Rozbudowa ul. Kujawskiej - rozpoczynamy prace odbiorowe.
Wykonawca zgłosił do ZDMiKP gotowość do odbioru robót prowadzonych w ciągu ulicy Kujawskiej. Ruszają prace odbiorowe.
Rozbudowa ul. Kujawskiej to największa inwestycja zrealizowana na terenie Bydgoszczy. Powstało nowe torowisko, buspasy, wygodne przystanki. W ramach projektu zakupionych zostało kilkanaście nowoczesnych tramwajów. Zyskali piesi, kierowcy i rowerzyści.
Czas odbiorów
Po zgłoszeniu przez Wykonawcę oficjalnego zakończenia prac, rozpoczną się prace odbiorowe realizowane przez Zamawiającego (ZDMiKP)
Jeszcze w tym tygodniu (28.06 - 02.07) zostanie sprawdzone całe oznakowanie poziome i pionowe. Po jego akceptacji będzie można testowo uruchomić sygnalizację świetlną na obu rondach.
Przez kilka dni działanie świateł będzie dokładnie monitorowane i synchronizowane z bydgoskim system ITS.
W tym czasie sprawdzone będą przez pracowników ZDMiKP i przy udziale Inżyniera Kontraktu, wszystkie pozostałe elementy wykonane w obrębie ronda Kujawskiego i Bernardyńskiego. Szczegółowej kontroli poddane zostaną chodniki, jezdnie, zjazdy do posesji, schody, drogi rowerowe i przystanki.
Wskazane przez Zamawiającego elementy wymagające jeszcze ewentualnego uzupełnienia czy poprawy, będą musiały zostać zrealizowane przez Wykonawcę.
W związku z powyższym w wakacje mieszkańcy mogą jeszcze spodziewać się drobnych prac na jezdniach czy chodnikach oraz terenach przyległych do inwestycji. Nie będą one jednak generowały większych utrudnień w ruchu, a o wszelkich zmianach będziemy informować na bieżąco.
W związku z tym, że panujące warunki klimatyczne w końcowej fazie realizacji inwestycji (upały) zdecydowanie nie sprzyjały nasadzeniom zieleni (cześć drzew nasadzonych w obrębie realizowanej inwestycji „nie przyjęła się"), podjęliśmy decyzję o kontynuowanie tych prac w bardziej sprzyjających warunkach tj. w okresie jesiennym bieżącego roku.
Zależy nam aby ponad 600 drzew i setki krzewów w pełni uzupełniały krajobraz tak dużej i kompleksowej inwestycji, zrealizowanej w ścisłym centrum Miasta.
Zaplanowane nasadzenia zdecydowanie podniosą walory estetyczne wykonanych prac budowlanych
Niespodziewane odkrycia archeologiczne
W trakcie ostatnich prac przy zieleni prowadzonych tuż przy parkingu na ul. Długiej, natrafiono na kolejne znaleziska dotyczące historii naszego miasta. W tym miejscu muszą zostać przeprowadzone dodatkowe prace archeologiczne. Prawdopodobnie są to dalsza część staropolskiego traktu, który został już odkryty w trakcie prowadzonych prac budowlanych.
Warto dodać, że przy ul. Zbożowy Rynek ( w miejscu wyburzonej kamienicy) odtworzony został historyczny zarys fundamentów kościoła św. Stanisława.Położenie obiektu zaakcentowane zostało klinkierową cegłą. Wcześniej archeolodzy natrafili również na inne obiekty, m.in. dawny cmentarz i fundamenty kościoła św. Idziego (pod dzisiejszym tramwajowym przystankiem Zbożowy Rynek).
W terminie do dwóch miesięcy wykonawca ma obowiązek uzyskać pozwolenie na użytkowanie dla wykonanych robót.
Tak duże zadanie drogowe rowiązało niewątpliwie szereg problemów komunikacyjnych, które do tej pory występowały w centrum miasta.
Powstało nowe torowisko, buspasy, drogi rowerowe i wygodne przystanki. Znacznie skrócił się też czas podróży komunikacją miejską.
