Aktualności
Tramwaje wróciły na Górny Taras
Dziś (12 grudnia) na Kapuściska, Glinki i Wyżyny skierowane zostały regularne linie. Nowoczesny węzeł podniósł bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz zapewnia możliwość dodatkowych relacji. Od rana monitorujemy jego funkcjonowanie.
Najwięcej prac w trakcie rozbudowy wykonywanych było przy infrastrukturze torowo-sieciowej. Inwestycja polegała nie tylko na jej kompletnej wymianie, ale wprowadzeniu również nowych relacji przejazdu na węźle Szarych Szeregów oraz pętli przy ul. Magnuszewskiej. Wszystkie nowe perony są położone na wyższym poziomie niż stare przystanki. Ułatwia to wsiadanie i wysiadanie z pojazdów szczególnie osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Standardem w trakcie prowadzonych inwestycji od kilku lat są płytki ułatwiające orientację osobom niewidomym lub niedowidzącym. Przystanki są wyposażone w elektroniczne wyświetlacze z rozkładami jazdy. Przystanki zlokalizowaliśmy na wszystkich kierunkach, co pozwala na wygodniejsze przesiadki. Na Kapuściska kursują linie nr 7 i 8, na Glinki linia nr 4, a na Wyżyny linie nr 2 i 9.
Wszystkie zwrotnice sterowane są w sposób zdalny dzięki systemowi Vetra. Motorniczowie na pętli początkowej ustawiają tzw. „kod celu” i zwrotnice na trasie przebiegu, łącząc się zdalnie z tramwajem, ustawiają się we właściwym położeniu. Motorniczy może też bezpośrednio przed rozjazdem za pomocą klawiatury ustawiać ich położenie z poziomu pulpitu. W system wyposażone są zarówno nowoczesne Swingi jak i starsze pojazdy.
Od rana węzeł składający się z 12 zwrotnic i 10 krzyżownic jest monitorowany przez pracowników ZDMiKP. Odnotowaliśmy jeden incydent związany z chwilowym zblokowaniem się zwrotnicy. Monitorujemy też funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej przy regularnym ruchu pojazdów szynowych. Po dodatkowej analizie nie wykluczamy wprowadzenia zmian, które mogłyby skrócić czas przejazdu tramwajów przez rozbudowany węzeł.
Kolejny odcinek ul. Gersona z twardą nawierzchnią
Dziś (12 grudnia) odebraliśmy nowy odcinek ul. W. Gersona na Górzyskowie. Inwestycję zrealizowaliśmy dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu. Ulica jest już przejezdna.
Od strony skrzyżowania z ul. Grobla zbudowaliśmy jednojezdniową ulicę o szerokości 5 metrów i długości 151 m o nawierzchni z betonowej kostki brukowej.
Od strony istniejącej zabudowy jednorodzinnej powstał oddzielony od jezdni pasem zieleni chodnik o szerokości 1,5 metra. Zbudowane zostały 3 zatoki postojowych, zjazdy publiczne, zjazdy indywidualne, dojścia do posesji, próg zwalniający i elementy odwodnienia ulicy. Uporządkowaliśmy też przyległe tereny zielone.
Pomysł budowy utwardzonej ulicy w tej części osiedla zdobył największą liczbę głosów w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski. Inwestycja pochłonęła 570 tysięcy złotych. Będzie objęta 4-letnią gwarancją.
Autobusy na Grunwaldzkiej pojadą buspasem. Ul. Skośna znów przejezdna
W czwartek wieczorem (12 grudnia) wprowadzamy nową organizację ruchu na ul. Grunwaldzkiej. Udostępnimy do ruchu drugą jezdnię na leśnym odcinku. Poprawi to płynność ruchu na ważnym skrzyżowaniu z ul. Przejście. Autobusy w kierunku centrum pojadą pierwszym odcinkiem buspasa, co poprawi punktualność linii 61 i 71. Przejezdna będzie znowu ul. Skośna.
Do ruchu udostępnimy obie jezdnie na leśnym odcinku ulicy pomiędzy Czyżkówkiem i Osową Górą. Kierowcy na każdej jezdni będą mogli poruszać się dwoma pasami ruchu. Przy skrzyżowaniu z ul. Przejście będą funkcjonować też dodatkowe pasy do skrętu w tą ulicę. Sygnalizacja świetlna będzie w tym miejscu funkcjonować w docelowym kształcie. Oznacza to większą przepustowość skrzyżowania. Na południowej jezdni autobusy w kierunku centrum będą korzystać z pierwszego odcinka buspasa. Poprawi to punktualność linii 61 i 71.
Do ruchu zostanie udostępniona zostanie ponownie ul. Skośna. Likwidacji ulegnie objazd prowadzący ulicami Kruszyńską i Przejście. Na stała trasę wraca linia 35N.
