Aktualności
Kolejowe konstrukcje w remoncie
Na terenie Fordonu remontowane są podpory wiaduktów w ciągu linii kolejowej do Chełmży. W tym tygodniu rozpoczną się roboty na obiekcie przy ul. Kaliskiego. W poprzednich latach odnowiliśmy nawierzchnie ulic biegnących pod kolejowymi konstrukcjami.
Prace na ul. Kaliskiego prowadzone będą od poniedziałku (18 listopada)w dwóch etapach. W pierwszym zostanie zwężona wschodnia część jezdni pod wiaduktem z nadaniem pierwszeństwa ruchu pojazdom poruszającym się od ul. Fordońskiej, ruch pieszy będzie przeniesiony na stronę zachodnią. W drugim etapie zostanie zwężona zachodnia część jezdni pod wiaduktem, ruch pieszy będzie przeniesiony na stronę wschodnią. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wcześniej prace rozpoczęły się na obiekcie przy ul. Brzechwy. Inwestor planuje zakończyć prace w przyszłym miesiącu.
Warto wiedzieć
W ostatnich latach na ulicach przebiegających pod wiaduktami również prowadziliśmy remonty. Nowe nawierzchnie ułożyliśmy na całej długości ulic Kaliskiego i Brzechwy. Dodatkowo wzdłuż ul. Kaliskiego wytyczyliśmy ciąg dla rowerzystów i zadbaliśmy o bezpieczeństwo pieszych montując na wysokości UTP sygnalizację świetlna. Wymienialiśmy także nawierzchnię odcinków ul. Rejewskiego.
Wiadukt nasunięty, czas na jego wyposażenie
Zakończyliśmy jeden z najważniejszych etapów prac na wiadukcie w ciągu ul. Armii Krajowej. Cała konstrukcja w ciągu ostatnich dni została nasunięta na nowe przyczółki. W tym tygodniu planowana jest równie trudna operacja opuszczania przęsła na przyczółki. Wkrótce wybudujemy nowe jezdnie, ciągi pieszo-rowerowe i wyposażymy wiadukt w niezbędne elementy podnoszące bezpieczeństwo.
W ubiegłym miesiącu stalowe elementy tworzące wiadukt zostały scalone na placu budowy. Następnie, z użyciem specjalistycznych siłowników, potężna łukowa konstrukcja o wadze ok. 365 ton została nasunięta na nowe przyczółki. W tym tygodniu planowana jest równie trudna operacja opuszczania przęsła na przyczółki. Obecnie konstrukcja jest jeszcze na tymczasowych łożyskach ślizgowych ok. 2 m nad docelowym poziomem.
Równolegle wykonywane są prace typowo drogowe: korekta przebiegu łącznic ulicy Modrzewiowej, przebudowa przejścia dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na całej długości od targowiska przy ul. Czerkaskiej do cmentarza. Po opuszczeniu całego przęsła do poziomu eksploatacyjnego, zabudowane zostaną urządzenia dylatacyjne, wykonywane będą prace izolacynjo-nawierzchniowe jezdni oraz ciągów pieszego i rowerowego oraz montowane będą urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (m.in. bariery, balustrady) i osłony przeciwporażeniowe. Wspólnie z wykonawcą zależy nam na uzyskaniu jak najwcześniej przejezdności obiektu, by ułatwić poruszanie się ważną arterią. Prace wykończeniowe prowadzone będą również wczesną wiosną.
Nowy obiekt nie tylko pozwoli na bezpieczny przejazd samochodom. Zarezerwowano na nim również miejsce na ciąg pieszo-rowerowy. Pozwoli to pieszym i rowerzystom bezpiecznie dotrzeć do Lasu Gdańskiego. Powstaje już zjazd z obiektu w kierunku drogi pożarowej (dawny trakt do Czarnówka, obecnie osiedle Eskulapa). Częścią inwestycji jest kompleksowa przebudowa przejść dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na wysokości ul. Czerkaskiej. Skorygowany zostanie też wlot w ulicę Modrzewiową, który zostanie zawężony, tak by zmieściły się w sąsiedztwie cmentarza chodniki i drogi rowerowe prowadzące na wiadukt. Zmodernizowana zostanie też sygnalizacja świetlna.
