Inwestujemy w bezpieczeństwo - zadania BRD na 2024 rok
Ruszamy z kolejnym pakietem zadań, które poprawią bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach.
Doświetlimy kolejne przejścia dla pieszych, zbudujemy nowe przystanki wiedeńskie, a nowe ulice wyposażymy w bezpieczne skrzyżowania i oświetlenie.
- Każda nowa inwestycja uwzględnia przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowników – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, który przewodniczy również radzie bezpieczeństwa ruchu drogowego. – Ulice wyposażamy w chodniki, oświetlenie, przejścia dla pieszych, bariery oraz inne elementy poprawiające bezpieczeństwo. W ostatnich latach za cel obraliśmy sobie jednak również dostosowanie istniejącej już infrastruktury do potrzeb mieszkańców. Dlatego zainicjowaliśmy program doświetlania przejść dla pieszych, przebudowujemy przystanki i skrzyżowania. W tym roku zlecimy kolejny pakiet zadań, które zadbają przede wszystkim o bezpieczeństwo pieszych. Na działania związane z poprawą bezpieczeństwa zabezpieczamy około 15 mln zł.
Doświetlenie przejść
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować.
Poprawa doświetlenia wymaga montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Akcja została zainicjowana w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
W Bydgoszczy mamy już ponad 120 doświetlonych przejść. W tym roku doświetlimy kolejne 32 przejścia.
Lista przejść do doświetlenia w 2024 roku.
ul. Akademicka/ Pałubickiego
ul. Inowrocławska/ Leszczyńskiego
ul. Inowrocławska/ Skorupki
ul. Inowrocławska/ Ciechocińska
ul. Ujejskiego / Polna
ul. Poznańska/ Wierzbickiego
ul. Poznańska/ Św. Trójcy
ul. Gdańska/Dwernickiego
ul. Gdańska/ Leśna
ul. Czerwonego Krzyża/ Władysława IV
ul. Przemysłowa 26
ul. Morska 4a
ul. Powstańców Wlkp 63
ul. Skarżyńskiego 7
ul. Swobodna/ Piłsudskiego
ul. Szpitalna/ ul. Modrakowa
ul. Szubińska/ Schulza
ul. Paderewskiego przy Filharmonii
ul. Romanowskiej przy Ośrodku Szkolno - Wychowawczym nr 2
ul. Fabryczna / Składowa
ul. Poznańska/ przy Kwadracie
ul. Bałtycka 59
ul. Chocimska/ Kościuszki
ul. Wyzwolenia / Styki
ul. Głowackiego 51
ul. Glinki 153
ul. Kasztelańska/ Mączna
ul. Konopnickiej / Ugory
ul. Filtrowa 27 przy Żabce
ul. Poznańska/ Chwytowo
ul. Grudziądzka/ Teskowej
ul. Wyzwolenia 31
W ramach BBO doświetlone zostaną także przejścia na ul. M. Kolbego od Waleniowej do Rekinowej na Osowej Górze oraz kilka kolejnych przejść na osiedlu Górzyskowo.
Poza tym powstanie bezpieczne przejście między ulicami Karpacką i Beskidzką na Wzgórzu Wolności.
Łącznie na ten pakiet zadań zabezpieczamy pulę około 2 mln zł.
Przystanki wiedeńskie
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju jest taki sam jak wyniesionej jezdni.
Takie rozwiązanie zdecydowanie ułatwia wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej. Poprawia też bezpieczeństwo, gdyż wymusza zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku.
Tak infrastruktura powstała już na placu Teatralnym oraz na ul. Gdańskiej na wysokości ul. Chodkiewicza.
W tym roku prace zostaną zlecone przy budowie 2 par kolejnych takich przystanków w ciągu ul. Gdańskiej:
• na istniejącym placu Praw Kobiet
• na rewitalizowanym placu Wolności
Wyniesione skrzyżowania, bariery, progi,
W tym roku przybędzie też wyniesionych skrzyżowań i progów zwalniających. Są ona częścią dużego pakietu przebudowy lub budowy lokalnych ulic.
W taką infrastrukturę wyposażony zostanie też kolejny odcinek ul. Pod Skarpą, która zostanie przebudowana na odcinku od posesji nr 52 do ul. W. Korfantego. Projekt zakłada między innymi progi zwalniające wyspowe oraz skrzyżowania równorzędne. Na realizację tylko tej inwestycji zabezpieczamy 6 mln zł
Zaplanowaliśmy też budowę bariery sprężystej w pasie drogowym ulicy Armii Krajowej na odcinku między ul. Gdańską i Zamczysko, gdzie kierowcy często wykonywali niebezpieczne manewry zawracania przez pas zieleni.
Kolejne działania zmierzające do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie miasta uzgadniane są na spotkaniach Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
W zespole znajdują się przedstawiciele Miasta, ZDMiKP, Policji i Straży Miejskiej ,społecznicy oraz specjaliści akademicy związani z tematyką BRD. Jego członkowie podkreślali, że najlepsza infrastruktura nie zastąpi zdrowego rozsądku.