Prowadzone w trakcie budowy badania archeologiczne, pozwoliły natomiast poznać ciekawą historię tej części miasta.
Co zyskaliśmy?
Rozbudowa ul. Kujawskiej rozwiązała szereg problemów komunikacyjnych, które do tej pory występowały w centrum miasta. Bydgoszcz i jej mieszkańcy zyskali jednak znacznie więcej:
• Powstało nowe tramwajowe połączenie górnego tarasu z centrum
• Zakupiliśmy 15 nowoczesnych tramwajów
• Czas podróży komunikacją miejską z Wyżyn do ronda Jagiellonów skrócił się do 12 minut
• Autobusy kilku linii korzystają z buspasa na ul. Kujawskiej
• Wszystkie przystanki i przejścia zostały dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• Powstało bezpieczne rowerowe połączenie górnego tarasu ze Starym Miastem
• Park Wolności z ul. Kujawską łączą nowe schody
• Badania archeologiczne pozwoliły lepiej poznać historię Bydgoszczy
• Zrewitalizowany został ostatni odcinek ul. Długiej
• Powstał duży parking przy r. Kujawskim (docelowo w systemie P+R)
• Infrastruktura zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo
• Nowa trasa znacznie ułatwi funkcjonowanie sieci tramwajowej, podczas kolejnych inwestycji lub zdarzeń losowych
Historia torowiska na ul. Kujawskiej w pigułce:
• 1970 - torowisko od węzła Szarych Szeregów do Zbożowego Rynku ujęte w programie nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy
• 1975 – budowa pierwszego elementu trasy od Szarych Szeregów do Magnuszewskiej
• 1984 – budowa kolejnego etapu od Magnuszewskiej do ronda Kujawskiego
• 2014 – ujęcie inwestycji na Kujawskiej w Kontrakcie Terytorialnym (gwarancja unijnego dofinansowania), konsultacje społeczne
• 2017 – uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, przetarg na wykonanie
• 2018 – finalizacja kontraktu na 15 tramwajów, podpisanie umowy z wykonawcą prac budowlanych
• 2020 – uruchomienie torowiska na Kujawskiej
• 2021 – zakończenie wszystkich prac
Inwestycja w liczbach:
• Długość nowego i zmodernizowanego torowiska: ok. 1,2 km
• Liczba tramwajów zakupionych do obsługi tras: 15 sztuk
• Różnica poziomów pomiędzy rondem Kujawskim i Zbożowym Rynkiem – 24 m
• Koszt prac budowlanych na Kujawskiej – 174 mln zł
• Długość nowego buspasa – ponad 500m
• Gwarancja – 8 lat
• Liczba zasadzonych drzew w ramach projektu – ponad .600
• Długość nowych dróg rowerowych – 4,1 km
• Czas podróży pomiędzy Wyżynami i rondem Jagiellonów – 12 minut
Rozbudowa ul. Kujawskiej – historia budowy
Kluczowym momentem dla uruchomienia tej inwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (Kontrakt Terytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzić konsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania.
Prace w terenie rozpoczęły się w lutym 2019 roku.
Inwestycja została skoordynowana między innymi z przebudową całe sieci wodno-kanalizacyjnej prowadzonej przez MWIK. W pierwszej kolejności konieczne były między innymi rozbiórki budynków przy ul. Kujawskiej, Toruńskiej i Zbożowym Rynku. Usunięte zostały też nieczynne przejścia podziemne pod rondem Kujawskiem.
W wielu miejscach prowadzone były dodatkowe prace archeologiczne związane z ciekawymi znaleziskami m.in. dawnych cmentarzy, fundamentów średniowiecznego kościoła oraz dawnego traktu.
Torowisko będące podstawowym elementem inwestycji udało się uruchomić w grudniu ubiegłego roku. Pozwoliło ono skrócić czas podróży pomiędzy rondem Jagiellonów a Kujawskim. Czas przejazdu pomiędzy pętlą Wyżyny i rondem Jagiellonów to ok. 12 minut. Konstrukcja torowiska została zbudowana w wykopie. Był on niezbędny by zniwelować nachylenie i uniknąć większych rozbiórek. Mury oporowe na długości ponad 400 metrów zostały ozdobione dynamicznym muralem.
