Wiedeńskie klimaty na ul. Gdańskiej
Zakończyliśmy budowę dwóch wiedeńskich przystanków tramwajowych na ul. Gdańskiej na wysokości ul. Chodkiewicza.
Poprawiły one nie tylko bezpieczeństwo ale ułatwiły też podróże osobom z niepełnosprawnościami.
Od poniedziałku (16.10) Pasażerowie mogą korzystać już z wyniesionych peronów.
W planach mamy budowę takich przystanków tramwajowych na całej ul. Gdańskiej.
Nowe przystanki w obu kierunkach powstały na ul. Gdańskiej przy ul. Chodkiewicza.
Zostały one nieznacznie przesunięte bliżej ul. Zamoyskiego.
W ramach zadania przebudowane zostały pasy ruchu na jezdni po obu stronach torowiska oraz chodniki na wysokości zaprojektowanych przystanków.
Nowe perony przystankowe mają długość około 30 metrów.
Wartość wykonanych prac projektowo-budowlanych wyniosła 1,4 mln zł. Roboty objęte są 5-letnią gwarancją.
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju jest taki sam jak wyniesionej jezdni.
Takie rozwiązanie zdecydowanie ułatwia wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej.
Poprawia też bezpieczeństwo gdyż wymusza zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku.
Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie na odcinku od pl. Teatralnego do ul. Kamiennej.
Gotowa koncepcja, która była także przedmiotem konsultacji społecznych, zakłada budowę aż 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej.
Projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary).
Pierwszy przystanek wiedeński w Bydgoszczy został oddany kilka lat temu na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów.
Nowy most nad Wisłą w Fordonie !?
5 października br. w Fordonie odbyła się konferencja prasowa przedstawicieli obecnego rządu, na której podano zaskakujące informacje, o dokonanym wyborze wariantu dla budowy nowego mostu przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 80.
Inwestycja miałaby zostać zrealizowane w latach 2030 – 2032
W związku z brakiem jakichkolwiek wcześniejszych informacji na temat wyboru wariantu przyszłego mostu, Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski wysłał niezwłoczne pismo z zapytaniem do Ministerstwa Infrastruktury, z prośbą o pilne wyjaśnienie kwestii:
- na podstawie jakich kryteriów wybrano wariant nowej przeprawy
- dlaczego w tej sprawie nie zorganizowano konsultacji społecznych z mieszkańcami Bydgoszczy i okolicznych gmin.
Należy pamiętać, że nowy most przez Wisłę ma ogromne znaczenie dla tej części Miasta oraz wpływa na konieczność dostosowania do niego miejskiej infrastruktury drogowej.
Treść pisma Prezydenta Bydgoszczy do Ministerstwa Infrastruktury z dnia 10 października 2023 roku prezentujemy poniżej:
PISMO [pdf]
Bydgoszcz przyjazna rowerzystom - główna nagroda w konkursie
Miasto Bydgoszcz otrzymało tytuł Lidera dla Powiatu Przyjaznego Rowerzystom oraz nominację w kategorii Samorząd Świecący Dobrym Przykładem.
Nagrody przyznano podczas odbywającego się w Bydgoszczy (11-12 października), Kujawsko-Pomorskiego Sympozjum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ratownictwa Medycznego.
Te ważne wyróżnienia przyznano za działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa kierowców i pieszych, realizowane na drogach zarządzanych przez ZDMiKP.
Powiat Przyjazny Rowerzystom - lider
Tylko w tym roku długość rowerowych tras dla rowerzystów w Bydgoszczy znacznie wzrosła. Pomogły nie tylko nowe inwestycje, ale także zmiany w organizacji ruchu wprowadzane na terenie Śródmieścia.
Nowe drogi dla jednośladów powstały między innymi na ul. Chemicznej. Jeździeckiej, Smukalskiej. Promenada i ul. Andersa w Fordonie. Natomiast wraz ze zmianami w Strefie Płatnego Parkowania na ponad 20 kolejnych ulicach dopuściliśmy kontraruch rowerowy.
13 km nowych tras rowerowych to rekordowy wynik w ciągu ostatnich lat.
