[FILM] Tramwajem na Kujawskiej – to już 3 lata
Dokładnie 6 grudnia 2020 roku pierwsze tramwaje zaczęły kursować ulicą Kujawską.
Nowe linie zapewniają mieszkańcom osiedli Wzgórze Wolności, Wyżyny, Kapuściska i Glinki szybszy dojazd do centrum.
Rozbudowa ul. Kujawskiej to największa inwestycja zrealizowana w ostatnich latach na terenie Bydgoszczy. Obecnie realizujemy kolejne ważne dla mieszkańców inwestycje tramwajowe.
W ramach rozbudowy ul. Kujawskiej powstały nowe ronda, torowiska, buspasy, drogi rowerowe i wygodne przystanki.
W ramach projektu zakupionych zostało kilkanaście nowoczesnych tramwajów.
Posadzonych zostało też 600 drzew i setki krzewów, które w pełni uzupełniły krajobraz inwestycji, zrealizowanej w ścisłym centrum Miasta.
Prowadzone w trakcie budowy badania archeologiczne, pozwoliły natomiast poznać ciekawą historię tej części miasta.
To dopiero początek
Dokładnie 3 lata po uruchomieniu torowiska na Kujawskiej, nowym mostem nad Brdą zaczną kursować tramwaje do Frodonu.
Jeszcze w grudniu firma Trakcja SA udostępni nie tylko docelowy ruch na nowej przeprawie ale też torowisko na ul. Perłowej. Inwestycja skróci czas przejazdu z Górnego Tarasu do i z Fordonu.
Rozbudowa Kujawskiej – ciąg dalszy
Obecnie powstaje dokumentacja dla budowy nowego 1,5 km odcinka torowiska w ciągu ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej.
Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulicy Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej.
Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowania ulicy Solskiego i Bielickiej.
W ramach tego zadania zaprojektowana ma zostać też przebudowa pętli tramwajowej w Myślęcinku przy ul. Rekreacyjnej.
Do całego przedsięwzięcia planujemy wprowadzić wiele innowacyjnych rozwiązań jak zielone wiaty przystankowe, elementy zmniejszające hałas i specjalne przejazdy rowerowe.
Prace projektowe zakończą się w 2024 roku.
Bydgoszcz stawia na tramwaje
W ciągu ostatniej dekady bydgoska sieć tramwajowa jest stale unowocześniana i rozbudowywana.
Udało się zwiększyć długość torowisk z 28 do 41 kilometrów. Powstały nowe połączenia z dworcem PKP, Fordonem oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Zakończyła się też budowa nowego mostu tramwajowego nad Brdą.
W ostatnich latach udało się również wymienić dużą część taboru tramwajowego.
Obecnie po Bydgoszczy kursuje 35 nowoczesnych składów.
W 2023 roku zakupiliśmy kolejnych 40 niskopodłogowych pojazdów. 10 z nich zostało już dostarczonych do zajezdni.
Pierwsze już kursują po mieście.
W 2025 roku wymienimy cały tabor tramwajowy na nowy.
Zmiany w komunikacji - grudzień 2023
Linia międzygminna nr 97
Od 1 grudnia na wniosek Gminy Dobrcz, zostanie wprowadzona korekta godziny odjazdu na linii międzygminnej nr 97
Linia nr 77
Od 01.12. (piątek) zmieni się odjazd linii nr 77 z pętli Niklowa. Korekta ta wpłynie również na rozkłady jazdy linii nr 61 i 71 z pętli Rekinowa.
PRACE WODOCIĄGOWE
05.12.2023 r. (wtorek) w związku z zakończeniem prac wodociągowych zostaną przywrócone do ruchu komunikacji miejskiej ulice: Gajowa, Aleje Ossolińskich (wschodnia nitka), Mazowiecka (na ulicy Mazowieckiej będzie obowiązywał ruch dwukierunkowy).
