 listopada) wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na wykonanie wielowariantowej koncepcji niezbędnej do rozwoju naszej sieci tramwajowej. To niezbędny dokument by inwestować w torowiska wykorzystując unijne fundusze. Na wstępne plany rezerwujemy 880 tysięcy złotych.
Realizacją zamówienia zainteresowane były trzy podmioty. Po analizie złożonych ofert oraz ich ocenie wybraliśmy najkorzystniejszą. Zamierzamy podpisać umowę z firmą WYG International. Zadeklarowała ona realizację zadania za kwotę 880 tysięcy złotych i duże doświadczenie zespołu projektowego. Warto podkreślić, że ten podmiot wcześniej projektował również inne bydgoskie torowiska m.in. budowę połączenia tramwajowego ulic Fordońskiej i Toruńskiej z nowym mostem przez Brdę oraz modernizację torowiska na Kapuściskach. Jeśli będzie to możliwe, jeszcze w tym roku podpiszemy umowę z wykonawcą. Prace koncepcyjne zajmą około roku.
Nowe trasy lepiej skomunikują między innymi centrum miasta oraz osiedla Bielawy, Bartodzieje, Szwederowo i Górzyskowo. Wielowariantowe koncepcje, określają najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego, transportowego, ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego.
Więcej informacji o planowanych kierunkach rozwoju naszej sieci torowisk znajduje się w tekście „Rozbudujemy tramwajową sieć”.