Aktualności
Rowerowa trasa na górnym tarasie w komplecie
Otwarta została rowerowa droga na wiadukcie WOŚP wzdłuż ulicy Wojska Polskiego.
W ubiegłym roku oddane zostały do użytku drogi rowerowe wokół ronda Kujawskiego.
Oznacza to, że rowerem można bezpiecznie poruszać się wydzieloną trasą od Kapuścisk aż do Górzyskowa. Planowane są kolejne inwestycje.
Ważną częścią przebudowy wiaduktów WOŚP pomiędzy Wzgórzem Wolności i Wyżynami było zabezpieczenie miejsca dla rowerzystów.
W ten sposób udało się połączyć wybudowane kilka lat wcześniej drogi rowerowe prowadzące wzdłuż ul. Wojska Polskiego.
Nowa ścieżka rowerowa na wiadukcie oznacza, że cała 4,5-kilometrowa trasa rowerowa pomiędzy Kapuściskami i Górzyskowem wzdłuż ulic Wojska Polskiego i L. Solskiego (od węzła Szarych Szeregów do ul. Leszczyńskiego) stała się kompletna i gwarantuje bezpieczny przejazd.
W ubiegłym roku rowerowe drogi dobudowane zostały też wokół ronda Kujawskiego. Planowane są kolejne inwestycje związane z rozbudową najważniejszej arterii na tzw. Górnym Tarasie.
W budżecie na ten rok zabezpieczyliśmy środki na zaprojektowanie drogi rowerowej od węzła Szarych Szeregów do ul. Chemicznej.
Koncepcja budowy linii tramwajowej wzdłuż ulic Solskiego i Pięknej również obejmuje rozbudowę i budowę nowych dróg rowerowych. Jeszcze w tym roku planujemy zlecić pierwszy etap prac projektowych.
Bydgoskie ulice przyjazne dla kierowców
W rankingu miast przyjaznych kierowcom, Bydgoszcz znalazła się na wysokim 5. miejscu. Po bydgoskich ulicach kierowcy poruszają się bardzo płynnie i bezpiecznie.
Sprzyja temu zakończenie największych inwestycji drogowych i korzystanie z wielu nowoczesnych rozwiązań.
Mała liczba kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, płynność i dynamika jazdy po mieście czy też niskie koszty eksploatacyjne samochodu - to tylko część wymagań, które należało spełnić, aby móc znaleźć się na szczycie lub w czołówce rankingu na miasta najbardziej przyjazne dla zmotoryzowanych.
Sprawdzane były też inne, ważne aspekty dla kierujących, takie jak infrastruktura dla samochodów elektrycznych, system carsharingu czy abonamenty i ulgi parkingowe. W poszczególnych kategoriach przyznawane były punkty, które finalnie składały się na końcową ocenę miasta.
Został on opracowany przez Oponeo i aplikację Yanosik.
Bydgoszcz zajęła w nim piątą lokatę.
Nasze miasto wypadło wyjątkowo korzystnie pod kątem szybkości poruszania się samochodem (około 42 km/h) poza centrum i 28km/h w centrum. Na taki wynik wpływa między innymi sprawne funkcjonowanie systemu ITS. W tej kategorii znajdujemy się na podium za Lublinem i Warszawą.
W Bydgoszczy notowany jest również jeden z najniższych współczynników kolizji na 1000 mieszkańców. Tu również Bydgoszcz znajduje się na 3 miejscu.
Taki wynik pomagają osiągać między innymi inwestycje związane z rozbudową infrastruktury drogowej. Tylko dzięki rozbudowie ul. Kujawskiej liczba wypadków na ważnych rondach Bernardyńskim i Kujawskim spadła do zera. Jednocześnie cała inwestycja znacznie usprawniła podróże komunikacją miejską.
W ostatnich latach rozbudowane zostały także ul. Grunwaldzka. Trasa Uniwersytecka i ul. Gdańska.
Trwają prace związane z budową nowych mostów na Brdzie oraz rozbudową ul. Smukalskiej.
Oprócz tych dużych inwestycji drogowcy realizują wiele mniejszych zadań poprawiających bezpieczeństwo:
• doświetlanie przejść
• budowa chodników, dróg rowerowych, kontrapasów
• budowa wyniesionych skrzyżowań, przejść, przystanków wiedeńskich i progów zwalniających
• budowa rond, sygnalizacji i przebudowa skrzyżowań
• nowoczesne oznakowanie ulic
Rusza budowa wiaduktu na Armii Krajowej. Umowa podpisana.
7 lipca podpisaliśmy umowę z wykonawcą, który przebuduje zachodni wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go też do potrzeb pieszych i rowerzystów.
To już kolejne prace budowlane w tym miejscu. Ponad rok temu przebudowaliśmy obiekt znajdujący się po stronie wschodniej tej ważnej drogi wylotowej z miasta.
W pierwszej kolejności wykonane zostanie optymalizacja dokumentacji, co pozwoli przystąpić do robót budowlanych. W zakres zadania wchodzi rozbiórka obiektu i budowa nowego oraz doprojektowanie dodatkowych elementów, takich jak drogi rowerowe.
Koszt inwestycji to prawie 29 mln.
Wykonawcą jest firma Mostostal Kielce, która obecnie kończy budowę wiaduktu WOŚP na ul. Wojska Polskiego
Bliźniacze wiadukty
Nowy obiekt będzie wyglądał podobnie jak sąsiedni wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe.
