Wspólnie z gminami wzmacniamy podmiejską komunikację
Przypominamy, że od 1 kwietnia w porozumieniu z gminami Osielsko i Dobrcz wzmocnione zostaną linie autobusowe 93, 94, 95.
Gmina Osielsko przygotowuje się natomiast do budowy nowoczesnego punktu przesiadkowego dla podmiejskich autobusów.
Od kwietnia zwiększona zostanie liczba kursów w dni powszednie na linii nr 93, 94, 95.
Dodatkowo dla linii nr 98 zwiększona zostanie liczba kursów do Bożenkowa.
Uruchomiony zostanie też dodatkowy przystanek pn. Żołędowo/Klonowa.
Wszystkie autobusy linii nr 94 będą kursować przez Maksymilianowo.
W związku z tymi zmianami, dotacja gminy Osielsko w roku 2022 na pokrycie kosztów komunikacji międzygminnej wzrośnie o ok. 450 tys zł, a gminy Dobrcz o ok. 15 tys zł.
Wygodne przesiadki na autobus
Gmina Osielsko przygotowuje się również do budowy punktu przesiadkowego przy skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i Jeziorańskiej. Ma on integrować komunikację podmiejską z transportem indywidualnym. Planowane są między innymi nowe przystanki autobusowe, parkingi dla rowerów i samochodów. Gmina uwzględni na etapie projektowania możliwość jego zintegrowania z system P+R, który powstaje w Bydgoszczy. Do 6 kwietnia trwają konsultacje społeczne. Więcej szczegółów znajduje się na stronie Urzędu Gminy.
W Bydgoszczy budowa parkingów P+R zakończy się natomiast latem.
Obiekty zlokalizowane w Myślęcinku, Nowym Fordonie oraz przy węźle zachodnim i rondzie Kujawskim mają zachęcać m.in. mieszkańców gmin Metropolii Bydgoszcz do podróżowania do centrum miasta z wykorzystaniem komunikacji publicznej.
Więcej informacji o nowych rozwiązaniach i taryfach znajduje się TUTAJ.
Duże zainteresowanie podmiejskimi liniami
Przypominamy, że już sześć gmin ościennych (obok Białych Błot, Osielska, Dobrcza, Nowej Wsi Wielkiej, Dąbrowa Chełmińska), zawarło z Miastem Bydgoszcz porozumienie o wspólnej organizacji transportu publicznego. Siatka podmiejskich połączeń, z roku na rok się rozwija i cieszy coraz większym zainteresowaniem mieszkańców regionu.
Pierwsza linia podmiejska formalnie została uruchomiona w 2006 roku i obsługiwała Lipniki oraz Białe Błota. Dziennie korzystało z niej ponad 2300 pasażerów.
Dziś każdego dnia z linii podmiejskich korzysta już prawie 8000 osób.
Podmiejskie linie kursujące do gminy Osielsko korzystają od 2 lat z buspasów na ul. Gdańskiej.
Budowa mostów nad Brdą - zmiany w organizacji ruchu na ul. Toruńskiej i Perłowej
Informujemy, że od 01 kwietnia wprowadzone zostaną zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu przy moście Kazimierza Wielkiego i na ul. Toruńskiej.
Wyłączona z ruchu zostanie jezdnia drogi południowo-wschodniej ul. Kazimierza Wielkiego.
Przeplotka ruchu zostanie przesunięta bliżej skrzyżowania z Toruńską.
Pojawią się dodatkowe zwężenia a ruch pojazdów przy wjeździe na most zostanie przełożony na drugą jezdnię.
Dodatkowo od 01 kwietnia rozpoczną się przygotowania do wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na jezdni południowej ul. Toruńskiej przy Perłowej.
W związku z powyższym wystąpią miejscowe utrudnienia i przewężenia na odcinku ul. Toruńskiej od MWIK do ul. Nowotoruńskiej.
Ruch tramwajowy będzie odbywał się na tym odcinku bez zmian.
Tydzień później zostanie wprowadzona już docelowa zmiana w organizacji ruchu na powyższym odcinku (od skrzyżowania Toruńska/Nowotoruńska do miejskich wodociągów).
Szczegóły podamy w późniejszym terminie.
Nowy wiadukt na Armii Krajowej
Ogłosiliśmy przetarg na modernizację zachodniego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go również do potrzeb pieszych i rowerzystów. To już kolejne prace budowlane w tym miejscu. Ponad rok temu przebudowaliśmy obiekt znajdujący się po stronie wschodniej tej ważnej drogi wylotowej z miasta. Wiaduktom, od ubiegłego miesiąca, patronuje Jan Nowak Jeziorański.
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych (Bydgoszcz – Kutno oraz biegnącej równolegle na tym odcinku magistrali węglowej).
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni, został przebudowany więc w latach 2019-2020. Teraz przyszła pora na wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.
28 marca ogłosiliśmy przetarg na prace projektowe i budowlane.
