Aktualności

Czytaj więcej...Uzyskaliśmy niezbędne zezwolenia do rozbudowy pętli w Lesie Gdańskim. Dzięki tej inwestycji linie kursujące do Myślęcinka, będą miały własne perony, powstaną zielone torowiska i przystanki z roślinami, a cała infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. To jedna z kilku inwestycji tramwajowych, planowanych w najbliższych latach w Bydgoszczy.

Kluczowym elementem będzie budowa dodatkowych torów odstawczych oraz wprowadzenie rozwiązania, które umożliwi wymijanie się tramwajów bez konieczności ich wycofywania. Powstaną zielone torowiska, ustawione zostaną też wiaty, w tym rowerowa, które będą obsadzone roślinami na dachu oraz otoczone specjalnymi stelażami, oplecionymi bluszczem lub innymi pnączami. Łącznie w obrębie pętli funkcjonować mają trzy perony początkowe oraz dwa końcowe, wszystkie dostosowane do potrzeb wymienionego taboru.

Czytaj więcej...Przebudowana zostanie też przyległa do pętli część ulicy Rekreacyjnej. W wyniku tego pasy ruchu zostaną zawężone i powstaną wyniesione przejścia dla pieszych. Powstanie również nowy budynek socjalny na pętli. To miejsce, w którym motorniczowie będą mogli odpocząć czy zjeść posiłek w trakcie zaplanowanej przerwy.

Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na prace budowlane. Inwestycję sfinansujemy z wykorzystaniem pozyskanych przez Bydgoszcz Funduszy Europejskich na Klimat, Infrastrukturę i Środowisko.

To już się udało

Czytaj więcej...Obecnie do pętli Las Gdański docierają trzy linie tramwajowe (nr 1, 2 i 10). Jedynie dwa perony dla osób wsiadających utrudniają koordynację odjazdów poszczególnych linii, dlatego przygotowujemy się do tej przebudowy. Z myślą o wzmocnieniu atrakcyjności komunikacji publicznej w tej części miasta, w ostatnich latach ulica Gdańska została rozbudowana o nowe rondo przy ul. Rekreacyjnej, powstał również buspas. Zmodernizowaliśmy także pętlę autobusową Myślęcinek i wybudowaliśmy parking P+R.

Modernizujemy i rozbudowujemy dalej

Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania komunikacji tramwajowej. Najważniejsze zadania to:

Czytaj więcej...Kontynuujemy wymianę oświetlenia na śródmiejskich ulicach. Wkrótce stylowe oprawy na eleganckich słupach rozświetlą ul. Św. Trójcy. Prace obejmą też odcinek ul. Królowej Jadwigi.

Wymianę oświetlenia zaplanowano wzdłuż ul. Świętej Trójcy na odcinku od ul. Czartoryskiego do Kordeckiego oraz na ul. Królowej Jadwigi od mostu do skrzyżowania z ul. Garbary. Do oświetlenia ulic zaprojektowano stalowe słupy typu „bydgoskiego” o wysokości 9 metrów z ozdobnym wysięgnikiem w kształcie pastorału. Na każdej ulicy montowanych będzie po 8 słupów.

To kolejny etap estetycznych zmian w ważnej części Śródmieścia, należącej do naszego parku kulturowego. Trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę prac budowlanych. Po podpisaniu umowy, zajmą one około 4 miesięcy.

Czytaj więcej...Zadanie finansowane będzie ze środków europejskich, pozyskanych przez miasto na całkowitą wymianę oświetlenia. Projekt sfinansowaliśmy z programu ELENA, a wykonanie prac z preferencyjnej pożyczki z KPO. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.

Nowe energooszczędne słupy i oprawy będą własnością miasta. Stare latarnie spółki ENEA Oświetlenie, które zużywały więcej energii i często ulegały awariom, zostaną rozebrane.

W ubiegłym roku na terenie Śródmieścia wymieniliśmy oświetlenie m.in. wzdłuż ul. A. Czartoryskiego oraz na pl. Kościeleckich. W tym planujemy kontynuować prace również wzdłuż ul. Poznańskiej.

Trochę historii

Czytaj więcej...Ulica Świętej Trójcy to jedna z najstarszych bydgoskich ulic. Już w średniowieczu jej śladem przebiegał trakt w kierunku Koronowa. W czasach zaborów nosiła nazwę Berlińskiej (Berliner Strasse). W latach 1898-1969 ulicą Świętej Trójcy kursowały tramwaje na Okole. Jej ważna rola w układzie komunikacyjnym skończyła się wraz z oddaniem do użytku ulicy Kruszwickiej i przebudową węzła Grunwaldzkiego pod koniec lat 90.XX wieku. Decyzją Rady Miasta ten obszar Śródmieścia stał się częścią naszego bydgoskiego parku kulturowego.

