Bydgoszcz wygrywa ranking na miasto przyjazne kierowcom
Bydgoszcz w ogólnopolskim rankingu na „Miasto przyjazne dla kierowców” zajęła I miejsce. To wynik m.in. coraz bezpieczniejszej infrastruktury oraz zrównoważonych opłat za korzystanie ze stref parkowania w centrum.
Nowa edycja rankingu przyniosła zmianę lidera wśród miast z liczbą mieszkańców powyżej 300 tysięcy. Tym razem to Bydgoszcz zajęła pierwsze miejsce z wynikiem aż 45 punktów, zdecydowanie wyprzedając Warszawę, Kraków i Szczecin. W ubiegłym roku zajmowaliśmy 2. lokatę.
Zestawienie jest tworzone na podstawie porównania największych polskich miejscowości w siedmiu kategoriach. Dotyczą one bezpieczeństwa, komfortu podróżowania oraz kosztów związanych z użytkowaniem samochodu. Informacje, które pozwalają na stworzenie rankingu, pochodzą od użytkowników systemu Yanosik, baz Oponeo.pl i miejskich instytucji, mających konkretne i publiczne dane. Miasto najbardziej przyjazne kierowcom zostaje wyłonione po zsumowaniu wyników cząstkowych ze wszystkich rankingowych kategorii.
Bydgoszcz najlepiej wypadła w kategoriach związanych ze średnią prędkością poruszania się po mieście, liczbą kolizji, cenami za parkowanie w strefie SPP, cenami ubezpieczeń, kosztami wymiany opon.
Na niską liczbę wypadków i kolizji wpływa konsekwentna przebudowa infrastruktury drogowej. W ostatnio zleciliśmy m.in.:
- doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych,
- budowę nowych ulic na osiedlach z elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- kompleksową przebudowę oświetlenia,
- remonty głównych ulic i wiaduktów,
- budowę nowych dróg rowerowych i chodników.
Poruszanie się po mieście znacząco usprawniło wprowadzenie w poprzedniej dekadzie Inteligentnych Systemów Transportowych oraz budowa obwodnicy w ciągu dróg ekspresowych S5/S10.
Przetarg na remont ulic Podmiejskiej i Srebrnej ogłoszony
Szukamy wykonawcy prac w przemysłowej części osiedla Osowa Góra. Remont przejdą ulice Podmiejska oraz Srebrna, które prowadzą do wielu firm, znajdujących się w tej części miasta. W późniejszych planach jest także przebudowa ulicy Ołowianej.
Ogłosiliśmy przetarg na budowę i przebudowę dwóch ulic, znajdujących się w przemysłowej części Osowej Góry. Prace będą polegały na remoncie nawierzchni ul. Podmiejskiej na liczącym ok. 654 m odcinku od ul. Srebrnej do ul. Skośnej. Przebudowany zostanie również wlot ulicy Kruszyńskiej w ul. Podmiejską, do tego remont czekają także zjazdy do posesji oraz chodnik, który zostanie oddzielony od jezdni pasem zieleni.
Na ulicy Srebrnej wymieniona zostanie nawierzchnia na liczącym 975 m odcinku od ul. Podmiejskiej do ul. Niklowej, remont przejdzie także ciąg pieszo-rowerowy. W ramach tej inwestycji wybudowane zostanie również nowe oświetlenie, nie tylko na ul. Podmiejskiej oraz Srebrnej, ale także na Bażanciej, Kruszyńskiej, Niklowej, Skośnej i Spiżowej.
Prace na ulicy Srebrnej potrwają około dziewięciu miesięcy. Natomiast na ulicy Podmiejskiej pół roku. W planach jest także remont ulicy Ołowianej, na której pojawi się także infrastruktura piesza i rowerowa. Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem przetargu na dokumentację i uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
W ostatnich latach na Osowej Górze zrealizowaliśmy szereg innych inwestycji drogowych:
- rozbudowa ul. Grunwaldzkiej,
- modernizacja ul. M. Kolbego,
- budowa ul. Zalew,
- utwardzanie dróg osiedlowych,
- doświetlenie przejść dla pieszych.
Warto wiedzieć
W tym roku zleciliśmy remonty kilku innych ulic na terenie Bydgoszczy. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana
Podpisaliśmy umowę na budowę kolejnego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstanie u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Wykonawcą prac została firma BOGMAR Sp. z o.o., której udostępniliśmy już plac budowy. Trasa I etapu swój początek będzie miała przy wejściu do Doliny Śmierci i przebiegnie częściowo przez Park Krajobrazowy u podnóża Góry Szybowników, a następnie wzdłuż ul. Macieja Rataja do ul. B. Orlińskiego. Ten etap pętli będzie miał długość około 1,2 kilometra. Powstaną też krótkie odcinki ścieżek, komunikujące trasę z układem ulic lokalnych.
