Pomagamy pszczołom. Ty też możesz
Kończy się międzynarodowy projekt BeePathNet. My również braliśmy czynny udział w tym międzynarodowym projekcie, którego głównym celem była promocja pszczelarstwa oraz ochrona pszczół.
Dziś (11 maja) odbędzie się na międzynarodowa konferencja w Lublanie, która będzie okazją do podsumowania co dobrego udało się zrobić dla pszczół w Bydgoszczy.
W trakcie trwania projektu BeePathNet, udało się zdziałać w naszym mieście naprawdę wiele.
Badania potwierdziły, że nasz miejski miód jest zdrowy i bezpieczny. Dzięki podkreślaniu roli owadów zapylających zmieniło się także podejście samych bydgoszczan.
W miejskich parkach i przydomowych ogródkach coraz częściej można zobaczyć hotele i domki dla owadów.
Powstały też łąki kwietne oraz przyszkolne ogrody.
W ZDMiKP również włączyliśmy się do tej szczytnej akcji.
Przy naszej siedzibie wykonaliśmy łąki z roślinami kwitnącymi, będącymi źródłem pokarmu dla owadów zapylających. Postawiliśmy też domek dla pszczół.
Łąka z roślinami kwitnącymi, której nie zamierzamy kosić, jest źródłem pokarmu dla owadów zapylających.
W ostatnim czasie zasialiśmy też kolejne rośliny miododajne.
Przystąpienie Bydgoszczy do projektu BeePathNet wpisuje się ogólnoświatowy trend ochrony owadów zapylających. Pogarszający się stan środowiska naturalnego, zmiany klimatyczne, działania człowieka na środowisko, powodują negatywny wpływ na populacje różnych gatunków owadów.
To dzięki ich działalności mamy owoce i nasiona różnych gatunków roślin, dodatkowo pszczoły miodne dostarczają m.in. miód, pyłek i wosk pszczeli.
Pośrednio skutkiem pracy tych owadów jest szereg substancji wykorzystywanych w medycynie, dietetyce i kosmetyce.
Rola owadów zapylających w naszym życiu jest nie do przecenienia. Stąd potrzeba poszanowania i ochrony tych zwierząt.
Przypominamy, że 20 maja obchodzimy Światowy Dzień Pszczół ustanowiony przez ONZ.
Ustanowienie tego dnia miało na celu zwrócenie uwagi opinii publicznej na fakt powszechnego wymierania pszczół i wskazanie przyczyn tego stanu rzeczy.
W Bydgoszczy stwierdzono występowanie aż 214 różnych gatunków pszczół. W Polce występuje ich 450-470 (różne źródła podają różne dane).
Postarajmy się wspólnie, żeby te liczby się nie zmniejszyły.
Dobiegają końca prace na ulicy Siedleckiej. Od czerwca nową trasą pojadą autobusy.
W piątek 14 maja zakończą się prace przy rozbudowie ulicy Siedleckiej na Czyżkówku. Wykonawca prowadzi już ostatnie prace przy progach spowalniających i rondzie u zbiegu z ulicą Piwną.
Po zakończeniu wszystkich robót, rozpocznie się porządkowanie terenu oraz prace odbiorowe realizowane przez Zamawiającego (ZDMiKP).
Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, jeszcze w czerwcu nową trasą pojadą autobusy linii nr 58 i 34N:
Obsługą pasażerską zostaną objęte nowe przystanki:
ul. Chmurna/ Nad Torem (kierunek Smukała)
Siedlecka / Chmielna (w obu kierunkach)
Siedlecka / Łubinowa (w obu kierunkach)
Siedlecka / Wodociągi (w obu kierunkach)
Z obsługi Pasażerskiej wyłączone zostaną natomiast przystanki
Nad Torem / Chmurna (kierunek Smukała)
Koronowska / Wodociągi (w obu kierunkach)
Przypominamy, że rozbudowa ulicy Siedleckiej na Czyżkówku jest realizowane w oparciu o pierwszą edycję Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych zlokalizowanych na terenie miasta Bydgoszczy.
