Aktualności
Rozbudowa ul. Kujawskiej. Ostatnie jezdnie w budowie.
Trwa budowa ostatnich nowych jezdni wokół ronda Kujawskiego. Wkrótce przez to skrzyżowanie zaczną również kursować tramwaje. To właśnie w tym miejscu toczy się teraz najwięcej prac.
Podobnie jak zostało to wykonane na pozostałych jezdniach, wlot do Ronda Kujawskiej od strony ul. Solskiego oraz wylot w kierunku ronda Inowrocławskiego są obniżane. Wymaga to rozbiórki ostatnich elementów dawnego przejścia podziemnego oraz przełożenia wielu instalacji elektroenergetycznych, teletechnicznych oraz innych mediów. Równolegle wykonywany jest duży zakres robót ziemnych oraz układane jest nowa kanalizacja deszczowa.
W ciągu ul. Solskiego dobudowany zostanie jeszcze blisko 100-metrowy odcinek torowiska w kierunku Szwederowa. Będzie on pełnił funkcję torów odstawczych, a docelowo w tym miejscu zacznie się nowa linia tramwajowa w kierunku ronda Grunwaldzkiego. Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć przy realizacji tego zadania kolejnej ingerencji w rondo Kujawskie. Zarówno na Kujawskiej jak i ul. Solskiego od strony Szwederowa również dobudowane zostaną jeszcze drogi rowerowe z wygodną asfaltową nawierzchnią.
Ciekawym rozwiązaniem zlokalizowanym pomiędzy obiema jezdniami ul. Kujawskiej pomiędzy rondem i stacją benzynową będzie parking P+R. M on zachęcać do przesiadki na tramwaj i kontynuowania podróży po ścisłym centrum miasta komunikacją publiczną.
Obecnie w tym miejscu prowadzone są roboty ziemne i kanalizacyjne.
Kontynuowane są też prace przy budowie schodów łączących ulicę Kujawską ze Wzgórzem Wolności. Docelowo wokół nich nasadzonych zostaną też liczne krzewy. Schody powstają w miejscu starej konstrukcji, która przez wiele lat ze względu na zły stan techniczny oraz bardzo wąskie stopnie była wyłączona z użytkowania.
Pisaliśmy więcej o tym TUTAJ
Obecnie prowadzone są też prace przy nawierzchni zachodniej strony ul. Kujawskiej. Kontynuowane są też roboty przy torowisku ul. Toruńskiej oraz ścieżkach rowerowych w obrębie ronda Bernardyńskiego. na którym zamontowana zostało już sygnalizacja świetlna.
20 listopada w godzinach przedpołudniowych planowane są natomiast kolejne próbne przejazdy tramwajów przez teren realizowanej inwestycji. Dlatego warto w tym miejscu zachować większą ostrożność. Przypominamy, że od 6 grudnia Kujawską będą już kursować nowe linie tramwajowe nr 2,9 i 11.
Obecnie w rejonie zatok i peronów uzupełniana jest infrastruktura przystankowa. Montowane są wiaty i barierki.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zrealizowaną już przebudową węzła Szarych Szeregów przekroczy 350 mln zł. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego.
Konieczna była także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Powstaje również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.
Stary Fordon - nabrzeże w budowie a kolejne inwestycje w przygotowaniu
Rozpoczęły się prace przy budowie umocnionego nabrzeża w Starym Fordonie.
Umożliwi ona cumowanie i wodowanie łodzi oraz zachęci do odpoczynku nad Wisłą.
Trwa też przetarg na kompleksową rewitalizację uliczek i terenów zielonych pomiędzy ulica Bydgoską i brzegiem Wisły. Nabiorą one estetycznego wyglądu i zachęcą do rekreacji.
Nabrzeże ma pełnić kilka funkcji. Podstawowa to wzmocnienie potencjału Starego Fordonu, który znów zwraca się ku Wiśle. Będzie to miejsce wypoczynku i rekreacji z siedziskami. Stworzy również możliwość wodowania i cumowania jednostek pływających. Umocnione nabrzeże będzie również pełniło funkcję ochronną (ostrogi) i będzie wzmacniać projektowaną drogę dojazdową do planowanego w przyszłości portu.