Od wtorku 5 grudnia miejskie wodociągi rozpoczynają kolejne prace, co wymusi zamknięcie ulic: Hetmańskiej (pomiędzy ulicami H. Sienkiewicza, J. Sowińskiego) oraz ul. Bałtyckiej (pomiędzy ulicami B. Głowackiego, M. Skłodowskiej – Curie).
Zakończenie jednych a rozpoczęcie kolejnych prac wodociągowych, wymusi zmiany w kursowaniu linii autobusowych:
• Trasy linii nr 52 Błonie – Dworzec Leśne, Błonie – Podkowa, linii nr 64 Barwna – Przemysłowa, linii nr 67 Skłodowskiej – Curie / Łęczycka - Rycerska powrócą na swoje standardowe trasy.
• Linia nr 55 w obydwu kierunkach powróci do obsługi ulicy B. Głowackiego.
• Linia nr 60 zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną od pętli Morska do przystanku Skłodowskiej – Curie / Jurasza i odwrotnie ulicami: B. Głowackiego, Powstańców Wielkopolskich, St. Wyszyńskiego, M. Skłodowskiej -Curie.
Z obsługi pasażerskiej tej linii zostaną czasowo wyłączone przystanki:
Bałtycka / Głowackiego,
Bałtycka / Skłodowskiej – Curie,
Skłodowskiej – Curie / Bałtycka,
Skłodowskiej – Curie / Gajowa.
Do obsługi pasażerskiej tej linii zostaną czasowo włączone następujące przystanki:
Głowackiego / Bałtycka,
Głowackiego / Gajowa,
Powstańców Wielkopolskich / Wyszyńskiego (kierunek Morska),
Wyszyńskiego / Powstańców Wielkopolskich (kierunek Błonie),
rondo Skrzetuskie (kierunek Morska).
• Linie nr 71, 77 w obydwu kierunkach powrócą do obsługi ulicy B. Głowackiego, w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego części ulicy Hetmańskiej będą w obydwu kierunkach czasowo kierowane na trasę czasowo zmienioną ulicą Mazowiecką.
Przystanek Hetmańska / Kaszubska (kierunek Rekinowa, Niklowa) zostanie zachowany.
Do obsługi tych linii powrócą przystanki Fredry / Warszawska i Mazowiecka / Pomorska (kierunek Morska).
W związku z przywróceniem do ruchu kołowego Alei Ossolińskich (wschodnia nitka) linie nr 71 i 77 powrócą do obsługi przystanku plac Weyssenhoffa; nie będą obsługiwały przystanków rondo Ossolińskich i Ogińskiego / Moniuszki (kierunek Morska).
• Linia nr 31N w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego części ulicy Hetmańskiej będzie w obydwu kierunkach czasowo kierowana na trasę czasowo zmienioną ulicą Mazowiecką. Przystanek Hetmańska / Kaszubska (kierunek Łoskoń) zostanie zachowany do obsługi tej linii powrócą przystanki Fredry / Warszawska i Mazowiecka / Pomorska (kierunek Dworzec Leśne, Podkowa).
BUDOWA NOWYCH MOSTÓW NAD BRDĄ
09.12.2023 r. (sobota) w związku z planowanym uruchomieniem kursów tramwajowych nowym mostem nad Brdą, zmienią się relacje na wybranych liniach:
• Linia nr 1 Las Gdański – Wilczak,
• Linia nr 2 Las Gdański – Kapuściska,
• Linia nr 3 Wilczak – Łoskoń,
• Linia nr 4 Glinki – Bielawy (powrót na Perłową),
• Linia nr 5 Rycerska – Łoskoń,
• Linia nr 6 Bielawy – Łęgnowo (przejazd Jagiellońską),
• Linia nr 7 Kapuściska – Łoskoń (przejazd mostem Kazimierza Wielkiego),
• Linia nr 8 Kapuściska – Rycerska (powrót na Perłową),
• Linia nr 9 Glinki – Rycerska,
• Linia nr 10 Las Gdański – Niepodległości,
• Linia nr 11 Bielawy – Niepodległości (przejazd ulicą Kujawską i mostem Kazimierza Wielkiego).