Budowa ulicy Siedleckiej została podzielona na dwa etapy, co pozwoliło skoordynować prace z inwestycjami prowadzonymi przez miejskie wodociągi.
Pierwszy etap prac na odcinku o długości 1 km został zakończony w kwietniu 2020 roku. W ramach inwestycji wykonana została nowa nawierzchnia, chodniki, uliczne oświetlenie i zatoki parkingowe. Ulica została przystosowana do poruszania się miejskich autobusów, powstały przystanki. Pojawiło się nowe oznakowanie pionowe i poziome oraz progi zwalniające. Dzięki inwestycji poprawił się dojazd do posesji oraz zwiększyło bezpieczeństwo pieszych.
W drugim etapie (obecnie) prace realizowane były na około 300-metrowym odcinku, który również zyskał nowy chodnik, nawierzchnię i elementy poprawiające bezpieczeństwo kierowców i pieszych.
Koszt całej inwestycji to 5,8 mln zł.
Trwają prace przy rozbudowie ul. Smukalskiej.
Prawie 3-kilometrowy odcinek łączący osiedle Piaski i Smukałę zostanie dostosowany do przejazdu autobusów oraz ruchu rowerowego.
W ramach inwestycji ulica Smukalska zostanie przebudowana na odcinku od ul. Błądzimskiej na Piaskach do ul. Rajskiej w Smukale. Ruszyły pierwsze prace.
Plac budowy został Wykonawcy przekazany pod koniec kwietnia. Obecnie prowadzone są roboty związane z wycinką drzew i karczowaniem pni, odhumusowaniem, robotami ziemnymi w postaci wykopów i nasypów. Przedmiotowe prace prowadzone są jednak poza istniejącym pasem jezdni.
Pierwsze zmiany w organizacji ruchu wykonawca planuje wprowadzić na przełomie czerwca i lipca na odcinku od ul. Błądzimskiej do ul. Drzycimskiej.
Na tym odcinku pojawią się zwężenia, wprowadzony będzie ruch wahadłowy, sterowany za pomocą sygnalizacji świetlnej.
Przypominamy, że w ramach realizowanego zadania na 3 km odcinku ul. Smukalskiej powstanie nowa nawierzchnia, chodniki, drogi rowerowe i nowe przystanki autobusowe. Wykonane zostanie też nowe odwodnienie i usunięte zostaną kolizje z podziemną infrastrukturą. Ulica po gruntownej modernizacji stanie się ważnym połączeniem osiedla Smukała z centrum miasta, pozwalającym na organizację sprawnej komunikacji miejskiej.
Wykonawcą robót jest firma Strabag
Prace budowlane zajmą 2 lata.
Koszt inwestycji to prawie 25,5 mln zł.
Inwestycja jest realizowana przez ZDMiKP w porozumieniu z miejskimi wodociągami.
Zmiana limitów w komunikacji miejskiej
Od 15 maja złagodzone zostaną obostrzenia dotyczące między innymi liczby miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej. Będzie można przewozić tylu pasażerów, ile jest miejsc siedzących lub 50% ogólnej pojemności pojazdu.
W dniu 6 maja 2021 roku Izby Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, w skład której wchodzi również Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, skierowała do Premiera apel w sprawie zmiany dopuszczalnej liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej. TREŚĆ PISMA TUTAJ
Nikt w Polsce nie dysponuje taką ilością taboru, aby przy luzowaniu obostrzeń i odmrażaniu kolejnych branż gospodarki (sklepów, restauracji, hoteli i szkół) a zarazem rosnącej liczbie pasażerów, spełnić dotychczasowe ograniczenia epidemiczne i świadczyć zarazem usługi przewozowe.
Przychylono się do sugestii Izby i wprowadzono mniej restrykcyjne limity w środkach transportu publicznego stosownie do innych działań.
I tak już od 15 maja 2021 limity pasażerów w autobusach i tramwajach wyniosą 100% liczby miejsc siedzących lub 50% całkowitej liczby miejsc w pojeździe.