Utrwardzamy kolejne ulice gruntowe - zapraszamy na konsultacje
Przygotowujemy się do budowy kolejnych ulic. Projektanci przygotowali wstępną dokumentacją dla kolejnych 9 ulic o łącznej długości blisko 3 kilometrów. Przygotowane koncepcje, już na tak wczesnym etapie mogą do 22 marca ocenić mieszkańcy.
Dodatkowo dziś (3 marca) o godz. 17.00 odbędzie się spotkanie on-line dla mieszkańców na profilu Facebook - Bydgoske Konsultacje.
Koncepcje budowy opracowane zostały dla następujących ulic:
1. ul. W. Bortnowskiego, (Stary Fordon)
2. ul. Gościeradzka, (Piaski)
3. ul. Gradowa, (Czyżkówko)
4. ul. Odrzańska, (Brdyujście)
5. ul. Platynowa, (Osowa Góra)
6. ul. Podhalańska, (Szwederowo)
7. ul. Rajdowa, (Smukała-Opławiec-Janowo)
8. ul. Wejherowska, (Miedzyń-Prądy)
9. ul. Wycieczkowa, (Smukała-Opławiec-Janowo)
Zależy nam, by nowa infrastruktura jak najlepiej spełniała oczekiwania mieszkańców dlatego czekamy na uwagi. Zaakceptowane wnioski zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej.
Konsultacje trwają jeszcze do 22 marca br. i skierowane są do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Swoje opinie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej (w wersji elektronicznej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/ulice lub przekazać na adres ZDMiKP (ul. Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz).
Dodatkowo w dniu 3 marca o godz. 17.00 odbędzie się spotkanie on-line dla mieszkańców na profilu Bydgoskie Konsultacje na facebooku: www.facebook.com/bydgoskiekonsultacje.
Pieszojezdnia na ul. Rajdowej
Ulica Rajdowa, na odcinku ok. 200 metrów, została zaprojektowana jako pieszojezdnia z betonowej kostki. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojść do posesji. Wytyczonych zostanie też kilka miejsc postojowych. Żeby ograniczyć prędkość pojazdów na ulicy zaplanowano yniesione skrzyżowanie na połączeniu z Letniskową. Rajdowa zyska nowe oświetlenie LED. Deszczówka zostanie odprowadzona do wybudowanej wcześniej kanalizacji.
Budowa ul. Wycieczkowej
Ulica Wycieczkowa została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Natomiast łączniki równoległe do ul. Sanatoryjnej obsługujące posesje oddalone od głównego przebiegu drogi ustabilizuje geokrata. Wzdłuż jezdni zaplanowano 12 miejsc postojowych. Skrzyżowanie z ul. Letniskową będzie funkcjonować jako wyniesione. Zaplanowano również przebudowę oświetlenia i budowę wpustów odprowadzających deszczówkę do kanalizacji. Łączna długość utwardzonej jezdni i łączników to ponad 400 metrów. Obie ulice: Wycieczkowa i Rajdowa łączą się z utwardzoną wcześniej ul. Sanatoryjną ułatwiając dojazd do dużej liczby posesji.
Ul. Wejherowska dla pieszych i samochodów
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów. Na tym odcinku ulica została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową powstanie parking gdzie wyznaczonych zostanie również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy. Ulica będzie wyposażona w progi zwalniające, nowe oświetlenie oraz wpusty do kanalizacji deszczowej
Ul. Podhalańska z parkingami
Duże zmiany zajdą wokół ul. Podhalańskiej na Szwederowie. Koncepcja zakłada utwardzenie końcowego odcinka tej ulicy o długości około 170 metrów, który umożliwia m.in. dojazd do bloków z numerami 8 i 10. Ulica zyska twardą nawierzchnię i dobudowane zostaną miejsca parkingowe. Część stanowisk będzie dedykowana osobom niepełnosprawnym. Łącznie zaprojektowano 47 miejsc. Tereny zielone zostaną obsadzone trawnikami i pojedynczymi drzewami. Wybudowany zostanie nowy kanał deszczowy, do którego podłączone zostaną wpusty uliczne. Wymienione zostanie również oświetlenie. Powstaną też fragmenty chodników.
