Przygotowania do wymiany tramwajowego taboru
Intensywnie przygotowujemy się do kolejnego etapu wymiany tramwajowego taboru. Trwają prace nad umową ramową, która pozwoli kupować nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy wraz z pozyskiwaniem zewnętrznych funduszy. Rządowe cięcia w finansowaniu samorządów praktycznie uzależniły tego typu zadania od uzyskania dofinansowania. Planowana jest wymiana wszystkich 46 tramwajów typu „Konstal".
Bydgoszcz w ostatnich latach dzięki zrównoważonemu budżetowi zakupiła 33 nowoczesne tramwaje. Zbudowane zostały nowe torowiska: do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż ul. Kujawskiej. Trwa budowa torowego połączenia ulic Fordońskiej z Toruńską. Dalsza wymiana taboru została ograniczona ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów. Ich skutkiem jest ograniczenie nadwyżki inwestycyjnej z 300 do niespełna 20 mln zł. Pozwala to praktycznie realizować wyłącznie zadania, na które miasto pozyska wysokie dofinansowanie zewnętrzne.
- W lipcu ubiegłego roku tak jak inne miasta otrzymaliśmy zgodę na wykorzystanie kolejnych 25 mln złotych na zakup tramwajów dofinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Staraliśmy się również o zakup kolejnych tramwajów z rządowego „Polskiego ładu". Niestety ten wniosek został odrzucony, chociaż spełniał wszystkie kryteria. Mimo wszystko dalej przygotowujemy się do kompleksowej wymiany taboru. Ubiegamy się o następne centralne środki. Liczymy również na dofinansowanie zakupów tramwajów z nowej perspektywy unijnej do roku 2027. Niestety w ramach Krajowego Planu Odbudowy Rząd nie pozwolił na zakupy tramwajowych w formie dotacji. Tylko w formie pożyczek – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Zakup usprawni umowa ramowa. Pracuje nad nią zespół specjalistów z ZDMiKP oraz MZK. Pozwoli ona wyłonić dostawcę lub dostawców taboru łącznie aż 46 tramwajów (11 krótkich i 35 długich). Natomiast zakupy będą realizowane w transzach, uzależnionych od pozyskiwanego dofinansowania. Eksperci w pierwszej kolejności określą parametry nowych pojazdów, wymagania techniczne oraz terminy pierwszej dostawy (wykorzystania dodatkowych środków unijnych w kwocie 25 mln zł, na 3 lub 4 pojazdy).
Warto wiedzieć
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na . Najstarsze pojazdy mają 41 lat. To od czasów „eNek" najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105Na). Zarówno w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej, pojawiły się we wszystkich miastach Polski. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom. Pojazdy rozpędzają się do około 55 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów. Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
Nowoczesne technologie w komunikacji wyparły Infokioski
Nowinki technologiczne cieszą się coraz większą popularnością wśród bydgoszczan i wypierają dotychczasowe rozwiązania w postaci papierowych biletów.
Coraz rzadziej korzystamy też z infokiosków zamontowanych na bydgoskich ulicach.
Wszystkie urządzenia tego typu zostały właśnie wyłączone.
Technologiczna rewolucja
W ostatnich latach wprowadziliśmy w Bydgoszczy kilka wygodnych i nowoczesnych form płatności zarówno za bilety jednorazowe jak i okresowe. Można je zakupić z wykorzystaniem karty płatniczej, przez internet lub za pomocą aplikacji w telefonie.
Innowacje technologiczne cieszą się coraz większą popularnością wśród bydgoszczan i wypierają wiele dotychczasowych rozwiązań.
Sprzedaż biletów przez urządzenia stacjonarne znacznie spadła.
W infokioskach zamontowanych na bydgoskich ulicach, można było zakupić wyłącznie bilet jednorazowy i czasowy, a urządzenia nie posiadały możliwości płatności „kartą".
Dodatkowo wysoki koszt ich utrzymania i serwisu, oraz ograniczona dostępność części serwisowych, zaczęła przewyższać dochody ze sprzedaży biletów przez ten kanał dystrybucji.