W trakcie prac, zadanie zostało rozszerzone o elementy związane z monitoringiem. Nabrzeże będzie wyposażone w oświetlenie i odwodnienie. Zadanie wprowadzono do planu rewitalizacji Starego Fordonu w wyniku konsultacji społecznych. Do nabrzeża prowadzić będzie wyremontowana ulica A. Frycza-Modrzewskiego.
Projekt uwzględnia duże wahania poziomu rzeki. Wykonawca rozpoczął już prace ziemne i przygotowuje się do pogrążania stalowych grodzic. Najdłuższe z nich z mają 12 metrów. Ścianki w brzegu rzeki zabezpieczą nabrzeże przed podmywaniem. Staną się jednocześnie częścią obiektu, na której powstanie zbrojona betonowa konstrukcja kolejnych stopni nabrzeża.
Prace budowlane pochłoną 7,24 mln zł. Ich zakończenie planowane jest na koniec przyszłego roku.
To nie koniec inwestycji w Starym Fordonie.
Obecnie trwa przetarg na kompleksową rewitalizację uliczek i terenów zielonych pomiędzy ulica Bydgoską a brzegiem Wisły. Nabiorą one estetycznego wyglądu i zachęcą do rekreacji. Zbudujemy też skatepark, pumptruck, plac zabaw, ścianki wspinaczkowe i boisko do siatkówki plażowej. Pisaliśmy o tym TUTAJ
Na początku bieżącego roku podpisaliśmy natomiast umowę na rewitalizację Rynku w Starym Fordonie. Inwestycja pochłonie ponad 7 mln zł.Dużo zieleni, nawierzchnie z kamiennej kostki, eleganckie oświetlenie, fontanna to najważniejsze założenia opracowanej wcześniej koncepcji. Wybraliśmy ją w drodze konkursu i konsultowaliśmy z mieszkańcami. Rynek po rewitalizacji stanie się niewątpliwie wizytówką Starego Fordonu. Więcej na tent temat TUTAJ
Droga rowerowa na ul. Focha – ostatnia prosta
Rozpoczną się prace rozbiórkowe jezdni, chodników oraz zatok autobusowych od ronda Grunwaldzkiego do stacji paliw. Za tydzień, przy dobrej pogodzie rozpocznie się układanie nowej nawierzchni.
Zakończenie wszystkich robót planowane jest na początku grudnia.
Przypominamy, że nowa trasa po południowej stronie ul. Focha będzie miała charakter wydzielonej drogi dla rowerów. Po północnej stronie na odcinku Grottgera - Multikino trasa została już wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary oraz w ramach budowy dróg rowerowych w ciągu ul. Grunwaldzkiej.
Na moście Solidarności (przy operze) droga dla rowerów zostanie wydzielona na chodniku za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym ma odbywać się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych.
Budowa wydzielonego ciągu rowerowego wymagała jednak zmiany geometrii jezdni, co w większości zostały już wykonane, choć wymusiło wprowadzenia licznych zmian w organizacji ruchu. Już kilka tygodni temu na ul. Focha pojawiły się zwężenia i ograniczenia prędkości a na moście od strony opery, zamknięty został ruchu pieszych.
Od stacji benzynowej do mostu Solidarności prace podziemne zostały już wykonane, pojawiły się krawęzniki, podbudowa przyszłej nawierzchni a miejscami i płyty chodnikowe. Prace kontynuowane są nadal jednak przy ul. Czartoryskiego. W tym miejscu usuwane były nieprzewidziane w dokumentacji, kolizje wodociągowe i teletechniczne.
Obecnie rozpocznają się prace rozbiórkowe jezdni, chodnika oraz zatok autobusowych od ronda Grunwaldzkiego do stacji paliw. Kierowcy na tym odcinku mogą spodziewać się zwężenia jezdni i graniczenia prędkości. Przystanek autobusowy przy rondzie zostanie natomiast przesunięty o kilkanaście metrów w kierunku stacji benzynowej.
