Ostatnie godziny głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim
To już ostatnie chwile, by wziąć udział w głosowaniu na projekty zgłoszone przez mieszkańców w tegorocznej edycji BBO. Do wydania jest 16 milionów złotych, a termin upływa dziś (30 grudnia) o północy!
Karta do głosowania znajduje się na stronie: www.bydgoszcz.pl/bbo.
Co roku realizujemy wiele inwestycji drogowych w ramach Bydgoskiego Budżetu Obwatelskiego. Dzięki Waszym głosom powstają nowe parkingi, chodniki, drogi rowerowe, przebudowane zostają liczne ulice osiedlowe.
W tym roku czeka kolejnych kadziesiąt nowych projektów o charakterze rekreacyjnym i wypoczynkowym, kolejne pół setki dla aktywnych. Ciekawe propozycje dla seniorów i projekty związane z ekologią. A to nie wszystko. W sumie do wyboru mamy 352 różnorodne projekty. Każdy bydgoszczanin, który ukończył 16 lat może wytypować coś dla siebie. I to nie jeden pomysł, a trzy! W ramach tegorocznej edycji BBO wybieramy projekty w 3 kategoriach: 1 projekt osiedlowy, 1 projekt ponadosiedlowy i 1 mały projekt społeczny. Każdy głos jest niezależny od siebie.
Głosowanie jest wyjątkowo proste, wejdź na www.bydgoszcz.pl/bbo podaj swoje dane i wybieraj najciekawsze propozycje.
Harmonogram:
- głosowanie mieszkańców: 1 - 30 grudnia 2020 r.
- ogłoszenie listy projektów do realizacji: do 20 stycznia 2021 r.
Wybrane zadania ujęte zostaną w budżecie Miasta Bydgoszczy na 2021 rok.
W tej edycji BBO na realizację zwycięskich zadań zabezpieczonych została 16 mln zł.
Rozwijamy miejskie oświetlenie
Od 1 stycznia wchodzi w życie korzystne dla Bydgoszczy porozumienie ws. oświetlenia ulic, placów i dróg, tj. terenów zarządzanych przez Prezydenta Miasta, czyli zdecydowanej większości oświetlenia na terenie miasta. To efekt umów dotyczących napraw i obsługi lamp, jakie Bydgoszcz podpisała jesienią ze spółką Enea Oświetlenie.
W ostatnim czasie przeprowadzone zostały naprawy wszystkich zaległych i niedziałających lamp w mieście. Bydgoszcz nadal zamierza rozwijać własne energooszczędne instalacje oświetlenia ulic, skwerów i parków na swoich terenach. Ze względu na brak prawnych możliwości umowa nie dotyczy lamp na terenach nienależących do Miasta. Nowoczesne lampy miejskie powstają m.in. przy nowych inwestycjach drogowych np. ulicach Grunwaldzkiej, Kujawskiej czy Stawowej. Wszystkie nowe punkty świetlne są nowoczesne i energooszczędne. Średni wiek lamp Miasta to zaledwie 13 lat.
Dwie umowy na oświetlenie
Warto przypomnieć, że 13 listopada br. zostały podpisane dwie umowy na naprawę i obsługę lamp na terenie miasta Bydgoszczy. Jedna z nich obowiązuje do 31 grudnia bieżącego roku i dotyczy oświetlenia terenów wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni mieszkaniowych. Druga umowa obowiązuje do końca przyszłego roku i dotyczy oświetlenia wszystkich terenów zarządzanych przez Prezydenta Miasta Bydgoszczy. Już w trakcie przygotowywania powyższych umów, Enea przeprowadzała zaległe naprawy lamp na bydgoskich ulicach. Obecnie na terenie miasta wszystkie lampy są sprawne a zgłaszane naprawy realizowane są na bieżąco.
W związku z obowiązującymi umowami, Miasto Bydgoszcz od 1 stycznia będzie płaciło wyłącznie za oświetlenie swoich ulic, placów i dróg tj. tych zarządzanych przez Prezydenta Miasta. Takich lamp w mieście mamy prawie 30 tysięcy. W trakcie obowiązywania przedmiotowej umowy Enea ma 5 dni roboczych na naprawę zgłoszonych przez nas awarii. Przedmiotowa umowa obowiązuje do końca przyszłego roku.
Równe zasady
Od początku 2020 roku Miasto konsekwentnie oczekiwało od Enei świadczenia usług na terenach, którymi zarządza Prezydent. Jesienią o ostatecznym kształcie umowy zostały poinformowane bydgoskie spółdzielnie mieszkaniowe. Dzięki temu miały czas na doprecyzowanie warunków użytkowania lamp z ich właścicielem, czyli Enea Oświetlenie i podpisanie odpowiednich umów z operatorem w imieniu swoich mieszkańców. Punktów świetlnych na terenach spółdzielczych jest ok. 3160.
Jak wskazuje prawo energetyczne, Miastu nie wolno ponosić opłat za oświetlanie posesji należących do właścicieli prywatnych, deweloperów, wspólnot mieszkaniowych oraz spółdzielni. Zgodnie ze stanowiskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej opłacanie przez miasto (gminę) oświetlenia terenów wspólnot mieszkaniowych czy spółdzielni mieszkaniowych, byłoby naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. W ocenie RIO, zgodnie ze stanowiskiem z dnia 9.11 br., brak jest podstaw prawnych do opłacania przez samorządy, w tym Bydgoszcz, oświetlania terenów nienależących do Miasta i niezarządzanych przez Prezydenta.
