Ostatnie dni na skorzystanie z roweru miejskiego
W ciągu ostatnich pięciu lat, Bydgoszczanie wypożyczyli miejskie rowery dwa miliony razy i przejechali setki tysięcy kilometrów. 31 października kończy się jednak umowa Miasta na system Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
W związku z trudną z sytuacją epidemiologiczną i obserwowanym długotrwałym spadkiem liczby wypożyczeń, w przyszłym sezonie rowerowym będzie funkcjonował w Bydgoszczy system pomostowy. Umowa na świadczenie usługi będzie obowiązywała tylko przez rok 2021 i opierać się będzie na istniejącym, obecnie użytkowanym zapleczu rowerowym oraz istniejących stacjach.
Pomimo coraz większej ilości dróg rowerowych w mieście, kolejnych stacji rowerowych i coraz lepszej jakości świadczonych usług, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, traci kolejnych użytkowników,
Z uwagi na fakt, że spadek popularności wypożyczalni rowerów publicznych ma tendencję ogólnokrajową, zmuszeni jesteśmy do wprowadzania rozwiązań alternatywnych, utrzymujących funkcjonalność systemu przy ograniczonych nakładach inwestycyjnych.
Niewątpliwie wpływ na spadek zainteresowania rowerami w ostatnim okresie miały: trwająca od wielu miesięcy pandemia Covid-19, okresowe zawieszenie systemu w ramach obostrzeń epidemiologicznych oraz pojawienie się w mieście elektrycznych hulajnóg i skuterów.
W tym roku spadki wypożyczeń rowerów miejskich sięgały ponad 60% w porównaniu do lat wcześniejszych, co wpłynęło również na mniejsze zużycie sprzętu, który może być jeszcze wykorzystany przez kolejny sezon.
Nie rezygnujemy z roweru miejskiego.
Po zakończeniu obecnej umowy, Miasto wystąpi do operatora (BikeU) z prośbą o nie demontowanie istniejących stacji rowerowych w terenie.
Pozwoli to w przyszłym roku uruchomić system, przez wyłonionego w przetargu Operatora, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg, na utrzymanie przez 1 sezon rowerowy systemu, opartego na istniejących stacjach i rowerach.
Proponowane rozwiązanie wydaje się obecnie optymalnym w sytuacji epidemiologicznej, spadającej liczby wypożyczeń oraz trudnej sytuacji tej branży w innych miastach Polski.
Obecne przepisy dotyczące postępowań przetargowych, uniemożliwiają zlecenie usługi w przyszłym roku obecnemu operatorowi. Konieczne jest wyłonienie operatora w drodze przetargu.
O dalszych szczegółach dotyczących postępowania przetargowego, informować będziemy na bieżąco.
BRA - informacje:
- ostatnim operatorem Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego jest firma BikeU.
- umowa z firmą na realizację i utrzxymanie systemu została podpisana przez miasto w 2018 roku.
- w ramach przedmiotowej umowy system poszerzono o Fordon, a także o cztery stacje w innych częściach Bydgoszczy: przy rondzie Kujawskim, Górzyskowie, Glinkach i Bartodziejach. Nowe stacje rowerowe powstały też w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
- obecnie system BRA liczy ponad 600 rowerów i 56 stacji w całym mieście
- system działa od 2015 roku
- od początku funckjonowania systemu BRA w latach 2015 – 2020 dokonano ponad 2 mln. wypożyczeń
Chodniki w budowie i w remoncie
Kontynuujemy prace przy budowie i modernizacji wielu bydgoskich chodników. Nowa infrastruktura dla pieszych powstaje też wraz z rozbudową ważnych ulic. Prace trwają między innymi wokół Zbożowego Rynku oraz przy ulicach gen. Andersa i Powstańców Wielkopolskich. Wiele zadań realizowanych jest w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Obecnie prace przy budowie nowych chodników trwają między innymi na ul. gen. W. Andersa (Fordon) od N. Gieryna w kierunku nowego osiedla budynków wielorodzinnych.
Roboty w tym zakresie prowadzone są również na ul. Focha od ronda Grunwaldzkiego do mostu Solidarności. W tym miejscu powstanie nie tylko chodnik ale też droga rowerowa.