Wiele urządzeń funkcjonujących w naszym mieście od blisko 7 lat, wymaga już wymiany.
Infokioski nie są już dostosowane to współczesnych rozwiązań.
Wszystkie urządzenia tego typu zostały wyłączone a niebawem rozpocznie się ich demontaż z bydgoskich ulic.
Nadal można oczywiście zakupić bilet papierowy lub okresowy w kilkunastu biletomatach. Możliwa jest tam zarówno płatnośc kartą jak i gotówką.
Pasażerów zachęcamy jednak do korzystania z nowych kanałów zakupu biletów za przejazd komunikacją miejską.
Do tego celu można wykorzystać kartę płatniczą lub aplikacje w telefonie.
W ubiegłym roku za bilet jednorazowy aplikacją zapłaciło już ponad 3 mln osób.
Zakup biletów miesięcznych z wykorzystaniem nowych technologii również cieszy się coraz większa popularnością. Już co piąty bilet miesięczny kupowany jest za pomocą internetu lub w aplikacji.
Nowoczesne kanały dystrybucji w Bydgoszczy wychodzące naprzeciw trendom w zakresie zachowań pasażerów
Płatności zbliżeniowe kartami płatniczymi w pojazdach bez drukowania biletu.
Open Payment System to system poboru opłat za przejazdy w komunikacji miejskiej z wykorzystaniem technologii płatności zbliżeniowej. W pojazdach komunikacji miejskiej na terminalach pokładowych można wnosić opłaty za bilety jednorazowe i czasowe przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej. Dodatkowo na urządzeniach jest możliwość sprawdzenia stanu Bydgoskiej Karty Miejskiej, oraz zakodowanie na niej biletu okresowego nabytego przez Internet.
Open Payment System to uproszczenie procesu zakupu uprawnienia do przejazdu komunikacją miejską. Działanie rozwiązania ogranicza się do dwóch kroków – wyboru odpowiedniego biletu na dotykowym ekranie, a następnie zbliżenia karty płatniczej do czytnika, które równoznaczne jest z nabyciem i skasowaniem biletu, a tym samym uzyskaniem uprawnienia do przejazdu.
Internetowy system sprzedaży biletów okresowych komunikacji miejskiej, których identyfikatorem jest bankowa karta zbliżeniowa
Pasażerowie mają możliwości korzystania z biletu elektronicznego polegające na zakupie online, poprzez portal pasażera, biletów okresowych, dla których identyfikatorem potwierdzającym uprawnienie do przejazdu są zbliżeniowe karty płatnicze. Wystarczy założyć konto na stronie Bydgoskiej Karty Miejskiej i powiązać je ze swoją kartą płatniczą, zakupić wybrany dla siebie bilet okresowy i swobodnie korzystać z komunikacji miejskiej. Zbliżeniowa karta płatnicza stanowi potwierdzenie naszego prawa do przejazdu transportem publicznym w ramach biletu okresowego. Zakupiony bilet jest aktywny od momentu sfinalizowania transakcji za pośrednictwem portalu pasażera Bydgoskiej Karty Miejskiej bez potrzeby korzystania z automatu stacjonarnego czy wizyty w biurze obsługi klienta lub innym punkcie, gdzie możemy doładować kartę miejską. Istotą tego rozwiązania jest umożliwienie pasażerom zakupu biletów okresowych przez internet bez konieczności jego kodowania na jakimkolwiek nośniku. Identyfikatorem biletu okresowego są zbliżeniowe karty płatnicze. Co istotne, rozwiązanie, w którym zbliżeniowa karta płatnicza jest identyfikatorem biletu okresowego to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce i jedno z nielicznych na świecie.