Bydgoski Rower Aglomeracyjny 2021
Ogłosiliśmy przetarg na obsługę i utrzymanie Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w 2021 roku. W związku z trudną z sytuacją epidemiologiczną i obserwowanym długotrwałym spadkiem liczby wypożyczeni, w przyszłym sezonie rowerowym będzie funkcjonował w naszym mieście system pomostowy.
Umowa na świadczenie usługi będzie obowiązywała tylko przez rok 2021 i opierać się będzie na istniejącym, obecnie użytkowanym zapleczu rowerowym oraz istniejących stacjach. Proponowane rozwiązanie wydaje się obecnie optymalnym w sytuacji epidemiologicznej, spadającej liczby wypożyczeń oraz trudnej sytuacji tej branży w innych miastach Polski. Przepisy dotyczące postępowań przetargowych, uniemożliwiają zlecenie usługi w 2021 roku dotychczasowemu operatorowi. Konieczne jest więc wyłonienie operatora w drodze przetargu.
W ciągu ostatnich pięciu lat, Bydgoszczanie wypożyczyli miejskie rowery dwa miliony razy i przejechali setki tysięcy kilometrów. 31 października skończyła się dotychczasowa umowa na system Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
Pomimo coraz większej liczby dróg rowerowych w mieście, kolejnych stacji rowerowych i coraz lepszej jakości świadczonych usług, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, tracił kolejnych użytkowników,
Niewątpliwie wpływ na spadek zainteresowania rowerami w ostatnim okresie miały: trwająca od wielu miesięcy pandemia Covid-19, okresowe zawieszenie systemu w ramach obostrzeń epidemiologicznych oraz pojawienie się w mieście elektrycznych hulajnóg i skuterów. Z uwagi na fakt, że spadek popularności wypożyczalni rowerów publicznych ma tendencję ogólnokrajową, wprowadzimy w przyszłym sezonie rozwiązanie alternatywne, które utrzyma funkcjonalność systemu przy ograniczonych nakładach inwestycyjnych.
Nie rezygnujemy z roweru miejskiego.
Przypominamy, że w 2020 roku spadki wypożyczeń rowerów miejskich sięgały ponad 60% w porównaniu do lat wcześniejszych, co wpłynęło również na mniejsze zużycie sprzętu, który może być jeszcze wykorzystany przez kolejny sezon.
Po zakończeniu obecnej umowy, wystąpiliśmy do operatora (BikeU) z prośbą o nie demontowanie istniejących stacji rowerowych w terenie. Pozwoli to w przyszłym roku uruchomić system bez ponoszenia dodatkowych kosztów. opartego na istniejących stacjach i rowerach.
O dalszych szczegółach dotyczących postępowania przetargowego, informować będziemy na bieżąco.
BRA - informacje:
- ostatnim operatorem Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego była firma BikeU.
- umowa z firmą na realizację i utrzxymanie systemu została podpisana przez miasto w 2018 roku.
- w ramach przedmiotowej umowy system poszerzono o Fordon, a także o cztery stacje w innych częściach Bydgoszczy: przy rondzie Kujawskim, Górzyskowie, Glinkach i Bartodziejach. Nowe stacje rowerowe powstały też w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
- obecnie system BRA liczy ponad 600 rowerów i 56 stacji w całym mieście
- system działa od 2015 roku
- od początku funckjonowania systemu BRA w latach 2015 – 2020 dokonano ponad 2 mln. wypożyczeń
Nowa ścieżka rowerowa w mieście
Zakończyły się prace przy budowie drogi rowerowej na ulicy Focha od ronda Grunwaldzkiego do mostu Solidarności. W ramach zadania powstał też nowy chodnik oraz zatoka autobusowa. Ścieżka łączy się z niedawno oddano trasą w ciągu ulicy Kruszwickiej.
Obecnie trwają prace odbiorowe wykonanych prac oraz porządkowanie terenu.
Droga rowerowa po południowej stronie ul. Focha ma charakter wydzielonej drogi dla rowerów. Na moście Solidarności (przy operze) trasa została wydzielona na chodniku za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym odbywa się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych.
Na dalszym odcinku budowa wydzielonego ciągu rowerowego wymagała natomiast korekty układu drogowego – jezdni, przystanków komunikacji publicznej, chodników – bez których niemożliwe byłoby zaprojektowanie infrastruktury dla ruchu rowerowego.
Dodatkowo wykonana została przebudowa oświetlenia ulicznego oraz rozbudowa kanalizacji deszczowej. Przebudowane zostało też uzbrojenie teletechniczne, wodociągowe, energetyczne oraz systemu ITS. Przestawiona została wiat przy zatokach autobusowych oraz pobliski kiosk. Wiosną planowane są jeszcze nasadzenia krzewów i przeprojektowanie istniejących kompozycji roślinnych.
Koszt budowy drogi rowerowej przy ul. Foch to ok. 3 mln zł.
Warto przypomnieć, że to już kolejna inwestycja rowerowa realizowana w tej części miasta. Już wcześniej po północnej stronie na odcinku Grottgera - Multikino trasa została wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary oraz w ramach budowy dróg rowerowych w ciągu ul. Grunwaldzkiej.
W tym roku powstały natomiast trasy dla rowerzystów wokół pl. Poznańskiego, wzdłuż ul. Kruszwickiej oraz w Parku nad Starym Kanałem Bydgoskim.