Pieszojezdnia do bloków na ul. Odrzańskiej
W ramach całego pakietu zadań związanych z utwardzaniem ulic planowana jest również budowa pieszojezdni. Wzdłuż ulicy o długości prawie 170 metrów powstanie 10 miejsc postojowych. Ukształtowanie terenu wiąże się z umocnienie skarp przylegających do ulicy płytami ażurowymi. Przebudowane zostanie oświetlenie, a deszczówka będzie odprowadzana do istniejącej kanalizacji deszczowej. Nowa ulica ułatwi m.in. dojazd do zespołu budynków komunalnych wybudowanych w ciągu ostatnich lat. Końcowy fragment ulicy umożliwi w przyszłości dobudowanie nowej ulicy również w kierunku ul. Łowickiej.
Ul. Platynowa z wyniesionymi skrzyżowaniami
Na Osowej Górze planowane jest utwardzenie ul. Platynowej pomiędzy ulicami Kruszyńską i Ptasią, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstanie na długości 210 metrów. Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej będą miały formę wyniesioną, co poprawi bezpieczeństwo. Chodnik pomiędzy posesjami 19 i 21 zyska nawierzchnię mineralną. Ulica zyska nowe energooszczędne oświetlenie oraz odwodnienie.
Ul. Gradowa z utwardzonymi sięgaczami
Dużo zmian planowanych jest w obrębie ul. Gradowej. Projektanci zaproponowali utwardzenie wszystkich sięgaczy odchodzących od ulicy. W związku z tym koncepcja zakłada budowę pieszojezdni o łącznej długości ponad 600 metrów. Zarówno na głównym ciągu jak i na sięgaczach budowane będą też zatoki postojowe. Część skrzyżowań otrzyma formę wyniesioną. Cała ulica zyska oświetlenie, odwodnienie i będzie objęta strefą zamieszkania.
Ul. Gościeradzka w kostce i ażurach.
Koncepcja budowy ul. Gościeradzkiej zakłada budowę pieszojezdni z kostki betonowej pomiędzy ul. Smukalską o końcem zabudowy (posesja nr 57). Dalszy odcinek w kierunku ul. Piaski, utwardzony zostanie płytami ażurowymi. Łącznie utwardzony zostanie odcinek o długości około 600 metrów. Na skrzyżowaniu z ul. Zbrachlińską funkcjonuje już mini rondo z dojazdami. Nowe skrzyżowania z Wąwelską i Niewieścińską otrzymają formę wyniesioną. Przebudowane zostanie oświetlenie, a deszczówka będzie odprowadzona do kanalizacji. Wzdłuż ulicy zlokalizowanych powstanie kilka zatok z równoległymi miejscami postojowymi.
Ulica W. Bortnowskiego dla pieszych i samochodów
W Starym Fordonie twardą nawierzchnię zyska ulica W. Bortnowskiego na odcinku od ul. Wyzwolenia do Dorodnej. Nowa pieszojezdnia o długości około 250 metrów zapewni wygodny dojazd do szeregowców po południowej stronie ulicy oraz nowych bloków BTBS ulokowanych po stronie północnej. Po stronie północnej zbudowane zostaną miejsca postojowe. Skrzyżowania z ulicami Powstania Styczniowego i Dorodną otrzymają formę wyniesioną. Uzupełnione zostanie oświetlenie na brakującym odcinku i wymienione zostaną stare latarnie. W ramach tej inwestycji konieczna będzie rozbudowa kanalizacji deszczowej.
Obiektywne kryteria
Nowe ulice powstaną w oparciu o II edycję wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych. Zadania są finansowane w oparciu o środki miasta. Realizowane są zadania, które zdobyły najwięcej punktów w takich kryteriach jak:
• gęstość zaludnienia
• ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
• wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
Rondo honoruje Patrona Harcerzy
Rada Miasta nadała nowemu rondu u zbiegu ulicy Gdańskiej i Rekreacyjnej imię bł. Stefana Wincentego Frelichowskiego – patrona harcerzy.
Skrzyżowanie z ruchem okrężnym zostało zbudowane w ubiegłym roku wraz z buspasem do Myślęcinka.
Stefan Frelichowski urodził się w 1913 roku.
W 1927 roku wstąpił do Związku Harcerstwa Polskiego.
Od 1928 do 1931 prowadził swoja drużynę. Po maturze w 1931 roku wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego. Nadal angażował się w ruch harcerski.
