Kolejny etap prac na rondzie Kujawskim
Mimo trudnych warunków pogodowych kontynuowane są prace przy rozbudowie ulicy Kujawskiej. W weekend zaplanowano rozwieszanie sieci trakcyjnej nad torowiskiem ulicy L. Solskiego.
Docelowo wzdłuż tej ulicy mają kursować tramwaje w kierunku Szwederowa. W trakcie prac wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu tramwajów na górny taras.
Na ul. L. Solskiego zabetonowana została już płyta torowiska w kierunku Szwederowa oraz zamontowane zostały słupy trakcyjne. Fragment 100 metrowego torowiska w tym miejscu ma pełnić funkcję torów odstawczych, a w przyszłości planowane jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo w kierunku ronda Grunwaldzkiego. Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć przy realizacji tego zadania dodatkowej ingerencji w rondo Kujawskie.
Przypominamy, że do końca lutego trwają konsultacje społeczne dotyczące budowy nowych połączeń tramwajowych. Czekamy również na opinie dotyczące torowiska łączącej rondo Kujawskie i rondo Grunwaldzkie. Więcej informacji o konsultacjach znajduje się TUTAJ.
Mimo trudnych warunków pogodowych wykonawca kontynuuje roboty budowalne przy rozbudowie ulicy Kujawskiej.
W najbliższy weekend ruszają prace przy rozwieszaniu sieci trakcyjnej na zamontowanych słupach przy ulicy L. Solskiego. Prace będą prowadzone w sobotę i niedzielę (13 i 14 lutego) kiedy ruch jest najmniejszy. Wymagają one jednak tymczasowego odłączenia zasilania od istniejące sieci w obrębie ronda Kujawskiego.
W związku z powyższym linie tramwajowe nr 2 i 9 zostaną skierowane trasą czasowo zmienioną od ronda Jagiellonów do Szarych Szeregów (ul. Jagiellońską - mostem Pomorskim - ul. Toruńską – ul. Perłową).
Linia tramwajowa nr 11 zostanie zawieszona. Na odcinku rondo Jagiellonów – Kapuściska zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza "za T". Autobusy przegubowe na tej trasie będą kursowały co 15 minut. Dodatkowo rozkłady zostaną tak przygotowane, aby na rondzie Jagiellonów ułatwić Pasażerom przesiadanie się z autobusu na tramwaj nr 2.
Przepraszamy za utrudnienia.
W poniedziałek tramwaje wracają na standardowe trasy.
RAPORT nr 3 z działań naprawczych ZDMiKP – Most Uniwersytecki (10.02.2021)
Zaprojektowany w latach 2008-10 most Uniwersytecki jest wyłączony z ruchu. Trwają prace zabezpieczająco-naprawcze. Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski zobowiązał ZDMiKP do przygotowania wszystkich dokumentów, które będą podstawą do roszczeń odszkodowawczych. W związku z możliwością sprowadzenia niebezpieczeństwa katastrofy budowlanej w następstwie błędów projektowych, zawiadomiona została już Prokuratura.
Pytania i odpowiedzi:
1. Dlaczego most został zamknięty?
Z ekspertyzy zleconej przez ZDMiKP i wykonanej przez zespół prof. Krzysztofa Żółtowskiego wynika, że „w konstrukcji mostu Uniwersyteckiego stwierdzono poważne przeciążenia kluczowych dla bezpieczeństwa elementów konstrukcyjnych. Jest wysoce prawdopodobne, że awaria dowolnego zakotwienia wanty będzie początkiem katastrofy postępującej prowadzącej do zniszczenia mostu."
Na podstawie oceny wizualnej konstrukcji i przeprowadzonych obliczeń autorzy badań wnioskowali o natychmiastowe przystąpienie do zabezpieczenia konstrukcji i naprawy. ZDMiKP bezzwłocznie po otrzymaniu ekspertyzy zabezpieczył obiekt w dniu 29 stycznia br. Działanie te zostały zgłoszone do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
- Szczegółowa ekspertyza oraz Protokół z przeprowadzonych prac eksperckich znajduje się w Raporcie nr 1
2. Co jest przyczyną awarii?
Otrzymane ekspertyzy zespołu prof. K. Żółtowskiego wskazują na wystąpienie błędów na etapie projektu mostu. W raporcie ekspertów podkreślono, że „konstrukcja zakotwień want została zaprojektowana niezgodnie ze sztuką kształtowania konstrukcji stalowych". Zdaniem autorów ekspertyzy zaproponowane przez projektanta mostu rozwiązania inżynierskie, nie sprawdziły się na etapie jego użytkowania i mogły zostać pierwotnie oparte na niewystarczających założeniach projektowych, odpowiednich dla tak dużej i nietypowej konstrukcji.