Bardzo duży zakres robót przy chodnikach realizowany jest też obecnie wokół rozbudowywanej ul. Kujawskiej. Na całym zakresie inwestycji zaprojektowano nowy układ chodników i dróg rowerowych. Te od strony Starego Miasta są wykładane granitowymi płytami. Najwięcej prac w tym zakresie prowadzonych jest obecnie na Zbożowym Rynku, Placu Kościeleckich, rondzie Bernardyńskim i ul. Wojska Polskiego do strony ul. Karpackiej.
Szereg prac przy budowie chodników zostało zrealizowanych latem, przy okazji dużych inwestycji drogowych
W tym roku oddane zostały też do użytku ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej. Tylko w ramach tego zadania ułożono blisko 15 tysięcy metrów kwadratowych nowych płytek i kostek.
Poza tym chodniki przebudowano również wzdłuż ul. Kruszwickiej i wokół pl. Poznańskiego oraz na ul. Gdańskiej w ramach budowy buspasa w Myślęcinku. Chodniki powstały też na ul. Kaplicznej i przy wiadukcie na Armii Krajowej.
Wiele nowych tras dla pieszych powstało też w ramach utwardzania ulic płytami ażurowymi. Pisaliśmy o tym TUTAJ
Remonty - ważna sprawa
Nowe płytki i kostki układane były również w ramach prac remontowych, prowadzonych między innym wzdłuż ulic: Nakielskiej na Wilczaku, Hutniczej w Łęgnowie, J. Brzechwy w rejonie wiaduktu, ul. Wiejskiej na Czyżkówku, ul. Żołnierskiej na Leśnym oraz ul. J. Kossaka na Górzyskowie.
Pisaliśmy o tym TUTAJ
Część zadań o wartości ponad 2 mln zł zlecamy również w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.
Na ul. Powstańców Wielkopolskich na Bielawach trwa przebudowa odcinka od ul. Lelewela w kierunku al. Kardynała S. Wyszyńskiego. Przy przejściach wbudowane zostaną elementy ułatwiające orientację osobom niewidomym. Modernizowane są też chodniki przy ul. I. Gałczyńskiego, j. Korczaka i L. Waryńskiego na Błoniu.
Wcześniej przebudowane zostały m.in. nawierzchnie ciągów dla pieszych przy ul. Wolnej w Starym Fordonie, przy ul. Smoleńskiej na Zimnych Wodach oraz ścieżki w parku nad Starym Kanałem Bydgoskim.
Przypominamy, że interwencje związane m.in. z uszkodzeniami chodników można zgłaszać drogą e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub przez aplikację Dbamy o Bydgoszcz
Wszystkie sygnały są sprawdzane i i pomagają planować dalsze prace.
Więcej zieleni w Myślęcinku
Trwają nasadzenia drzew przy ul. Gdańskiej. Jesień to najlepsza pora na to, by japońskie wiśnie i holenderskie lipy zdrowo się przyjęły. Wiosną ich korony będą obsypane kolorowymi kwiatami. Zadanie jest realizowane w ramach budowy buspasa w Myślęcinku. Nowe pasy ruchu dla autobusów i rondo już upłynniły ruch i poprawiły bezpieczeństwo na tym odcinku.
W ramach budowy buspasa na ul. Gdańskiej ulica została znacznie poszerzona, wykonane zostały odrębne pasy dla autobusów, ułożona została nowa nawierzchnia. Wybudowane zostało bezpieczne rondo na ul. Rekreacyjnej otoczone chodnikami i drogami dla rowerów. Przejścia są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Elementem inwestycji była modernizacja pętli autobusowej w Myślęcinku.
Latem bieżącego roku zasadziliśmy w obrębie pętli autobusowej i ronda przy ul. Rekreacyjnej kilkaset krzewów. Pojawiły się: sosna kosodrzewina, dzika róża, liliowiec, miskant chiński i magnolia gwiaździsta.
Obecnie wzdłuż nowej trasy nasadzonych jest dodatkowych 100 drzew. Wśród nich są m.in. japońskie wiśnie bardzo efektownie kwitnące wiosną. Ich korony są obsypane różowym kwiatem. Poza tym sadzone są holenderskie lipy.