– Progi zwalniające, sygnalizacje, przystanki wiedeńskie to elementy skłaniające do zachowania większej ostrożności w newralgicznych miejscach. Bez nich kierowcy pewnie szybciej przejechaliby przez miasto. Jednak to infrastruktura chroniąca rzeczy znacznie cenniejsze niż czas podróży: zdrowie i życie uczestników ruchu – podkreśla Marcin Włosiński Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy.
Bydgoszczanie o mieście, komunikacji i inwestycjach
Poznaliśmy wyniki badań sondażowych na temat jakości życia w Bydgoszczy.
Aż 70 procent bydgoszczan jest zadowolonych z życia w mieście, przede wszystkim zrewitalizowanej zieleni, oferty kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej.
Teraz rozwiązujemy najczęściej wskazywane problemy: poprawiamy komunikację publiczną i koordynację inwestycji drogowych.
Zadowolenie z poziomu życia w Bydgoszczy wzrasta.
Aktualnie 70 proc. badanych wyraża satysfakcję z jakości życia w mieście– to poziom o ponad 10 punktów procentowych wyższy niż w poprzednich pomiarach. Jednocześnie badani coraz częściej spodziewają się poprawy jakości życia – aktualnie 41 procent.
Bydgoszcz zdaniem mieszkańców zdecydowanie zyskuje na obecności w Unii Europejskiej (80 procent). W najbliższych latach to właśnie unijne środki pomogą nam w realizacji drogowych inwestycji m.in: budowę nowej linii tramwajowej na Szwederowo.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Miejskie programy dobrze znane
Najlepiej rozpoznawalnym programem miejskim jest Bydgoski Budżet Obywatelski (85 proc.), następnie Aktywna Bydgoszcz (64 proc.) oraz Czysta Bydgoszcz (62 proc.).
Na tle codziennych aspektów życia w Bydgoszczy najlepsze oceny dotyczą wywozu śmieci (80 proc.), zieleni miejskiej (74 proc.), a także oferty kulturalnej (68 proc.) i sportowo-rekreacyjnej (64 proc.).
Komunikacja – problem do poprawy
Z komunikacji miejskiej korzysta dwóch na trzech mieszkańców.
Wśród użytkowników komunikacji publicznej 41 proc. korzysta z tego rodzaju transportu regularnie (minimum 4-5 razy w tygodniu). 35% bydgoszczan ocenia ją negatywnie.
W ubiegłym roku, jeszcze przed rozpoczęciem badań, zapadły decyzje, które mają poprawić jej funkcjonowanie:
- Jesteśmy w trakcie wymiany całej floty tramwajowej na nowoczesne "niskopodłogowce". Do 2025 roku odbierzemy wszystkie z 40 zamówionych składów.
- W budżecie na 2024 roku najbardziej wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł).
- Zaplanowaliśmy zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm).
- Od nowego roku obsługę części kursów MZK przejął prywatny przewoźnik.
- Miasto zdobyło też środki i jest przed podpisaniem umowy na modernizację zajezdni tramwajowej MZK.
- Przygotowujemy się do budowy nowej linii tramwajowej na Szwederowo.
- W tym roku rozpoczniemy budowę kolejnych przystanków wiedeńskich i przygotowania do dostosowania ronda Jagiellonów (najważniejszego węzła komunikacyjnego) do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Miejsca parkingowe i drogi– zmieniamy filozofię
Połowa bydgoszczan wskazywała również na problem związany z brakiem odpowiedniej liczby miejsc parkingowych.
W salonie Bydgoszczy miasto zdecydowało się jednak wprowadzić jakościową zmianę.
W tym obszarze Bydgoszczy preferowany będzie ruch pieszych, rowerzystów oraz transport publiczny.
Mieszkańcy zwracali również uwagę na przedłużające się remonty, korki, stan dróg i chodników (badanie prowadzono w kulminacyjnym momencie wielu prac nad kanalizacją deszczową prowadzonych przez MWiK).
W tym roku inwestycji powodujących utrudnienia na drogach będzie jednak znacznie mniej. Zaplanowaliśmy przede wszystkim prace na drogach osiedlowych, rewitalizację reprezentacyjnych placów, remonty nawierzchni i mniejsze remonty.
Warto wiedzieć
Badanie zrealizowała firma Instytut badań rynkowych i społecznych.
Realizowano je w grudniu 2023 roku metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
Przeprowadzono je na próbie 1000 mieszkańców.
[FILM] Zielone Torowisko na Szwederowie – prace projektowe w toku
Trwa projektowanie nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej. Do dokumentacji wprowadzamy wiele innowacyjnych rozwiązań.
Na ul. Solskiego powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami. Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i wizjach lokalnych w terenie.
Projekt zaawansowany. Uzgodnienia w toku.
