Ulica Siedlecka na finiszu
W ciągu niespełna miesiąca zakończą się główne prace budowlane przy rozbudowie ulicy Siedleckiej na Czyżkówku. Wykonawca kontynuuje prace brukarskie i przygotowuje się już do ułożenia nawierzchni na jezdni. Zadanie jest realizowane w oparciu o pierwszą edycję Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych zlokalizowanych na terenie miasta Bydgoszczy.
Budowa ulicy Siedleckiej została podzielona na etapy, co pozwoliło skoordynować prace z inwestycjami prowadzonymi przez miejskie wodociągi. Pierwszy etap prac na odcinku o długości 1 km odcinku ulicy Siedleckiej został zakończony w kwietniu 2020 roku. W ramach inwestycji wykonana została nowa nawierzchnia, chodniki, uliczne oświetlenie i zatoki parkingowe. Ulica została przystosowana do poruszania się miejskich autobusów, powstały przystanki. Pojawiło się nowe oznakowanie pionowe i poziome oraz progi zwalniające. Dzięki inwestycji poprawił się dojazd do posesji oraz zwiększyło bezpieczeństwo pieszych.
W ciągu miesiąca planowane jest zakończenie podstawowych prace na około 300-metrowym odcinku ulicy pomiędzy posesjami nr 114 i 144. Ten odcinek również zyskuje nowy chodnik, nawierzchnię i elementy poprawiające bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Przygotowano już podbudowę i ustawiono krawężniki. Przy sprzyjającej pogodzie wykonawca ułoży asfaltową nawierzchnię. Kontynuowane są prace brukarskie.
Zakończenie podstawowych prac planowane jest na przełomie kwietnia i maja.
Po zakończeniu odbiorów planowane jest na ul. Siedleckiej uruchomienia komunikacji publicznej.
Koszt całej inwestycji to 5,8 mln zł.
Zadanie jest realizowane w oparciu o pierwszą edycję Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych zlokalizowanych na terenie miasta Bydgoszczy.
WybieraMY najważniejsze inwestycje w mieście
Trwają konsultacje związane z wyborem przez mieszkańców, kolejności realizowanych inwestycji w mieście. Ograniczenia środków dla samorządów spowodowane niekorzystnymi zmianami w prawie krajowym oraz dodatkowymi wydatkami związanymi z sytuację epidemiczną, oznaczają zmiany w wieloletnich programach inwestycyjnych.
Mieszkańcy mogą zdecydować, które zadania są najpilniejsze. Niektóre z nich dotyczą inwestycji drogowych i rowerowych.
W ramach konsultacji społecznych, każdy z mieszkaniec będzie mógł wskazać do 3 z 15 inwestycji, które wcześniej były ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej lub planowano ich wprowadzenie.
Na podstawie wyników tego głosowania opracowana zostanie kolejność realizacji tych zadań w najbliższych latach.
Cześć zadań została już przygotowana do realizacji i posiada gotowe koncepcje lub projekty.
Konsultacje trwają do 21 maja br. Mają zasięg ogólnomiejski i skierowane są do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Swoje opinie mieszkańcy mogą wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wybieraMY.
Szczegółowy opis inwestycji w biuletynie "Bydgoszcz Informuje" TUTAJ [pdf]
Lista konsultowanych inwestycji:
• Przebudowa ul. Nakielskiej (od granic miasta do ronda Grunwaldzkiego). Inwestycja zakłada m.in. rozbudowę jezdni o buspasy, drogi rowerowe, chodniki i przebudowę pętli Wilczak.
• Rozbudowa stadionu Polonii Bydgoszcz. Zadanie związane jest z kontynuacją przebudowy trybun i dostosowanie obiektu do najnowszych standardów.
• Budowa basenu na osiedlu Leśnym. Nowa pływalnia ma powstać w oparciu o przygotowaną już dokumentację projektową przy szkole na ul. Czerkaskiej.