Rozbiórka starego wiaduktu i budowa nowego obiektu o długości blisko 94 metrów kosztuje ponad 20 mln zł. Stalowe elementy będą objęte długą, 15-letnią gwarancją na korozję. W kolejnych latach planowana jest również przebudowa obiektu po stronie zachodniej.
Warto wiedzieć
Budowa tej konstrukcji jest wyjątkowym wyzwaniem zarówno dla nas jako zarządcy, jak i wykonawcy. Zaplanowaliśmy tę inwestycję z bardzo krótkim czasem realizacji podstawowych prac. Wykonawca przed rozpoczęciem robót optymalizował dodatkowo dokumentację, by usprawnić proces budowlany. Wznoszenie konstrukcji odbywa się nad magistralą kolejową o wyjątkowo dużych natężeniach ruchu. Warunki postawione przez PKP praktycznie nie pozwalają na zatrzymanie pociągów.
Poprawiamy bezpieczeństwo pieszych na ul. Fordońskiej
Po analizach natężeń ruchu, danych z policyjnych kontroli i rozmowach z przedstawicielami mieszkańców zdecydowaliśmy się na kolejne inwestycje poprawiające bezpieczeństwo pieszych na ul. Fordońskiej. Oprócz doświetlenia przejść zamontujemy dodatkową sygnalizację świetlną.
W ubiegłym roku na ul. Fordońskiej zainstalowaliśmy nowoczesne oświetlenie na wysokości posesji nr 428 w rejonie skrzyżowania z ulicą J. Brzechwy.
Doświetlimy kolejne dwa przejścia
Teraz podobne prace prowadzimy przy dwóch kolejnych przejściach w Starym Fordonie. Wertykalne oświetlenie montujemy na przejściach przy Magazynowej oraz Zakładach Zbożowych. Dodatkowe systemy lamp i opraw pozwalają kierowcom znacznie szybciej dostrzec pieszych, którzy znajdują się w strefie przejścia. W całym mieście w tym roku zamontujemy w 23 punktach.
Sygnalizacja z myślą o pieszych
Po rozmowach z przedstawicielami mieszkańców osiedla Brdyujście zdecydowaliśmy się również na budowę nowego bezpiecznego przejścia dla pieszych na wysokości ulicy F. Niewiteckiego, które będzie wyposażone w sygnalizację świetlną.
Po obu stronach ulicy Fordońskiej w obszarze Brdyujścia lokowane są kolejne obiekty handlowe, produkcyjne i usługowe, które generują coraz większy ruch pieszych. Z policyjnych raportów wynika, że Fordońska to jedna z ulic, gdzie kierowcy najczęściej nie przestrzegają ograniczeń prędkości. Jednocześnie z wnioskami o poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu wystąpili do nas mieszkańcy osiedla Brdyujście. Rozwiązanie zostało też pozytywnie zaopiniowane przez zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy.
Sygnalizacja świetlna będzie uruchamiana przez pieszych za pomocą odpowiednich detektorów. Zależy nam na tym, by sygnalizacja powstała w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Obecnie trwa procedura związana z wyborem wykonawcy dla tego zadania.
Pracujemy nad kolejnymi projektami
W ciągu ostatnich latach zdecydowaliśmy się na wprowadzanie szeregu rozwiązań zdecydowanie podnoszących bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Więcej informacji o stosowanych rozwiązaniach znajduje się w tekście „Stawiamy na bezpieczeństwo”
Realizujemy i przygotowujemy szereg innych projektów, które mają poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów. Aktualnie przebudowujemy m.in. skrzyżowanie ulic Stawowej z Broniewskiego, doposażamy przejścia dla pieszych w Śródmieściu i na Miedzyniu i wprowadzamy azyle dla pieszych w rejonie skrzyżowania Glinki-Dąbrowa. Pracujemy też nad projektem doposażenie skrzyżowania ulic Głowackiego i Gajowej w progi zwalniające. Poza tym analizujemy możliwość zainstalowania na ul. Toruńskiej w Łęgnowie Wsi sygnalizacji świetlnej z detektorem prędkości pojazdów. Uruchamiałby on czerwony sygnał dopiero po zrejestrowaniu przekroczenia prędkości.