Konieczne było też obniżenie poziomu ronda Kujawskiego i podniesienie ronda Bernardyńskiego, co wiązało się z potężną skalą prac ziemnych.
Warto podkreślić, że wraz z otwarciem Kujawskiej górny taras miasta zyskał alternatywne połączenie z centrum. Znacznie ułatwi to organizację ruchu w przyszłości w trakcie kolejnych modernizacji, remontów lub zdarzeń losowych.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną w 2019 roku przebudową węzła Szarych Szeregów to ponad 370 mln zł.
Transportowe inwestycje na górnym tarasie
Większość inwestycji związanych z przebudową głównej arterii spinającej osiedla górnego tarasu, czyli ulic Wojska Polskiego i L. Solskiego zostało już zakończonych. Były one rozłożone w czasie, by minimalizować ewentualne utrudnienia w ruchu i dostosować liczbę realizowanych zadań do możliwości finansowych miasta.
Najważniejsze zadania związane z rozbudową infrastruktury górnego tarasu to:
• Budowa trasy Uniwersyteckiej I etap 2010-13
• Przebudowa skrzyżowania WP-Magnuszewska - 2013
• Budowa dróg rowerowych wzdłuż ul. Solskiego i Wojska Polskiego -2013-14
• Rozbudowa pętli Kapuściska 2017-18
• Przebudowa wiaduktu południowego WP – 2017-18
• Budowa trasy Uniwersyteckiej II etap 2017-19
• Rozbudowa węzła Szarych Szeregów 2018-19
• Rozbudowa ul. Kujawskiej 2019-21
• Przebudowa wiaduktu północnego w ciągu ul. Wojska Polskiego – 2021-22
• Budowa przedłużenia linii tramwajowej w kierunku Szwederowa i ronda Grunwaldzkiego (planowana)
• Przebudowa wiaduktu południowego w ciągu u. Wojska Polskiego – 2021-22
Praca szuka człowieka
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ogłasza nabór na wolne stanowiska pracy:
Inspektora Nadzoru branży drogowej w Wydziale Utrzymania i Ewidencji
Dwóch Inspektorów Nadzoru branży drogowej w Wydziale Realizacji Inwestycji
Inspektora Nadzoru branży mostowej w Wydziale Realizacji Inwestycji
Od Asystenta Inspektora Nadzoru do Inspektora Nadzoru w Zespole Torowo – Sieciowym
Dwóch Pracowników na stanowiska ds. przygotowania dokumentacji projektowej w Wydziale Przygotowania Inwestycji
Lista bieżących ogłoszeń:
http://www.bip.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.php/ogloszenia-o-zatrudnieniu/lista-biezacych-ogloszen
Zapraszamy do składania ofert
Park&Ride. Zaawansowane prace budowlane i informatyczne.
24 czerwca rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie parkingu Park&Ride w Myślęcinku. Dobiegają już końca prace przy budowie miejsc postojowych na ul. Kujawskiej. Realizowane są też zaawansowane roboty przy budowie wielopoziomowego obiektu na ul. Grudziądzkiej oraz parkingu przy Węźle Zachodnim.
Trwa również przygotowanie nowoczesnego, wielomodułowego, systemu informatycznego do zarządzania, konfigurowania i obsługi sieci Park & Ride w całym mieście.
Budowa systemu P+R to jeden z największych projektów, które mają ograniczyć ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy i wzmocnić transport publiczny.
Użytkowników obowiązywać będą atrkacyjne taryfy o czym pisaliśmy TUTAJ
Cały system tworzyć będzie w I etapie 5 dużych obiektów położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych.
Park & Ride to nie tylko miejsca postojowe
Budowa wszystkich parkingów zakończy się jeszcze w tym roku.
Zostaną one wyposażone w całą niezbędną infrastrukturę (szlabany, biletomaty, kamery), a następnie włączone do nowoczesnego systemu informatycznego sterującego całą siecią Park & Ride.