Ścieżka będzie posiadała nawierzchnię bitumiczną z betonu asfaltowego. Wzdłuż trasy ustawione zostaną ławki, kosze na śmieci, dystrybutory na woreczki na psie odchody oraz stojaki rowerowe. Zamontowana zostanie także wiata do odpoczynku oraz stacja do obsługi rowerów (w rejonie ul. M. Bołtucia). Cała trasa będzie oświetlona i czytelnie oznakowana. Dosadzimy przy niej też kilka drzew.
Na zrealizowanie zdania, które wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski, wykonawca będzie miał pół roku.
Warto wiedzieć
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej, otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaprojektowanie i budowa kolejnych odcinków trasy zwyciężyły w głosowaniu mieszkańców. W ubiegłym roku zbudowaliśmy odcinek pętli pomiędzy ulicą Tatrzańską i Bora-Komorowskiego. Ciągi pieszo-rowerowe powstały już wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów oraz w ramach rewitalizacji Starego Fordonu. Trwają prace nad dokumentacją niezbędną do budowy kolejnych etapów m.in. na osiedlu Tatrzańskim (wzdłuż ulicy Tatrzańskiej do szkoły podstawowej mieszczącej się przy ulicy Kromera).
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku oprócz budowy Wielkiej Pętli Fordonu zaplanowaliśmy kilka innych inwestycji. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.
Kolejne miliony na remonty bydgoskich ulic
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na remont Alei Jana Pawła II. Miasto na ten cel pozyskało dofinansowanie w wysokości prawie czterech milionów złotych. W ciągu ważnej drogi wojewódzkiej na terenie Bydgoszczy planujemy również kolejne inwestycje.
Prace będą prowadzone na jezdni zachodniej od ul. Kujawskiej do granicy miasta, na jezdni wschodniej od przystanku autobusowego na wysokości ul. Wąbrzeskiej do Kujawskiej oraz na fragmencie pomiędzy przebudowywanym centrum handlowym i wiaduktem T. Mazowieckiego.
W zakres zadania wchodzą m.in.:
- frezowanie starej nawierzchni,
- ustawienie nowych krawężników,
- ułożenie nowych warstw nawierzchni,
- wbudowanie siatki szklano-węglowej,
- regulacja i wymianą wpustów kanalizacji deszczowej,
- odtworzenie pętli indukcyjnej oraz oznakowania poziomego (grubowarstwowego).
Miasto pozyskało na ten cel dofinansowanie ze środków rządowych. Na realizację oczekiwanego remontu z rezerwą subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury w kwocie 3,8 mln zł. Obecnie trwa przetarg na to zadanie. Po podpisaniu umowy prace i odbiory zajmą około trzech miesięcy.
W czerwcu podpisaliśmy umowę na remont nawierzchni ulic Bałtyckiej na Bartodziejach, Fordońskiej, W. Korfantego w Nowym Fordonie oraz budowę dodatkowego pasa do lewoskrętu z ul. Fordońskiej w ul. Wyszogrodzką. Wszystkie główne prace zakończą we wrześniu.
W tym roku planowane są również kolejne inwestycje drogowe, które poprawią bezpieczeństwo i stan nawierzchni ulic. Wraz z modernizacją torowiska zaplanowano remonty odcinków ul. Toruńskiej. Trwają też przygotowania do przebudowy ulic na Osowej Górze: Srebrnej i Podmiejskiej. W ubiegłym roku nowe nawierzchnie zyskały między innymi odcinki ulic Łęczyckiej, Pod Skarpą i Kazimierza Wielkiego.
Rozbudowa węzła i remont kładki
Równocześnie na ważnej drodze poza granicami Bydgoszczy trwa rozbudowa węzła Bydgoszcz Południe. To część inwestycji związanej z budową kolejnego odcinka drogi S10 pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. W tym roku zaplanowaliśmy też remont kładki nad Alejami Jana Pawła II w ciągu ul. Czeskiej. Więcej informacji dostępnych jest TUTAJ.
Trwa też procedura przetargowa związana z wyborem wykonawcy nowego wiaduktu tramwajowego nad ważną drogą wojewódzką. Więcej informacji dostępnych jest TUTAJ.
W tym miesiącu zakończyliśmy natomiast korektę organizacji ruchu na wlocie na rondo Toruńskie od strony mostu Pomorskiego. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.
W ostatnich latach w ciągu drogi wojewódzkiej zrealizowaliśmy kilka innych ważnych inwestycji:
- przebudowę wiaduktów nad magistralą węglową,
- wymianę oświetlenia wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego,
- budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Jeździecką i Gdańską.
Planujemy kolejne inwestycje, m.in. przebudowę mostu Pomorskiego i budowę torowiska tramwajowego wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego z ronda Fordońskiego do Bielaw.