Wszystkie duże inwestycje są zawsze uzupełniane nowymi nasadzeniami roślin. W tym roku najwięcej drzew i krzewów – ponad 10 tysięcy - zasadzonych zostało wokół rozbudowanej ulicy Grunwaldzkiej.
Równie duży program nasadzeń zaplanowaliśmy w okresie wiosennym przy rozbudowywanej ulicy Kujawskiej. Więcej informacji o nasadzeniach i ekorozwiązaniach na Kujawskiej znajduje się TUTAJ.
Kolejne znaleziska archeologów na Zbożowym Rynku
W trakcie rozbudowy ul. Kujawskiej archeolodzy odkrywają kolejne ciekawe i nieoczekiwane pamiątki historii naszego miasta.
W dotychczasowym pasie zieleni pomiędzy jezdniami na ul. Zbożowy Rynek, znaleziono cmentarz i ozdoby z czasów pierwszych Piastów. Wcześniej natrafili na szereg innych budowli i ciekawych artefaktów.
W ostatnich dniach w pasie zieleni na wysokości ul. Zbożowy Rynek 2, archeolodzy niespodziewanie natrafili na pochówki z czasów wczesnego średniowiecza (ok. X-XII wiek). Odnaleziono kilkanaście dziecięcych szkieletów z ozdobami. W grobach z tamtego okresu zidentyfikowano m.in. nożyk z kościaną lub rogową rękojeścią, obrączkę i kabłączki skroniowe (ozdoba kobieca). Szczątki zostaną teraz poddane dokładnej analizie a ostatecznie złożone na cmentarzu.
W trakcie prac odkryto w tym miejscu również staropolski trakt, wzmocniony po bokach wielkimi drewnianymi kłodami. Szlak wiódł prawdopodobnie w kierunku Bramy Kujawskiej (dzisiejsza ul. Długa). Odkryto też fragmenty późno średniowiecznej ceramiki. Obecnie prowadzone prace archeologiczne zakończą się jeszcze w tym tygodniu. Nie wykluczone, że odkryte zostaną jeszcze kolejne ciekawe znaleziska, w momencie rozbiórki kolejnych starych fragmentów jezdni ul. Zbożowy Rynek i Wały Jagiellońskie.
Dotychczasowe odkrycia na budowie ul. Kujawskiej
W trakcie prac archeologicznych poprzedzających rozbiórkę kamienicy przy Zbożowym Rynku 4 (luty 2020), archeolodzy natrafili m.in. na pozostałości cmentarza. Funkcjonował on na tym obszarze prawdopodobnie w XVI i XVII wieku. Nekropolia znajdowała się w bliskim sąsiedztwie nieistniejącego już kościoła szpitalnego św. Stanisława. Znajdował się on w miejscu rozebranej wcześniej kamienicy z numerem 3.
Na miejscu rozbieranej narożnej kamienicy z numerem 4 wcześniej istniał mniejszy budynek - pałac hrabiego Czapskiego z połowy XVIII wieku. Kamienicę na jego miejscu wzniesiono około 1900 roku. Po spaleniu w 1945 została ona przebudowana bez zachowania dawnego stylu. O tych odkryciach szerzej informowaliśmy w tekście TUTAJ
Archeolodzy odkryli też pozostałości innej świątyni podczas prac ziemnych w rejoniei ul. Bernardyńskiej. Były to pozostałości nieistniejącego kościoła św. Idziego. Powstał on prawdopodobnie w połowie XIII wieku. Wcześniej z rozebranej kamienicy przy Zbożowym Rynku 3 do muzeum trafiły zabytkowe tonda z dawnego kościoła św. Stanisława, który mieścił się w tej lokalizacji.
Tramwajowa historia
Zimą na ul. Długiej spod warstwy asfaltu wydobyto też stare szyny tramwajowe z lat 1957-58. Ich fragment został oczyszczony i wbudowany w nową stylową nawierzchnię jezdni z kostki kamiennej. Przypominają one o kursującej przez Zbożowy Rynek i ulicę Długą pierwszej linii tramwajowej.