Dodatkowo na wlotach do miasta i w obrębie parkingów, zamontowane zostaną specjalne tablice naprowadzające na parkingi oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach do zaparkowania pojazdu. Dostępna będzie także specjalna aplikacja dla kierowców, w której moduł naprowadzania na poszczególne parkingi będzie zmienny i zależny od zajętości miejsc na poszczególnych parkingach.
Całość systemu będzie monitorowana na bieżąco w Centrum Nadzoru, który jest obecnie przygotowywany przy ul. Grudziądzkiej.
BUDOWA PARKINGÓW - POSTĘP PRAC
Las Gdański – ruszają pierwsze prace
W czwartek (24 czerwca) rozpoczęły się pierwsze prace przy kolejnym obiekcie przy pętli Las Gdański w Myślęcinku. Parking planowany jest u zbiegu ulicy Gdańskiej i Rekreacyjnej. Obiekt w Myślęcinku będzie wyposażony w kanalizację deszczową i oświetlenie. Teren wokół zostanie zagospodarowany zielenią.
Po zakończeniu inwestycji w tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 125 pojazdów. Miejsca parkingowe będą dedykowane w pierwszej kolejności osobom, które będą chciały kontynuować podróż do centrum tramwajem. Będzie to atrakcyjny punkt na pozostawienie pojazdów między innymi dla mieszkańców gmin Osielsko i Dobrcz.
Budowa na rondzie Kujawskim ukończona
Zakończyły się główne prace budowlane przy nowym parkingu przy rondzie Kujawskim, który powstał w ramach rozbudowy ul. Kujawskiej. On również będzie funkcjonował w systemie P+R. Pomiędzy dwoma jezdniami Kujawskiej w miejscu wyburzonych zniszczonych kamienic powstało ponad 140 miejsc.
Będzie to doskonałe miejsce do pozostawienia pojazdu i kontynuowania podróży do centrum z wykorzystaniem komunikacji miejskiej. W kierunku ronda Jagiellonów kursować będą tramwaje, natomiast autobusy w drodze na Zbożowy Rynek pojadą wydzielonym pasem ruchu (buspas).
Wielopoziomowy parking na Grudziądzkiej
Nowy 6-kondygnacyjny obiekt pomieści 570 samochodów. Powstaną także 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych. Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści i rowerzyści. Elewacja nowego budynku utrzymana będzie w kolorze szarym z elementami wykonanymi z drewna. W centralnym punkcie pojawi się prosty zegar.
Ściany budynku zostaną zagospodarowane naturalną zielenią pnącą. Obecnie zaawansowanie prac przekracza już 60 procent. Zmontowane są wszystkie elementy prefabrykowane. W tym tygodniu trwa wylewanie posadzek. Część parkingu będzie funkcjonować na zasadach ogólnych Strefy Płatnego Parkowania.
Parking na Węźle Zachodnim - w budowie
Trwa budowa obiektu przy Węźle Zachodnim. Pomieści on 75 pojazdów. Powstaje on pomiędzy ulicami Nad Torem, Grunwaldzką i stacją benzynową. Wraz z budową parkingu zmodernizowane zostaną istniejące dojazdy od strony ul. Głuchej. Powstaną tez chodniki zapewniające najkrótsza drogę do przystanków autobusowych zlokalizowanych w obrębie węzła.
Obiekt będzie wyposażony w kanalizację deszczową i oświetlenie. Teren wokół zostanie zagospodarowany zielenią. Wykonawca zrealizował już dużą część prac przy kanalizacji deszczowej, podbudowach i ustawił krawężniki. Rozpoczął również prace brukarskie. Po zakończeniu inwestycji będzie to doskonały punkt do przesiadek na transport publiczny dla mieszkańców gmin Sicienko i Koronowo i Nakła nad Notecią.
