Aktualności
Rozbudowa ul. Kujawskiej. Na ostatniej prostej.
Trwa układanie ostatniej warstwy nawierzchni w obrębie ronda Kujawskiego. Po świętach wielkanocnych udostępnione do ruchu zostaną kolejne odcinki jezdni ulic Solskiego (w kierunku ronda Kujawskiego) oraz Kujawskiej (w stronę ronda Inowrocławskiego).
Prace przy całej inwestycji dobiegają końca.
Zmiana organizacji ruchu zdecydowanie ułatwi poruszanie się w obrębie ronda.
Uruchomiony zostanie też kolejny docelowy przystanek autobusowy na ul. Kujawskiej (na wysokości Lwowskiej). Ruch dwukierunkowy obowiązywać będzie jednak nadal na wschodniej jezdni ul. Kujawskiej pomiędzy rondami Kujawskiej a Bernardyńskim.
Intensywne prace wykończeniowe i porządkowe
W obrębie ronda Kujawskiego układana jest nawierzchnia na jezdniach oraz drogach rowerowych.
Trwają ostatnie prace brukarskie, energetyczne oraz kolejne roboty agrotechniczne. Przygotowywane są podłoża pod nowe trawniki i rabaty.
Wkrótce zaczną się nasadzenia drzew i krzewów.
Warto przypomnieć, że w ramach inwestycji planujemy zasadzić ponad 600 nowych drzew oraz ponad 6 tysięcy krzewów liściastych i iglastych odpornych na skrajnie trudne warunki drogowe.
Po wschodniej stronie ulic Kujawskiej (w dół) trwa układanie kostki brukowej na chodnikach oraz dobiegają końca prace przy schodach wiodących na Wzgórze Wolności.
Dobiegają też końca roboty podziemne, prowadzone u zbiegu ulicy Kujawskiej i ronda Bernardyńskiego. Pozwoli to niebawem układać nawierzchnię na tym odcinku.
W ostatnich dniach w obrębie całej inwestycji stawiane były bariery odgradzjące chdonik od jezdni oraz prowadzone były prace wykończeniowe przy nowych przystankach autobusowych i tramwajowych.
Na Zbożowym Rynku wzdłuż kamienic od strony Szwederowa zakończyły się prace przy uzbrojeniu podziemnym. Niebawem wykonawca rozpocznie układanie nawierzchni.
Zakończenie tych robót pozwoli przełożyć ruch na jezdnie docelową oraz uruchomić w połowie kwietnia ulicę Kujawską między rondem Bernardyńskim i Kujawskim (jezdnia od strony Szwederowa).
Na jezdni wschodniej (od Wzgórza Wolności) wydzielony zostanie też buspas co usprawni komunikację autobusową w tej części miasta.
Największy projekt w centrum
Wszystkie przejścia i przystanki w obrębie inwestycji dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w urządzenia dźwiękowe czy wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną już przebudową węzła Szarych Szeregów to ponad 370 mln zł. Sam koszt prac budowlanych na Kujawskiej to 168 mln zł.
Motocyklem po buspasach
W Bydgoszczy mamy już kilkanaście buspasów. Poruszać mogą się po nich autobusy, taksówki i pojazdy służb ratowniczych.
Z większości korzystać mogą też motocykliści, dla których w okresie wiosennym rozpoczyna się kolejny sezon.
Jednym z elementów, który umożliwia realizację planów w zakresie podnoszenia, jakości korzystania z komunikacji w mieście jest budowa kolejnych buspasów.
Tworzy się je na drogach, które często są zatłoczone lub należą do ruchliwych tras autobusowych.
Buspasy są ważnym elementem szybkiego transportu będących odpowiedzią na coraz większą liczbę pojazdów na terenach miasta.
Dają one pierwszeństwo autobusom w celu skrócenia czas podróży w godzinach szczytu. Długość buspasów nie jest istotna, wystarczy, jeśli służą jako ominięcie punktu, który zwykle jest źródłem zatoru.
Po bydgoskich buspasach poruszać mogą się autobusy, pojazdy służb ratowniczych i taksówki. Z większości z nich korzystać mogą również motocykliści.
Buspasy - podział ze względu na możliwość poruszania się motocykli:
1. ul. 3 Maja – odcinek od ul. Krasińskiego do ronda Jagiellonów – TAK;
2. ul. Paderewskiego (od Al. Mickiewicza do ul. Kopernika) – TAK;
3. ul. Staszica – TAK;
4. ul. Jagiellońska – odcinek od ronda Jagiellonów do ul. Gdańskiej – TAK;
5. ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Powstańców Wlkp. do ronda Fordońskiego (strona zachodnia) – TAK;
6. ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Skłodowskiej-Curie do ronda Fordońskiego (strona wschodnia) – TAK;
7. ul. Jana Pawła II – odcinek od łącznicy prowadzącej ruch z południowej jezdni ul. Wojska Polskiego do ronda Toruńskiego – TAK;
8. ul. Wojska Polskiego (od ul. Magnuszewskiej do ul. Zdobywców Wału Pomorskiego – jezdnia północna) i ul. Zdobywców Wału Pomorskiego (od ul. Wojska Polskiego do ul. Jana Pawła II) – TAK;
9. ul. Wojska Polskiego – odcinek od ul. Boya – Żeleńskiego do ul. Magnuszewskiej (jezdnia południowa) – TAK;
10. ul. Bernardyńska i ul. 3-maja (strona wschodnia) – TAK;
11. Gdańska (TRAM BUS pas) – odcinek od Al. Mickiewicza do ul. Plac Wolności – TAK;
12. Gdańska (Myślęcinek) - odcinek yl. Rekreacyjna - pętla Myślęcinek - TAK;
13. Wały Jagiellońskie – NIE;
14. Jana Pawła II – łącznik (od ronda Inowrocławskiego) – NIE;
15. ul. Grunwaldzka - NIE;
Nowy parking i oświetlenie przy schronisku dla zwierząt
Dobiegają końca prace nad projektem nowego parkingu przy schronisku dla zwierząt wraz z ulicami dojazdowymi. Będą one wygodnym łącznikiem pomiędzy górnym i dolnym tarasem osiedla.