Ulica Królowej Jadwigi wytyczona została w roku 1860. W latach 1861-1865 w osi ulicy powstał pierwszy łukowy, trójprzęsłowy ceglany most na Brdzie, któremu nadano nazwę Viktoriabrücke, zmienioną w 1920 roku na most Królowej Jadwigi. W latach 1912-1913 most przebudowano i nadano mu formę obiektu jednoprzęsłowego. Początkowo ulica prowadziła od ul. Dworcowej do ul. Garbary. Dopiero w latach 70. XX wieku, po zasypaniu części Starego Kanału Bydgoskiego, wydłużono ją do ul. F. Focha. Zabudowana jest przede wszystkim cennymi kamienicami z przełomu XIX i XX wieku. W ostatnich latach wyremontowaliśmy część chodników. Klasyczne płyty ułożone w karo z kamiennymi opaskami zyskał odcinek od mostu do skrzyżowania z ul. W. Łokietka.

Czytaj więcej...Przy utrzymaniu już wprowadzonych ograniczeń, z przeprawy będzie można bezpiecznie korzystać jeszcze przez około 10-15 lat. Termin ten może się zmienić, jeśli pogorszy się stan głównych elementów mostu, które będą intensywnie monitorowane. Autorem ekspertyzy jest profesor Arkadiusz Madaj.

Pod koniec zeszłego roku zleciliśmy przygotowanie szczegółowej ekspertyzy dotyczącej stanu technicznego mostu Bernardyńskiego. Eksperci potwierdzili, że bezpośrednią przyczyną awarii było uszkodzenie przegubu na połączeniu dwóch części środkowego przęsła, na co wpływ miały dodatkowe, nieuwzględnione w projekcie, warstwy betonu, niedobór w zbrojeniu podpór oraz zmieniona konstrukcja torowiska tramwajowego, do której doszło w 1999 roku przy okazji przebudowy, mającej na celu polepszenie warunków funkcjonowania obiektu.

Zakończona w styczniu naprawa pozwoli bezpiecznie korzystać z mostu jeszcze przez 10-15 lat, jednak okres ten obwarowany jest kilkoma warunkami.

Czytaj więcej...Muszą zostać utrzymane dotychczasowe ograniczenia w ruchu, takie jak ograniczenie prędkości do 30 km/h dla samochodów i tramwajów, a autobusy komunikacji publicznej muszą poruszać się jedynie prawymi pasami ruchu (skrajnymi). Utrzymane będą też zakazy wjazdu dla pojazdów ciężarowych i mijania się tramwajów na samym obiekcie.

Termin podany przez ekspertów jest zależny również od tego, czy wystąpią w tym czasie dodatkowe czynniki, których nie dało się przewidzieć lub uwzględnić sporządzając ekspertyzę. Chodzi między innymi o korozję zbrojenia i kabli sprężających wewnątrz konstrukcji betonowej do których nie ma bezpośredniego dostępu, wpływ wód gruntowych, przesączających się przez przyczółek, zmiany naprężeń w elementach przęsła wywołanych ostatnią awarią bądź naturalnymi mechanizmami dalszego starzenia się konstrukcji. Możliwość wystąpienia takich czynników została wskazana w ekspertyzie, dlatego, mając na uwadze bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu, już przystąpiliśmy do prac polegających na przygotowaniu kompleksowej przebudowy mostu Bernardyńskiego. Jeszcze w tym roku zlecimy wykonanie dokumentacji technicznej nowego obiektu.

Czytaj więcej...Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Ulica W. Gersona zostanie otwarta jeszcze w tym tygodniu.

Odcinek od strony ul. ks. Skorupki, gdzie znajduje się kilka budynków wielorodzinnych, został utwardzony kostką brukową. Wybudowano również chodniki, zjazdy, dojścia do posesji i zatoki postojowej, przebudowano też istniejący parking z płyt ażurowych. Pomimo braku wycinki, w ramach inwestycji, zostały nasadzone nowe drzewa. Miejsca niezagospodarowane zostały obsiane trawą. 

Zadanie realizowane jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Ulica zostanie otwarta jeszcze w tym tygodniu.

Inwestycje na Górzyskowie

Czytaj więcej...W 2019 roku zrealizowano pierwszy etap inwestycji od strony ul. Grobla. Przebudowaliśmy odcinek o długości około 150 metrów. Od strony istniejącej zabudowy jednorodzinnej wybudowaliśmy chodnik oddzielony od jezdni pasem zieleni, zbudowaliśmy 3 zatoki postojowe, zjazdy, dojścia do posesji, próg zwalniający i elementy odwodnienia ulicy. Zasadzone zostały nowe drzewa i krzewy. Te prace pochłonęły 570 tysięcy złotych.

W poprzednich latach, na terenach rekreacyjnych pomiędzy ulicami W. Gersona i J. Kossaka, zrealizowano kilka innych inwestycji z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. To między innymi skatepark, nowe oświetlenie, alejki, plac zabaw, wybieg dla psów oraz miejsca parkingowe.

Strona 4 z 447