Przylesie – przed budową przesadzanie drzew
Docelowo w Fordonie ma funkcjonować kilka parkingów tego typu. W pierwszej kolejności powstanie parking w sąsiedztwie pętli Przylesie. Zostanie on zbudowany w północno-zachodniej części skrzyżowania ulic Akademickiej i Korfantego. Po zakończeniu inwestycji w tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 160 pojazdów.
Teren pod inwestycje drogowe został zabezpieczony wiele lat temu. W latach 80. Planowano tu duże skrzyżowanie z wyspą centralną. W 2013 budowę parkingu uwzględnił miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Prace budowlane rozpoczną się w wakacje. Przed ich rozpoczęciem, część rosnących tam drzew może zostać przesadzona w inne miejsce.
Google Transit w Bydgoszczy !
Dzięki porozumieniu pomiędzy Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej a firmą Google już można w pełni korzystać z funkcji Transit, służącej do planowania podróży komunikacją miejską.
Dzięki temu zaplanowanie podróży będzie o wiele szybsze i łatwiejsze.
Osoby chcące zaplanować podróż autobusem czy tramwajem zyskują nowe udogodnienie. Usługa Transit na mapie Google umożliwia wyznaczenie trasy podróży komunikacją miejską bezpośrednio na mapie Bydgoszczy. Dzięki takim funkcjom map Google, możemy w sposób jeszcze bardziej kompleksowy i użyteczny dostarczać mieszkańcom informacji drogowych.
– Cieszę się, że dzięki współpracy z Google dołączyliśmy do grona miast, w których jest już dostępna funkcja Transit. To kolejne udogodnienie, z którego skorzystają zarówno mieszkańcy, jak i turyści odwiedzający nasze miasto – mówi Rafał Grzegorzewski Zastępca Dyrektor ZDMiKP – cieszymy się, że możemy szybciej przekazywać informacje podróżnym i brać udział w rozwoju cyfryzacji naszego miasta – dodaje.
Przygotowania do uruchomienia planowania podróży na mapach Google były długotrwałe, gdyż obu stronom zależało aby informacje udostępniana użytkownikom, była jak najbardziej dokładna.
Od 22 czerwca rusza faza testów
Na tym etapie będziemy sprawdzać poprawność wszystkich przekazywanych informacji.
Dodatkowo Google będzie uaktualniał mapy z uwzględnieniem kolejnych zrealizowanych inwestycji drogowych w mieście (ul. Kujawska)
Jak to działa – mapy Google
Z funkcji Transit (transport publiczny) na mapach Google mogą korzystać zarówno użytkownicy komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych.
Wystarczy wejść na maps.google.pl lub uruchomić aplikację na urządzeniach mobilnych - kliknąć ikonkę „Wyznacz trasę" - wprowadzić punkty początkowe i końcowe podróży.
Po wybraniu opcji „Transport publiczny" system zaproponuje połączenia (ze wskazaniem numerów linii, nazw przystanków, godzin odjazdu-przyjazdu i czasem całej podróży).
Wybierając „Opcje" można wskazać preferowane środki komunikacji zbiorowej, a także sposób podróżowania („mniej przesiadek", „mniej chodzenia", „najlepsza trasa").
Zależy nam na pełnej informacji pasażerskiej
Na stronie www.zadmikp.bydgoszcz.pl nadal można sprawdzić za ile minut na konkretny przystanek przyjedzie pojazd wybranej linii (http://odjazdy.zdmikp.bydgoszcz.pl/)
Pasażerowie mają też dostęp do wszystkich rozkładów jazdy. TUTAJ
Podobne wskazania są dostępne również na tablicach informacji pasażerskiej oraz w formie papierowej na wiatach przystankowych.
Wiele informacji przekazujemy też na bieżąco, za pomocą naszych kont społecznościowych.
GTFS – warto wiedzieć
General Transit Feed Specification (GTFS), to międzynarodowy format zapisu informacji o rozkładach jazdy i lokalizacji przystanków w formie plików tekstowych. Dzięki jego wdrożeniu wszyscy użytkownicy map Google podczas planowania trasy przejazdu transportem publicznym po Bydgoszczy, otrzymają informację o czasie przyjazdu autobusu lub tramwaju.