Pożądana długość gwarancji to 15 lat.
Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót prace budowlane potrwają około roku.
Zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów, natomiast zlikwidowany zostanie nieużywany pas awaryjny, a odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczone zostanie na drogę rowerową. Funkcjonalnie należy się spodziewać „lustrzanego" układu w porównaniu do tego, który wybudowano razem z wiaduktem wschodnim.
Będą więc schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego.
Historia obiektów
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej zaprojektowało już nieistniejące bydgoskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, a wybudowało intensywnie działające na terenie Bydgoszczy Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych – oddano je do użytku 40 lat temu. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych.
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni, został przebudowany więc w latach 2019-2020. Teraz przyszła pora na wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.
Znakomity patron
Decyzją radnych wiaduktom od tego roku patronuje Jan Nowak-Jeziorański, legendarny Kurier z Warszawy.
W ten symboliczny sposób Rada Miasta upamiętniła też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.
Triathlon w Bydgoszczy - zmiany w ruchu
W dniach 9-10 lipca 2022 w Bydgoszczy odbędzie się Enea Bydgoszcz Triathlon czyli największa impreza triatlonowa w Polsce i jedna z największych w Europie.
W tym czasie kierowcy muszą się liczyć z pewnymi ograniczeniami w ruchu.
Zmiany dla Kierowców
Na czas trwania kolarskiej części imprezy, nastąpi konieczność częściowego wyłączenia z ruchu Alei Jana Pawła II:
• na odcinku od ronda Toruńskiego do węzła Stryszek; w ciągu wydzielonego pasa ruchu (całościowo od ronda Toruńskiego do skrzyżowania z ulicą Glinki - zachodnia nitka);
• na odcinku od węzła Stryszek (wyłączenie skrajnego lewego pasa ruchu) do przeplotki zlokalizowanej na wysokości ulicy Kujawskiej,
• ul. Toruńską od ronda Toruńskiego do skrzyżowania z ulicą Babia Wieś.
Ograniczenia w parkowaniu aut
Nie zaparkujemy samochodu na ulicy Grodzkiej oraz Rybim Rynku, jak również na ulicy Stary Port (na odcinku od Mostowej do Pocztowej). Zakazy parkowania będą obowiązywały odpowiednio:
– dla ulicy Stary Port od 08.07.2022 godziny 5:00 do 10.07.2022 do godziny 17.00
– dla ulicy Grodzkiej i Rybiego Rynku od 08.07.2022 od godz. 18.00 do 10.07.2022 do godziny 18.00
Poniżej znajdują się informacje na temat przebiegu trasy kolarskiej i biegowej.
Przebieg trasy kolarskiej:
Uczestnicy będą poruszali się fragmentem zamkniętej dla ruchu kołowego ulicy Toruńskiej na odcinku od hali widowiskowo- sportowej Łuczniczka w kierunku ronda Bernardyńskiego do wysokości ulicy Babia Wieś, następnie wracają do ronda Toruńskiego i udają się ulicą Jana Pawła II w kierunku węzła Bydgoszcz Południe (Stryszkek) wewnętrznym pasem drogi wojewódzkiej numer 239.
Nawrotka trasy znajduje się w okolicy węzła. Powrót odbywa się wewnętrznym pasem ruchu do wysokości kładki dla pieszych zlokalizowanej pomiędzy ulicami Glinki i Wojska Polskiego i następnie przechodzi przeplotką na stronę przeciwną.
Odcinek od przeplotki poprzez rondo Toruńskie do ronda Fordońskiego dla kolarzy jest dwukierunkowy.
Nawrót odbywa się przed przejściem dla pieszych zlokalizowanym przed Rondem Fordońskim.
Zawodnicy wracają do ronda Toruńskiego i skręcając w prawo udają się w kierunku hali.
W zależności od ilości pętli wykonują 1,2 lub 5 pętli.
Przebieg trasy biegowej
Trasa biegowa odbywa się bulwarami do wysokości Rybiego Rynku, następnie chodnikiem wzdłuż ulicy Grodzkiej do ulicy Mostowej.
Przebiegając most skręcają w ulicę Stary Port i na wysokości budynku poczty wbiegają na bulwary.
W związku z planowanymi pracami budowlanymi na bulwarach wymagany bedzie przebieg chodnikiem wzdłuż ulicy Floriana i dobieg do bulwarów ulicą Uroczą.
Dobiegając do wysokości hotelu Słoneczny Młyn przebiegają przez jego teren i wybiegając od strony ulicy Jagiellońskiej kierują się do Ronda Fordońskiego.
Następnie skręcając w prawo w ulicę Kardynała Stefana Wyszyńskiego udają się do Ronda Toruńskiego, przed którym skręcając w prawo biegną ścieżką w kierunku kortów zlokalizowanych w pobliżu Artego Arena. Następnie kierują się na metę zlokalizowaną przed hala widowiskowo- sportową Łuczniczka zlokalizowaną od strony Brda.
W zależności od dystansu pokonują 1,2 lub 4 pętle.
sobota 9 lipca
Zamknięcie trasy kolarskiej w godzinach 7.00 – 15.00
Zamknięcie trasy biegowej w godzinach 5.00 – 16.00
Niedziela 10 lipca
Zamknięcie trasy kolarskiej w godzinach 6.00 – 16.00
Zamknięcie trasy biegowej w godzinach 5.00 – 17.00