Aplikacja mobilna
Aplikacja Mobilna jest dedykowaną miejską aplikacją mobilną na telefony komórkowe z systemem Android oraz IOS umożliwiającą zakup biletów jednorazowych, czasowych i okresowych, jak również okazanie biletów do kontroli w postaci kodu QR. Zakup biletu w Aplikacji Mobilnej jest prosty i intuicyjny. Aplikacja umożliwia zakup biletów z grupy biletów polecanych lub z pełnej oferty taryfowej. Płatność w aplikacji mobilnej jest realizowana w postaci wewnętrznej elektronicznej portmonetki lub obsługiwana przez zewnętrzne centrum autoryzacyjne, a ramach tych metod płatności są dostępne: płatność w ciężar karty płatniczej, portfel kartowy MasterPass, płatność z GPAY/Apple Pay, przelewy bankowe oraz BLIK. Aplikacja Mobilna wdrożona w ramach Systemu Bydgoskiej Karty Miejskiej funkcjonuje jako kanał sprzedaży powiązany ściśle z całym systemem biletowym, jednak bilet mobilny jest w tym rozwiązaniu przypisany wyłącznie do konta w aplikacji mobilnej i numeru telefonu komórkowego pasażera.
Bydgoski Budżet Obywatelski – znamy wyniki
Bydgoszczanie wybrali nowe projekty w 9 edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
16 mln zł pozwoli zrealizować co najmniej 54 zadania osiedlowe, 21 projektów społecznych i 2 inwestycje ponadosiedlowe, które zyskały najwięcej głosów.
Są wśród nich m.in. dalsza rewitalizacja Parku nad Starym Kanałem, budowa kolejnych dróg rowerowych i nowych miejsc rekreacji.
Około 20 zadań dotyczy też inwestycji drogowych, które realizować będzie ZDMiKP.
Na wszystkie projekty łącznie oddano prawie 50 tysięcy głosów.
W tym roku na realizację zwycięskich projektów zabezpieczonych zostało 16,1 mln zł, podobnie jak w poprzedniej edycji. Pomysły tradycyjnie zgłaszali mieszkańcy – łącznie oddano na nie prawie 50 tysięcy głosów, w tym ponad 17368 na projekty osiedlowe, 15517 na ponadosiedlowe i 16155 na małe projekty społeczne. Z powodu pandemii głosowanie było możliwe tylko elektronicznie.
Dzięki głosom Mieszkańców zorganizowanych zostanie wiele ciekawych wydarzeń: koncertów, potańcówek, zajęć sportowych, warsztatów i pokazów. Bardzo dużo głosów zdobyły też zadania związane z tworzeniem nowych miejsc do rekreacji oraz nowej zieleni (np. parków, skwerów, placów zabaw, miejsc do ćwiczeń) oraz wyposażeniem ulic w dodatkową infrastrukturę (np., nowe chodnik, oświetlenie, nawierzchnie).
Dzięki oddanym głosom utwardzonych lub wyremontowanych zostanie wiele odcinków ulic. Powstaną nowe drogi rowerowe. Rozbudowane zostanie oświetlenie i dostawione nowe wiaty przystankowe.
W ramach małych projetków społecznych zorganizowany zostanie zlot zabytkowych autobusów oraz bezpłatne przejazdy zabytkowymi autobusami po Bydgoszczy.
Warto wiedzieć
Głosowanie na projekty Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego odbywało się w dniach 1-30 grudnia 2021 roku w formie elektronicznej. Mieszkańcy Bydgoszczy mogli głosować na projekty zatwierdzone przez Zespół ds. weryfikacji projektów zgłoszonych w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Mieszkańcy mogli oddać głos w formie elektronicznej, za pomocą specjalnej aplikacji lub za pośrednictwem dedykowanej infolinii. Głos można było oddać także podczas dyżurów w centrach handlowych. W bieżącej edycji oddano łącznie 49040 głosów ważnych za pomocą elektronicznej karty do głosowania. Głosów nieważnych było 726.
Szczegóły przeprowadzonego głosowania oraz lista wszystkich zadań, na które oddano głosy - znajduje się TUTAJ
Rowerowe inwestycje w 2022 roku
Przygotowujemy się do zlecenia prac przy budowie kolejnych dróg rowerowych w mieście.
Wszystkie nowe trasy powstają w standardach uzgodnionych ze środowiskami rowerowymi. Konsultujemy również kolejność zadań.
Na rowerowe inwestycje w bieżącym roku zabezpieczonych zostało ponad 30 mln złotych.
W ubiegłym roku w Bydgoszczy powstało prawie 5 kilometrów dróg rowerowych.