Przed wybuchem wojny pełnił m.in. funkcję kapelana Pomorskiej Chorągwi Harcerzy ZHP. Działał w kierownictwie Wydziału Starszoharcerskiego Chorągwi, był redaktorem biuletynu „Zew Starszoharcerski".
W czasie okupacji za swoją patriotyczną działalność został uwięziony już 11 września 1939 roku. W 1940 roku trafił do obozu koncentracyjnego Dachau. Niósł współwięźniom duchowe wsparcie i pomoc.
W 1945 roku zaraził się tyfusem, który w połączeniu z zapaleniem płuc doprowadził do jego śmierci.
W 1948 roku został pośmiertnie odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi położone w walce o demokrację i niepodległość.
W 1964 rozpoczął się proces beatyfikacyjny. W 1999 roku ogłoszono go błogosławionym.
W 2003 roku S. Frelichowski uznany został za patrona polskich harcerzy.
Rondo na styku ulicy Gdańskiej i Rekreacyjnej zostało oddane do użytku w ubiegłym roku. Inwestycja powstała wraz z buspasem wzdłuż ul. Gdańskiej. Została zrealizowana z wykorzystaniem środków unijnych. Kosztowała 10 mln zł.
Zdecydowanie poprawiła bezpieczeństwo osób wyjeżdżający z ul. Rekreacyjnej oraz pieszych i rowerzystów.
Czas na remonty bydgoskich ulic
W związku z uruchomieniem po zimie pierwszych w regionie otaczarni (wytwórni masy bitumicznej), rozpoczęliśmy prace remontowe dróg asfaltowych w mieście. Na ulice Bydgoszczy wyjechało już 5 ekip remontowych.
Ruszyło też profilowanie pierwszych ulic gruntowych.
Tegoroczna zima okazała się wyjątkowo mroźna, dlatego szkody w infrastrukturze drogowej są znacznie większe niż w latach poprzednich.
Na przestrzeni stycznia i lutego wszelkie uszkodzenia nawierzchni, były naprawiane wyłącznie w trybie awaryjnym.
Od 1 marca dzięiki uruchomieniu otaczarni oraz poprawie pogody, prace remontowe mogą być już prowadzone na wszystkich bydgoskich ulicach.
W pierwszej kolejności remontowane będą główne bydgoskie ulice oraz te znajdujące się na trasie komunikacji autobusowej. W dalszej kolejności prace przeniosą się na ulice osiedlowe.
Przewidujemy, że do końca marca (przy sprzyjających warunkach pogodowych) zakończone zostaną już wszystkie pozimowe remonty ulic.
Koszt przedmiotowych robót to 3,5 mln złotych.
Nie zapominamy o ulicach gruntowych
Od 1 marca rozpoczęły się też prace przy równaniu i porządkowaniu ulic gruntowych na terenie miasta.
Obecnie prowadzone są działania interwencyjne na ulicach zgłoszonych przez mieszkańców.
Szczegółowe informacje na ten temat oraz lista ulic gruntowych remontowanych w pierwszej kolejności, znajdują się TUTAJ
Przypominamy, że uszkodzenia bydgoskich ulic można zgłaszać w Wydziale Utrzymania i Ewidencji ZDMiKP pod numerem telefonu (52) 582-27-14/15 oraz mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Rozpoczyna się podparcie mostu Uniwersyteckiego. RAPORT nr 5 z działań naprawczych ZDMiKP (01.03.2021)
1 marca 2020 roku podpisaliśmy umowę na podparcie mostu Uniwersyteckiego nad Brdą. Wykonawcą została firma Kormost. Wartość zadania to prawie 1,8 mln zł.
W ramach prac zostanie przygotowana dokumentacja podparcia oraz samo podparcie przeprawy.
W zależności od warunków pogodowych, zadanie potrwa ok. 2 miesięcy od daty podpisania umowy.
W trakcie prowadzonych robót podparcia będziemy przygotowywali się do naprawy mostu. W etapie 2 dotyczącym naprawy mostu, przygotowana zostanie dokumentacja dla dalszych działań naprawczych na obiekcie, które będzie można realizować jednak dopiero po odciążeniu całej konstrukcji.
W ostatnich dniach służby utrzymaniowe ZDMiKP ustawiły dodatkowe zabezpieczenia pod mostem z uwagi na łamanie obowiązujących dotychczas zasad przez pieszych i rowerzystów.