Obecnie na terenie miasta mamy już blisko 140 kilometry rowerowych dróg a w przygotowaniu mamy już kolejne zadania rowerowe.
Samorząd Świecący Dobrym Przykładem - nominacja
Montaż dodatkowego oświetlenia zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo pieszych. Oprawy na latarniach pozwalają kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować szczególnie jesienią i zimą. Do tej pory w Bydgoszczy takie rozwiązanie wprowadziliśmy na blisko 100 przejściach dla pieszych. Obecnie kończymy prace na kolejnych 20 zadaniach.
Dodatkowo planujemy jeszcze doświetlić dwa przejścia dla pieszych na ul. Fordońskiej przy ul. Kaplicznej oraz na ul. Glinki 155. Zadanie realizowane w systemie projektuj i buduj, będzie wykonane jeszcze w tym miesiącu.
Do końca roku w całej Bydgoszczy będziemy mieli doświetlonych już ponad 120 przejść dla pieszych.
To już kolejna nagroda za działania, które realzujemy na terenie Miasta.
Pod koniec września odebraliśmy główną nagrodę za Rewitalizację Rynku w Starym Fordonie w konkursie "Modernizacja Roku/Budowa XXI wieku".
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
OTWIERAMY MOSTY NAD BRDĄ – budowa na ostatniej prostej
Postępują prace przy budowie mostu drogowego i tramwajowego nad Brdą.
Próby obciążeniowe obu obiektów zakończyły się pozytywne. Wykonawca (firma TRAKCJA S.A.) uzyskuje już wymagane pozwolenia.
Za około tydzień pierwsze auta wjadą na nowy most drogowy. Niedługo później udostępnimy do ruchu most tramwajowy. Zakończenie robót coraz bliżej.
Na całej długości mostu tramwajowego ułożone mamy torowisko i zamontowane słupy i sieć trakcyjną.
Wykonane zostały najazdy na most drogowy i tramwajowy od strony ul. Fordońskiej i Kazimierza Wielkiego.
Na moście drogowym wykonane zostały chodniki i balustrady. Ułożona została też nawierzchnia na całej jezdni.
Wykonane pod koniec września próby obciążeniowe obu obiektów - mostu drogowego i tramwajowego- zakończyły się pozytywnie.
Wykonawca ubiega się już o wymagane pozwolenia, które pozwolą udostępnić oba obiekty do ruchu.
Harmonogram dalszych prac:
W połowie października zostanie zlikwidowane przejazd tymczasowy u zbiegu ul. Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego.
Ruch w kierunku mostu będzie poprowadzony już docelową jezdnią.
Dzięki temu w drugiej połowie października zostanie udostępniony do ruchu most drogowy.
Pozwoli to zamknąć istniejącą przeprawę mostową (po której obecnie poruszają się auta) i rozpoczać tam drobne prace naprawcze oraz wykonać nowy dojazd od strony ul. Fordońskiej.
Na początku listopada zostanie uruchomiony ruch tramwajowy na nowym moście. Znacznie usprawni to dojazd do i z Fordonu.
Przełożenie ruchu na most, pozwoli rozpocząć prace przy rozwieszaniu sieci trakcyjnej na ul. Toruńskiej w kierunku Perłowej. Wymagać to będzie jednak, zamknięcia na ok. 2/3 tygodnie odcinka torowiska od ronda Toruńskiego w kierunku mostu.
Po zakończeniu tych robót (przełom listopad/ grudzień) uruchomiony zostanie już docelowy ruch tramwajowy na ul. Perłowej i nowym moście w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego.
Prace drogowe na ul. Fordońskiej i Toruńskiej nadal będą kontynuowane.
Szczegółowe informacje dotyczące zmian w organizacji ruchu, będziemy na bieżąco podawać na naszej stronie internetowej i kontach społecznościowych.
Inwestycja o wartości prawie 170 mln finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych.
W jej ramach powstają między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz modernizowane są torowiska w rejonie ulic. Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Zakończenie wszystkich prac firma Trakcja SA planuje na początku przyszłego roku.