Rower BRA – otwarcie ofert w przetargu.
Poznaliśmy firmę zainteresowaną obsługą Bydgoskie Roweru Aglomeracyjnego w 2022 roku.
W tym sezonie podobnie jak w roku ubiegłym, ma obowiązywać system pomostowy.
Oznacza to, że umowa zostałaby podpisana na jeden rok a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
W październiku 2021 roku zakończyła się umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
Mimo trudnej sytuacji w tej branży, chcieliśmy aby rower miejski nadal funkcjonował w naszym mieście.
1 grudnia ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który miałby obsługiwać rower miejski w sezonie 2022.
W przetargu ofertę przedłożyła tylko firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy.
To wykonawca który obsługiwał rowery BRA w poprzednim sezonie.
Zaproponowana kwota za wykonanie usługi to : ponad 1 mln 446 tys. zł. Zamierzaliśmy przeznaczyć na sifnansowanie tego zadania ponad 1,5 mln zł
Teraz oferta zostanie dokładnie sprawdzona i po jej pozytywnej weryfikacji, będzie można podpisać umowę z wykonawcą.
Nowe sezon będzie mógł się rozpocząć za niespełna dwa miesiące.
W tym roku podobnie jak w poprzednim obowiązywać będzie w Bydgoszczy system pomostowy.
Oznacza to, że umowy zostałaby podpisana na jeden sezon a usługa miałaby zostać oparta wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze sytuację epidemiologiczną, spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
Rower BRA - podsumowanie sezonu 2021
W ubiegłym roku Bydgoszczanie mieli do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można było wypożyczyć w 56 stacjach. Średni czas wypożyczenia roweru na dzień to 24 minuty.
Łączna liczba wypożyczeni rowerów w sezonie wyniosła ponad 58 tysięcy.
W systemie zarejestrowanych było prawie 6000 użytkowników.
Usługę świadczyła firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która również wtedy jako jedyna zgłosiła się w przetargu.
W ubiegłym roku analizę funkcjonowania systemu BRA przedstawiliśmy na posiedzeniu Zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy.
Podjęto decyzję o kontynuacji systemu pomostowego również w sezonie 2022 roku.
W tym roku doświetlimy kolejne przejścia dla pieszych
Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo już w ponad 70 punktach Bydgoszczy. Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Jest to szczególnie ważne w okresie jesiennym i zimowym.
Dotychczasowe działania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg.
W tym roku doświetlimy więc kolejnych 20 przejść.
Zadanie ma być realizowane w systemie zaprojektuj i wybuduj.
Prace planujemy rozpocząć w połowie bieżącego roku.
Doświetlenie przejść w 2022 roku :
1 ul. Nakielska – Chłodna
2 ul. Skłodowskiej-Curie – Sportowa
3 ul. Magnuszewska (przy ul. Bohaterów Kragujewca)
4 ul. Bronikowskiego / Kanał Bydgoski
5 ul. Twardzickiego - ul. Witosa
6 ul. Kujawska przy ul. M. Konopnickiej
7 ul. Łęczycka - ul. Boczna
8 ul. Skłodowskiej-Curie /ul. Kijowska
9 ul. Twardzickiego / Kleina / Albrychta
10 ul. Twardzickiego / Bołtucia (część zachodnia) / Fiedlera
11 ul. Twardzickiego / Bołtucia (część wschodnia)
12 ul. Powstańców Warszawy / Szpital Wojskowy (wjazd wschodni)
13 ul. Pelplińska – Derdowskiego
14 ul. Twardzickiego / na wysokości posesji Twardzickiego 16
15 ul. Twardzickiego / na wysokości posesji Twardzickiego 29, po zachodniej stronie przystanku autobusowego Twardzickiego / Przybory
16 Ul. Pelplińska - pętla Tatrzańskie
17 ul. Wyzwolenia na wysokości posesji 116 (przy ul. Tuchołkowej)
18 ul. Nowotoruńska / ul. Objazdowa
19 ul. Wyzwolenia/ul. Derdowskiego
20 ul. Wyzwolenia/ul. Podgórze
Co ważne będą też prowadzone dalsze analizy dotyczące doświetlenia kolejnych przejść dla pieszych. Nie wykluczamy więc w tym roku doświetlić jeszcze dodatkowych kilku punktów w mieście.
Jeżeli zadanie zostanie wykonanie, będziemy mieli już doświetlonych blisko 100 przejść dla pieszych.
O postępach prac informować będziemy na bieżąco.
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Dodatkowe doświetlenie przejść zostało zainicjowane w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
Przebudowa ul. Smukalskiej - od środy zmiany w organizacji ruchu.
Prawie 3-kilometrowy odcinek łączący osiedle Piaski i Smukałę zostanie docelowo dostosowany do przejazdu autobusów oraz ruchu rowerowego.
Większość prac po stronie wschodniej została już wykonana.
12 stycznia wprowadzone zostaną dalsze zmiany w organizacji ruchu na tym odcinku.