Wykonawca złożył wniosek o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).
Schronisko odwiedza wielu mieszkańców i wolontariuszy, którzy starają się pomóc w opiece nad czworonogami, bydgoszczanie regularnie wyprowadzają psy czekające na dom na spacery po pobliskich lasach.
Część bydgoszczan regularnie przywozi dary, które ułatwiają funkcjonowanie placówki (podkłady higieniczne, żwirki, karmy dla zwierząt). Dlatego zleciliśmy poprawę obsługi komunikacyjnej schroniska.
Koncepcja, na podstawie której opracowany został projekt przewiduje budowę parkingu zewnętrznego przy ul. Zalew z kilkunastoma miejscami parkingowymi, w tym również dla osób z niepełnosprawnościami.
Projekt uwzględnia dodatkowo budowę ulic dojazdowych do parkingu, zarówno od strony skrzyżowania z sygnalizacją świetlną przy Grunwaldzkiej, jak i od strony ulicy Rekinowej.
Ułatwi to również dojazd do wielu posesji zlokalizowanych na górnym tarasie Osowej Góry.
Oprócz ul. Zalew twardą nawierzchnię zyskają fragmenty ulic Łowiskowej i Jeziornej. Wzdłuż ul. Zalew powstanie ciąg rowerowy.
Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj". Prace projektowe dobiegają już końca.
Obecnie wykonawca złożył wniosek o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).
Zakończenie prac budowlanych planowane jest jeszcze w tym roku.
Koszt zadania to 3,8 mln zł.
To już kolejna inwestycja w tej części miasta. W ubiegłym roku zakończyła się rozbudowa ul. Grunwaldzkiej. Obecnie trwa budowa busasa na ul. Kolbego.
Coraz więcej inwestycji dla pieszych
Rozpoczynamy budowę i modernizację kolejnych bydgoskich chodników. Nowa infrastruktura dla pieszych powstanie też w ramach inwestycji drogowych realizowanych na terenie miasta oraz Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Ogłosiliśmy przetarg na budowę i remonty kolejnych chodników na terenie miasta. W tym roku planujemy przebudować ciągi dla pieszych aż w 22 lokalizacjach.
Na terenie Śródmieścia kontynuować będziemy rewitalizację ulic w oparciu o nowe standardy z wykorzystaniem płyt chodnikowych i kamiennych opasek.
To kolejny element porządkowania Salonu Miasta.
Warto podkreślić, że wszystkie prace zaplanowaliśmy z uwzględnieniem inwestycji gestorów podziemnego uzbrojenia.
Wyłoniony w przetargu Wykonawca, będzie zobowiązany w trakcie robót zabezpieczyć ciągłość ruchu pieszego i kołowego na remontowanych odcinkach. Prace zakończą się jesienią.
Lista miejsc planowanych do przebudowy w 2021 roku:
1. Śniadeckich (Gdańska – Pomorska)
2. Schody Pod Blankami
3. Andersa – ciąg pieszo rowerowy
4. Powstańców Wielkopolskich
5. Warmińskiego – kontynuacja robót
6. Pomorska - kontynuacja robót
7. Kossaka – kontynuacja robót
8. Królowej Jadwigi od ul. Dworcowej do kierunku mostu Królowej Jadwigi
9. Skośna
10. Czerkaska 19-25
11. Korczaka
12. Świerkowa 14
13. Bartłomieja z Bydgoszczy 4 / Jana Teski
14. Jodłowa
15. Jesionowa (na wys. Kościoła)
16. Fordońska Brzechwy – chodnik prowadzący do przejścia
17. Ks. Ignacego Skorupki
18. Stanisława Leszczyńskiego na wysokości posesji 110
19. Jodłowa na wysokości Domu Seniora
20. Toruńska przystanek tramwajowy – pętla autobusowa
21. Gen. Emila Fieldorfa odcinkowo na całej długości ulicy
22. Zatoka autobusowa przy ul. Bernardyńskiej
Dalsze inwestycje w przygotowaniu
W tym roku przerpowadzimy też remonty chodników zgłoszone przez mieszkańców w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego m.in. remonty chodników wzdłuż ul. Kanałowej i Nowogrodzkiej na Okolu, przy ul. Świetlicowej 8 w Łęgnowie i rewitalizacji trasy pieszo-rowerowej w Jarze Czynu Społecznego.
Warto pamiętać, że szereg nowych ciągów pieszo-rowerowych w mieście powstaje przy okazji dużych inwestycji drogowych. Piesi już korzystają z nowej infrastruktury w obrębie rozbudowanej ul. Kujawskiej, kontynuowane są też prace na ul. Kolbego na Osowej Górze oraz na ul. Siedleckiej. W ciąg pieszo-rowerowy wyposażona będzie też rozbudowana ul. Smukalska pomiędzy Piaskami i Smukałą. Rozpoczynamy też rewitalizacje uliczek w Starym Fordonie, które zostaną dostosowane do potrzeb pieszych.