• Budowa basenu rehabilitacyjnego przy ul. Jesionowej na Szwederowie. Obiekt przeznaczony dla uczniów Zespołu Szkół Specjalnych oraz seniorów z możliwością korzystania przez inne grupy mieszkańców
• Budowa zachodniej pierzei Starego Rynku. Sposób, w jaki zabudowana powinna być ta część Salonu Miasta będzie przedmiotem dodatkowych konsultacji. Umieszczenie zachodniej pierzei na liście priorytetów nie rozstrzyga czy będzie to zabudowa historyczna czy nowoczesna
• Budowa otwartego kąpieliska na Astorii, Balatonie lub w Parku Centralnym. Przygotowane zostały koncepcje, które poddaliśmy konsultacjom społecznym, w I etapie może powstać jeden obiekt w zależności od możliwości finansowych.
• Rewitalizacja Parku Akademickiego. Przygotowana została koncepcja zakładająca zagospodarowanie terenów z oczkami wodnymi przy ul. Rejewskiego.
• Dalsza rewitalizacja nabrzeży Brdy. Budowa ciągów pieszych i rowerowych wzdłuż Brdy
• Rozwój funkcji rekreacyjnych w Myślęcinku: budowa kolejki wąskotorowej i biegunarium. Odtworzenie infrastruktury kolejowej, jej rozbudowa oraz budowa nowej części zoo dla zwierząt ze strefy polarnej.
• Zwiększenie wydatków na budowę infrastruktury rowerowej. Zwiększenie puli w stosunku do aktualnej zakładającej co roczny wzrost wydatków do kwoty 10 mln rocznie i dróg rowerowych budowanych w ramach trwających inwestycji
• Budowa ścieżki i chodnika wzdłuż Trasy Uniwersyteckiej nad Brdą. Wykonanie nowej kładki dedykowanej rowerzystom i pieszym pomiędzy dworcem PKS i pętlą Babia Wieś.
• Utworzenie Fordońskiego Centrum Kultury. Stworzenie nowej instytucji w gmachu po szkole przy ul. Gawędy z szeroką ofertą kulturalną.
• Rewitalizacja Kanału Bydgoskiego. Zagospodarowanie na cele rekreacji i wypoczynku kolejnych odcinków parku nad Starym Kanałem Bydgoskim oraz pasów zieleni przy nowej części kanału.
• Rozbudowa trasy W-Z - etapowanie. Rozbudowa najważniejszej arterii komunikacyjnej w mieście do dwóch pasów ruchu z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, zgodnie z opracowaną wcześniej koncepcją.
• Zwiększenie wydatków na wieloletni program utwardzania ulic gruntowych zlokalizowanych na terenie miasta Bydgoszczy. Dodatkowe środki pozwolą skierować do realizacji kolejne ulice, które zyskały w trakcie oceny ich ważności największą liczbę punktów.
Otwieramy kolejne jezdnie przy rondzie Kujawskim
Zakończyło się układanie ostatniej warstwy nawierzchni w obrębie ronda Kujawskiego. Od środy (7 kwietnia) w obrębie realizowanej inwestycji wprowadzona będzie nowa organizacja ruchu. Udostępnione zostaną kolejne odcinki jezdni ulic Solskiego oraz Kujawskiej.
Prace przy całej inwestycji dobiegają końca.
Otwarta zostanie:
południowa jezdnia ulicy Solskiego (w kierunku ronda Kujawskiego)
ulica Kujawska (od ronda Kujawskiego w stronę ronda Inowrocławskiego).
ulica Chołoniewskiego od strony południowej (kierunek od ul. Konopnickiej)
Uruchomiony zostanie docelowy przystanek autobusowy na ul. Kujawskiej (na wysokości ul. Lwowskiej).
Otwarte zostaną też wszystkie przejścia dla pieszych w obrębie ronda Kujawskiego.