Wdrożenie powyższego układu tramwajowego skutkować będzie zawieszeniem funkcjonowania linii zaT.
Linia nr 59 kursować będzie przez most Pomorski w związku z zawieszeniem na tej trasie połączeń tramwajowych.
0d 9 grudnia (sobota) zostaną wprowadzone również zmiany w rozkładzie jazdy linii nr 76, której wybrane kursy zostaną wydłużone do ronda Jagiellonów.
NIEDZIELE HANDLOWE
W związku z decyzją Sejmu w zakresie zmiany kalendarza handlowego - w dniu 10 i 17 grudnia obowiązywać będą rozkłady niedzieli handlowej natomiast w dniu 24.12.2023 r. obowiązywać będą rozkłady standardowej niedzieli.
[FILM] Mniej utrudnień - tramwaje wracają na ul. Perłową / auta na ul. Fordońską
Z początkiem grudnia firma Trakcja SA odpowiedzialna za budowę mostów nad Brdą, udostępni do ruchu przebudowane jezdnie ulic Toruńskiej i Fordońskiej.
Nowym torowiskiem na Perłowej pojadą też tramwaje.
To znacznie ułatwi poruszanie się po mieście.
Zakończenie budowy coraz bliżej.
Od początku listopada funkcjonuje już most drogowy i tramwajowy. Dotychczasowa przeprawa została zamknięta, dzięki czemu można wykonywać drogi dojazdowe do obiektu.
W minionym tygodniu od strony ul. Fordońskiej (przy uczelni) układana była nowa nawierzchnia oraz kontynuowane były roboty kanalizacyjne od strony ul. Toruńskiej.
W obrębie skrzyżowań montowana była sygnalizacja świetlna. Trwają też prace przy chodnikach.
Wykonanie powyższych prac pozwoli w piątek 8 grudnia udostępnić do ruchu południową jezdnię ul. Fordońskiej oraz sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.
Zlikwidowane zostaną też tymczasowe ronda przy ul. Bałtyckiej i ul. Fabrycznej a na skrzyżowaniach włączone zostanie ponownie sygnalizacja.
W minionym tygodniu przy moście prowadzone były prace na ciągach pieszych i rowerowych.
Ułożona została też nawierzchnia asfaltowa na drogach rowerowych w obrębie nowego mostu.
Tramwaje wrócą na Perłową
W ubiegłym tygodniu wykonawca ułożył ostatnią warstwę nawierzchni na północnej jezdni ul. Toruńskiej (od strony ogródków działkowych) oraz trasach rowerowych.
We wtorek (28.11) prowadzone były próbne przejazdy tramwajów po nowym torowisku ul. Perłowej.
W sobotę 2 grudnia jezdnia północna ul. Toruńskiej (od strony ogródków działkowych) zostanie udostępniona do ruchu wraz z sygnalizacją świetlną przy ul. Perłowej oraz ul. Spokojnej.
Zlikwidowane zostanie też tymczasowe rondo przy miejskich wodociągach.
9 grudnia wykonawca planuje udostępnić do ruchu linie tramwajowe z wykorzystaniem mostu nad Brdą i torowiska wzdłuż ul. Perłowej.
Wprowadzone zostaną też zmiany w siatce połączeń autobusowych i tramwajowych w obrębie realizowanej inwestycji.
Kontynuowane będą jeszcze prace przy układaniu nawierzchni przy „starym moście", roboty przy chodnikach i drogach rowerowych.
Prosimy pamiętać, że wprowadzanie powyższych zmian w ruchu w obrębie realizowanej inwestycji, uzależnione będzie od warunków pogodowych.
Warto wiedzieć
Inwestycja o wartości prawie 170 mln finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych. W jej ramach powstały między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz modernizowane są torowiska w rejonie ulic. Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Pakiet nasadzeń obejmuje łącznie ponad 360 drzew i 1130 krzewów.
Zakończenie wszystkich prac firma Trakcja SA planuje na początku przyszłego roku.
[FILM] Moc atrakcji nad brzegiem Wisły - rewitalizacja zakończona
Zakończyliśmy prace budowlane w Starym Fordonie.