Wspólne decyzje
Na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta Bydgoszczy z ubiegłego roku powołany został zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy. Rozwiązania zapewniające mieszkańcom większy poziom bezpieczeństwa są konsultowane między innymi z udziałem przedstawicieli Komendy Miejskiej Policji, Straży Miejskiej, Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz przedstawicielami środowisk pieszych, transportu publicznego i rowerzystów.
Zmodernizujemy torowisko na ul. Toruńskiej
Ogłosiliśmy przetarg na modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Na tej najdłuższej bydgoskiej ulicy realizowane są również inne zadania. Modernizujemy odcinki sąsiadujące z rozbudowywaną ulica Kujawską oraz na wysokości kinoteatru. Poza tym remontujemy pętlę tramwajową na Babiej Wsi.
Największym zadaniem planowanym na ul. Toruńskiej jest modernizacja infrastruktury torowo-sieciowej wzdłuż ul. Toruńskiej na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej oraz od zajezdni tramwajowej do ul. Spadzistej łącznie z pętlą tramwajową.
Co się zmieni?
Modernizacji poddane zostaną wszystkie przejazdy wzdłuż torowiska. Wymienione zostanie torowisko wraz z podbudową, słupy podtrzymujące sieć trakcyjną, oświetlenie. W zakres zadania wchodzi też przebudowa pętli „Stomil” (dodatkowy tor odstawczy) oraz wprowadzenie systemu ITS, nadającego priorytet pojazdom szynowym. Inwestycja ma wzmocnić konkurencyjność komunikacji publicznej w tej części miasta. Tramwaje szybciej przejadą przez odcinki, gdzie dziś obowiązują ograniczenia prędkości. Na nowo budowane będą perony, które będą wyższe i ułatwią wygodniejsze wsiadanie do tramwajów.
Ogłoszony już został przetarg na realizację prac. W ramach zamówienia w pierwszej kolejności opracowane zostaną projekty niezbędne do rozpoczęcia prac budowlanych. Wykonawca zobowiązany będzie również do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) . Prace budowlane będą podzielone na etapy. Będziemy je koordynować z planowaną budową mostu tramwajowego wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego oraz węzła tramwajowego na ulicy Perłowej. Wstępnie zakładamy, że główne roboty zrealizujemy w latach 2021-23. Zamierzamy je sfinansować w oparciu o środki unijne zabezpieczone w kontrakcie terytorialnym.
Jezdnie już w budowie
W ramach rozbudowy ul. Kujawskiej modernizowany jest natomiast początek ulicy do skrzyżowania z ul. Babia Wieś. Nowe torowisko na tym fragmencie budowane jest w osi ulicy pomiędzy dwiema jezdniami. Przed rondem znajdzie się para przystanków.
W tym roku zlecony został też remont kolejnego odcinka na wysokości kinoteatru. W zakres tego zadania wchodzi m.in. wytyczenie dodatkowego pasa do skrętu w lewo, regulacja krawężników i ułożenie nowych nawierzchni na jezdni i chodnikach. Na ciągach dla pieszych stosowane będą płyty betonowe. Dodatkowo na tej części ulicy zamontujemy nowe energooszczędne oświetlenie.
W tym rejonie miasta trwa również wymiana słupów trakcyjnych oraz oświetleniowych przy pętli Babia Wieś. Natomiast na osiedlu Łęgnowo Wieś analizujemy możliwość zainstalowania na na ul. Toruńskiej sygnalizacji świetlnej z detektorem prędkości pojazdów. Uruchamiałby on czerwony sygnał dopiero po zrejestrowaniu przekroczenia prędkości.