Pod koniec listopada przy sprzyjającej pogodzie na całym odcinku planowane jest już układanie nowej nawierzchni jezdni i chodników oraz malowanie oznakowania poziomego. Zakończenie wszystkich robót oraz odbiory, planowane są na początku grudnia.
Koszt budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Foch to 2,7 mln zł.
Warto przypomnieć, że to już kolejna inwestycja rowerowa realizowana w tej części miasta. W tym roku powstały drogi rowerowe wokół pl. Poznańskiego, wzdłuż ul. Kruszwickiej i w Parku nad Starym Kanałem Bydgoskim (pomiędzy Wrocławską i Czarną Drogą).
Jaki jest klimat dla rowerów w Bydgoszczy? Weź udział w ogólnopolskim badaniu
Czy nasze miasto odnosi się z sercem do ruchu rowerowego? Czy jazda na dwóch kółkach po ulicach Bydgoszczy sprawia radość? Co należałoby zmienić? Na te i wiele innych pytań mogą odpowiedzieć rowerzyści z 90 polskich miast, w tym z Bydgoszczy.
Wyniki badania trafią do samorządów, by pomóc im w kształtowaniu polityki rowerowej.
Miasto Bydgoszcz bierze udział w Badaniu Klimatu Rowerowego 2020. Jeśli jeździsz rowerem codziennie, czasami lub tylko sporadycznie, wyraź swoje odczucia z jazdy po bydgoskich ulicach. To rowerzyści poruszający się po naszym mieście na dwóch kółkach są ekspertami w tej sprawie! Aby zwiększyć wiarygodność badania, ważne jest, aby wzięło w nim jak najwięcej osób – bez względu na to, czy korzystają z roweru często, czy tylko sporadycznie.
Prosimy o wyrażanie swoich opinii, zgodnie z tym co podpowiada intuicja, bez poddawania pytań szczegółowej analizie. Ankieta jest całkowicie anonimowa, a jej wypełnienie zajmuje około 10 minut. Pozyskane dane zostaną opracowane i udostępnione publicznie w formie raportów dla poszczególnych gmin i miast biorących udział w badaniu.
- Badanie Klimatu Rowerowego, to idealna okazja, by rowerzyści poruszający się po różnych częściach miasta wyrazili swoje odczucia z jazdy. Miasto od wielu lat podejmuje szereg działań zachęcających do korzystania z roweru, jako bezpiecznego i ekologicznego środka transportu. Jeśli mieszkańcy, wyrażą swoją opinię w badaniu, to wyniki posłużą nam do dalszych działań – mówi zastępca prezydenta, Mirosław Kozłowicz.
Jak wziąć udział w badaniu?
Wystarczy wypełnić elektroniczną ankietę na stronie www.rowerowyklimat.pl, po naciśnięciu przycisku „weź udział – wypełnij ankietę" następuje przeniesienie do formularza. W ramach badania istnieje możliwość wzięcia udziału w konkursie, w którym można wygrać rower.
Europejskie Badania Klimatu Rowerowego 2020 są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Są one realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ESF). W ankiecie bierze udział 90 miejscowości z całej Polski.
Rowerem po Bydgoszczy
W tym roku oddaliśmy do użytku drogi rowerowe:
• wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej,
• dojazd do Lasu Gdańskiego przez nowy wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej
• trasę wzdłuż Kanału Bydgoskiego na Okolu
• ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Kruszwickiej oraz wokół placu Poznańskiego.
• kładkę pomiędzy Jachcicami i Czyżkówkiem
• wokół nowego ronda na ul. Gdańskiej
Drogi rowerowe w budowie:
• ul. Kujawska wraz z rondami Bernardyńskim i Kujawskim - prace budowlane
• ul. Kolbego - prace budowlane
• ul. Zalew - inwestycja w trybie zaprojektuj i wybuduj
• ul. Kazimierza Wielkiego – przetarg
• ul. Jeździecka – przetarg
• dojazd do ul. Biwakowej w Janowie - przetarg
• ul Smukalska - od ul. Błądzimskiej do Rajskiej – przygotowania do przetargu
• ul. Promenada – przygotowania do przetargu