Zamknięta pozostaje:
- ulica M. Konopnickiej przy ul. Kujawskiej
- zachodnia jezdnia ul. Kujawskiej w stronę ronda Bernardyńskiego. Ruch dwukierunkowy obowiązywać będzie nadal na wschodniej jezdn.
Przypominamy, że w obrębie wprowadzonych zmian, nadal bedą prowadzone prace i kolejnych dniach mogą pojawiać się jeszcze utrudnienia w ruchu.
Prosimy o ostrożną jazdę i uważne spoglądanie na znaki.
Szczegółowy opis postępu robót znajduje się TUTAJ
Mapa poglądowa wprowadzanych zmian:
Park&Ride. Z parkingu na autobus.
Trwa budowa wielopoziomowego parkingu P+R przy ul. Grudziądzkiej. Po wybudowaniu konstrukcji klatek schodowych zaczęło się wznoszenie kolejnych kondygnacji parkingu. Zaawansowanie prac przekroczyło 30%.
Wcześniej zbudowaliśmy i wytyczyliśmy buspasy, które pozwolą z tego miejsca dojechać między innymi do wielu ważnych punktów na terenie Śródmieścia komunikacją miejską.
Wielopoziomowy parking P+R to kolejny element wzmacniający transport publiczny w mieście. Nowy obiekt będzie dedykowany osobom kontynuującym podróż komunikacją miejską. Wcześniej z myślą o wyznaczeniu korytarza transportowego dla autobusów rozpoczęliśmy inne inwestycje i zmiany w organizacji ruchu.
Oddaliśmy do użytku buspas na Wałach Jagiellońskich. Wkrótce gotowy będzie buspas na ul. Kujawskiej. Wytyczone zostały pasy ruchu dedykowane autobusom na dojazdach do ronda Jagiellonów od strony ul. Bernardyńskiej i 3 Maja. Powstały nowe przystanki autobusowe w obrębie ronda Bernardyńskiego. Ruch autobusów stanie się jeszcze bardziej płynny po ukończeniu wszystkich prac na Zbożowym Rynku.
Także dla motocyklistów i rowerzystów
Nowy 6-kondygnacyjny obiekt przy ul. Grudziądzkiej pomieści 570 samochodów. W ramach zadania powstaje także fragment ul. Nowogrudziądzkiej. W ramach budowy powstaną także 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych. Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści i rowerzyści.
Elewacja nowego budynku utrzymana będzie w kolorze szarym z pionowymi elementami aluzyjnymi wykonanymi z drewna.
Park & Ride w Bydgoszczy
W 2018 roku została zrealizowana koncepcja programowo-przestrzenna dla planowanego systemu Park & Ride (Parkuj i Jedź)
Koncepcja zawierała 15 proponowanych lokalizacji parkingów. Przeprowadzona została analiza wielokryterialna, której celem było wskazanie parkingów, które w największym stopniu przyczynią się do poprawy sytuacji transportowej Bydgoszczy.
Zrealizowano szereg prac badawczych i analitycznych, które obejmowały liczne kryteria w tym m.in.:
- badania preferencji kierowców parkujących w Strefie Płatnego Parkowania (SPP)
- odległość parkingu od granicy miasta.
- warunki ruchu na danej trasie
- dostępność środków transportu publicznego.
- łączny czas przejazdu od granicy miasta
- odległość parkingu od najbliższego przystanku
- ochrony środowiska przyrodniczego
- koszt budowy i utrzymania inwestycji
Przeprowadzona analiza wykazała, że w świetle przyjętych założeń, najlepszym jest układ kilku parkingów, z tym na ul. Grudziądzkiej.
Takie parkingi powstaną również przy :
Węzeł Zachodni (skrzyżowanie Nad Torem – Grunwaldzka).
Pętla Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego).
Pętla Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna).
Rondo Kujawskie (w pasie dzielącym ul. Kujawskiej – wlot południowy).