Aktualności
Wiedeńskie przystanki - kolejny krok
Wkrótce podpiszemy umowę na wykonanie koncepcji kolejnych przystanków wiedeńskich. Taką infrastrukturę planujemy m.in. wzdłuż ulicy Gdańskiej. Dzięki wyniesionej jezdni pasażerom zdecydowanie łatwiej wsiadać do tramwaju i są bezpieczniejsi.
Pierwszy przystanek wiedeński oddaliśmy do użytku z końcem sierpnia na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów. Teraz przygotowujemy się do stworzenia takiej infrastruktury również na ul. Gdańskiej. Analizowana będzie również możliwość innego zlokalizowania przystanków oraz dobudowania takiej infrastruktury również na ul. Jagiellońskiej przy kościele klarysek.
Obecnie przygotowujemy się do zawarcia umowy z wykonawcą zadania - biurem projektowym "Butoh". Wstępna dokumentacja kosztować będzie 36 tysięcy złotych. Więcej informacji o tym zadaniu oraz zrealizowanej już inwestycji na placu Teatralnym znajduje się w tekście „Przystanki wiedeńskie - przygotowujemy kolejne zadania”.
Zbożowy Rynek - jak się zmieni po rozbudowie?
Przed tygodniem przedstawialiśmy projekt rozbudowy ronda Kujawskiego. Równie duże zmiany czekają rondo Bernardyńskie i Zbożowy Rynek. To jeden z najstarszych placów w mieście.
Ulice Kujawską, Wały Jagiellońskie i Bernardyńską i Toruńską połączy nowe rondo. Wyspa centralna będzie położona w osi rozbudowywanych ulic. Są już na niej ułożone tramwajowe tory i rozjazdy. Dostępne będą wszystkie relacje: Kujawska, Bernardyńska i Babia Wieś. Przystanki tramwajowe będą zlokalizowane na Bernardyńskiej i Toruńskiej pomiędzy jezdniami. Przystanki autobusowe będą znajdowały się na początku ul. Bernardyńskiej (oba kierunki) i Toruńskiej (w stronę ronda Toruńskiego) oraz na Zbożowym Rynku. Zatoki wykonywane będą z kamiennej kostki. Warto zaznaczyć, że poziom nowego ronda będzie wyższy o około 1 metr. Pomiędzy ulicami Kujawską, Toruńską i Ustronie nadal funkcjonować ma parking.
Całe rondo i dochodzące do niego ulice będą wyposażone w obustronne drogi rowerowe. Na Zbożowym Rynku droga rowerowa po południowej stronie będzie łączyć się z kontrapasem na ul. Wiatrakowej zapewniając wygodny dojazd ze Szwederowa. Po północnej stronie powstanie połączenie dla rowerzystów z ulicą Długą co pozwoli na bezpieczny dojazd na Stare Miasto.
Chodniki przylegające do Starego Miasta otrzymają nawierzchnie z granitowych płyt. Taka fakturę będą posiadały też odcinki ciągów dla pieszych budowane przy placu Kościeleckich oraz na fragmencie ulicy Długiej od Zbożowego Rynku do ul. Pod Blankami. Na pozostałych chodnikach i przystankach stosowane będą płyty lub kostka betonowa. Stylową kostkę kamienną zastosujemy też na odcinku ul. Długiej oraz drogach serwisowych obsługujących zaplecze budynku UKW przy placu Kościeleckich oraz zabudowania kościoła garnizonowego. Odcinek ul. Długiej przy Zbożowym Rynku będzie miał charakter ulicy bez przejazdu. Ten zakres inwestycji będzie uzupełnieniem wcześniejszych zadań związanych z rewitalizacją innych ulic na Starym Mieście.
Bezpieczne rozwiązania na osiedlu Leśnym
Na osiedlu Leśnym stosujemy coraz więcej elementów poprawiających bezpieczeństwo pieszych. Remontując ulice i chodniki wybudowaliśmy kolejne wyniesione przejścia. W trakcie modernizacji znajdują się też przejścia przez ulicę S. Wyszyńskiego. W poprzednich latach zrealizowaliśmy kilka innych zadań.
W ostatnich dniach zakończyliśmy budowę dwóch wyniesionych przejść dla pieszych na ulicy Grabowej i Lelewela. Dla wielu najmłodszych mieszkańców osiedla Leśnego to droga do pobliskiej szkoły. Z naszych analiz wynikało, ze mimo objęcia obu ulic strefą ograniczonej prędkości część kierowców ignorowała oznakowanie. Dlatego zleciliśmy wyniesienie przejść dla pieszych. Wymuszają one teraz ostrożniejszą jazdę z mniejszą prędkością. Przy sprzyjającej pogodzie wykonamy jeszcze oznakowanie poziome.
Trwają natomiast prace przy przebudowie przejść dla pieszych na ul. S. Wyszyńskiego. To element większej inwestycji związanej z budową nowego, wschodniego wiaduktu w ciągu ul. Armii Krajowej. W ramach tego zadania powstaje nowy ciąg pieszo-rowerowy. Umożliwi on między innymi bezpieczny przejazd oraz dojście z osiedla Leśnego do Lasu Gdańskiego. Modernizowana jest też sygnalizacja świetlna. W nawierzchnię dróg rowerowych wbudowane zostaną pętle indukcyjne wzbudzające sygnalizację świetlną. Zakładamy, że na "zielonej fali" rowerzystom uda się przejechać przez wszystkie jezdnie ulicy S. Wyszyńskiego.
W ubiegłym roku doświetliliśmy natomiast przejścia dla pieszych na Kamiennej (na wysokości Grabowej i J. Lelewela). Dzięki dodatkowym oprawom oświetleniowym piesi są teraz znacznie lepiej widoczni również w strefie dojścia do "zebry". Poza tym wraz z remontem ul. 11 Listopada powstało wyniesione skrzyżowanie z ulicą Świerkową. Przebudowaliśmy też przejścia dla pieszych dostosowując je do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W ostatnich latach przebudowaliśmy również nietypowe skrzyżowanie ulic Modrzewiowej i Sułkowskiego. Przy okazji modernizacji przystanku Bydgoszcz Leśna zbudowaliśmy w tym miejscu bezpieczne rondo z nowymi przejściami dla pieszych i przejazdami rowerowymi.