Podjęto również dodatkowe działania związane z zaobserwowanym, a jak wiemy zakazanym ruchem na rzece Brdzie.
Działania ZDMiKP związane z większym zakresem wygrodzenia pod mostem powiązane zostały z przygotowaniem terenu, który stanowić będzie zaplecze przyszłej budowy.
W ostatnim czasie Wykonawca zwiózł już pod obiekt pierwsze elementy konstrukcji, potrzebnej do wykonania podparcia mostu.
To już kolejne działania prowadzone na obiekcie w ciągu zaledwie miesiąca.
Szczegółowy harmonogram dotychczasowych działań, podjętych przez ZDMiKP, znajdziecie Państwo poniżej:
Pod koniec roku 2020 roku ZDMiKP zlecił wykonanie szczegółowej ekspertyzy węzłów tj. elementów kotwiących wanty (liny) Mostu Uniwersyteckiego nad Brdą.
Z przeprowadzonych badań wynikało, że elementy mocujące wanty do mostu, uległy odkształceniu.
W tej sytuacji, ZDMiKP wprowadził na moście ograniczenia dla ruchu pojazdów ciężarowych i pilnie zlecił, przeprowadzenie szczegółowych ekspertyz całego obiektu, w szczególności elementu mocującego wanty do płyty mostu.
Ostateczny raport otrzymany 29.01.2021 i przygotowanym przez specjalistów z zakresu inżynierii mostowej wskazał, że połączenie przęsła z linami (wantami) są za słabe i obliczeniowo mogą nie utrzymać ciężaru całego obiektu. Przedmiotowy element mocujący wanty z płytą pomostu uległ trwałemu odkształceniu. Wskazano konieczność działań naprawczych oraz zamknięcie obiektu do czasu ich prowadzenia celem uniknięcia zagrożeń dla użytkowników.
Warto wspomnieć, że stan techniczny pozostałych elementów mostu (pylonów, płyty głównej, want) nie budzi jakichkolwiek zastrzeżeń – uszkodzeniu uległy wyłącznie mocowania stalowe przytwierdzone do płaszczyzn bocznych mostu.
Otrzymane ekspertyzy wskazują na możliwość wystąpienia błędów na etapie projektu mostu.
Po zamknięciu obiektu, ZDMiKP zlecił pilne podparcie obiektu, które z uwagi na ciężar, nietypową konstrukcję oraz lokalizację nad rzeką, wymaga opracowania specjalnej dokumentacji projektowej i technologicznej. Działania te pozwolą odciążyć obiekt w trakcie dalszych działań naprawczych
Kontynuacja podparcia obiektu i jednoczesne wzmocnienie uszkodzonych elementów, czyli doprowadzenie ich podstawowych parametrów, gwarantujących zapewnienie odpowiedniej wytrzymałości i zgodności z normami. W ramach zleconej ekspertyzy zaproponowano już wstępne rozwiązania w celu wzmocnienia węzłów.
Dotychczasowe działania naprawcze ZDMiKP od dnia zamknięcia mostu:
29 stycznia 2021 roku – w związku z możliwym zagrożeniem katastrofa budowlaną ZDMiKP o godz. 15:00 zwołuje konferencję prasową i równocześnie zamyka most na Trasie Uniwersyteckiej. Z ruchu pojazdów zostaje wyłączony fragment Trasy Uniwersyteckiej na odcinku od ulicy Sieńki – Moniuszki do ul. Wojska Polskiego. W związku z zagrożeniem zostają zamknięte dla ruchu pieszego i rowerowego również przestrzenie zlokalizowane po obu stronach rzeki (bulwary) oraz wyłączony fragment rzeki Brdy bezpośrednio pod mostem.
- Linia autobusowa nr 57 kursująca na tym odcinku zostaje poprowadzona objazdem z wykorzystaniem ul. Kujawskiej.
2 lutego – ZDMiKP przedstawia dla publicznej wiadomości pierwszy Raport z działań publikowany na stronie inernetowej jednostki, powielany później przez lokalne media. Jest to podstawowe źródło aktualnych informacji o sytuacji mostu i podejmowanych działaniach.