3. Kto i kiedy zaprojektował most, kiedy zlecono budowę?
Projekt mostu powstał w latach 2008-2010. Przygotowywała go firma Transprojekt Gdański. Autorem projektu był inż. Tadeusz Stefanowski. Dokumentacja została odebrana przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w dniu 10 lutego 2010 roku.
Umowę z wykonawcą prac budowlanych podpisano 16 września 2010 roku.
4. Dlaczego zastosowano taką konstrukcję?
Przed pracami projektowymi powstało kilka koncepcji wraz z kosztorysami. Przygotowane zostały m.in. most łukowy oraz most łukowy z jedną płaszczyzną want w osi pasa dzielącego. Do dalszych prac w 2009 roku miasto wybrało konstrukcję z mostem podwieszanym z pylonem w formie przenikających formie dwóch przenikających się liter Alfa i Omega.
Duże projekty inwestycyjne do 2010 roku nie były przedmiotem konsultacji z mieszkańcami.
5. W jaki sposób odbywa się odbiór takiej dokumentacji?
Pełną odpowiedzialność za każdy projekt ponosi jej wykonawca tj. projektant. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w celu uniknięcia błędów dokument (dokumentacja) zanim opuści biuro projektowe jest dodatkowo weryfikowany przez osobę sprawdzającą. Zamawiający, w tym przypadku ZDMiKP weryfikuje natomiast kompletność dokumentacji (m.in. decyzje, pozwolenia, uzgodnienia, opracowania techniczne) oraz jej zgodność z wytycznymi określonymi w specyfikacji zamówienia.
Podobnie jak w przypadku zakupu projektu domu Inwestor , w tym przypadku ZDMiKP nie przelicza wszystkich wartości charakteryzujących parametry obiektu, których dokonał autor projektu dysponujący odpowiednimi uprawnieniami.
6. Czy most zbudowano zgodnie z dokumentacją?
Odbiór inwestycji nastąpił 12 grudnia 2013 roku. Wszystkie rozwiązania były zgodne z dokumentacją. Przed oddaniem do użytkowania most został skontrolowany przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego pomiędzy 26 listopada, a 6 grudnia 2013 roku w celu uzyskania decyzji na użytkowanie obiektu. Wykonawcy usunęli też wszystkie usterki wskazane przez inspektorów nadzoru ZDMIKP, które nie odpowiadały standardom zawartym w specyfikacjach technicznych.
7. Kto zapłaci za naprawę mostu?
Wszystkie prace zabezpieczające i naprawcze w celu skrócenia czasu realizacji w świetle stwierdzonego zagrożenia zlecane są bezzwłocznie w trybie bezprzetargowym w oparciu o środki, którymi dysponuje miasto, w tym rezerwą budżetową. Wszystkie koszty są na bieżąco dokumentowane. ZDMiKP jako zarządca obiektu równocześnie z pracami naprawczymi, podejmie odpowiednie kroki na drodze prawnej, celem wyjaśnienia nieprawidłowości oraz w zakresie dochodzenia odszkodowania.
Prezydent Bydgoszczy zobowiązał ZDMiKP do zabezpieczenia wszystkich dokumentów, które będą podstawą do roszczeń odszkodowawczych. Jednocześnie w związku z możliwością sprowadzenia niebezpieczeństwa katastrofy budowlanej w następstwie błędów projektowych w projekcie mostu Uniwersyteckiego 4 lutego br. zawiadomiona została również prokuratura.
8. Jak długo most będzie zamknięty?
Wszystkie prace naprawcze zlecane są bezzwłocznie. ZDMiKP dysponuje już koncepcją wzmocnienia węzłów. Naprawa będzie uzależniona przede wszystkim od terminów zaproponowanych przez wykonawców. Obecnie prowadzone są rozmowy z firmą specjalizującą się w tego typu pracach tj. podparciach obiektów oraz wzmocnieniu węzłów (z mocowaniami want). Wykonawca już przygotowuje się do podparcia obiektu. Te prace przy sprzyjających warunkach zajmą około 2 miesięcy.
Umożliwi to następnie wzmocnienie zakotwień want. Zakończenie wszystkich prac możliwe będzie jesienią. Informacje o postępach prac naprawczych raportowane są na naszej stronie internetowej.