Do tej pory na odcinku blisko 1,5 km wykonana została nawierzchnia jezdni wschodniej ul. Smukalskiej. Natomiast na pozostałym 500 metrach ułożona została nawierzchnia na całej szerokości jezdni. Na tych odcinkach do wykonania pozostanie już tylko ułożenie warstwy ścieralnej.
W ramach prowadzonych robót wykona została też kanalizacja deszczowa oraz liczne prace ziemne.
W związku jednak z pogarszającym się stanem dotychczasowej nawierzchni oraz planami dalszych prac budowlanych, w środę 12 stycznia wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu.
Ruch pojazdów zostanie przełożony na nowo wybudowaną jezdnię a dodatkowo na jego fragmencie wprowadzony zostanie ruch wahadłowy.
Nadal zamknięty będzie wlot ulicy Smętowskiej.
Miejsce prowadzenia robót zostanie wygrodzone a kierowcy naprowadzeni na odpowiedni tor jazdy.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych Wykonawca rozpocznie rozbiórkę nawierzchni jezdni zachodniej a następnie przebudowę całej infrastruktury podziemnej.
Po zakończeniu tych prac, na jezdni ułożona zostanie nowa nawierzchnia.
Przewidywany termin obowiązywania powyższych zmian na tym odcinku to około 2 miesiące.
Smukalska – dla autobusów i rowerzystów
Przypominamy, że w ramach inwestycji ulica Smukalska ma zostać przebudowana na 3 km odcinku od ul. Błądzimskiej na Piaskach do ul. Rajskiej w Smukale. W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie też pętla autobusowa przy ul. Rajskiej. Pojawi się nowa nawierzchnia, chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie a cała trasa będzie dostosowana do ruchu autobusowego.
Wykonawcą robót jest firma Strabag
Termin realizacji: I połowa 2023 r.
Koszt inwestycji to prawie 25,5 mln zł.
Inwestycja realizowana przez ZDMiKP w porozumieniu z miejskimi wodociągami.
Tramwajowa pętla w Fordonie pełna drzew
Prawie 6 lat temu zakończyła się budowa linii tramwajowej do Fordonu.
Po zrealizowaniu tej inwestycji wokół trasy dosadzamy kolejne drzewa.
Jesienią ubiegłego roku blisko 400 drzew pojawiło się przy ul. gen. W. Andersa oraz przy pętli Niepodległości.
Tramwaj do Fordonu był największą inwestycją związaną z transportem publicznym w historii Bydgoszczy.
Dzięki niej znacznie poprawiła się komunikacja pomiędzy Fordonem i innymi dzielnicami.
Inwestycja bardzo pozytywnie wpłynęła też na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Budowa torowiska i zakup 12 nowych tramwajów kosztowały 437 mln zł.
Po oddaniu linii do użytku, zrealizowaliśmy szereg prac przy remontach fordońskich ulic. Po przebudowie drogowej infrastruktury można było sadzić kolejne drzewa i krzewy.
Najwięcej drzew oprócz nasadzeń powiązanych z budową torowiska pojawiło się z końcem ubiegłego roku.
Wzdłuż ul. Andersa i na pętli tramwajowej Niepodległości dosadzonych ponad 400 szt. drzew takich jak: dęby bezszypułkowe, brzozy pożyteczne, klony czerwone, glediczje trójcierniowe i sosny czarne. Dzięki nim tereny wokół pętli, na której zawracają linie nr 7 i 10 mają z czasem przypominać leśny park.
W ubiegłym roku dodatkowe nasadzenia realizowane były też na pętli Glinki.
Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się TUTAJ.
Wcześniej przy fordońskiej linii nasadzenia realizowane były między innymi pomiędzy estakadą tramwajową i ulicą Fordońską.
Przy pętli Wyścigowa powstały kwietne łąki z miejscami do odpoczynku, a także domkami dla jeży, budkami dla ptaków i tzw. hotelami dla dzikich pszczół.
Historia tramwajowej linii w pigułce
Umowa na budowę linii do Fordonu została podpisana 22 października 2013 roku. Dla wielu bydgoszczan była to „prawdopodobnie najbardziej oczekiwana linia tramwajowa na świecie". To hasło znalazło się między innymi na pamiątkowych odcinkach szyn, które otrzymali uczestnicy uroczystego rozpoczęcia inwestycji.
Już w 1900 roku spółka tramwajowa „Allgemeine Lokal-und Strassenbahn-Gesellschaft" otrzymała koncesję i zezwolenie na budowę i eksploatację, trzeciej linii tramwajowej w Bydgoszczy. W założeniach miała ona połączyć Fordon z Wilczakiem. Do 1901 roku powstał odcinek do obecnego hotelu „Słoneczny Młyn", a Fordon ze względu na duże koszty odłożono na kolejne lata. Okazało się że tych lat musiało minąć 115.
Budowa współfinansowana ze środków unijnych, rozpoczęta w 2013 roku zakończyła się po dwóch latach. Po odbiorach i pozwoleniu na użytkowanie 16 stycznia 2016 roku na trasę wyjechały pierwsze składy.