W zakres zadania wchodzi optymalizacja dokumentacji, rozbiórka obiektu i budowa nowego oraz doprojektowanie dodatkowych elementów, takich jak drogi rowerowe.
O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecydują cena, termin wytworzenia konstrukcji oraz długość gwarancji.
Nowy obiekt będzie wyglądał identycznie jak sąsiedni wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe. Pożądana długość gwarancji to 15 lat. Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót prace budowlane potrwają około roku.
O postępach procedury przetargowej informować będziemy na bieżąco.
Nowy wiadukt, podobnie jak sąsiedni, będzie miał najwyższą nośność, jaką przewidują aktualne normy budowlane dla obiektów inżynierskich.
Zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów, natomiast zlikwidowany zostanie nieużywany pas awaryjny, a odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczone zostanie na drogę rowerową. Funkcjonalnie należy się spodziewać „lustrzanego" układu w porównaniu do tego, który wybudowano razem z wiaduktem wschodnim.
Będą więc schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego.
Znakomity patron
Decyzją radnych wiaduktom od ubiegłego miesiąca patronuje Jan Nowak-Jeziorański, legendarny Kurier z Warszawy. W ten symboliczny sposób Rada Miasta upamiętniła też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.
Długość wiaduktu: 75m
Ulica Kujawska z lotu ptaka [FILM]
20 tysięcy pojazdów każdego dnia przejeźdża ulicą Kujawską. To największa inwestycja zrealizowana na terenie Bydgoszczy. Powstało nowe torowisko, buspasy, wygodne przystanki. W ramach projektu zakupionych zostało kilkanaście nowoczesnych tramwajów. Zyskali piesi, kierowcy i rowerzyści.
Dokładnie 9 miesięcy temu oficjalnie zakończyły się prace przy realizacji tego zadania.
Tak duże przedsięwzięcie drogowe rozwiązało niewątpliwie szereg problemów komunikacyjnych, które do tej pory występowały w centrum miasta. Powstało nowe torowisko, buspasy, drogi rowerowe i wygodne przystanki. Znacznie skrócił się też czas podróży komunikacją miejską. Prowadzone w trakcie budowy badania archeologiczne, pozwoliły natomiast poznać ciekawą historię tej części miasta.
Co zyskaliśmy?
Rozbudowa ul. Kujawskiej rozwiązała szereg problemów komunikacyjnych, które do tej pory występowały w centrum miasta. Bydgoszcz i jej mieszkańcy zyskali jednak znacznie więcej:
• Powstało nowe tramwajowe połączenie górnego tarasu z centrum
• Zakupiliśmy 15 nowoczesnych tramwajów
• Czas podróży komunikacją miejską z Wyżyn do ronda Jagiellonów skrócił się do 12 minut
• Autobusy kilku linii korzystają z buspasa na ul. Kujawskiej
• Wszystkie przystanki i przejścia zostały dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• Powstało bezpieczne rowerowe połączenie górnego tarasu ze Starym Miastem
• Park Wolności z ul. Kujawską łączą nowe schody
• Badania archeologiczne pozwoliły lepiej poznać historię Bydgoszczy
• Zrewitalizowany został ostatni odcinek ul. Długiej
• Powstał duży parking przy r. Kujawskim (docelowo w systemie P+R)
• Infrastruktura zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo
• nasadzonych zostało kilka tysięcy drzew i krzewów
Inwestycja w liczbach:
• Długość nowego i zmodernizowanego torowiska: ok. 1,2 km
• Liczba tramwajów zakupionych do obsługi tras: 15 sztuk
• Różnica poziomów pomiędzy rondem Kujawskim i Zbożowym Rynkiem – 24 m
• Długość nowego buspasa – ponad 500m
• Gwarancja – 8 lat
• Długość nowych dróg rowerowych – 4,1 km
• Czas podróży pomiędzy Wyżynami i rondem Jagiellonów – 12 minut
Historia budowy
Kluczowym momentem dla uruchomienia tej inwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (Kontrakt Terytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzić konsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania.
Prace w terenie rozpoczęły się w lutym 2019 roku.
W pierwszej kolejności konieczne były między innymi rozbiórki budynków przy ul. Kujawskiej, Toruńskiej i Zbożowym Rynku. Usunięte zostały też nieczynne przejścia podziemne pod rondem Kujawskiem. Konieczne było też obniżenie poziomu ronda Kujawskiego i podniesienie ronda Bernardyńskiego, co wiązało się z potężną skalą prac ziemnych.
W wielu miejscach prowadzone były dodatkowe prace archeologiczne związane z ciekawymi znaleziskami m.in. dawnych cmentarzy, fundamentów średniowiecznego kościoła oraz dawnego traktu.
Torowisko będące podstawowym elementem inwestycji udało się uruchomić w grudniu 2019 roku. Pozwoliło ono skrócić czas podróży pomiędzy rondem Jagiellonów a Kujawskim.
Warto podkreślić, że wraz z otwarciem Kujawskiej górny taras miasta zyskał alternatywne połączenie z centrum.