Dzięki rozbudowie ul. Kujawskiej udało się spiąć szereg istniejących już dróg rowerowych i zapewnić bezpieczny przejazd prze rondo Kujawskie. Według ekspertów było to wcześniej jedno najniebezpieczniejszych miejsc dla osób korzystających z jednośladów.
Rowerowa droga powstała również wzdłuż ul. Kolbego.
Łącznie w Bydgoszczy mamy już prawie 120 kilometrów rowerowych dróg.
Zaawansowane prace budowlane
W budowie znajduje się kolejnych blisko 8 kilometrów tras rowerowych, między innymi:
• ul Smukalska - od ul. Błądzimskiej do Rajskiej – długość 2,8 km
• ul. Jeździecka – długość 2,3 km
• ul. Zalew – prace budowlane, długość ok. 0,3 km
• ul. Promenada – prace budowlane , długość 0,2 km
• wiadukt w ciągu ul. Wojska Polskiego (północny) prace budowlane, długość 0,1 km
• ul. Fordońska od Kaplicznej do Inflanckiej, trwa remont, długość 1,3 km
• ul. Kazimierza Wielkiego – prace budowlane, długość, 0,6 km
Uruchomimy nowe zadania
W bieżącym roku zlecone zostaną kolejne zadania związane budową dróg rowerowych na odcinkach o łącznej długości prawie 5 kilometrów.
Tylko w tym roku pochłoną one około 8 mln zł.
Po konsultacjach ze środowiskami rowerowymi przygotowujemy się do budowy tras wzdłuż następujących ulic:
• ul. Magnuszewska – budowa brakującego odcinka przy ul. Bohaterów Kragujewca, długość ok. 0,2 km – przygotowanie do zlecenia prac
• ul. Krasińskiego / Markwarta /Sieńki / Moniuszki/ Skłodowskiej/Łęczyckiej– długość ok. 4,5 km, zakończenie aktualizacji koncepcji oraz zlecenie zadania w systemie projektuj i zbuduj
W budżecie na ten rok zabezpieczamy też środki na projektowanie kolejnych tras wzdłuż:
• ul. Fordońskiej - II etap związany z zaprojektowaniem i budową odcinków przy skrzyżowaniach i kładki nad torami
• ul. Wojska Polskiego (Szarych Szeregów – Chemiczna),
• ul. J. Sułkowskiego (Kamienna – Modrzewiowa),
• ul. Glinki (Dąbrowa – BPPT),
• ul. Kieleckiej (Nowotoruńska – Toruńska),
• ul. Sudeckiej / Wyzwolenia / Pelplińskiej
Przyznane dofinansowanie europejskie pozwoli zlecić prace na kolejnym 300-metrowym odcinku bulwaru nad Brdą.
Podstawowym celem rewitalizacji odcinka pomiędzy mostem Bernardyńskim i ul. Uroczą jest budowa bezpiecznej drogi rowerowej.
Na ten cel Miasto zabezpieczyło prawie 6 mln zł.
Pomaga Bydgoski Budżet Obywatelski
Szereg zadań w 2022 roku realizowanych będzie dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu.
Na drogi rowerowe wydanych ma zostać prawie 7 mln zł.
Zgodnie z wyborem bydgoszczan zlecimy budowę tras rowerowych:
• w Jarze Czynu Społecznego, długość 0,5 km
• wzdłuż ul. gen. W. Andersa od wiaduktu drogowego (okolice Sielskiej) do Kasztelańskiej, długość 0,4 km – przygotowania do przetargu
• Wielkiej Pętli Fordonu- odcinki od Doliny Śmierci do Wału Wiślanego – przygotowania do przetargu na pierwszy odcinek od Doliny Śmierci do ul. M. Rataja o długości ok. 1,5 km, kompletowana jest dokumentacja dla kolejnych odcinków
• Wzdłuż Kanału Bydgoskiego z Parku nad Kanałem w kierunku ul. Kruszyńskiej, długość 1,4 km, przygotowania do przetargu
Wkrótce ta lista zostanie rozszerzona o zwycięskie inwestycje z nowej edycji BBO.