Obecnie wykonawca intensywnie pracuje na odcinku pomiędzy węzłem zachodnim i Filtrową. Wykonywana jest południowa jezdnia oraz ostatnie prace moście nad Flisem. Obie jezdnie na odcinku od węzła Zachodniego do granicy miasta powinny być przejezdne w pierwszym kwartale nowego roku. Wiosną mogą toczyć się jeszcze prace wykończeniowe nie powodujące większych utrudnień.
Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum od Skośnej do węzła Zachodniego pojadą wydzielonym buspasem, a rowerzyści zyskają bezpieczną drogę rowerową. Nowa dwujezdniowa ulica zapewni nie tylko bezpieczne i szybkie połączenie z trasą ekspresową S5. To również duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej w liczbach:
- Koszt prac budowlanych – 75,8 mln zł
- Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
- Długość buspasa – 2,95 km
- Długość dróg rowerowych – 4,95 km
- Powierzchnia chodników - 14840 m2
Próbne obciążenie nowego wiaduktu na Armii Krajowej
Cały czas, na zbudowanym od podstaw nowym wschodnim wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej, toczą się intensywne prace. W ostatnich dniach ułożono izolację i nawierzchnię. Konstrukcja przeszła też już pierwsze próbne obciążenie. Jeśli testy wypadną pozytywnie, dopuścimy jeszcze w tym roku ruch pojazdów.
- Ta inwestycja cieszy z kilku powodów – mówi dyrektor ZDMiKP Jacek Witkowski. - Po pierwsze, przy wsparciu Miasta pozyskaliśmy na nią dofinansowanie z budżetu państwa. Po drugie, w ciągu zaledwie 7. miesięcy, od podstaw wzniesiony został nowy obiekt. Po trzecie, udało się nam, na etapie optymalizacji dokumentacji, sprawnie wprowadzić rozwiązania postulowane przez rowerzystów. W podobnym tempie w ostatnich latach powstał nowy obiekt nad al. Jana Pawła II w ciągu ul. Wojska Polskiego.
Za nami próbne obciążenie
Z początkiem grudnia na wiadukcie ułożyliśmy warstwę ochronną izolacji na przęśle wiaduktu. Masa z asfaltu lanego układana była po raz pierwszy w naszym mieście specjalnym rozściełaczem na całej szerokości jezdni jednocześnie, czyli bez „szwów”. W ten sposób do minimum ograniczyliśmy ryzyko powstawania nieszczelności i uszkodzeń w trakcie użytkowania obiektu. W piątek (6 grudnia) ułożyliśmy warstwę ścieralną z mieszanki SMA (asfalt modyfikowany polimerami) odpornej na koleinowanie i stosowanej obecnie na wszystkich naszych obiektach mostowych. Warstwa ścieralna również układana była rozściełaczem o szerokości dostosowanej do szerokości jezdni na obiekcie. W poniedziałek obiekt przeszedł próbne obciążenie. Czekamy na wyniki pomiarów. Jeśli testy wypadną pozytywnie, obiekt jeszcze w tym roku będzie przejezdny.
Poprawimy płynność ruchu
Otwarcie wiaduktu dla ruchu poprawi płynność ruchu na ulicach dojazdowych. Wpłynie to również pozytywnie na przejezdność skrzyżowania ulic Wyszyńskiego i Kamiennej. Oddanie do użytku nowoczesnego wiaduktu ułatwi poza tym prowadzenie dalszych etapów prac przy buspasach wzdłuż ul. Gdańskiej oraz budowie ronda na wysokości ul. Rekreacyjnej.
Wiadukt dla wszystkich
Nowy obiekt nie tylko pozwoli na bezpieczny przejazd samochodom. Zarezerwowano na nim również miejsce na ciąg pieszo-rowerowy. Pozwoli to pieszym i rowerzystom bezpiecznie dotrzeć do Lasu Gdańskiego. Powstaje już zjazd z obiektu w kierunku drogi pożarowej (dawny trakt do Czarnówka, obecnie osiedle Eskulapa). Częścią inwestycji jest kompleksowa przebudowa przejść dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na wysokości ul. Czerkaskiej. Skorygowany zostanie też wlot w ulicę Modrzewiową, który zostanie zawężony, tak by zmieściły się w sąsiedztwie cmentarza chodniki i drogi rowerowe prowadzące na wiadukt. Zmodernizowana zostanie też sygnalizacja świetlna.
Rozbiórka starego wiaduktu i budowa nowego obiektu kosztuje ponad 20 mln zł. Stalowe elementy będą objęte długą, 15-letnią gwarancją na korozję. W kolejnych latach planowana jest również przebudowa obiektu po stronie zachodniej.