9. Jakie działania podejmowane są by usprawnić ruch?
Zmieniona został trasa linii autobusowej nr 57. W dniu 5 lutego 2021 roku otwarto przejazd ul. Toruńska na kierunku rondo Bernardyńskie – rondo Toruńskie, jest to pierwszy etap zmian. Jak tylko pozwolą na to warunki na budowie wprowadzony zostanie drugi etap – udrażniając ul. Toruńską w obu kierunkach. Wiosną otwarta dla ruchu zostanie też druga jezdnia ul. Kujawskiej.
PREZENTACJA ZDMiKP [pdf]
Dokumenty:
ZGŁOSZENIE DO PROKURATURY [PDF]
EKSPERTYZA oraz PROTOKÓŁ Z PRAC EKSPERCKICH znajduje się w RAPORCIE NR 1
Testujemy kolejny autobus hybrydowy na bydgoskich ulicach
Od 9 do 12 lutego 2021 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy będą testować autobus hybrydowy MAN Lion's City Efficient Hybrid. Autobus kursuje na linii nr 74.
Pojazd hybrydowy wykorzystuje energię elektryczną odzyskaną w czasie hamowania. Silnik elektryczny jest wykorzystywany podczas ruszania i zwalniania, a na trasie autobus napędza zwykły silnik diesela.
Pojazd, którym już można przejechać się po Bydgoszczy, ma ponad 12 metrów długości, jest 2-drzwiowy i niskopodłogowy. Posiada 35 miejsc siedzących. Wyposażony został w wiele systemów wspomagających pracę kierowcy. To wyjątkowo przydatne podczas manewrowania autobusem w obrębie istniejących ścieżek rowerowych czy wąskich uliczek osiedlowych.
Nowy pojazd będzie testowany przez kilku kierowców, równolegle z istniejącymi autobusami co pozwoli porównać nie tylko wysokość spalania tych pojazdów ale również wykorzystanie ich w codziennym użytkowaniu.
Autobus posiada ograniczoną informację pasażerską w pojeździe (wyłącznie wizualną), w którym podane zostaną nr linii i przystanek końcowy.
Nie posiada malowania miejskiego, dlatego łatwo będzie go rozpoznać po białym kolorze.
W internetowych rozkładach jazdy, autobus hybrydowy został oznaczony literką 74H.
Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową oraz nie są odtwarzane zapowiedzi głosowe.
To już kolejne testu autobusów hybrydowych w Bydgoszczy. Na przełomie sierpnia i września ubiegłego roku, MZK testowały autobus hybrydowy Mercedes Citaro Hybryd.
ZIMA - trudne warunki na drogach regionu
Na drogach pracuje 17 pługo-solarek a prawie 100 osób ręcznie odśnieża i posypuje piaskiem chodniki, schody, przystanki oraz strefę płątnego parkowania.
Opady śniegu utruniają działanie służb drogowych.
Trudne warunki pogodwe występują nie tylko w Bydgoszczy ale w całym regionie.
Ruch pojazdów spowolniony ale odbywa się bez większych zakłóceń.
Odśnieżamy nie tylko jezdnie i chodniki
W I standardzie utrzymania znajduje się blisko 350 kilometrów bydgoskich ulic, które odśnieżane są w pierwszej kolejności. W większości są to drogi krajowej i wojewódzkie.
W II standardzie są niektóre drogi gminne oraz trasy powiatowe i gruntowe.
Solarki wyjeźdzają na bydgoskie ulice jeszcze przed pierwszymi opadami śniegu. Pozwala to przyspieszyć działanie solanki na jezdni.
Apelujemy jednak do kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację. Przywrócenie drogi do pełnej przejezdności możłiwe jest natomiast w kilka godziny od momentu ustania opadów sniegu.
Zimą dbamy nie tylko o ulice
Utrzymanie chodników i miejsc w strefach płatnego parkowania podzielone jest na kilka zadań, które powierzyliśmy 5 mniejszym firmom. To łącznie prawie pół miliona metrów kwadratowych, które wymagają przede wszystkim ręcznego utrzymania. Do utrzymania zimowego chodników (posypywanie piaskiem) zaliczamy ciągi chodników, schody na głównych ciągach pieszych, strefy płatnego parkowania oraz przystanki tramwajowe i autobusowe.
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) utrzymują torowiska, zwrotnice oraz pętle tramwajowe.
Od kilku lat na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych włączyliśmy wybrane trasy rowerowe (ok. 9 km) do systematycznego odśnieżania i posypywania solą.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników Zarządu.
Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną akcją Zima można zgłaszać telefonicznie:
tel. 52 582 27 14 lub 15
kom. 783 931 717
e-mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.