Mieszkańcy mogą już korzystać z wielu atrakcji przygotowanych nad brzegiem Wisły. Są place zabaw, skatepark, ścianki wspinaczkowe i alejki spacerowe.
W ciągu ul. Promenada powstał ciąg pieszo-rowerowy.
Posadziliśmy też liczne drzewa i krzewy.
Pumptrack znajduje się w pobliżu nabrzeża po wschodniej stronie ul. Frycza-Modrzewskiego.
W okolicach placu dla rowerzystów (bliżej Wisły), powstało też boisko do siatkówki plażowej i ścieżka dydaktyczna.
Po drugiej stronie ul. Frycza Modrzewskiego mamy plac zabaw, skatepark i strefę fitness.
Zamontowaliśmy też kilka ścianek wspinaczkowych dla dzieci.
Na całym terenie mamy ławki, stojaki rowerowe i stylowe kosze na śmieci.
Zamontowaliśmy monitoring oraz słupy oświetleniowe wyposażono w nowoczesne oświetlenie LED sterowane z wykorzystaniem zdalnego systemu zarządzania.
Do wszystkich atrakcji sportowych budowanych nad brzegiem rzeki, dojazd zapewnia nowa ścieżka rowerowa, która powstała wzdłuż ul. Promenada. Przebudowaliśmy też ul. Nad Wisłą w obrębie istniejącego mostu drogowego.
Zabezpieczenie przed wysokim stanem rzeki
W ramach zadania wykonaliśmy też pierwszą w Bydgoszczy mobilną zaporę przeciwpowodziową przy ul. Frycza-Modrzewskiego. Miejsca to będzie przygotowane na wypadek nadejścia wysokiej wody tak, aby szybko mogły zostać zabezpieczone. Na co dzień elementy te nie są widoczne.
Dodatkowe atrakcje
Aby inwestycja była jak najbardziej dostosowana do oczekiwań mieszkańców, rozszerzyliśmy podstawowy zakres robót o dodatkowe elementy, która jeszcze bardziej uatrakcyjniły cały teren nabrzeża.
W ramach prac dodatkowych powstały m.in. schody od strony ul. Rybaki, estetyczne palisady przy zejściach na promenadę. Wiosną na tarasach widokowych zostaną jeszcze zamontowane lunety do obserwowania rzeki i podziwiania okolicznej przyrody.
Zielń, zieleń, zieleń ...
W ramach realizowanej inwestycji zasadzonych zostało prawie 200 drzew. Wśród nich między innymi charakterystyczne dla terenów zalewowych wierzby, a także częściej sadzone w mieście klony, lipy i dęby.
Na skarpach zasadzonych zostało też kilka tysięcy kolorowych krzewów oraz innych roślin. Pojawiły się skupiska tawuł, irgi, róż okrywowych, bzów, jałowców płożących czy ozdobnych porzeczek.
Wzdłuż płotu na promenadzie zasadziliśmy też kilkaset krzewów bluszczu, który docelowo obrośnie ogrodzenie tworząc za kilka lat „zieloną ścianę".
Prace budowalne przez ponad 2 lata prowadziła firma Strabag.
Stary Fordon coraz piękniejszy.
Przebudowa ul. Promenada i całego nabrzeża Wisły to jeden z wielu elementów rewitalizacji Starego Fordonu. W ostatnim czasie przebudowany został rynek, uliczki nad brzegiem rzeki i powstało nabrzeże, które umożliwia korzystanie z transportu wodnego.
W ostatnich latach na rewitalizację tej części miasta, wydanych zostało już ponad 60 mln zł.
Warto przypomnieć, że po koniec września rewitalizacja Rynku w Starym Fordonie została wyróżniona główną nagrodą w 27. edycja konkursu "Modernizacja Roku/Budowa XXI wieku".
Mamy nadzieję, że obecna inwestycja dotycząca Promenady i terenów rekreacyjnych nad brzegiem rzeki Wisły, również spotka się z uznaniem mieszkańców Bydgoszczy.