Prace projektowe realizuje firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę i wykazała się bogatym doświadczeniem przy tego typu przedsięwzięciach.
- Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku – mówi Dyrektor ds. Zarządzania projektami w firmie Progreg Grzegorz Rychel - Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland. Skróci to wielu pieszym drogę na drugą stronę ulicy.
Projektanci nie kryją, że największym wyzwaniem była różnica wysokości terenu między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza. Udało się jednak zaprojektować torowisko na wysokości istniejącego terenu bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury w postaci murów oporowych lub obniżania przyległych jezdni.
Tory aż do ul. J. Kossaka
- Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką – mówi Grzegorz Rychel. - Tam będzie znajdowała się też sporych rozmiarów podstacja trakcyjna. Część blaszanych garaży ulegnie likwidacji. Projektujemy torowisko między jezdniami aż do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki torowisko się zakończy ślepo, a ulica zostanie zwężona do 1 jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach, aż do ronda Grunwaldzkiego - mówi projektant - Wprowadzamy już na etapie projektowania wiele innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie wiaty przystankowe na tym odcinku zaplanowaliśmy z zielonymi dachami i stelażami do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką. W torowisku uwzględniamy zielone maty rozchodnikowe, które od lata do zimy również będą zielone. Są one dość proste w utrzymaniu - dodaje.
Ograniczony hałas i rowerowy parking
W ramach prac projektowych zaplanowane zostały też:
• elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
• zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickie
• zintegrowane sygnalizacje świetlne na głównym ciągu ul. L. Solskiego.
Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i lokalnej wizji w terenie.
Największym wyzwaniem dla projektantów są obecnie wszystkie kolizje podziemne i uzgodnienia z gestorami sieci. W ramach prac będzie musiała zostać bowiem przebudowana cała infrastruktura sieci gazowej, ciepłowniczej, energetycznej a także odwodnienie i kanalizacja. To żmudne i bardzo długotrwałe procedury i uzgodnienia.
Dokumentacji wraz z decyzjami środowiskową i ZRID (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa na koniec bieżącego roku.
Ulice gruntowe w 2024 roku - czas na kolejne zadania
Przez ostatnie osiem lat utwardziliśmy ponad 50 kilometrów dróg gruntowych w Bydgoszczy.
Tym samym liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
W tym roku kolejnych 30 ulic zyska twardą nawierzchnię.
Prezentujemy listę zadań na 2024 rok.
W realizacji tego rodzaju zadań oprócz Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych pomagają nam też inne rozwiązania m.in. inicjatywy lokalne, program BBO, przedsięwzięcia realizowane we współpracy z prywatnymi inwestorami, przebudowa ulic w ramach dużych zadań inwestycyjnych.
1. W tym roku przy sprzyjającej pogodzie, dokończymy kilka ubiegłorocznych zadań.
Prace będą kontynuowane na ulicach: Pokładowej, Indyczej, Mewiej, Wodnej, Masztowej, Sępiej, Gołębiej i ul. Piaski.
2. Nowe zadania do realizacji w technologii nawierzchni przepuszczalnych (ażury lub kostka eko) w roku 2024:
ul. Kolibrowa
ul. Kilowa
ul. Młynarska
ul. Iglasta
ul. Wieśniacza
ul. Krańcowa
ul. Prądy
ul. Czorsztyńska
ul. Orzechowa
ul. Akacjowa.
3. Zabezpieczyliśmy również środki na zlecenie prac przy ulicach:
ul. Syrokomli (Wilczak)
ul. Pogodnej (Wilczak)
ul. Gościeradzkiej (Piaski)
ul. Gradowej (Czyżkówko)
ul. W. Bortnowskiego (Stary Fordon)
ul. Koguciej (Osowa Góra)
ul. Krzywej (Miedzyń)
ul. Podhalańskiej (Szwederwo)
ul. Krynickiej (Opławiec)
ul. Kudowskiej (Opławiec)
Łącznie na Program Utwardzania Ulic Gruntowych trafi w tym roku około 23 mln zł.
Poza tym wykorzystamy też pozyskane wcześniej środki z funduszy zewnętrznych.
4. Przebudujemy też kilka ulic gruntowych, które w ubiegłym roku zgłosili mieszkańcy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Prace będą prowadzone na:
[Czyżkówko] ul. Piaśnicka
[Okole] ul. Czarna Droga
[Stary Fordon] Utwardzenie płytami ażurowymi ulic: Saska, Szkolna i Piastowa
5. Budujemy razem z mieszkańcami
Równocześnie z miejskimi inwestycjami prace przy budowie ulic zlecają też stowarzyszenia mieszkańców, korzystające z dużego wsparcia Bydgoszczy (na poziomie 75-85%). Środki przyznawanego są w ramach inicjatyw lokalnych.
We współpracy z mieszkańcami w budowie jest ulica Tragerów na Miedzyniu.
Powstaje też dokumentacja niezbędna m.in. do budowy ulic Porzeczkowej oraz Strzegowskiej.