5 lutego - po opracowaniu odpowiedniego projektu zmian w organizacji ruchu, w celu minimalizowania utrudnień drogowych w tej części miasta, otwarta dla ruchu pojazdów zostaje ul. Toruńska - od ronda Bernardyńskiego w kierunku ronda Toruńskiego.
Jak tylko pozwoli na to sytuacja na budowie ul. Kujawskiej, wdrożony zostanie również II etap tego zadania, czyli otwarcie dla ruchu ul. Toruńskiej w kierunku ronda Bernardyńskiego.
8 lutego - po pierwszych opadach śniegu, niezwłocznie przystąpiliśmy do odśnieżenia konstrukcji mostu oraz zabezpieczenia nawierzchni odpowiednimi środkami chemii drogowej. Obiekt był odśnieżany jeszcze kilkukrotnie, po dalszych opadach śniegu w kolejnych dniach.
09 lutego – biorąc pod uwagę tak awaryjną i nagłą decyzję o zamknięciu mostu na platformie zakupowej w trybie bezprzetargowym zaprosiliśmy lokalnego Wykonawcę do złożenia oferty (w trybie z wolnej ręki), na podparcie obiektu. Tego samego dnia przyszły Wykonawca zwiózł pierwsze materiały potrzebne do podparcia mostu Uniwersyteckiego. Działania z podparciem mostu mają na celu jego zabezpieczenie przed ewentualnymi skutkami możliwych dalszych uszkodzeń konstrukcji mostu.
10 lutego – odbyła się specjalna Sesja Rady Miasta Bydgoszczy, w której uczestniczył Wykonawca mostu, Autor ekspertyzy mostu oraz Dyrektor ZDMiKP. Zaprezentowano historię mostu, jego budowę, przyczyny uszkodzenia, omówiono możliwe warianty naprawy mostu i dalsze działania naprawcze na obiekcie.
15 lutego - na stronie ZDMiKP zamieszczone zostało pełne zestawienie finansowe, dotychczasowych kosztów poniesionych na specjalistyczne badania oraz ekspertyzy. W raporcie zaprezentowano szczegółowe koszty poniesione dotychczas przez ZDMiKP w ramach umowy utrzymaniowej dot. obiektów inżynierskich w okresie II półrocza 2020 do dnia 29.01.2021 związanych z badaniem Mostu Uniwersyteckiego.
16 lutego - Wykonawca (Konsorcjum firm: KORMOST (lider) oraz Mosty Łódź (partner) przedłożył ofertę na podparcie obiektu. Była ona szczegółowo analizowana pod względem zaproponowanych rozwiązań technicznych, kosztów poszczególnych prac oraz warunków umowy.
18 lutego firma działająca na zlecenie ZDMiKP kolejny raz odśnieża most Uniwersytecki. Działania dotyczą tylko i wyłącznie obiektu zagrożonego katastrofą (odcinek nad rzeką).
22 lutego – kolejne spotkanie negocjacyjne, omówienie technologii oraz kosztorysów poszczególnych działań. W ramach negocjacji doprecyzowano zakres etapu 1 prac tj. podparcia mostu Uniwersyteckiego jako zabezpieczenia przed ewentualnymi skutkami dalszych uszkodzeń konstrukcji. Podparcie będzie też elementem wykorzystywanym w pracach naprawczych obiektu, które obejmie drugi etap prac. Etap 2 jest obecnie doprecyzowywany pod względem technologii prac jak i kosztów.
25-28 lutego – służby utrzymaniowe ZDMiKP ustawiają dodatkowe zabezpieczenia pod mostem z uwagi na łamanie obowiązujących dotychczas zasad przez pieszych i rowerzystów. Ustawiane są szczelne wygrodzenia z blachy i siatki. Podjęto również dodatkowe działania związane z zaobserwowanym ruchem na rzece Brdzie pomimo ograniczeń w przepływie pod mostem.
1 marca 2020 roku podpisana została umowa na podparcie mostu Uniwersyteckiego nad Brdą. Wykonawcą została firma: KORMOST. Wartość zadania to prawie 1,8 mln zł.
Szczegółowe informacje z postępu działań naprawczych prezentowane są na naszej stronie internetowej. Raporty i komunikaty w przedmiotowej sprawie ukazały się już dnia: 29.01; 02.02; 4.02; 05.02; 10.02; 15.02 oraz 01.03;